Läkemedelsbehandling 2Poäng (2 sp)
Kod: VÅV22KV06
Poäng
2 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Studieperiodens (kursens) innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
02.12.2024 - 30.03.2025
Tajmning
31.03.2025 - 02.05.2025
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
- Katarina Vironen
Lärare
Katarina Vironen
Grupper
-
UBM24D-VBarnmorska (YH), h24, dagstudier, Vasa
-
UHV24D-VHälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Tid och plats
Online i webex
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv
Undervisningsmetoder
Hybrid undervisning
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar online
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent after avslutade worskshops enligt schema
Reflektion i online forum
Inlämningsuppgifter/ microinlärningsenheter i kronologisk ordning
Teoritest 70% rätt för godkänt vitsord enligt egen aktivitet online
Omtenter efter kursavslut enligt peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp
54h total arbetsbörda ( innehåller både schemalgd undervisning och eget arbete)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
GK = Uppgiften är inlämnad och gjord enligt instruktion inom deadline. Analytisk förhållningssätt
Kompletteras = ( betyder att uppgiften godkänds efter komplettering) Uppgiften är bristfälligt gjord och kräver revidering.
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0 Uppgiften är ogjord eller inlämnad mera än 3 veckor efter kursavslut Ogjord uppgift undekänner kursen
Forum diskussion: Analytiskt och critisk tänkande kan höja testvitord
Periodisering av innehållet
Uppgifter veckovis
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursens pedagogiska avstamp är och Feynmans teknik med tyngd på deltagande inlärningsmetoder, där studerande själva tar ansvar för sin inlärning, skapar sin egen kompetens genom tematiska diskussioner, workshops och genom att lära andra och lära av andra.
.
Kursen är uppbyggd i mindre moduler sk microinlärningsmoduler enligt Novias digitala strategi
Studerande jobbar aktivt i grupper under workshops och stöder på det viset sin egen och de andras inlärning
Aktivt deltagande i workshops krävs för godkänt vitsord
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala
Uppgifter / reflektionsforum GK / kompletteras ( betyder att uppgifter godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvarar 0
Aktivt deltagande i workshops
En underkänd del underkänner kursen
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1
Anmälningstid
02.12.2024 - 16.03.2025
Tajmning
17.03.2025 - 18.05.2025
Antal studiepoäng
2 op
Andel virtuell undervisning
0.5 op
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 45
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
Lärare
Sirkku Säätelä
Grupper
-
USS24D-VSjukskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Tid och plats
Online i webex
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv
Undervisningsmetoder
Hybrid undervisning
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar online
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent after avslutade worskshops enligt schema
Reflektion i online forum
Inlämningsuppgifter/ microinlärningsenheter i kronologisk ordning
Teoritest 70% rätt för godkänt vitsord enligt egen aktivitet online
Omtenter efter kursavslut enligt peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp
54h total arbetsbörda ( innehåller både schemalgd undervisning och eget arbete)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
GK = Uppgiften är inlämnad och gjord enligt instruktion inom deadline. Analytisk förhållningssätt
Kompletteras = ( betyder att uppgiften godkänds efter komplettering) Uppgiften är bristfälligt gjord och kräver revidering.
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0 Uppgiften är ogjord eller inlämnad mera än 3 veckor efter kursavslut Ogjord uppgift undekänner kursen
Forum diskussion: Analytiskt och critisk tänkande kan höja testvitord
Periodisering av innehållet
Uppgifter veckovis
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursens pedagogiska avstamp är och Feynmans teknik med tyngd på deltagande inlärningsmetoder, där studerande själva tar ansvar för sin inlärning, skapar sin egen kompetens genom tematiska diskussioner, workshops och genom att lära andra och lära av andra.
.
Kursen är uppbyggd i mindre moduler sk microinlärningsmoduler enligt Novias digitala strategi
Studerande jobbar aktivt i grupper under workshops och stöder på det viset sin egen och de andras inlärning
Aktivt deltagande i workshops krävs för godkänt vitsord
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala
Uppgifter / reflektionsforum GK / kompletteras ( betyder att uppgifter godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvarar 0
Aktivt deltagande i workshops
En underkänd del underkänner kursen
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1
Anmälningstid
02.12.2024 - 26.01.2025
Tajmning
13.01.2025 - 02.03.2025
Antal studiepoäng
2 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
Lärare
Sirkku Säätelä
Grupper
-
USS24F-VSjukskötare (YH), h24, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Tid och plats
Online i webex och campus Alere
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv
Undervisningsmetoder
Hybrid utförande
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent after avslutade räkneworskshops enligt schema
Teoritest enligt egen aktivitet online
Omtenter i räkning efter kursavslut enligt peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp 54 h sammalagt
Periodisering av innehållet
Teoridelen periodiserad enligt kronologisk ordning så föregående microdel gör före nästa
Läkemedlesräkningen delad i tre oliks kategorier
Tilläggsuppgifter för studerande
Den pedagogisk refensramen är enligt inlärninsgpyramiden och Feynmans teknik
Studerande jobbar i grupper under workshps och stöder även varnarda i inlärningen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala teset är 1/3 av vitsorduppgifter GK + ( motsvara 4-5) GK 8 motsvara 1-3) /kompletteras ( betyder att uppgifte godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0
En underkänd del underkänner kursen
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1
Anmälningstid
01.12.2023 - 29.03.2024
Tajmning
01.04.2024 - 12.05.2024
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
Lärare
Sirkku Säätelä
Grupper
-
SSK23F-2SSK23F-2
-
USS23F-VSjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Tid och plats
Online i webex och campus Alere
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv
Undervisningsmetoder
Hybrid utförande
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent after avslutade räkneworskshops enligt schema
Teoritest enligt egen aktivitet online
Omtenter i räkning efter kursavslut enligt peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp 54 h sammalagt
Periodisering av innehållet
Teoridelen periodiserad enligt kronologisk ordning så föregående microdel gör före nästa
Läkemedlesräkningen delad i tre oliks kategorier
Tilläggsuppgifter för studerande
Den pedagogisk refensramen är enligt inlärninsgpyramiden och Feynmans teknik
Studerande jobbar i grupper under workshps och stöder även varnarda i inlärningen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala teset är 1/3 av vitsorduppgifter GK + ( motsvara 4-5) GK 8 motsvara 1-3) /kompletteras ( betyder att uppgifte godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0
En underkänd del underkänner kursen
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1
Anmälningstid
01.12.2023 - 30.03.2024
Tajmning
01.04.2024 - 12.05.2024
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 44
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
Lärare
Sirkku Säätelä
Grupper
-
USS23D-VSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Tid och plats
Online i webex och campus Alere
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv
Undervisningsmetoder
Hybrid utförande
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent after avslutade räkneworskshops enligt schema
Teoritest enligt egen aktivitet online
Omtenter i räkning efter kursavslut enligt peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp 54 h sammalagt
Periodisering av innehållet
Teoridelen periodiserad enligt kronologisk ordning så föregående microdel gör före nästa
Läkemedlesräkningen delad i tre oliks kategorier
Tilläggsuppgifter för studerande
Den pedagogisk refensramen är enligt inlärninsgpyramiden och Feynmans teknik
Studerande jobbar i grupper under workshps och stöder även varnarda i inlärningen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala teset är 1/3 av vitsorduppgifter GK + ( motsvara 4-5) GK 8 motsvara 1-3) /kompletteras ( betyder att uppgifte godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0
En underkänd del underkänner kursen
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1
Anmälningstid
01.12.2023 - 05.03.2024
Tajmning
04.03.2024 - 21.04.2024
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
Lärare
Sirkku Säätelä
Grupper
-
UHV23D-VHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa
-
UBM23D-VBarnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Tid och plats
Online i webex
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv
Undervisningsmetoder
Hybrid undervisning
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar online
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent after avslutade worskshops enligt schema
Reflektion i online forum
Inlämningsuppgifter/ microinlärningsenheter i kronologisk ordning
Teoritest 70% rätt för godkänt vitsord enligt egen aktivitet online
Omtenter efter kursavslut enligt peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp
54h total arbetsbörda ( innehåller både schemalgd undervisning och eget arbete)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
GK = Uppgiften är inlämnad och gjord enligt instruktion inom deadline. Analytisk förhållningssätt
Kompletteras = ( betyder att uppgiften godkänds efter komplettering) Uppgiften är bristfälligt gjord och kräver revidering.
