Palliativ vård och vård vid livets slutskedePoäng (2 sp)
Kod: VÅV22KV05
Poäng
2 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan definiera som begrepp vårdlinjer, vårdbegränsningar och föregripande vårdplan för livets slutskede samt förstår deras betydelse vid genomförande av palliativ vård.
- känner till palliativa vårdens organiseringsnivåer och servicesystemet samt konsultationskanaler.
- kan göra upp en plan för palliativ vård och vård i livets slutskede tillsammans med patienten och hens anhöriga, den vårdande läkaren och det övriga interprofessionella teamet.
- kan identifierr etiska och juridiska aspekter som är förknippade med livets slutskede.
- kan identifiera vårdbehov och ge symtomstyrd och individuell palliativ vård och vård i livets slutskede.
- förstår närståendes betydelse och aktiva roll i behandlingen i det palliativa vårdarbetet.
- förstår vikten av att bemöta, stöda och vägleda patient och närstående med känsla och empati.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Grunderna i palliativ vård
Smärta och symtombehandling
Helhetsinriktat stöd till patient och närstående
Interaktion och bemötande
Vård vid livets slutskede
Vård av avliden
Etik och juridik
Interprofessionellt teamwork
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
02.12.2024 - 07.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 07.02.2025
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Marica Hinders
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
UBM23D-VBarnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa
-
UHV23D-VHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan definiera som begrepp vårdlinjer, vårdbegränsningar och föregripande vårdplan för livets slutskede samt förstår deras betydelse vid genomförande av palliativ vård.
- känner till palliativa vårdens organiseringsnivåer och servicesystemet samt konsultationskanaler.
- kan göra upp en plan för palliativ vård och vård i livets slutskede tillsammans med patienten och hens anhöriga, den vårdande läkaren och det övriga interprofessionella teamet.
- kan identifierr etiska och juridiska aspekter som är förknippade med livets slutskede.
- kan identifiera vårdbehov och ge symtomstyrd och individuell palliativ vård och vård i livets slutskede.
- förstår närståendes betydelse och aktiva roll i behandlingen i det palliativa vårdarbetet.
- förstår vikten av att bemöta, stöda och vägleda patient och närstående med känsla och empati.
Innehåll
Grunderna i palliativ vård
Smärta och symtombehandling
Helhetsinriktat stöd till patient och närstående
Interaktion och bemötande
Vård vid livets slutskede
Vård av avliden
Etik och juridik
Interprofessionellt teamwork
Tid och plats
Våren 2024 7.1-7.2
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur i Moodle
Undervisningsmetoder
Inroduktions lektion - Obligatorisk
Workshop- Escape game - Obligatorisk
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Individuellt case
Kompetenspass för vård i livetsslutskede
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp =27h
2 sp =54
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Feedback on the tasks is obtained through assessment criteria, more detailed justification is obtained when contacting the course's teacher.
Underkänd (0)
Studerande uppnår inte kriterierna för betyg 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för uppgiften:
Studerande har följt instruktionerna och har bristfälliga kunskaper om de andra studenternas arbeten. Studerande visar begränsad ämneskunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflektera och motivera sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftlig inlämningsuppgift:
Studenten har följt instruktionerna för den skriftliga inlämningsuppgiftenStudenten behärskar innehållet i sitt arbete, men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för bedömning av uppgift individuellt eller i grupp:
Studenten har följt instruktionerna för uppgiften och visar att hon/han behärskar ämnet.
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
Anmälningstid
15.06.2024 - 25.08.2024
Tajmning
25.11.2024 - 02.02.2025
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Marica Hinders
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
SSK23F-1SSK23F-1
-
USS23F-VSjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan definiera som begrepp vårdlinjer, vårdbegränsningar och föregripande vårdplan för livets slutskede samt förstår deras betydelse vid genomförande av palliativ vård.
- känner till palliativa vårdens organiseringsnivåer och servicesystemet samt konsultationskanaler.
- kan göra upp en plan för palliativ vård och vård i livets slutskede tillsammans med patienten och hens anhöriga, den vårdande läkaren och det övriga interprofessionella teamet.
- kan identifierr etiska och juridiska aspekter som är förknippade med livets slutskede.
- kan identifiera vårdbehov och ge symtomstyrd och individuell palliativ vård och vård i livets slutskede.
- förstår närståendes betydelse och aktiva roll i behandlingen i det palliativa vårdarbetet.
