Hoppa till innehåll

ExamensarbetePoäng (15 sp)

Kod: USS22UV03

Poäng

15 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Examensarbete i regel i interprofessionella smågrupper

Opponentskap

Mognadsprov

Förkunskapskrav

120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.12.2024

Tajmning

01.01.2025 - 15.06.2025

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg
  • Pia Liljeroth
  • Johanna Wide
  • Michaela Jalava
  • Jaana-Sofia Tengström
  • Irén Vikström-Dahl
  • Daniel Nenonen
  • Hanna Limnell
  • Marika Rask
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
  • USS22D-Å
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.

Innehåll

Examensarbete i regel i interprofessionella smågrupper

Opponentskap

Mognadsprov

Tid och plats

8.1-5.6.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur i forskningsmetodik
Litteratur och forskningsartiklar enligt ämne

Undervisningsmetoder

På svenska
Självstudier
Studier i grupp
Grupphandledning
Seminarier
Närmare instruktioner finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771

Praktik- och arbetslivssamarbete

Arbetslivssamarbete enligt respektive examensarbetsuppdrag.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro på handledningstillfällen under processen enligt tidtabellen som finns publicerad på Moodle.

Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på mellanseminarium 19.3.2025:

Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på slutseminarium antingen 26 eller 27.5.2025.

Mognadsprov 26, 27 eller 28.5.2025.

Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771

Tilläggsuppgifter för studerande

Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771

Förkunskapskrav

120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.