Vård av barn, unga och familjPoäng (5 sp)
Kod: USS22KÅ01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett hållbart, reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i vården av barn, unga och familjer och fördjupar sin kunskap om barn och ungas tillväxt, utveckling och särdrag
- kan med resursförstärkande, hållbara metoder stöda barns, ungas och familjens välbefinnande, resurser och delaktighet
- känner till vårdkedjan
- kan tillämpa sin kunskap när det gäller de vanligaste sjukdomarna och funktionshindren hos barn och unga och behandlingen av dem
- kan i interprofessionella team planera, utföra, utvärdera och dokumentera en hållbar, helhetsmässig och personcentrerad/klientcentrard vård för barn, unga och familjer
- har kompetens i vård i olika servicesystem
- har kompetens i vård av personer med specialbehov
- kan planera, utföra och utvärdera säker och hållbar läkemedelsbehandling
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården av barn, unga och familjer
Studieperiodens (kursens) innehåll
Vårdkedja, olika servicesystem
Barnsjukvårdens utveckling och dess unika särdrag
Barn och ungas utveckling
Hantering och vård av barn och unga
Nutritionsfrågor i vården av barn och unga
Metoder för familjearbete
Barns och ungas anatomi och fysiologi
De vanligaste barnsjukdomarna, teori och behandling, och beaktande av dessa i en helhetsmässig vårdplan med förankring i vårdprocessen för barn och unga
Säker läkemedelshantering för barn och unga
Handledning av barn, unga och familjer i barnsjukvårdskontexten
Barn och unga med funktionhinder och särskilda behov
Psykisk ohälsa hos barn och unga
Utsatta barn och unga
Personer med funktionshinder
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, Inre medicinskt vårdarbete och onkologiskt vårdarbete, Kliniskt vårdarbete
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.07.2024
Tajmning
19.08.2024 - 15.11.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Lilian Nordell
- Michaela Jalava
- Daniel Nenonen
- Hanna Limnell
Lärare
Michaela Jalava
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
-
USS22D-ÅSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett hållbart, reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i vården av barn, unga och familjer och fördjupar sin kunskap om barn och ungas tillväxt, utveckling och särdrag
- kan med resursförstärkande, hållbara metoder stöda barns, ungas och familjens välbefinnande, resurser och delaktighet
- känner till vårdkedjan
- kan tillämpa sin kunskap när det gäller de vanligaste sjukdomarna och funktionshindren hos barn och unga och behandlingen av dem
- kan i interprofessionella team planera, utföra, utvärdera och dokumentera en hållbar, helhetsmässig och personcentrerad/klientcentrard vård för barn, unga och familjer
- har kompetens i vård i olika servicesystem
- har kompetens i vård av personer med specialbehov
- kan planera, utföra och utvärdera säker och hållbar läkemedelsbehandling
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården av barn, unga och familjer
Innehåll
Vårdkedja, olika servicesystem
Barnsjukvårdens utveckling och dess unika särdrag
Barn och ungas utveckling
Hantering och vård av barn och unga
Nutritionsfrågor i vården av barn och unga
Metoder för familjearbete
Barns och ungas anatomi och fysiologi
De vanligaste barnsjukdomarna, teori och behandling, och beaktande av dessa i en helhetsmässig vårdplan med förankring i vårdprocessen för barn och unga
Säker läkemedelshantering för barn och unga
Handledning av barn, unga och familjer i barnsjukvårdskontexten
Barn och unga med funktionhinder och särskilda behov
Psykisk ohälsa hos barn och unga
Utsatta barn och unga
Personer med funktionshinder
Tid och plats
Åbo 2.9-4.10.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
å svenska
Litteratur/studiematerial:
Välj 1–2 av följande böcker:
Hanséus, K mfl. Barnmedicin. 2020
Lundqvist,P. 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet.
Rajantie,J, Heikinheimo, M, Renko,M. 2016 Lastentaudit. Duodecim.
Storvik- Sydänmaa mfl. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö.
Hallström, J & Lindborg, T. 2023. Pediatrisk omvårdnad. Liber.
Korppi;M. mfl. 2016. Lastentautien päivystyskirja.
Lundqvist,P. 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet.
