Hoppa till innehåll

Examensarbete 1Poäng (3 sp)

Kod: VÅV22EX01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Studieperiodens (kursens) innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Förkunskapskrav

VÅV22IN01 Introduktion till högskolestudier och kommunikation
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession

Kusen VÅV22UV01 Forskningsmetodik och vårdteori ska avläggas parallellt med VÅV22EX01 Examensarbete 1.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd forskningsplan
Icke godkänd: Icke godkänd forskningsplan

Anmälningstid

02.07.2024 - 31.07.2024

Tajmning

25.08.2025 - 07.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

20 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Anita Wikberg
Lärare

Anita Wikberg

Grupper
  • UBM23D-V
    Barnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa
  • UHV23D-V
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Tid och plats

Maj till oktober 2025
Alere, Novia

Studiematerial och rekommenderad litteratur

I enlighet med tema för examensarbetet.
Se även litteratur i metodkurs.
För inspriation till rubriker:
Lundgren, I., Blix, E., Gottfredsdóttir, H., Wikberg, A. & Aagaard Nohr, E. (Eds.) 2022. Theories and perspectives for midwifery - a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.
Oscarsson M. & Gerorgsson S. (red.). (2021). Etik för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

En introducerande föreläsning därefter självständigt arbete med möjlighet till grupphandledning.
Inlämning av plan för examensarbete är examination.

Arbetsplan för examensarbetet bör innehålla:
Novia pärmblad
Innehållsförteckning
Introduktion
Bakgrund (beskrivning av ämnet, minst 5 vetenskapliga studier)
Syfte och frågeställningar
Metod (datainsamlingsmetod baseras på 2 referenser/ källor, diskutera urval)
Etiska överväganden (baserat på referenser)
Tidsplan
Källförteckning
Omfattning minst 6 sidor och max 10 sidor (exl. Pärmblad och innehållsförteckning)
Följ Novias skrivanvisningar.

1. Examensarbete-titelsida, se Novias hemsida
2. Innehållsförteckningen görs i Wordprogrammet, om du inte vet hur du skall göra, välj ? (hjälp) högst upp till höger i översta balken och skriv in innehållsförteckning i sökrutan.
3. Introduktionen skall vara ca 1 sida, här introducerar du ämnet och ditt eget intresse och motivation.
4. Bakgrunden skall vara 3-5 sidor lång, indelad i kapitel där beskrivning av begrepp och ämnesområdet ingår. I bakgrunden beskrivs också vilken tidigare forskning som har gjorts inom ämnesområdet.
5. Syftet och frågeställningarna kan vara kort, ca ½ sida.
6. Metodkapitlet skall vara ca 1-3 sidor. Det innefattar en beskrivning av närmelsesätt (kvalitativ/kvantitativ design), motiveringen till närmelsesättet, datamaterial, urval och insamlingsmetod.Ska innehålla referenser.
7. Etiska överväganden beskrivs på ca 1 sida, och med hjälp av litteratur diskuteras vilka etiska principer som bör beaktas. Referera till relevanta dokument på Forskningsetiska delegationens hemsida tenk.fi
8. Tidsplanen skall sträcka sig över den period som du/ni avser att använda för ditt/ert EA. Gör en så realistisk tidsplan som möjligt och kom ihåg att också skriva in den in din/er kalender.
9. Källförteckning enligt Novias skrivanvisningar

Ladda upp manuskriptet på Moodle

Praktik- och arbetslivssamarbete

Examensarbetet kan vara ett beställningsarbete men behöver nödvändigtvis inte vara det.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Grupphandledning
Planen inlämnas i oktober 2025.
Feedback per arbete

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering enligt Novias allmänna direktiv
Godkänd inlämnad plan för examensarbetet. Bedöms GK/UK
Deltagande på individuell feedback session online

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen är 3 sp vilket innebär ca 80 timmar arbete för studerande av vilka 8 är schemalagda, övriga är individuellt arbete. Inget seminarium. Se schema.

Periodisering av innehållet

Individuell planering är en del av processen

Tilläggsuppgifter för studerande

Börja i tid!
Individuell återkoppling/ feedback efter att planen lämnats in.
Läs förverkligandet och den praktiska guiden och övrig information som finns i Moodle.
Ni kan skriva individuellt eller tillsammans, men observera att om ni skriver tex. två så bör arbetet motsvara den dubbla mängden arbete.
AI är inte tillåtet att använda.
Det slutliga examensarbetet kontrolleras i plagieringsprogram.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd forskningsplan
Icke godkänd: Icke godkänd forskningsplan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För godkänd plan krävs att planen fyller de ovan stipulerade kraven.
Planen uppfyller de ovan stipulerade kraven = GK

Underkänd (0)

Planen följer inte de krterier som finns besrivna ovan och innehåller inte det som beskrivs ovan.

Förkunskapskrav

VÅV22IN01 Introduktion till högskolestudier och kommunikation
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession

Kusen VÅV22UV01 Forskningsmetodik och vårdteori ska avläggas parallellt med VÅV22EX01 Examensarbete 1.

Anmälningstid

16.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 21.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

FUI-andel

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 45

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
Lärare

Ann-Louise Glasberg

Grupper
  • USS23D-V
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Enligt schema feed-back av plan för examensarbete.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Maria Henricson (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur, Lund.

Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.

Novia har licens att använda MOT Kielipalvelu:
• MOT Ordböcker: 29 ordböcker; allmänna och specialordböcker
• MOT Översättare: automatisk översättning, till 26 språk
• MOT Språkgranskare
• MOT Ordlistor: exempelvis ”Terveydenhuoltosanastoa”
Mera om innehållet: https://www.sanakirja.fi/legal/our-content.
Adressen fungerar när du är på campus, i Novias nät, medan följande adress fungerar på distans: https://www-sanakirja-fi.ezproxy.novia.fi/

Undervisningsmetoder

Självständigt arbete.
Självständigt skrivande av arbetsplan för examensarbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Ämnen för examensarbeten.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkänd arbetsplan för examensarbete.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp = 81 h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd:
Struktur saknas, likaså vissa källor och källhänvisningarna.
Hänvisningar och källförteckning följer inte de skriftliga anvisningar för examensarbete.
Syfte och frågeställningarna är otydliga och saknar vårdperspektivet.
Metoden för examensarbetet är oklar.

Godkänd: Följer anvisningarna och alla delar finns med.

Tilläggsuppgifter för studerande

Enligt Novias processbeskrivning:
"Till studier som leder till yrkeshögskoleexamen ingår ett lärdomsprov som vid Novia kallas examensarbete. Examensarbetet är en analys av ett problem från verkligheten där du kan använda de kunskaper du fått under dina studier och specialisera dig inom ett ämnesområde. Det är viktigt att slutföra en kurs i forskningsmetodik före du börjar med examensarbetet."

Innebär att kurs i forskningsmetodik skall vara slutförd eller påbörjad och slutförs under processen med skrivandet av planen för examensarbetet. Motsvarande kurs i forskningsmetodik vid annan yrkeshögskola eller universitet kan beaktas.

Kursen är en av tre kursdelar för examensarbetet.
Den innebär självständigt arbete, skrivande av och feed-back av plan för examensarbete (EA).

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd forskningsplan
Icke godkänd: Icke godkänd forskningsplan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Arbetsplan för examensarbete: uk-gk.

Planen skall innehålla följande delar (för gk):
• Novia titelblad
• Innehållsförteckning
• Inledning (ca 1 sid): skall innehålla minst 2 källor
• Syfte och frågeställningar
• Bakgrund (3-4 sidor). Skall innehålla: 1 stud. minst 6 källor, varav minst 2 vetenskapliga; 2 stud. minst 9 källor, varav minst 4 vetenskapliga; 3 stud. minst 12 källor, varav minst 6 vetenskapliga
• Metod (ca 1 sida): Urval; Datainsamling; Dataanalysmetod; Etiska överväganden och Tidsplan
• Källförteckning (över de källor som används i planen)
Omfattning min 5 sidor och max 7 sidor (exkl. titelblad, innehållsförteckning och källförteckning)
Skall följa Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/

Förkunskapskrav

VÅV22IN01 Introduktion till högskolestudier och kommunikation
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession

Kusen VÅV22UV01 Forskningsmetodik och vårdteori ska avläggas parallellt med VÅV22EX01 Examensarbete 1.

Anmälningstid

16.06.2025 - 31.08.2025

Tajmning

25.08.2025 - 21.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

FUI-andel

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 45

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
Lärare

Ann-Louise Glasberg

Grupper
  • USS23F-V
    Sjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Enligt schema feed-back av plan för examensarbete.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Maria Henricson (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur, Lund.

Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.

Novia har licens att använda MOT Kielipalvelu:
• MOT Ordböcker: 29 ordböcker; allmänna och specialordböcker
• MOT Översättare: automatisk översättning, till 26 språk
• MOT Språkgranskare
• MOT Ordlistor: exempelvis ”Terveydenhuoltosanastoa”
Mera om innehållet: https://www.sanakirja.fi/legal/our-content.
Adressen fungerar när du är på campus, i Novias nät, medan följande adress fungerar på distans: https://www-sanakirja-fi.ezproxy.novia.fi/

Undervisningsmetoder

Självständigt arbete.
Självständigt skrivande av arbetsplan för examensarbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Ämnen för examensarbeten.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkänd arbetsplan för examensarbete.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp = 81 h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd:
Struktur saknas, likaså vissa källor och källhänvisningarna.
Hänvisningar och källförteckning följer inte de skriftliga anvisningar för examensarbete.
Syfte och frågeställningarna är otydliga och saknar vårdperspektivet.
Metoden för examensarbetet är oklar.

Godkänd: Följer anvisningarna och alla delar finns med.

Tilläggsuppgifter för studerande

Enligt Novias processbeskrivning:
"Till studier som leder till yrkeshögskoleexamen ingår ett lärdomsprov som vid Novia kallas examensarbete. Examensarbetet är en analys av ett problem från verkligheten där du kan använda de kunskaper du fått under dina studier och specialisera dig inom ett ämnesområde. Det är viktigt att slutföra en kurs i forskningsmetodik före du börjar med examensarbetet."

Innebär att kurs i forskningsmetodik skall vara slutförd eller påbörjad och slutförs under processen med skrivandet av planen för examensarbetet. Motsvarande kurs i forskningsmetodik vid annan yrkeshögskola eller universitet kan beaktas.

Kursen är en av tre kursdelar för examensarbetet.
Den innebär självständigt arbete, skrivande av och feed-back av plan för examensarbete (EA).

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd forskningsplan
Icke godkänd: Icke godkänd forskningsplan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Arbetsplan för examensarbete: uk-gk.

Planen skall innehålla följande delar (för gk):
• Novia titelblad
• Innehållsförteckning
• Inledning (ca 1 sid): skall innehålla minst 2 källor
• Syfte och frågeställningar
• Bakgrund (3-4 sidor). Skall innehålla: 1 stud. minst 6 källor, varav minst 2 vetenskapliga; 2 stud. minst 9 källor, varav minst 4 vetenskapliga; 3 stud. minst 12 källor, varav minst 6 vetenskapliga
• Metod (ca 1 sida): Urval; Datainsamling; Dataanalysmetod; Etiska överväganden och Tidsplan
• Källförteckning (över de källor som används i planen)
Omfattning min 5 sidor och max 7 sidor (exkl. titelblad, innehållsförteckning och källförteckning)
Skall följa Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/

Förkunskapskrav

VÅV22IN01 Introduktion till högskolestudier och kommunikation
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession

Kusen VÅV22UV01 Forskningsmetodik och vårdteori ska avläggas parallellt med VÅV22EX01 Examensarbete 1.

Anmälningstid

15.06.2024 - 21.08.2024

Tajmning

07.10.2024 - 22.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

2 op

FUI-andel

3 op

Prestationssätt

34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 35

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
Lärare

Ann-Louise Glasberg

Grupper
  • USS22F-V
    Sjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Enligt schema feed-back av plan för examensarbete.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Maria Henricson (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur, Lund.

Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.

Novia har licens att använda MOT Kielipalvelu:
• MOT Ordböcker: 29 ordböcker; allmänna och specialordböcker
• MOT Översättare: automatisk översättning, till 26 språk
• MOT Språkgranskare
• MOT Ordlistor: exempelvis ”Terveydenhuoltosanastoa”
Mera om innehållet: https://www.sanakirja.fi/legal/our-content.
Adressen fungerar när du är på campus, i Novias nät, medan följande adress fungerar på distans: https://www-sanakirja-fi.ezproxy.novia.fi/

Undervisningsmetoder

Självständigt arbete.
Självständigt skrivande av arbetsplan för examensarbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Ämnen för examensarbeten.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkänd arbetsplan för examensarbete.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp = 81 h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd:
Struktur saknas, likaså vissa källor och källhänvisningarna.
Hänvisningar och källförteckning följer inte de skriftliga anvisningar för examensarbete.
Syfte och frågeställningarna är otydliga och saknar vårdperspektivet.
Metoden för examensarbetet är oklar.

Godkänd: Följer anvisningarna och alla delar finns med.

Tilläggsuppgifter för studerande

Enligt Novias processbeskrivning:
"Till studier som leder till yrkeshögskoleexamen ingår ett lärdomsprov som vid Novia kallas examensarbete. Examensarbetet är en analys av ett problem från verkligheten där du kan använda de kunskaper du fått under dina studier och specialisera dig inom ett ämnesområde. Det är viktigt att slutföra en kurs i forskningsmetodik före du börjar med examensarbetet."

Innebär att kurs i forskningsmetodik skall vara slutförd eller påbörjad och slutförs under processen med skrivandet av planen för examensarbetet. Motsvarande kurs i forskningsmetodik vid annan yrkeshögskola eller universitet kan beaktas.

Kursen är en av tre kursdelar för examensarbetet.
Den innebär självständigt arbete, skrivande av och feed-back av plan för examensarbete (EA).

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd forskningsplan
Icke godkänd: Icke godkänd forskningsplan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Arbetsplan för examensarbete: uk-gk.

Planen skall innehålla följande delar (för gk):
• Novia titelblad
• Innehållsförteckning
• Inledning (minst 1 sid): skall innehålla minst 2 källor
• Syfte och frågeställningar
• Bakgrund (minst 4 sidor). Skall innehålla: 1 stud. minst 6 källor, varav minst 2 vetenskapliga; 2 stud. minst 9 källor, varav minst 4 vetenskapliga; 3 stud. minst 12 källor, varav minst 6 vetenskapliga
• Metod (minst 1 sida): Urval; Datainsamling; Dataanalysmetod; Etiska överväganden och Tidsplan
• Källförteckning (över de källor som används i planen)
Omfattning min 6 sidor och max 9 sidor (exkl. titelblad, innehållsförteckning och källförteckning)
Skall följa Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/

Förkunskapskrav

VÅV22IN01 Introduktion till högskolestudier och kommunikation
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession

Kusen VÅV22UV01 Forskningsmetodik och vårdteori ska avläggas parallellt med VÅV22EX01 Examensarbete 1.

Anmälningstid

15.06.2024 - 02.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 22.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

2 op

FUI-andel

3 op

Prestationssätt

34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 45

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
Lärare

Ann-Louise Glasberg

Grupper
  • USS22D-V
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Enligt schema feed-back av plan för examensarbete.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Maria Henricson (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur, Lund.

Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.