- förstår vikten av att bemöta, stöda och vägleda patient och närstående med känsla och empati.
Innehåll
Grunderna i palliativ vård
Smärta och symtombehandling
Helhetsinriktat stöd till patient och närstående
Interaktion och bemötande
Vård vid livets slutskede
Vård av avliden
Etik och juridik
Interprofessionellt teamwork
Tid och plats
Hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur i Moodle
Undervisningsmetoder
Online - bandade föreläsningar
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Individuellt case
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp =27h
2 sp =54
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodle sidan öppnar 25.11
Kursen stängs 20.12.2024
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell case uppgift bedöms 0-5
Reflektions uppgift GK/Kompletterads
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Underkänd (0)
För skriftliga uppgifter
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
Anmälningstid
15.06.2024 - 25.08.2024
Tajmning
14.10.2024 - 15.11.2024
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Marica Hinders
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
SSK23F-2SSK23F-2
-
USS23F-VSjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan definiera som begrepp vårdlinjer, vårdbegränsningar och föregripande vårdplan för livets slutskede samt förstår deras betydelse vid genomförande av palliativ vård.
- känner till palliativa vårdens organiseringsnivåer och servicesystemet samt konsultationskanaler.
- kan göra upp en plan för palliativ vård och vård i livets slutskede tillsammans med patienten och hens anhöriga, den vårdande läkaren och det övriga interprofessionella teamet.
- kan identifierr etiska och juridiska aspekter som är förknippade med livets slutskede.
- kan identifiera vårdbehov och ge symtomstyrd och individuell palliativ vård och vård i livets slutskede.
- förstår närståendes betydelse och aktiva roll i behandlingen i det palliativa vårdarbetet.
- förstår vikten av att bemöta, stöda och vägleda patient och närstående med känsla och empati.
Innehåll
Grunderna i palliativ vård
Smärta och symtombehandling
Helhetsinriktat stöd till patient och närstående
Interaktion och bemötande
Vård vid livets slutskede
Vård av avliden
Etik och juridik
Interprofessionellt teamwork
Tid och plats
Hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur i Moodle
Undervisningsmetoder
Online - bandade föreläsningar
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Individuellt case
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp =27h
2 sp =54
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodle sidan öppnar 14.10
Kursen stängs 15.11.2024
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell case uppgift bedöms 0-5
Reflektions uppgift GK/Kompletterads
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Underkänd (0)
För skriftliga uppgifter
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.10.2024
Tajmning
02.09.2024 - 13.10.2024
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 44
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Marica Hinders
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
USS23D-VSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan definiera som begrepp vårdlinjer, vårdbegränsningar och föregripande vårdplan för livets slutskede samt förstår deras betydelse vid genomförande av palliativ vård.
- känner till palliativa vårdens organiseringsnivåer och servicesystemet samt konsultationskanaler.
- kan göra upp en plan för palliativ vård och vård i livets slutskede tillsammans med patienten och hens anhöriga, den vårdande läkaren och det övriga interprofessionella teamet.
- kan identifierr etiska och juridiska aspekter som är förknippade med livets slutskede.
- kan identifiera vårdbehov och ge symtomstyrd och individuell palliativ vård och vård i livets slutskede.
- förstår närståendes betydelse och aktiva roll i behandlingen i det palliativa vårdarbetet.
- förstår vikten av att bemöta, stöda och vägleda patient och närstående med känsla och empati.
Innehåll
Grunderna i palliativ vård
Smärta och symtombehandling
Helhetsinriktat stöd till patient och närstående
Interaktion och bemötande
Vård vid livets slutskede
Vård av avliden
Etik och juridik
Interprofessionellt teamwork
Tid och plats
Hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur i Moodle
Undervisningsmetoder
Introduktions lektion - Obligatorisk
Workshop- Escape game - Obligatorisk
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Individuellt case
Kompetenspass för vård i livetsslutskede
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp =27h
2 sp =54
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Case studien bedöms 0-5
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
Anmälningstid
01.12.2023 - 08.01.2024
Tajmning
02.01.2024 - 11.02.2024
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Marica Hinders
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
UHV22D-VHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan definiera som begrepp vårdlinjer, vårdbegränsningar och föregripande vårdplan för livets slutskede samt förstår deras betydelse vid genomförande av palliativ vård.
- känner till palliativa vårdens organiseringsnivåer och servicesystemet samt konsultationskanaler.
- kan göra upp en plan för palliativ vård och vård i livets slutskede tillsammans med patienten och hens anhöriga, den vårdande läkaren och det övriga interprofessionella teamet.
