Praktik: Gerontologiskt vårdarbete/mentalvård IIPoäng (8 sp)
Kod: USS22KL05
Poäng
8 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Studieperiodens (kursens) innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi
Anmälningstid
15.12.2024 - 27.04.2025
Tajmning
22.04.2025 - 01.06.2025
Antal studiepoäng
8 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Daniel Nenonen
Lärare
Daniel Nenonen
Grupper
-
USS23D-ÅSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
-
UHV23D-ÅHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Tid och plats
Våren 2025
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tidigare och pågående kurslitteratur
Undervisningsmetoder
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Våren 2025
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Studerandes tidsanvändning och belastning
Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor
Periodisering av innehållet
Kursansvarig och handledare inom gerontologiskt vårdarbete Michaela Jalava och inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på Moodle.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi
Anmälningstid
01.12.2024 - 20.04.2025
Tajmning
21.04.2025 - 25.05.2025
Antal studiepoäng
8 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Daniel Nenonen
Lärare
Daniel Nenonen
Grupper
-
USS23F-ÅSjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo
Lärandemål
Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Tid och plats
Våren 2025
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tidigare och pågående kurslitteratur
Undervisningsmetoder
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Våren 2025
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Studerandes tidsanvändning och belastning
Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor
Periodisering av innehållet
Kursansvarig och handledare inom gerontologiskt vårdarbete Michaela Jalava och inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på Moodle.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi
Anmälningstid
21.03.2025 - 04.05.2025
Tajmning
21.04.2025 - 08.06.2025
Antal studiepoäng
8 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Michaela Jalava
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS25F-ESjukskötare (YH), h25, flerformsstudier, Ekenäs
Lärandemål
Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Tid och plats
Våren 2025 eller enligt individuell plan
Praktikseminarium
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tidigare och pågående kurslitteratur
Undervisningsmetoder
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Våren 2025 eller enligt individuell plan
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Studerandes tidsanvändning och belastning
Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor
Periodisering av innehållet
Kursansvarig och handledare inom gerontologiskt vårdarbete Michaela Jalava och inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på Moodle.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi
Anmälningstid
01.12.2023 - 21.04.2024
Tajmning
22.04.2024 - 26.05.2024
Antal studiepoäng
8 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Michaela Jalava
Lärare
Michaela Jalava
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
-
USS22D-ÅSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Tid och plats
Våren 2024
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tidigare och pågående kurslitteratur
Undervisningsmetoder
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Våren 2024
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium
Studerandes tidsanvändning och belastning
Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor
Periodisering av innehållet
Kursansvarig och handledare inom gerontologiskt vårdarbete Michaela Jalava och inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på Moodle.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:
Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi