Introduktion till yrkeshögskolestudierPoäng (5 sp)
Kod: USS22IV01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt
Kan grundläggande matematik
Studieperiodens (kursens) innehåll
Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
Studiestil, läs- och anteckningsteknik
Tidsplanering och stresshantering
Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
Ljud- och videoinspelning samt editering
Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
Projektmetodik
Sökning av vetenskaplig information i olika databaser
Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
15.11.2024 - 02.12.2024
Tajmning
02.12.2024 - 28.02.2025
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
40 % Kontaktundervisning, 60 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Pia Liljeroth
- Daniel Nenonen
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS242D-ÅSjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt
Kan grundläggande matematik
Innehåll
Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
Studiestil, läs- och anteckningsteknik
Tidsplanering och stresshantering
Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
Ljud- och videoinspelning samt editering
Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
Projektmetodik
Sökning av vetenskaplig information i olika databaser
Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Tid och plats
12/2024 - 2/2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2021, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga
Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.
Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Quiz i evidensbaserat arbetssätt, PIa Liljeroth, deadline 31.12.2024.
2) Inlämning av parrapport i evidensbaserat arbetssätt, Pia Liljeroth, deadline 19.1.2025.
3) Projektmetodik
Test i grundmatematik i januari 2025, Daniel Nenonen
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information, konferens och handledning 43 h
Test i matematik 2h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
För godkänt arbete krävs:
1) Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng
2) Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- användning av Novias skrivanvisningar
3) Projektmetodik
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) quiz (gk/uk)
2) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt (uk-gk)
3)Projektmetodik
Deltagande i test i grundmatematik
Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
15.06.2024 - 15.09.2024
Tajmning
09.09.2024 - 13.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Daniel Nenonen
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS24F-ÅSjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt
Kan grundläggande matematik
Innehåll
Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
Studiestil, läs- och anteckningsteknik
Tidsplanering och stresshantering
Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
Ljud- och videoinspelning samt editering
Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
Projektmetodik
Sökning av vetenskaplig information i olika databaser
Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Tid och plats
Hösttermin 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2021, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga
Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.
Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.
Delen IT: av föreläsaren given litteratur och nätsidor
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Konferens 2.10.2024
Praktik- och arbetslivssamarbete
Konferens 2.10.2024
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Quiz i evidensbaserat arbetssätt (Emilia Kielo-Viljamaa) dl 11.10.2024
2) Inlämning av grupprapport i evidensbaserat arbetssätt (Emilia Kielo-Viljamaa) dl 22.11.2024
3) Test i grundmatematik finns i schema (Daniel Nenonen)
4) Deltagande i konferensen 2.10.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Konferens 2.10.2024
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information, konferens och handledning 43 h
Test i matematik 2h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
För godkänt arbete krävs:
1) Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng
2) Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar används
3) Deltagande i matematiktest
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) quiz (gk/uk)
2) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt (uk-gk)
3) Deltagande i test i grundmatematik
4) Deltagande i konferensen 2.10.2024
Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 15.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Daniel Nenonen
- Hanna Limnell
Lärare
Hanna Limnell
Grupper
-
USS24D-ÅSjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
-
UHV24D-ÅHälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt
Kan grundläggande matematik
Innehåll
Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
Studiestil, läs- och anteckningsteknik
Tidsplanering och stresshantering
Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
Ljud- och videoinspelning samt editering
Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
Projektmetodik
Sökning av vetenskaplig information i olika databaser
Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Tid och plats
Campus Åbo, hösttermin 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Livshantering; avslappning och stresshantering - online guide: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=5977
Läroplan 2023, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga
Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.
Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar och information, obligatorisk närvaro
Workshops, obligatorisk närvaro
Konferens, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Inlämning av gruppuppgift i projektmetodik 9.10.2024
2) Inlämning av en quiz 4.10.2024 samt en grupprapport i evidensbaserat arbetssätt -delen
3) Test i grundmatematik 20.9.
4) Konferens 2.10. Inlämningsuppgift DL 4.10.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information och handledning 43 h
Test i matematik 2h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
1) För godkänt arbete krävs:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar följs
2) För godkänt arbete krävs:
Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar används
Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng
3) Deltagande i test i matematik
4) Deltagande i konferens, inlämningsuppgift
UK: Studerande har iinte nått bedömningskriterier,
Tilläggsuppgifter för studerande
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Inlämning av gruppuppgift i projektmetodik (GK/UK)
2) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt och quiz (GK/UK)
3) Test i grundmatematik (GK/UK)
4) Konferens (inlämning) (GK/UK)
Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
15.06.2023 - 06.09.2023
Tajmning
06.09.2023 - 15.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
4 op
Prestationssätt
20 % Kontaktundervisning, 80 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Josephine Åberg
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Ludvig Kihlman
- Daniel Nenonen
- Sebastian Lindgren
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS23F-ÅSjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt
Kan grundläggande matematik
Innehåll
Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
Studiestil, läs- och anteckningsteknik
Tidsplanering och stresshantering
Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
Ljud- och videoinspelning samt editering
Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
Projektmetodik
Sökning av vetenskaplig information i olika databaser
Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Tid och plats
Hösttermin 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2021, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga
Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.
Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.
Delen IT: av föreläsaren given litteratur och nätsidor
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
It-övningar, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Konferens
Praktik- och arbetslivssamarbete
Konferens 4.10.2023
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Inlämning av grupprapport i evidensbaserat arbetssätt (Emilia Kielo-Viljamaa) dl 3.12.2023
2) Guiz i evidensbaserat arbetssätt (Emilia Kieli-Viljamaa) dl 3.12.2023
3) Test i grundmatematik finns i schema (Daniel Nenonen)
4) Deltagande i konferensen 4.10.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Föreläsningar, information
Workshops, obligatorisk närvaro
It-övningar, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Konferens
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information, konferens och handledning 43 h
Test i matematik 2h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
För godkänt arbete krävs:
1) Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar används
2) Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng
3) Deltagande i matematiktest
Tilläggsuppgifter för studerande
kursansvarig Minna Syrjäläinen-Lindberg
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt (uk-gk)
2) quiz (gk/Uk)
3) Deltagande i test i grundmatematik
4) Deltagande i konferensen 4.10.2024
Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
15.06.2023 - 27.08.2023
Tajmning
28.08.2023 - 03.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Jaana-Sofia Tengström
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Ludvig Kihlman
- Daniel Nenonen
- Sebastian Lindgren
Lärare
Emilia Kielo-Viljamaa
Grupper
-
USS23D-ÅSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
-
UHV23D-ÅHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt
Kan grundläggande matematik
Innehåll
Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
Studiestil, läs- och anteckningsteknik
Tidsplanering och stresshantering
Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
Ljud- och videoinspelning samt editering
Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
Projektmetodik
Sökning av vetenskaplig information i olika databaser
Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Tid och plats
Åbo, höstermin 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2023, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga
Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.
Delen evidensbaserat arbetssätt:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.
Delen IT: av föreläsaren given litteratur och nätsidor
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar och information, obligatorisk närvaro
Workshops, obligatorisk närvaro
It-övningar, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Inlämning av grupparbete i projektmetodik 29.10.2023
2) Inlämning av en quiz 1.10.2023 samt en grupprapport i evidensbaserat arbetssätt -delen 15.10.2023
3) Test i grundmatematik v.37
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier ink. examinationer 78 h
Föreläsningar, information och handledning 43 h
Test i matematik 2h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
1) För godkänt arbete krävs:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar följs
2) För godkänt arbete krävs:
Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar används
Quiz:
- För godkänt krävs 60 % av totalpoäng
3) Deltagande i test
Tilläggsuppgifter för studerande
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Inlämning av grupparbete i projektmetodik (GK/UK)
2) Inlämning av grupprapporten i evidensbaserat arbetssätt och quiz (GK/UK)
3) Test i grundmatematik (GK/UK)
Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
03.03.2023 - 02.04.2023
Tajmning
03.04.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Michaela Jalava
- Ludvig Kihlman
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Daniel Nenonen
Lärare
Michaela Jalava
Grupper
-
ÖH23REGUSS-ÅÖppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och informationshantering samt kan söka samt granska vetenskaplig information
- kan förverkliga småskaliga projekt
Kan grundläggande matematik
Innehåll
Högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
Studiestil, läs- och anteckningsteknik
Tidsplanering och stresshantering
Textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
Ljud- och videoinspelning samt editering
Olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
Projektmetodik
Sökning av vetenskaplig information i olika databaser
Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Tid och plats
Ekenäs vår och höst 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Delen yrkeshögskolestudier:
Angelöw, B. (2011). Konsten att lyckas med studierna. Stockholm: Natur och Kultur
Blomström, V. & Wennerberg, J. 2018. Akademiskt läsande och skrivande. Studentlitteratur
Cowen, M., Maier, P. & Price, G. 2012. Studera smart när du läser till sjuksköterska. Pearson.
Drew, S. & Bingham, R. (2010). The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham: Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. (2010). Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm: Svenska studieteknikförlaget
Liljeqvist, B. (2015). Plugga smart och lär dig mer! Lund: Studentlitteratur
Läroplan 2021, Åbo
Yrkeshögskolan Novias skrivanvisningar
Yrkeshögskolan Novias Examensstadga
Delen projektmetodik:
Andersen, E. & Schwenke, E. 2013. Projektarbete - en vägledning för studenter.
Skyttemoen, T., Vaagaasar, A.L. & Torhell S-E. 2017. Värdeskapande projektledning. Studentlitteratur.
Delen forskningsmetodik:
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: studentlitteratur.
Elomaa, L. & Mikkola, H. 2010. Näytön jäljillä. Turun Amk. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522161611.pdf
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Valda delar. Stockholm: Natur & Kultur.
Larsen, A. K. & Dalén, H. ö. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Andra upplagan. Malmö: Gleerups.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad: En bro mellan forskning och klinisk praktik. Upplaga 4:1. Lund: Studentlitteratur.
Delen IT: av föreläsaren given litteratur och nätsidor
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar
Workshops, obligatorisk närvaro
It-övningar, obligatorisk närvaro
Test i matematik
Artikelsökning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Inlämning av grupparbete i projektmetodik, 31.8
2) Inlämning av grupprapport i forskningsmetodik-delen samt en quiz 11.6 eller 3.9
3) Test i grundmatematik 11.5.2023 Michaela Jalava (Daniel Nenonen)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 78 h
Föreläsningar och handledning 43 h
Test i matematik 2h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
1) För godkänt arbete krävs:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar följs
2) För godkänt arbete krävs:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data och svara på frågeställningar
- att Novias skrivanvisningar används
3) Deltagande i test
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Inlämning av grupparbete i projektmetodik
2) Inlämning av grupprapporten i forskningsmetodik och quiz Gk-uk
3) Test i grundmatematik (Gk-uk)
Studerande har rätt att komplettera delarna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Vitsordet i kursen ges då alla delar är gjorda och blivit godkända
Förkunskapskrav
Inget