Pihko,H,Haataja,L, Rantala,H. (toim.) 2015. Duodecim. Lastenneurologia.
Rindstedt,C. 2013. Barnet möter vården.
Söderback mfl. 2014. Kommunikation med barn och unga I vården
Tillsammans kring matbordet- kostrekommendationer till barnfamiljer
Lastensuojelun käsikirja. http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja
Social- och hälsovårdsministeriet. Slå inte barnet! Nationella handlingsprogrammet för att minska kroppslig aga mot barn 2010–2015
Medibase
THL.fi
MLL.fi
Terveysportti
Hälsobyn.fi
Terveyskylä.fi
Varsinaissuomen hoitoreitit
Referenslitteratur:
Askland;L.mfl. 2014. Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt.
Bischofberger m.fl 2004. Barnet i vården. Liber.
Broberg, A. mfl. 2008. Anknytning i praktiken: tillämpning av anknytningsteorin.
Hertz, S. (2011) Barn- och ungdomspsykiatri, nya perspektiv och oanade möjligheter
https://thl.fi/fi/web/olycksfall/olyckor-bland-barn-och-unga,
Lagerqvist,B. 2015. Barn med funktionsnedsättning.
Mothander Risholm; P. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar i vården: om anknytning, utveckling och samspel.
Rijt, H & Plooi, F. Växa och upptäcka världen: sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår.2009.
Vygotskij L. Daidalos 1995 Fantasi och kreativitet i barndomen.
Aktuella vetenskapliga artiklar, forskningar och annan litteratur. (Hoitotiede, Tutkiva hoitotyö, Sairaanhoitaja, Vård i focus)
Diabetesförbundet.fi
Diabetesfonden
Undervisningsmetoder
1. Föreläsning
2.Workshops
3.Självstudier
4.Simulering
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämningsuppgift på Moodle tillsammans med kursen i Reproduktiv hälsa inlämning den på Moodle.
Tent i pediatrik.
Tent i läkemedelsräkning.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
På svenska
1.Simuleringar, obligatorisk närvaro, uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle
2.Läkemedelräkning tent, datum enligt läsordning (omtent enligt överenskommelse med examinator)
3. Tent i Pediatrik på Moodle, datum enligt läsordning 23.9, omtentamen 25.10 och 22.11
4.Skriftlig individuell inlämningsuppgift, gemensam uppgift tillsammans med kursen Reproduktiv hälsa. Två möjliga inlämningsdatum: Första inlämningsdatum 4.10 eller andra inlämningsdatum 15.11.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar 25h
Workshops 2 h
Simulering 6h
Inlämningsuppgift 27 h
Självstudier 75 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
. Simuleringen bedöms enligt skalan gk/uk.
I simuleringen bedöms
- handledning
- bemötandet av barnet, den unga och familjen
- beaktande av trygghet och säkerhet i vårdarbetet
- planering av vårdåtgärder med beaktande av barnets och den ungas utvecklingsstadium och situation
- utförande av vårdåtgärder
- beaktande av aseptiskt arbetssätt
- dokumentation
- tillämpning av ett resursförstärkande och hälsofrämjande arbetssätt.
- korrekt utförd läkemedelsbehandling
Prestationen är underkänd om studerande inte har genomfört simuleringen och har svårigheter med stora delar av ovanstående ämnen.
2.Läkemedelsräkningen bedöms enligt skalan gk/uk.
- läkemedelsräkningen skall vara 100% korrekt
3. Tenten i pediatirik bedöms enligt skalan gk/uk
4. Workshops uppgift, bedöms GK/UK
- Användning av kurslitteratur, terveysportti mm.
- Användning av relevant data och förmåga att se helhetssituation
5. Den skriftliga inlämningsuppgiften bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningen baseras på
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritiska reflektion
- Användning av kurslitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar
Feedback på inlämningsuppgiften ges via Moodle
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Kurslitteraturen används inte
Reflektionerna framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteraturen refereras
Reflektionerna framförs endast i begränsad utsträckning
Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Frågorna besvaras
Metodlitteraturen tillämpas
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Den tekniska utformningen är berömlig
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, Inre medicinskt vårdarbete och onkologiskt vårdarbete, Kliniskt vårdarbete