Hoppa till innehåll

Examensarbete och mognadsprovPoäng (6 sp)

Kod: BM15EX03

Poäng

6 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- kan presentera sitt examensarbete samt agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste resultat i ett mognadsprov, som även påvisar färdighet att uttrycka sig skriftligt

Studieperiodens (kursens) innehåll

Forskningsprocessen
Presentation av examensarbete samt opponentskap
Mognadsprov

Förkunskapskrav

Examensarbete 2

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Anmälningstid

01.12.2022 - 30.05.2023

Tajmning

21.04.2023 - 31.07.2023

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

2 op

FUI-andel

6 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 25

Utbildning
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Anna-Lena Nieminen
  • Ralf Lillbacka
  • Terese Österberg
  • Anita Kvist
  • Anita Wikberg
  • Marie Hjortell
Lärare

Anita Wikberg

Grupper
  • UBM20D-V
    Barnmorska (YH), h20, dagstudier, Vasa
  • UHV20D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan presentera sitt examensarbete samt agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste resultat i ett mognadsprov, som även påvisar färdighet att uttrycka sig skriftligt

Innehåll

Forskningsprocessen
Presentation av examensarbete samt opponentskap
Mognadsprov

Tid och plats

Våren 2023, presentation i maj eller i vecka 47.
Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

I enlighet med tema för examensarbetet

Undervisningsmetoder

Självständigt arbete med stöd av handledare.
Seminarium + mognadsprov

Praktik- och arbetslivssamarbete

Arbetet kan var ett beställnignsarbete, då bör avtal göras
Insamling av datamateiral kan med etisk lov från organisationen ske inom olika hälsovårds- eller andra organisationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Presentation och mognadsprov i maj eller vecka 47, se nedan + schema
16.5 inlämning för godkännande av manuskript till handledare
23.5 inlämning av slutligt manuskript till examinator och opponent
30.5 presentation av examensarbetet, opponering
1.6 mognadsprov

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering enligt Novias allmänna anvisningar

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande planerar individuellt sin tidsanvändning, se nedan

Periodisering av innehållet

154 timmar till största del självständigt arbete, 6 timmar seminarium och 2 timmar mognadsprov

Tilläggsuppgifter för studerande

Se praktisk guide och Moodle kurs
Följ Novias skrivanvisnignar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examensarbetet bedöms enligt 5 kriterier; vetenskapligt skrivande, teoretisk bakgrund och utgångspunkt, metod, resultat och presentation. Vart och ett kriterium har en skala 1-5. Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodlesidan som är knuten till förverkligandet

Förkunskapskrav

Examensarbete 2

Anmälningstid

03.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 15.12.2023

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Anita Wikberg
Lärare

Anita Wikberg

Grupper
  • UBM22F-V
    Barnmorska (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan presentera sitt examensarbete samt agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste resultat i ett mognadsprov, som även påvisar färdighet att uttrycka sig skriftligt

Innehåll

Forskningsprocessen
Presentation av examensarbete samt opponentskap
Mognadsprov

Undervisningsmetoder

Validering av examensarbeten.

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande anhåller om validering av examensarbete via e-ahot på Peppi

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Examensarbete 2