- kan identifierr etiska och juridiska aspekter som är förknippade med livets slutskede.
- kan identifiera vårdbehov och ge symtomstyrd och individuell palliativ vård och vård i livets slutskede.
- förstår närståendes betydelse och aktiva roll i behandlingen i det palliativa vårdarbetet.
- förstår vikten av att bemöta, stöda och vägleda patient och närstående med känsla och empati.
Innehåll
Grunderna i palliativ vård
Smärta och symtombehandling
Helhetsinriktat stöd till patient och närstående
Interaktion och bemötande
Vård vid livets slutskede
Vård av avliden
Etik och juridik
Interprofessionellt teamwork
Tid och plats
Våren 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur i Moodle
Undervisningsmetoder
Inroduktions lektion - Obligatorisk
Workshop- Escape game - Obligatorisk
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Individuellt case
Kompetenspass för vård i livetsslutskede
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp =27h
2 sp =54
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
Anmälningstid
04.10.2023 - 26.11.2023
Tajmning
27.11.2023 - 21.01.2024
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 45
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anna-Lena Nieminen
- Marica Hinders
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
USS22F-VSjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan definiera som begrepp vårdlinjer, vårdbegränsningar och föregripande vårdplan för livets slutskede samt förstår deras betydelse vid genomförande av palliativ vård.
- känner till palliativa vårdens organiseringsnivåer och servicesystemet samt konsultationskanaler.
- kan göra upp en plan för palliativ vård och vård i livets slutskede tillsammans med patienten och hens anhöriga, den vårdande läkaren och det övriga interprofessionella teamet.
- kan identifierr etiska och juridiska aspekter som är förknippade med livets slutskede.
- kan identifiera vårdbehov och ge symtomstyrd och individuell palliativ vård och vård i livets slutskede.
- förstår närståendes betydelse och aktiva roll i behandlingen i det palliativa vårdarbetet.
- förstår vikten av att bemöta, stöda och vägleda patient och närstående med känsla och empati.
Innehåll
Grunderna i palliativ vård
Smärta och symtombehandling
Helhetsinriktat stöd till patient och närstående
Interaktion och bemötande
Vård vid livets slutskede
Vård av avliden
Etik och juridik
Interprofessionellt teamwork
Tid och plats
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur i Moodle
Undervisningsmetoder
Online - bandade föreläsningar/info
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Individuellt cas
Reflektionsuppgift
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp =27h
2 sp =54
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodle sidan öppnar 27.11
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell case uppgift bedöms 0-5
Reflektions uppgift GK/Kompletterads
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Underkänd (0)
För skriftliga uppgifter
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård
Anmälningstid
15.06.2023 - 08.10.2023
Tajmning
09.10.2023 - 24.11.2023
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Marica Hinders
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
USS22D-VSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan definiera som begrepp vårdlinjer, vårdbegränsningar och föregripande vårdplan för livets slutskede samt förstår deras betydelse vid genomförande av palliativ vård.
- känner till palliativa vårdens organiseringsnivåer och servicesystemet samt konsultationskanaler.
- kan göra upp en plan för palliativ vård och vård i livets slutskede tillsammans med patienten och hens anhöriga, den vårdande läkaren och det övriga interprofessionella teamet.
- kan identifierr etiska och juridiska aspekter som är förknippade med livets slutskede.
- kan identifiera vårdbehov och ge symtomstyrd och individuell palliativ vård och vård i livets slutskede.
- förstår närståendes betydelse och aktiva roll i behandlingen i det palliativa vårdarbetet.
- förstår vikten av att bemöta, stöda och vägleda patient och närstående med känsla och empati.
Innehåll
Grunderna i palliativ vård
Smärta och symtombehandling
Helhetsinriktat stöd till patient och närstående
Interaktion och bemötande
Vård vid livets slutskede
Vård av avliden
Etik och juridik
Interprofessionellt teamwork
Tid och plats
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur i Moodle
Undervisningsmetoder
Inroduktions lektion - Obligatorisk
Workshop- Escape game - Obligatorisk
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Individuellt case
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp =27h
2 sp =54
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro på lektionerna
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell case uppgift bedöms 0-5
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Underkänd (0)
För skriftliga uppgifter
Den studerande har inte följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten saknas. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession
VÅV22GV02 Vårdens grunder
VÅV22PR01 Praktik: Grundvård