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0 Uppgiften är ogjord eller inlämnad mera än 3 veckor efter kursavslut Ogjord uppgift undekänner kursen
Forum diskussion: Analytiskt och critisk tänkande kan höja testvitord
Periodisering av innehållet
Uppgifter veckovis
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursens pedagogiska avstamp är och Feynmans teknik med tyngd på deltagande inlärningsmetoder, där studerande själva tar ansvar för sin inlärning, skapar sin egen kompetens genom tematiska diskussioner, workshops och genom att lära andra och lära av andra.
.
Kursen är uppbyggd i mindre moduler sk microinlärningsmoduler enligt Novias digitala strategi
Studerande jobbar aktivt i grupper under workshops och stöder på det viset sin egen och de andras inlärning
Aktivt deltagande i workshops krävs för godkänt vitsord
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala
Uppgifter / reflektionsforum GK / kompletteras ( betyder att uppgifter godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvarar 0
Aktivt deltagande i workshops
En underkänd del underkänner kursen
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1
Anmälningstid
01.12.2023 - 16.02.2024
Tajmning
19.02.2024 - 29.03.2024
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
Lärare
Sirkku Säätelä
Grupper
-
USS23F-VSjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
-
SSK23F-1SSK23F-1
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Tid och plats
Online i webex och campus Alere
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv
Undervisningsmetoder
Hybrid utförande
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent after avslutade räkneworskshops enligt schema
Teoritest enligt egen aktivitet online
Omtenter i räkning efter kursavslut enligt peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp 54 h sammalagt
Periodisering av innehållet
Teoridelen periodiserad enligt kronologisk ordning så föregående microdel gör före nästa
Läkemedlesräkningen delad i tre oliks kategorier
Tilläggsuppgifter för studerande
Den pedagogisk refensramen är enligt inlärninsgpyramiden och Feynmans teknik
Studerande jobbar i grupper under workshps och stöder även varnarda i inlärningen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala teset är 1/3 av vitsorduppgifter GK + ( motsvara 4-5) GK 8 motsvara 1-3) /kompletteras ( betyder att uppgifte godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0
En underkänd del underkänner kursen
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 01.10.2023
Antal studiepoäng
2 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
Lärare
Sirkku Säätelä
Grupper
-
USS22D-VSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Tid och plats
Online i webex
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv
Undervisningsmetoder
Hybrid undervisning
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar online
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent after avslutade worskshops enligt schema
Reflektion i online forum
Inlämningsuppgifter/ microinlärningsenheter i kronologisk ordning
Teoritest 70% rätt för godkänt vitsord enligt egen aktivitet online
Omtenter efter kursavslut enligt peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp
54h total arbetsbörda ( innehåller både schemalgd undervisning och eget arbete)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
GK = Uppgiften är inlämnad och gjord enligt instruktion inom deadline. Analytisk förhållningssätt
Kompletteras = ( betyder att uppgiften godkänds efter komplettering) Uppgiften är bristfälligt gjord och kräver revidering.
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0 Uppgiften är ogjord eller inlämnad mera än 3 veckor efter kursavslut Ogjord uppgift undekänner kursen
Forum diskussion: Analytiskt och critisk tänkande kan höja testvitord
Periodisering av innehållet
Uppgifter veckovis
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursens pedagogiska avstamp är och Feynmans teknik med tyngd på deltagande inlärningsmetoder, där studerande själva tar ansvar för sin inlärning, skapar sin egen kompetens genom tematiska diskussioner, workshops och genom att lära andra och lära av andra.
.