Novia har licens att använda MOT Kielipalvelu:
• MOT Ordböcker: 29 ordböcker; allmänna och specialordböcker
• MOT Översättare: automatisk översättning, till 26 språk
• MOT Språkgranskare
• MOT Ordlistor: exempelvis ”Terveydenhuoltosanastoa”
Mera om innehållet: https://www.sanakirja.fi/legal/our-content.
Adressen fungerar när du är på campus, i Novias nät, medan följande adress fungerar på distans: https://www-sanakirja-fi.ezproxy.novia.fi/

Undervisningsmetoder

Självständigt arbete.
Självständigt skrivande av arbetsplan för examensarbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Ämnen för examensarbeten.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Se Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkänd arbetsplan för examensarbete.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp = 81 h

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd:
Struktur saknas, likaså vissa källor och källhänvisningarna.
Hänvisningar och källförteckning följer inte de skriftliga anvisningar för examensarbete.
Syfte och frågeställningarna är otydliga och saknar vårdperspektivet.
Metoden för examensarbetet är oklar.

Godkänd: Följer anvisningarna och alla delar finns med.

Tilläggsuppgifter för studerande

Enligt Novias processbeskrivning:
"Till studier som leder till yrkeshögskoleexamen ingår ett lärdomsprov som vid Novia kallas examensarbete. Examensarbetet är en analys av ett problem från verkligheten där du kan använda de kunskaper du fått under dina studier och specialisera dig inom ett ämnesområde. Det är viktigt att slutföra en kurs i forskningsmetodik före du börjar med examensarbetet."

Innebär att kurs i forskningsmetodik skall vara slutförd eller påbörjad och slutförs under processen med skrivandet av planen för examensarbetet. Motsvarande kurs i forskningsmetodik vid annan yrkeshögskola eller universitet kan beaktas.

Kursen är en av tre kursdelar för examensarbetet.
Den innebär självständigt arbete, skrivande av och feed-back av plan för examensarbete (EA).

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd forskningsplan
Icke godkänd: Icke godkänd forskningsplan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Arbetsplan för examensarbete: uk-gk.

Planen skall innehålla följande delar (för gk):
• Novia titelblad
• Innehållsförteckning
• Inledning (minst 1 sid): skall innehålla minst 2 källor
• Syfte och frågeställningar
• Bakgrund (minst 4 sidor). Skall innehålla: 1 stud. minst 6 källor, varav minst 2 vetenskapliga; 2 stud. minst 9 källor, varav minst 4 vetenskapliga; 3 stud. minst 12 källor, varav minst 6 vetenskapliga
• Metod (minst 1 sida): Urval; Datainsamling; Dataanalysmetod; Etiska överväganden och Tidsplan
• Källförteckning (över de källor som används i planen)
Omfattning min 6 sidor och max 9 sidor (exkl. titelblad, innehållsförteckning och källförteckning)
Skall följa Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/

Förkunskapskrav

VÅV22IN01 Introduktion till högskolestudier och kommunikation
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession

Kusen VÅV22UV01 Forskningsmetodik och vårdteori ska avläggas parallellt med VÅV22EX01 Examensarbete 1.

Anmälningstid

01.12.2023 - 12.05.2024

Tajmning

13.05.2024 - 15.11.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

2 op

FUI-andel

1 op

Prestationssätt

34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Anita Wikberg
Lärare

Anita Wikberg

Grupper
  • UHV22D-V
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • UBM22D-V
    Barnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Tid och plats

Maj till oktober 2024
Alere, Novia

Studiematerial och rekommenderad litteratur

I enlighet med tema för examensarbetet.
Se även litteratur i metodkurs.
För inspriation till rubriker:
Lundgren, I., Blix, E., Gottfredsdóttir, H., Wikberg, A. & Aagaard Nohr, E. (Eds.) 2022. Theories and perspectives for midwifery - a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.
Oscarsson M. & Gerorgsson S. (red.). (2021). Etik för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

En introducerande föreläsning därefter självständigt arbete med möjlighet till grupphandledning.
Inlämning av plan för examensarbete är examination.

