ExamensarbetePoäng (15 sp)
Kod: USS22UV03
Poäng
15 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Examensarbete i regel i interprofessionella smågrupper
Opponentskap
Mognadsprov
Förkunskapskrav
120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.
Anmälningstid
02.12.2024 - 31.12.2024
Tajmning
01.01.2025 - 15.06.2025
Antal studiepoäng
15 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Josephine Åberg
- Pia Liljeroth
- Johanna Wide
- Michaela Jalava
- Jaana-Sofia Tengström
- Irén Vikström-Dahl
- Daniel Nenonen
- Hanna Limnell
- Marika Rask
Lärare
Pia Liljeroth
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
-
USS22D-ÅSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.
Innehåll
Examensarbete i regel i interprofessionella smågrupper
Opponentskap
Mognadsprov
Tid och plats
8.1-5.6.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur i forskningsmetodik
Litteratur och forskningsartiklar enligt ämne
Undervisningsmetoder
På svenska
Självstudier
Studier i grupp
Grupphandledning
Seminarier
Närmare instruktioner finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Praktik- och arbetslivssamarbete
Arbetslivssamarbete enligt respektive examensarbetsuppdrag.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro på handledningstillfällen under processen enligt tidtabellen som finns publicerad på Moodle.
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på mellanseminarium 19.3.2025:
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på slutseminarium antingen 26 eller 27.5.2025.
Mognadsprov 26, 27 eller 28.5.2025.
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Tilläggsuppgifter för studerande
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=11771
Förkunskapskrav
120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.