Kursen är uppbyggd i mindre moduler sk microinlärningsmoduler enligt Novias digitala strategi
Studerande jobbar aktivt i grupper under workshops och stöder på det viset sin egen och de andras inlärning
Aktivt deltagande i workshops krävs för godkänt vitsord
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala
Uppgifter / reflektionsforum GK / kompletteras ( betyder att uppgifter godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvarar 0
Aktivt deltagande i workshops
En underkänd del underkänner kursen
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1
Anmälningstid
01.12.2022 - 19.03.2023
Tajmning
20.03.2023 - 23.04.2023
Antal studiepoäng
2 op
Andel virtuell undervisning
1 op
FUI-andel
1 op
Prestationssätt
50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
Lärare
Sirkku Säätelä
Grupper
-
UHV22D-VHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Tid och plats
Online i webex och campus Alere
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv
Undervisningsmetoder
Hybrid utförande
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent after avslutade räkneworskshops enligt schema
Teoritest enligt egen aktivitet online
Omtenter i räkning efter kursavslut enligt peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp 54 h sammalagt
Periodisering av innehållet
Teoridelen periodiserad enligt kronologisk ordning så föregående microdel gör före nästa
Läkemedlesräkningen delad i tre oliks kategorier
Tilläggsuppgifter för studerande
Den pedagogisk refensramen är enligt inlärninsgpyramiden och Feynmans teknik
Studerande jobbar i grupper under workshps och stöder även varnarda i inlärningen
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala teset är 1/3 av vitsorduppgifter GK + ( motsvara 4-5) GK 8 motsvara 1-3) /kompletteras ( betyder att uppgifte godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0
En underkänd del underkänner kursen
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1
Anmälningstid
01.12.2022 - 20.01.2023
Tajmning
23.01.2023 - 19.03.2023
Antal studiepoäng
2 op
Andel virtuell undervisning
2 op
FUI-andel
2 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sirkku Säätelä
Lärare
Sirkku Säätelä
Grupper
-
USS22F-VSjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om avancerad läkemedelsbehandling
- har kunskap om grunderna för cytostatikabehandling, epidural smärtlindring, vätskebehandling och blodtransfusioner
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- har kunskap om läkemedelsbehandlingens betydelse för patientsäkerheten
- behärskar avancerad läkemedelsräkning
Innehåll
Avancerad läkemedelsbehandling
Cytotstatikabehandling
Epidural smärtlindring
Vätskebehandling
Blodtransfusion
Patienthandledning och dokumentation
Avancerad läkemedelsräkning
Tid och plats
Online i webex
Vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur
På svenska
Inkinen et al. 2016.Turvallinen lääkehoito. STM julkaisuja http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129969/URN_ISBN_978-952-302-577-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ernvall et al. 2014. Läkemedelsräkning
Nordeng& Spigset. Farmakologi och farmakologisk omvårdnad eller
Koskinen et al. 2012. Lääketietoa ammatilaisille
Läkemedelsboken online
Henriksson, O. & Lennemark, I. 2017. Värt att veta om vätskebalans. Lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. Studentlitteratur.
Filmer och virtuellt material på moodle
Material och evidensbaserade nya vetenskapliga artiklar på sve och engelska samt forskningar enligt föreläsarens direktiv
Undervisningsmetoder
Hybrid undervisning
Föreläsningar, grupparbeten och diskussioner online
Caselösningar och genomgång av problemlösningar online
Självstudier online uppgifter, forumdiskussion och virtuellt test i teori
Läkemedelsräkning som flipped learning ( studerande läser teoretisk bakgrund till räkneproblem som praktiseras på workshops på campus),
Tent i läkemedelsräkning efter utförda workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent after avslutade worskshops enligt schema
Reflektion i online forum
Inlämningsuppgifter/ microinlärningsenheter i kronologisk ordning
Teoritest enligt egen aktivitet online
Omtenter efter kursavslut enligt peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp
54h total arbetsbörda ( innehåller både schemalgd undervisning och eget arbete)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
GK ( motsvarar 3) Uppgiften är inlämnad och gjord enligt instruktion inom deadline.
Kompletteras ( betyder att uppgiften godkänds efter komplettering) Uppgiften är bristfälligt gjord och kräver revidering.
Ogjord uppgift =UK Motsvara 0 Uppgiften är ogjord eller inlämnad mera än 3 veckor efter kursavslut
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursens pedagogiska avstamp är och Feynmans teknik med tyngd på deltagande inlärningsmetoder, där studerande själva tar ansvar för sin inlärning, skapar sin egen kompetens genom tematiska diskussioner, workshops och genom att lära andra och lära av andra.
.
Kursen är uppbyggd i mindre moduler sk microinlärningsmoduler enligt Novias digitala strategi
Studerande jobbar aktivt i grupper under workshops och stöder på det viset sin egen och de andras inlärning
Aktivt deltagande i workshops krävs för godkänt vitsord
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Räknetent 100% rätt enligt nationella kriterier
Online test 1-5 enligt % skala
Uppgifter / reflektionsforum GK = 3 / kompletteras ( betyder att uppgifter godkänds efter komplettering)
Ogjord uppgift =UK Motsvarar 0
Aktivt deltagande i workshops
En underkänd del underkänner kursen
Förkunskapskrav
VÅV22GV05 Läkemedelsbehandling 1