Arbetsplan för examensarbetet bör innehålla:
Novia pärmblad
Innehållsförteckning
Introduktion
Bakgrund (beskrivning av ämnet, minst 5 vetenskapliga studier)
Syfte och frågeställningar
Metod (datainsamlingsmetod baseras på 2 referenser/ källor, diskutera urval)
Etiska överväganden (baserat på referenser)
Tidsplan
Källförteckning
Omfattning minst 6 sidor och max 10 sidor (exl. Pärmblad och innehållsförteckning)
Följ Novias skrivanvisningar.

1. Examensarbete-titelsida, se Novias hemsida
2. Innehållsförteckningen görs i Wordprogrammet, om du inte vet hur du skall göra, välj ? (hjälp) högst upp till höger i översta balken och skriv in innehållsförteckning i sökrutan.
3. Introduktionen skall vara ca 1 sida, här introducerar du ämnet och ditt eget intresse och motivation.
4. Bakgrunden skall vara 3-5 sidor lång, indelad i kapitel där beskrivning av begrepp och ämnesområdet ingår. I bakgrunden beskrivs också vilken tidigare forskning som har gjorts inom ämnesområdet.
5. Syftet och frågeställningarna kan vara kort, ca ½ sida.
6. Metodkapitlet skall vara ca 1-3 sidor. Det innefattar en beskrivning av närmelsesätt (kvalitativ/kvantitativ design), motiveringen till närmelsesättet, datamaterial, urval och insamlingsmetod.Ska innehålla referenser.
7. Etiska överväganden beskrivs på ca 1 sida, och med hjälp av litteratur diskuteras vilka etiska principer som bör beaktas. Referera till relevanta dokument på Forskningsetiska delegationens hemsida tenk.fi
8. Tidsplanen skall sträcka sig över den period som du/ni avser att använda för ditt/ert EA. Gör en så realistisk tidsplan som möjligt och kom ihåg att också skriva in den in din/er kalender.
9. Källförteckning enligt Novias skrivanvisningar

Ladda upp manuskriptet på Moodle

Praktik- och arbetslivssamarbete

Examensarbetet kan vara ett beställningsarbete men behöver nödvändigtvis inte vara det.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Grupphandledning
Planen inlämnas i oktober 2024.
Feedback 15 min per arbete

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering enligt Novias allmänna direktiv
Godkänd inlämnad plan för examensarbetet. Bedöms GK/UK
Deltagande på individuell feedback session online

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen är 3 sp vilket innebär ca 80 timmar arbete för studerande av vilka 8 är schemalagda, övriga är individuellt arbete. Inget seminarium. Se schema.

Periodisering av innehållet

Individuell planering är en del av processen

Tilläggsuppgifter för studerande

Börja i tid!
Individuell återkoppling/ feedback efter att planen lämnats in.
Läs förverkligandet och den praktiska guiden och övrig information som finns i Moodle.
Ni kan skriva individuellt eller tillsammans, men observera att om ni skriver tex. två så bör arbetet motsvara den dubbla mängden arbete.
AI är inte tillåtet att använda.
Det slutliga examensarbetet kontrolleras i plagieringsprogram.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd forskningsplan
Icke godkänd: Icke godkänd forskningsplan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För godkänd plan krävs att planen fyller de ovan stipulerade kraven.
Planen uppfyller de ovan stipulerade kraven = GK

Underkänd (0)

Planen följer inte de krterier som finns besrivna ovan och innehåller inte det som beskrivs ovan.

Förkunskapskrav

VÅV22IN01 Introduktion till högskolestudier och kommunikation
VÅV22GV01/BM22GV01/HVV22GV01 Sjukskötarens profession, Sjukskötarens och barnmorskans profession, Sjukskötarens och hälsovårdarens profession

Kusen VÅV22UV01 Forskningsmetodik och vårdteori ska avläggas parallellt med VÅV22EX01 Examensarbete 1.