Hoppa till innehåll

Introduktion till yrkeshögskolestudierPoäng (5 sp)

Kod: USS22IV01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt

Kan grundläggande matematik

Studieperiodens (kursens) innehåll

Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar

Studiestil, läs- och anteckningsteknik

Tidsplanering och stresshantering

Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar

Ljud- och videoinspelning samt editering

Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program

Projektmetodik

Sökning av vetenskaplig information i olika databaser

Kunskapssyner i olika vetenskapsområden

Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.11.2024 - 02.12.2024

Tajmning

02.12.2024 - 28.02.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

40 % Kontaktundervisning, 60 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Pia Liljeroth
  • Daniel Nenonen
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS242D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt

Kan grundläggande matematik

Innehåll

Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar

Studiestil, läs- och anteckningsteknik

Tidsplanering och stresshantering

Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar

Ljud- och videoinspelning samt editering

Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program

Projektmetodik

Sökning av vetenskaplig information i olika databaser

Kunskapssyner i olika vetenskapsområden

Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet

Tid och plats

12/2024 - 2/2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2021, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga

Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.

Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Quiz i evidensbaserat arbetssätt, PIa Liljeroth, deadline 31.12.2024.
2) Inlämning av parrapport i evidensbaserat arbetssätt, Pia Liljeroth, deadline 19.1.2025.
3) Projektmetodik

Test i grundmatematik i januari 2025, Daniel Nenonen

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information, konferens och handledning 43 h
Test i matematik 2h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

För godkänt arbete krävs:

1) Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng

2) Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- användning av Novias skrivanvisningar

3) Projektmetodik

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) quiz (gk/uk)
2) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt (uk-gk)
3)Projektmetodik

Deltagande i test i grundmatematik


Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2024 - 15.09.2024

Tajmning

09.09.2024 - 13.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Daniel Nenonen
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS24F-Å
    Sjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt

Kan grundläggande matematik

Innehåll

Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar

Studiestil, läs- och anteckningsteknik

Tidsplanering och stresshantering

Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar

Ljud- och videoinspelning samt editering

Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program

Projektmetodik

Sökning av vetenskaplig information i olika databaser

Kunskapssyner i olika vetenskapsområden

Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet

Tid och plats

Hösttermin 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2021, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga

Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.

Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.

Delen IT: av föreläsaren given litteratur och nätsidor

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Konferens 2.10.2024

Praktik- och arbetslivssamarbete

Konferens 2.10.2024

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Quiz i evidensbaserat arbetssätt (Emilia Kielo-Viljamaa) dl 11.10.2024
2) Inlämning av grupprapport i evidensbaserat arbetssätt (Emilia Kielo-Viljamaa) dl 22.11.2024
3) Test i grundmatematik finns i schema (Daniel Nenonen)
4) Deltagande i konferensen 2.10.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Konferens 2.10.2024

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information, konferens och handledning 43 h
Test i matematik 2h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

För godkänt arbete krävs:

1) Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng

2) Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar används

3) Deltagande i matematiktest

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) quiz (gk/uk)
2) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt (uk-gk)
3) Deltagande i test i grundmatematik
4) Deltagande i konferensen 2.10.2024

Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2024 - 06.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 15.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Daniel Nenonen
  • Hanna Limnell
Lärare

Hanna Limnell

Grupper
  • USS24D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
  • UHV24D-Å
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt

Kan grundläggande matematik

Innehåll

Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar

Studiestil, läs- och anteckningsteknik

Tidsplanering och stresshantering

Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar

Ljud- och videoinspelning samt editering

Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program

Projektmetodik

Sökning av vetenskaplig information i olika databaser

Kunskapssyner i olika vetenskapsområden

Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet

Tid och plats

Campus Åbo, hösttermin 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Livshantering; avslappning och stresshantering - online guide: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=5977
Läroplan 2023, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga

Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.

Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar och information, obligatorisk närvaro
Workshops, obligatorisk närvaro
Konferens, obligatorisk närvaro
Test i matematik

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämning av gruppuppgift i projektmetodik 9.10.2024
2) Inlämning av en quiz 4.10.2024 samt en grupprapport i evidensbaserat arbetssätt -delen
3) Test i grundmatematik 20.9.
4) Konferens 2.10. Inlämningsuppgift DL 4.10.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information och handledning 43 h
Test i matematik 2h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

1) För godkänt arbete krävs:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar följs

2) För godkänt arbete krävs:
Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar används
Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng

3) Deltagande i test i matematik

4) Deltagande i konferens, inlämningsuppgift

UK: Studerande har iinte nått bedömningskriterier,

Tilläggsuppgifter för studerande

Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämning av gruppuppgift i projektmetodik (GK/UK)
2) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt och quiz (GK/UK)
3) Test i grundmatematik (GK/UK)
4) Konferens (inlämning) (GK/UK)

Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2023 - 06.09.2023

Tajmning

06.09.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

4 op

Prestationssätt

20 % Kontaktundervisning, 80 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Ludvig Kihlman
  • Daniel Nenonen
  • Sebastian Lindgren
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt

Kan grundläggande matematik

Innehåll

Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar

Studiestil, läs- och anteckningsteknik

Tidsplanering och stresshantering

Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar

Ljud- och videoinspelning samt editering

Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program

Projektmetodik

Sökning av vetenskaplig information i olika databaser

Kunskapssyner i olika vetenskapsområden

Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet

Tid och plats

Hösttermin 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2021, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga

Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.

Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.

Delen IT: av föreläsaren given litteratur och nätsidor

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
It-övningar, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Konferens

Praktik- och arbetslivssamarbete

Konferens 4.10.2023

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämning av grupprapport i evidensbaserat arbetssätt (Emilia Kielo-Viljamaa) dl 3.12.2023
2) Guiz i evidensbaserat arbetssätt (Emilia Kieli-Viljamaa) dl 3.12.2023
3) Test i grundmatematik finns i schema (Daniel Nenonen)
4) Deltagande i konferensen 4.10.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
It-övningar, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Konferens

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information, konferens och handledning 43 h
Test i matematik 2h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

För godkänt arbete krävs:
1) Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar används

2) Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng

3) Deltagande i matematiktest

Tilläggsuppgifter för studerande

kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt (uk-gk)
2) quiz (gk/Uk)
3) Deltagande i test i grundmatematik
4) Deltagande i konferensen 4.10.2024

Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2023 - 27.08.2023

Tajmning

28.08.2023 - 03.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Jaana-Sofia Tengström
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Ludvig Kihlman
  • Daniel Nenonen
  • Sebastian Lindgren
Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper
  • USS23D-Å
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
  • UHV23D-Å
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt

Kan grundläggande matematik

Innehåll

Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar

Studiestil, läs- och anteckningsteknik

Tidsplanering och stresshantering

Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar

Ljud- och videoinspelning samt editering

Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program

Projektmetodik

Sökning av vetenskaplig information i olika databaser

Kunskapssyner i olika vetenskapsområden

Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet

Tid och plats

Åbo, höstermin 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2023, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga

Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.

Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.

Delen IT: av föreläsaren given litteratur och nätsidor

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar och information, obligatorisk närvaro
Workshops, obligatorisk närvaro
It-övningar, obligatorisk närvaro
Test i matematik

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämning av grupparbete i projektmetodik 29.10.2023
2) Inlämning av en quiz 1.10.2023 samt en grupprapport i evidensbaserat arbetssätt -delen 15.10.2023
3) Test i grundmatematik v.37

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information och handledning 43 h
Test i matematik 2h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

1) För godkänt arbete krävs:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar följs

2) För godkänt arbete krävs:
Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar används
Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng

3) Deltagande i test

Tilläggsuppgifter för studerande

Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämning av grupparbete i projektmetodik (GK/UK)
2) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt och quiz (GK/UK)
3) Test i grundmatematik (GK/UK)

Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

03.03.2023 - 02.04.2023

Tajmning

03.04.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Michaela Jalava
  • Ludvig Kihlman
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Daniel Nenonen
Lärare

Michaela Jalava

Grupper
  • ÖH23REGUSS-Å
    Öppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp

Lärandemål

Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt

Kan grundläggande matematik

Innehåll

Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar

Studiestil, läs- och anteckningsteknik

Tidsplanering och stresshantering

Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar

Ljud- och videoinspelning samt editering

Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program

Projektmetodik

Sökning av vetenskaplig information i olika databaser

Kunskapssyner i olika vetenskapsområden

Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet

Tid och plats

Ekenäs vår och höst 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2021, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga

Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.

Delen forskningsmetodik:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.

Delen IT: av föreläsaren given litteratur och nätsidor

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Workshops, obligatorisk närvaro
It-övningar, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämning av grupparbete i projektmetodik, 31.8
2) Inlämning av grupprapport i forskningsmetodik-delen samt en quiz 11.6 eller 3.9
3) Test i grundmatematik 11.5.2023 Michaela Jalava (Daniel Nenonen)

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 78 h
Föreläsningar och handledning 43 h
Test i matematik 2h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

1) För godkänt arbete krävs:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar följs

2) För godkänt arbete krävs:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- att Novias skrivanvisningar används

3) Deltagande i test

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämning av grupparbete i projektmetodik
2) Inlämning av grupprapporten i forskningsmetodik och quiz Gk-uk
3) Test i grundmatematik (Gk-uk)

Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända

Förkunskapskrav

Inget