Utveckling av vetenskap i vårdenPoäng (3 sp)
Kod: VÅ26UV01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan det egna vetenskapliga yrkesområdet
- känner till vårdvetenskapens historiska och teoretiska utveckling
- känner till olika vårdvetenskapliga teorier, modeller och perspektiv samt deras tillämpningsområden
- kan reflektera över relationen mellan teori, evidens och klinisk praxis
- kan reflektera över och stärka sin yrkesroll som sjukskötare
- har förståelse för sjukskötarens ansvar och självständiga funktion inom vårdteamet
- har insikt i utvecklings- och innovationsmetoder inom vården
- förstår betydelsen av ett kontinuerligt lärande samt visar ett samhälleligt engagemang
Studieperiodens (kursens) innehåll
Vårdvetenskaplig kunskap som grund för vårdandet, och dess utveckling
Viktiga teorier, modeller och perspektiv inom vård och vårdforskning
Personcentrering som vårdvetenskaplig grund
Sjukskötarens roll i att utveckla vården
Utveckling och innovation inom vården
Samhälleliga påverkningsmöjligheter och debatt
Kontinuerligt lärande
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.