Människans fysiologi och anatomiPoäng (4 sp)
Kod: VÅV22GV03
Poäng
4 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering
Studieperiodens (kursens) innehåll
Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
15.06.2024 - 24.09.2024
Tajmning
23.09.2024 - 22.11.2024
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 40
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Sanna Gunell
- Terese Österberg
Lärare
Sanna Gunell
Grupper
-
UHV24D-VHälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Vasa
-
UBM24D-VBarnmorska (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering
Innehåll
Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi
Tid och plats
Hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexamination tba
Omtentamen: tba
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 08.09.2024
Tajmning
09.09.2024 - 08.11.2024
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
USS24D-VSjukskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering
Innehåll
Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi
Tid och plats
Hösten 2024 enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexamination 11.11.2024
Omtentamen: 13.12.2024, 07.02.2025 och 09.05.2025
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 07.09.2024
Tajmning
06.09.2024 - 15.11.2024
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
USS24F-VSjukskötare (YH), h24, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering
Innehåll
Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi
Tid och plats
Hösten 2024 enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2021, 2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexamination 13.11.2024
Omtentamen: 13.12.2024, 07.02.2025 och 09.05.2025
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 17.09.2023
Tajmning
18.09.2023 - 19.11.2023
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 35
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
UHV23D-VHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa
-
UBM23D-VBarnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering
Innehåll
Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi
Tid och plats
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexamination 14.11.2023
Omtentamen: 08.12.2023, 08.03.2024 samt 03.05.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 10.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 10.11.2023
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 46
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Camilla Ribacka
- Pia Nygårdas
Lärare
Pia Nygårdas
Grupper
-
USS23F-VSjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering
Innehåll
Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi
Tid och plats
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Gunnar Nicolaysen och Per Holck (red) Anatomi och fysiologi
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
På Moodle given litteratur
Övrig valbar evidensbaserad litteratur som t.ex. Medibas, Terveysportti.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, samt Moodle-baserad undervisning i form av föreläsningsvideon, övningsuppgifter och självständiga studier.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anatomi och fysiologi tenter.
Inlämningsuppgifter.
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell tentamen i Anatomi och fysiologi, bedöms med vitsord 0-5 (2 st deltentamen)
Inlämningsuppgifter bedöms GK/UK
Underkänd (0)
Studerande kan inte beskriva människokroppens uppbyggnad och kan inte ange anatomiska strukturer på svenska och latin. Studerande kan inte förklara de olika organsystemens funktioner.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande kan på ett mycket ytligt plan beskriva människokroppens uppbyggnad och kan bara bristfälligt ange anatomiska strukturer på svenska och latin. Studerande förklarar endast ytligt de olika organsystemens funktioner och förstår inte hur de hänger samman.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan beskriva människokroppens uppbyggnad och kan ange anatomiska strukturer på svenska och latin. Studerande förstår i huvudsak organsystemens funktioner och förstår till en del hur de hänger samman.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan beskriva människokroppens uppbyggnad och kan ange anatomiska strukturer på svenska och på latin. Studerande förstår och kan förklara organsystemens funktioner, förstår helheter och hur de hänger samman. Studerande kan analysera hur olika system i människokroppen påverkar varandra
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 17.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 03.12.2023
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 35
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
USS23D-VSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering
Innehåll
Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi
Tid och plats
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexamination 4.12.2023
Omtentamen: 19.01.2024, 08.03.2024 samt 03.05.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 15.12.2022
Tajmning
01.01.2023 - 31.07.2023
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Daniel Nenonen
Lärare
Daniel Nenonen
Grupper
-
ÖH22FLEX-USSÖppna YH, Flexibelt till sjukskötare
Lärandemål
Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering
Innehåll
Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi
Tid och plats
Våren 2023, föreläsningstillfällen på teams.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Gunnar Nicolaysen och Per Holck (red) Anatomi och fysiologi
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
På Moodle given litteratur
Övrig valbar evidensbaserad litteratur
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexaminationer:
Deltentamen 1 den 17.2 2023
Deltentamen 2 den 2.5 2023
Omtentamen för deltentamen 1:
10.3 och 31.3.2023
Omtentamen för deltentamen 2:
26.5 och 25.8.2023
Obligatorisk deltagande i workshops och seminarier enligt schema
Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mera information på kursens Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav