Mental- och missbrukarvårdPoäng (5 sp)
Kod: USS22KL01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vårdarbetet
- har kompetens i mental-och missbrukarvård
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer
- kan utvärdera patientens handledningsbehov och resurser samt planera handledning och patientens egenvård
- känner till patientens vårdkedja och servicesystem
- kan tillämpa kunskaper om mental hälsa och om centrala psykiatriska störningar och sjukdomar
- kan beakta hur klimatrelaterade händelser påverkar den mentala hälsan
- kan de centrala evidensbaserade vårdmetoder som används inom missbrukar- och mentalvård för patienter, familjer och närstående
- behärskar metoder för tidig intervention och förebyggande arbete
Studieperiodens (kursens) innehåll
De centrala psykiatriska sjukdomarna
Professionellt bemötande av människan som lider av psykiatriska sjukdomar eller missbruk
Patientens vårdkedja, servicemiljöer samt mental- och missbrukarvårdens lagstiftning
Förbindning till vården
Personcentrerade/klientcentrerade och familjecentrerade handledningsmetoder
Motivera patienten till egenvård
Advocasy och personcentrering
Vårdrelation
Familjearbete
Nätverksarbete
Rehabilitering
Klimatrelaterad stress och oro
Uppskattning av självmordsrisk
Förebyggande mentalvårdsarbete
Alkohol- och missbrukskultur och -politik i Finland
Bedömning av missbruk och missbruksanamnes
Beroendeproblematik, droger samt dess skadeverkningar
Modeller för tidig intervention
Förebyggande missbrukarvård
Mini-intervention
Etik och självbestämmanderätt
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
12.12.2024 - 09.02.2025
Tajmning
10.02.2025 - 16.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Daniel Nenonen
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS23D-ÅSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
-
UHV23D-ÅHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vårdarbetet
- har kompetens i mental-och missbrukarvård
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer
- kan utvärdera patientens handledningsbehov och resurser samt planera handledning och patientens egenvård
- känner till patientens vårdkedja och servicesystem
- kan tillämpa kunskaper om mental hälsa och om centrala psykiatriska störningar och sjukdomar
- kan beakta hur klimatrelaterade händelser påverkar den mentala hälsan
- kan de centrala evidensbaserade vårdmetoder som används inom missbrukar- och mentalvård för patienter, familjer och närstående
- behärskar metoder för tidig intervention och förebyggande arbete
Innehåll
De centrala psykiatriska sjukdomarna
Professionellt bemötande av människan som lider av psykiatriska sjukdomar eller missbruk
Patientens vårdkedja, servicemiljöer samt mental- och missbrukarvårdens lagstiftning
Förbindning till vården
Personcentrerade/klientcentrerade och familjecentrerade handledningsmetoder
Motivera patienten till egenvård
Advocasy och personcentrering
Vårdrelation
Familjearbete
Nätverksarbete
Rehabilitering
Klimatrelaterad stress och oro
Uppskattning av självmordsrisk
Förebyggande mentalvårdsarbete
Alkohol- och missbrukskultur och -politik i Finland
Bedömning av missbruk och missbruksanamnes
Beroendeproblematik, droger samt dess skadeverkningar
Modeller för tidig intervention
Förebyggande missbrukarvård
Mini-intervention
Etik och självbestämmanderätt
Tid och plats
Våren 2025 Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Skärsäter I. (red.) 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå.
Kuhanen, C. m.fl. 2017. Mielenterveystyö.
Pederson R. & Nortvedt (red.). 2021. Etik i psykiatrisk vård.
Gabrielsson S, m.fl. 2023. Sjuksköterska i psykiatrisk heldygnsvård.
Eklund M. m.fl. 2020. Aktivitet och relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering.
Cullberg J., Skott M. & Strålin P. 2020. Att insjukna i psykos- Förlopp, behandling, återhämtning
Andersson G, Bulow P, Denhov A. & Topor A. 2016. Från patient till person. Om allvarliga psykiska problem - vardag, vård och stöd.
www.psykporten.fi
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal - Professionalitet och medmänsklighet.
Friberg F. & Öhlén J. 2013. Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Sidor 220 - 231, 377 - 405.
Lehti J. 2017. Masennus mahdollisuutena. matkaopas muutokseen.
Eide, H. 2009. Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning.
Gottlieb, B 2013. Strengths-Based Nursing Care, 56-103,146, 170-171, 203-251.
Jahren Kristofferssen, N. m.fl, 2006. Grundläggande omvårdnad 4, s. 18 - 101.
Nordmann M. & Vuohelainen E. (red.) 2014. Synvinklar på det rusmedelsförebyggande arbetet med unga i Finland.
Herlofson J. m.fl. 2016. Psykiatri.
Sögaard Nielsen, A. 2009. Behandling av alkoholproblem.
Havio M, Inkinen M. & Partanen A. (red.). 2014. Päihde-hoitotyö.
Tammi T. & Raento P. (red.) 2013. Addiktioyhteiskunta. Riippuvuus aikamme ilmiönä.
Pehkonen A, m.fl. 2019. Oikeus päihdehuoltoon.
Leith, W. 2008. De hungriga åren: en matmissbrukarens bekännelser.
Trulsson, K. 2006. Dans på lina: Om kvinnors missbruk, familjeliv och behandling.
Bättre insatser vid missbruk och beroende SOU 2100:35.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry. 2008. Tämä potilas kuuluu meille: sairaanhoitaja tekee mielenterveys- ja päihdehoitotyötä.
Holmberg, J. 2010. Päihderiippuvuudesta elämänhallintaan.
Saarelainen, Stengård & Vuori-Kemilä. 2007. Mielenterveys- ja päihdetyötä: yhteistyötä ja kumppanuutta.
Koski-Jännes A., Riittinen L. & Saarnio P. 2008. Kohti muutosta.
Huttunen M. & Lumikukka S. 2017. Psyykenlääkkeet ja niiden käyttö.
www.droglanken.fi
SOU 2011:35. Bättre insatser vid missbruk och beroende. Volym 1 och 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2013. Psykiatri 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2012. Samhällsbaserad psykiatri.
Ahola T. & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja väkivaltaa tehneiden hoitotilanteissa.
Undervisningsmetoder
Kursinformation, obligatoriskt deltagande
Självstudier
Interaktiva föreläsningar, obligatoriskt deltagande
Simulering, obligariskt deltagande
Temadagar (vecka 10, tisdag och onsdag) med socionomstuderande, obligatoriskt deltagande. Arbetsformen under temaveckan är interprofessionellt workshopsarbete där socionom- och sjukskötarstuderande blandas i mindre grupper. Workshopsarbetet fokuserar på vissa aktuella aktuella teman och resulterar i ett slutseminarium med gruppvisa presentationer.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Erfarenhetstalare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Interprofessionellt arbete (smågruppsarbete, grupprapport och seminariet) under temadagar 10. Inlämning av grupprapporter 4.3 och 5.3.2024.
2) Inlämning av individuell rapport på Moodle 16.3 2025.
3) Tent i psykiatri vecka 8. Omtenter: 6..3.2025 kl. 15 - 16.30 och fFre 4.4.2025 kl. 12-16 (Reserv 9.5.2025) kl. 12-16. Anmälning till 4.4. via Ukot i Peppi. Görs på moodle med Safe Browsner.
Internationella kontakter
5 studerande kan anhålla om att delta i Nordplus intensivveckan vecka 15. 1,5 sp tas från denna kurs eller 1,5 sp tas från praktiken alt. Valfria studier.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursinformation
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Simulering
Temadagar (vecka 10, tisdag och onsdag) med socionomstuderande, obligatoriskt deltagande. Arbetsformen under temaveckan är interprofessionellt workshopsarbete där socionom- och sjukskötarstuderande blandas i mindre grupper. Workshopsarbetet fokuserar på vissa aktuella aktuella teman och resulterar i ett slutseminarium med gruppvisa presentationer.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursinformation 2 h
Självstudier 23 h
Tent 1 h ink. läsning 19 h
Interaktiva föreläsningar, experter 20 h
Simulering 4 h
Temavecka 24 h
Individivuell rapport 40 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg ansvarar för tillgodoräkningen via validering (eAhot).
Deltagande i kursstart, simulationen, föreläsningar, ev.expertföreläsningar och temaveckan är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras.
Feedback på temaveckan ges gemensamt till gruppen och feedback på rapporten ges individuellt på moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Temadagar: Smågruppsarbetet och seminariet (Learning Café) kräver obligatorisk närvaro och utvärderas enligt skalan gk/uk med följande bedömningskriterier: studerandes aktivitet under smågrupper, inhämtning och bearbetning av källmaterial och aktivit deltagande i seminariet/Learning café.
2) Den skriftliga rapporten bedöms i skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet.
3) Tent i psykiatri utvärderas enligt skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet. .
Underkänd (0)
Fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Rapporten svarar endast delvis eller ytligt de ställda frågorna med stöd av vetenskapliga artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har delvis relevant innehåll och tillämpningen beskrivs ytligt och ensidigt. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid och den följer delvis Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent innehåll och case -tillämpningen är beskriven. Rapporrten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer i stort sett Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Rapporten svarar mångsidigt på frågeställningar med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent och aktuellt innehåll och case -tillämpningen är tydligt och logiskt beskriven. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer Novias skrivanvisningar
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
01.12.2024 - 09.02.2025
Tajmning
13.01.2025 - 16.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
3.5 op
Prestationssätt
30 % Kontaktundervisning, 70 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Daniel Nenonen
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
USS23F-ÅSjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vårdarbetet
- har kompetens i mental-och missbrukarvård
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer
- kan utvärdera patientens handledningsbehov och resurser samt planera handledning och patientens egenvård
- känner till patientens vårdkedja och servicesystem
- kan tillämpa kunskaper om mental hälsa och om centrala psykiatriska störningar och sjukdomar
- kan beakta hur klimatrelaterade händelser påverkar den mentala hälsan
- kan de centrala evidensbaserade vårdmetoder som används inom missbrukar- och mentalvård för patienter, familjer och närstående
- behärskar metoder för tidig intervention och förebyggande arbete
Innehåll
De centrala psykiatriska sjukdomarna
Professionellt bemötande av människan som lider av psykiatriska sjukdomar eller missbruk
Patientens vårdkedja, servicemiljöer samt mental- och missbrukarvårdens lagstiftning
Förbindning till vården
Personcentrerade/klientcentrerade och familjecentrerade handledningsmetoder
Motivera patienten till egenvård
Advocasy och personcentrering
Vårdrelation
Familjearbete
Nätverksarbete
Rehabilitering
Klimatrelaterad stress och oro
Uppskattning av självmordsrisk
Förebyggande mentalvårdsarbete
Alkohol- och missbrukskultur och -politik i Finland
Bedömning av missbruk och missbruksanamnes
Beroendeproblematik, droger samt dess skadeverkningar
Modeller för tidig intervention
Förebyggande missbrukarvård
Mini-intervention
Etik och självbestämmanderätt
Tid och plats
Våren 2025 Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Skärsäter I. (red.) 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå.
Kuhanen, C. m.fl. 2017. Mielenterveystyö.
Pederson R. & Nortvedt (red.). 2021. Etik i psykiatrisk vård.
Gabrielsson S, m.fl. 2023. Sjuksköterska i psykiatrisk heldygnsvård.
Eklund M. m.fl. 2020. Aktivitet och relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering.
Cullberg J., Skott M. & Strålin P. 2020. Att insjukna i psykos- Förlopp, behandling, återhämtning
Andersson G, Bulow P, Denhov A. & Topor A. 2016. Från patient till person. Om allvarliga psykiska problem - vardag, vård och stöd.
www.psykporten.fi
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal - Professionalitet och medmänsklighet.
Friberg F. & Öhlén J. 2013. Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Sidor 220 - 231, 377 - 405.
Lehti J. 2017. Masennus mahdollisuutena. matkaopas muutokseen.
Eide, H. 2009. Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning.
Gottlieb, B 2013. Strengths-Based Nursing Care, 56-103,146, 170-171, 203-251.
Jahren Kristofferssen, N. m.fl, 2006. Grundläggande omvårdnad 4, s. 18 - 101.
Nordmann M. & Vuohelainen E. (red.) 2014. Synvinklar på det rusmedelsförebyggande arbetet med unga i Finland.
Herlofson J. m.fl. 2016. Psykiatri.
Sögaard Nielsen, A. 2009. Behandling av alkoholproblem.
Havio M, Inkinen M. & Partanen A. (red.). 2014. Päihde-hoitotyö.
Tammi T. & Raento P. (red.) 2013. Addiktioyhteiskunta. Riippuvuus aikamme ilmiönä.
Pehkonen A, m.fl. 2019. Oikeus päihdehuoltoon.
Leith, W. 2008. De hungriga åren: en matmissbrukarens bekännelser.
Trulsson, K. 2006. Dans på lina: Om kvinnors missbruk, familjeliv och behandling.
Bättre insatser vid missbruk och beroende SOU 2100:35.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry. 2008. Tämä potilas kuuluu meille: sairaanhoitaja tekee mielenterveys- ja päihdehoitotyötä.
Holmberg, J. 2010. Päihderiippuvuudesta elämänhallintaan.
Saarelainen, Stengård & Vuori-Kemilä. 2007. Mielenterveys- ja päihdetyötä: yhteistyötä ja kumppanuutta.
Koski-Jännes A., Riittinen L. & Saarnio P. 2008. Kohti muutosta.
Huttunen M. & Lumikukka S. 2017. Psyykenlääkkeet ja niiden käyttö.
www.droglanken.fi
SOU 2011:35. Bättre insatser vid missbruk och beroende. Volym 1 och 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2013. Psykiatri 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2012. Samhällsbaserad psykiatri.
Ahola T. & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja väkivaltaa tehneiden hoitotilanteissa.
Undervisningsmetoder
Kursinformation
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Workshop, obligatorisk deltagande
Simulering, obligariskt deltagande
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Tent i psykiatri 11.2.2025 kl 8.15. Omtenter 1 vid lektion : 6.3.2025 kl. 15-16.30 (anmälan till Minnna syrjäläinen-Lindberg per mejl) och omtent 2 fre 9.5.2025 kl. 12-16 (anmälning via Ukot i Peppi). tenterna görs på moodle med Safe Browsner.
2) Inlämning av individuell rapport på Moodle 16.3 2025.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursinformation
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Workshop, obligatorisk deltagande
Simulering, obligariskt deltagande
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursinformation 2 h
Självstudier 23 h
Tent 1 h ink. läsning 29 h
Interaktiva föreläsningar, experter 20 h
Simulering 4 h
Workshop 4 h
Individivuell rapport 50 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg ansvarar för tillgodoräkningen via validering (eAhot).
Deltagande i kursstart, simulationen, och workshop är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras.
Feedback på rapporten ges individuellt på moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Tent i psykiatri utvärderas enligt skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet. .
2) Den skriftliga rapporten bedöms i skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet.
Underkänd (0)
Fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Rapporten svarar endast delvis eller ytligt de ställda frågorna med stöd av vetenskapliga artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har delvis relevant innehåll och tillämpningen beskrivs ytligt och ensidigt. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid och den följer delvis Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent innehåll och case -tillämpningen är beskriven. Rapporrten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer i stort sett Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Rapporten svarar mångsidigt på frågeställningar med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent och aktuellt innehåll och case -tillämpningen är tydligt och logiskt beskriven. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer Novias skrivanvisningar
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
15.06.2024 - 26.08.2024
Tajmning
27.08.2024 - 31.01.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Pia Liljeroth
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
ÖH23REGUSS-ÅÖppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vårdarbetet
- har kompetens i mental-och missbrukarvård
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer
- kan utvärdera patientens handledningsbehov och resurser samt planera handledning och patientens egenvård
- känner till patientens vårdkedja och servicesystem
- kan tillämpa kunskaper om mental hälsa och om centrala psykiatriska störningar och sjukdomar
- kan beakta hur klimatrelaterade händelser påverkar den mentala hälsan
- kan de centrala evidensbaserade vårdmetoder som används inom missbrukar- och mentalvård för patienter, familjer och närstående
- behärskar metoder för tidig intervention och förebyggande arbete
Innehåll
De centrala psykiatriska sjukdomarna
Professionellt bemötande av människan som lider av psykiatriska sjukdomar eller missbruk
Patientens vårdkedja, servicemiljöer samt mental- och missbrukarvårdens lagstiftning
Förbindning till vården
Personcentrerade/klientcentrerade och familjecentrerade handledningsmetoder
Motivera patienten till egenvård
Advocasy och personcentrering
Vårdrelation
Familjearbete
Nätverksarbete
Rehabilitering
Klimatrelaterad stress och oro
Uppskattning av självmordsrisk
Förebyggande mentalvårdsarbete
Alkohol- och missbrukskultur och -politik i Finland
Bedömning av missbruk och missbruksanamnes
Beroendeproblematik, droger samt dess skadeverkningar
Modeller för tidig intervention
Förebyggande missbrukarvård
Mini-intervention
Etik och självbestämmanderätt
Tid och plats
Hösten 2024 Ekenäs
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Skärsäter I. (red.) 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå.
Kuhanen, C. m.fl. 2021. Mielenterveyshoitotyö.
Pederson R. & Nortvedt (red.). 2021. Etik i psykiatrisk vård.
Gabrielsson S, m.fl. 2023. Sjuksköterska i psykiatrisk heldygnsvård.
Eklund M. m.fl. 2020. Aktivitet och relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering.
Cullberg J., Skott M. & Strålin P. 2020. Att insjukna i psykos- Förlopp, behandling, återhämtning
Andersson G, Bulow P, Denhov A. & Topor A. 2016. Från patient till person. Om allvarliga psykiska problem - vardag, vård och stöd.
www.psykporten.fi
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal - Professionalitet och medmänsklighet.
Friberg F. & Öhlén J. 2013. Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Sidor 220 - 231, 377 - 405.
Lehti J. 2017. Masennus mahdollisuutena. matkaopas muutokseen.
Eide, H. 2009. Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning.
Gottlieb, B 2013. Strengths-Based Nursing Care, 56-103,146, 170-171, 203-251.
Jahren Kristofferssen, N. m.fl, 2006. Grundläggande omvårdnad 4, s. 18 - 101.
Nordmann M. & Vuohelainen E. (red.) 2014. Synvinklar på det rusmedelsförebyggande arbetet med unga i Finland.
Herlofson J. m.fl. 2016. Psykiatri.
Sögaard Nielsen, A. 2009. Behandling av alkoholproblem.
Havio M, Inkinen M. & Partanen A. (red.). 2014. Päihde-hoitotyö.
Tammi T. & Raento P. (red.) 2013. Addiktioyhteiskunta. Riippuvuus aikamme ilmiönä.
Pehkonen A, m.fl. 2019. Oikeus päihdehuoltoon.
Leith, W. 2008. De hungriga åren: en matmissbrukarens bekännelser.
Trulsson, K. 2006. Dans på lina: Om kvinnors missbruk, familjeliv och behandling.
Bättre insatser vid missbruk och beroende SOU 2100:35.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry. 2008. Tämä potilas kuuluu meille: sairaanhoitaja tekee mielenterveys- ja päihdehoitotyötä.
Holmberg, J. 2010. Päihderiippuvuudesta elämänhallintaan.
Saarelainen, Stengård & Vuori-Kemilä. 2007. Mielenterveys- ja päihdetyötä: yhteistyötä ja kumppanuutta.
Koski-Jännes A., Riittinen L. & Saarnio P. 2008. Kohti muutosta.
Huttunen M. & Lumikukka S. 2017. Psyykenlääkkeet ja niiden käyttö.
www.droglanken.fi
SOU 2011:35. Bättre insatser vid missbruk och beroende. Volym 1 och 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2013. Psykiatri 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2012. Samhällsbaserad psykiatri.
Ahola T. & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja väkivaltaa tehneiden hoitotilanteissa.
Undervisningsmetoder
Kursinformation, obligatoriskt deltagande
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Simulering, obligariskt deltagande
Workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Tent i psykiatri 12.12.2024. Omtenter: 17.1 och 7.2.2025kl. 12-16 vid Novias allmänna omtentamen. Anmälning via Ukot i Peppi.
2) Inlämning av individuell rapport på Moodle 15.1. 2025
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursinformation
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Simulering
Workshop
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursinformation 2 h
Självstudier 39 h
Tent 2 h ink. läsning 28 h
Interaktiva föreläsningar, experter h
Simulering 2 h
Individivuell rapport 40 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg ansvarar för tillgodoräkningen via validering (eAhot).
Deltagande i kursstart, simulationen och workshop är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras.
Feedback på rapporten ges individuellt på moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Tent i psykiatri utvärderas enligt skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet. .
2) Den skriftliga rapporten bedöms i skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet.
Underkänd (0)
Fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Rapporten svarar endast delvis eller ytligt de ställda frågorna med stöd av vetenskapliga artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har delvis relevant innehåll och tillämpningen beskrivs ytligt och ensidigt. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid och den följer delvis Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent innehåll och case -tillämpningen är beskriven. Rapporrten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer i stort sett Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Rapporten svarar mångsidigt på frågeställningar med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent och aktuellt innehåll och case -tillämpningen är tydligt och logiskt beskriven. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer Novias skrivanvisningar
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
01.12.2023 - 11.02.2024
Tajmning
12.02.2024 - 17.03.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Pia Liljeroth
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
-
USS22D-ÅSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vårdarbetet
- har kompetens i mental-och missbrukarvård
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer
- kan utvärdera patientens handledningsbehov och resurser samt planera handledning och patientens egenvård
- känner till patientens vårdkedja och servicesystem
- kan tillämpa kunskaper om mental hälsa och om centrala psykiatriska störningar och sjukdomar
- kan beakta hur klimatrelaterade händelser påverkar den mentala hälsan
- kan de centrala evidensbaserade vårdmetoder som används inom missbrukar- och mentalvård för patienter, familjer och närstående
- behärskar metoder för tidig intervention och förebyggande arbete
Innehåll
De centrala psykiatriska sjukdomarna
Professionellt bemötande av människan som lider av psykiatriska sjukdomar eller missbruk
Patientens vårdkedja, servicemiljöer samt mental- och missbrukarvårdens lagstiftning
Förbindning till vården
Personcentrerade/klientcentrerade och familjecentrerade handledningsmetoder
Motivera patienten till egenvård
Advocasy och personcentrering
Vårdrelation
Familjearbete
Nätverksarbete
Rehabilitering
Klimatrelaterad stress och oro
Uppskattning av självmordsrisk
Förebyggande mentalvårdsarbete
Alkohol- och missbrukskultur och -politik i Finland
Bedömning av missbruk och missbruksanamnes
Beroendeproblematik, droger samt dess skadeverkningar
Modeller för tidig intervention
Förebyggande missbrukarvård
Mini-intervention
Etik och självbestämmanderätt
Tid och plats
Våren 2024 Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Skärsäter I. (red.) 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå.
Kuhanen, C. m.fl. 2017. Mielenterveystyö.
Pederson R. & Nortvedt (red.). 2021. Etik i psykiatrisk vård.
Gabrielsson S, m.fl. 2023. Sjuksköterska i psykiatrisk heldygnsvård.
Eklund M. m.fl. 2020. Aktivitet och relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering.
Cullberg J., Skott M. & Strålin P. 2020. Att insjukna i psykos- Förlopp, behandling, återhämtning
Andersson G, Bulow P, Denhov A. & Topor A. 2016. Från patient till person. Om allvarliga psykiska problem - vardag, vård och stöd.
www.psykporten.fi
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal - Professionalitet och medmänsklighet.
Friberg F. & Öhlén J. 2013. Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Sidor 220 - 231, 377 - 405.
Lehti J. 2017. Masennus mahdollisuutena. matkaopas muutokseen.
Eide, H. 2009. Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning.
Gottlieb, B 2013. Strengths-Based Nursing Care, 56-103,146, 170-171, 203-251.
Jahren Kristofferssen, N. m.fl, 2006. Grundläggande omvårdnad 4, s. 18 - 101.
Nordmann M. & Vuohelainen E. (red.) 2014. Synvinklar på det rusmedelsförebyggande arbetet med unga i Finland.
Herlofson J. m.fl. 2016. Psykiatri.
Sögaard Nielsen, A. 2009. Behandling av alkoholproblem.
Havio M, Inkinen M. & Partanen A. (red.). 2014. Päihde-hoitotyö.
Tammi T. & Raento P. (red.) 2013. Addiktioyhteiskunta. Riippuvuus aikamme ilmiönä.
Pehkonen A, m.fl. 2019. Oikeus päihdehuoltoon.
Leith, W. 2008. De hungriga åren: en matmissbrukarens bekännelser.
Trulsson, K. 2006. Dans på lina: Om kvinnors missbruk, familjeliv och behandling.
Bättre insatser vid missbruk och beroende SOU 2100:35.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry. 2008. Tämä potilas kuuluu meille: sairaanhoitaja tekee mielenterveys- ja päihdehoitotyötä.
Holmberg, J. 2010. Päihderiippuvuudesta elämänhallintaan.
Saarelainen, Stengård & Vuori-Kemilä. 2007. Mielenterveys- ja päihdetyötä: yhteistyötä ja kumppanuutta.
Koski-Jännes A., Riittinen L. & Saarnio P. 2008. Kohti muutosta.
Huttunen M. & Lumikukka S. 2017. Psyykenlääkkeet ja niiden käyttö.
www.droglanken.fi
SOU 2011:35. Bättre insatser vid missbruk och beroende. Volym 1 och 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2013. Psykiatri 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2012. Samhällsbaserad psykiatri.
Ahola T. & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja väkivaltaa tehneiden hoitotilanteissa.
Undervisningsmetoder
Kursinformation, obligatoriskt deltagande
Självstudier
Interaktiva föreläsningar, obligatoriskt deltagande
Simulering, obligariskt deltagande
Temavecka (vecka 10) med socionomstuderande, obligatoriskt deltagande. Arbetsformen under temaveckan är interprofessionellt workshopsarbete där socionom- och sjukskötarstuderande blandas i mindre grupper. Workshopsarbetet fokuserar på vissa aktuella aktuella teman och resulterar i ett slutseminarium med gruppvisa presentationer.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Erfarenhetstalare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Interprofessionellt arbete (smågruppsarbete, grupprapport och seminariet) under temavecka 10. Inlämning av grupprapporter 4.3 och 5.3.2024.
2) Inlämning av individuell rapport på Moodle 17.3 2024.
3) Tent i psykiatri 26.2. 2024. Omtenter: Fre 5.4.2024 kl. 12-16 och Fre 3.5.2024 kl. 12-16. Anmälning via Ukot i Peppi. Görs på moodle med Safe Browsner.
Internationella kontakter
4 studerande kan anhålla om att delta i Nordplus intensivveckan i Umeå 3 sp vecka 15. 1,5 sp tas från denna kurs och 1,5 sp tas från praktiken alt. Valfria studier.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursinformation
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Simulering
Temavecka (vecka 10) med socionomstuderande, obligatoriskt deltagande. Arbetsformen under temaveckan är interprofessionellt workshopsarbete där socionom- och sjukskötarstuderande blandas i mindre grupper. Workshopsarbetet fokuserar på vissa aktuella aktuella teman och resulterar i ett slutseminarium med gruppvisa presentationer.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursinformation 2 h
Självstudier 23 h
Tent 1 h ink. läsning 19 h
Interaktiva föreläsningar, experter 20 h
Simulering 4 h
Temavecka 24 h
Individivuell rapport 40 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg ansvarar för tillgodoräkningen via validering (eAhot).
Deltagande i kursstart, simulationen, föreläsningar, ev.expertföreläsningar och temaveckan är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras.
Feedback på temaveckan ges gemensamt till gruppen och feedback på rapporten ges individuellt på moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Temaveckan: Smågruppsarbetet och seminariet kräver obligatorisk närvaro och utvärderas enligt skalan gk/uk med följande bedömningskriterier: studerandes aktivitet under smågrupper, inhämtning och bearbetning av källmaterial och aktivit deltagande i seminariet.
2) Den skriftliga rapporten bedöms i skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet.
3) Tent i psykiatri utvärderas enligt skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet. .
Underkänd (0)
Fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Rapporten svarar endast delvis eller ytligt de ställda frågorna med stöd av vetenskapliga artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har delvis relevant innehåll och tillämpningen beskrivs ytligt och ensidigt. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid och den följer delvis Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent innehåll och case -tillämpningen är beskriven. Rapporrten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer i stort sett Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Rapporten svarar mångsidigt på frågeställningar med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent och aktuellt innehåll och case -tillämpningen är tydligt och logiskt beskriven. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer Novias skrivanvisningar
Förkunskapskrav
Inget