FunktionshinderservicePoäng (5 sp)
Kod: SO22SOS5
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskaper i olika funktionshinder samt dess påverkan på individens livsvillkor.
- kan handleda i rättigheter och serviceformer för personer med funktionshinder.
- kan främja delaktighet, självbestämmande och funktionsförmåga bland personer med funktionshinder.
- kan beakta tillgänglighetsaspekter i klientarbetet och känner till alternativ och kompletterande kommunikation.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- diagnoser och livsvillkor för personer med funktionshinder i olika livssituationer
- brukarperspektivet, närstående- och anhörighetsperspektivet, rättssäkerhet och delaktighet
- socialhandledning, servicesystem, stödformer och processer
- hjälpmedel och tillgänglighet för personer med funktionshinder
- alternativ och kompletterande kommunikation
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 03.10.2024
Tajmning
03.10.2024 - 30.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
- Janina Dahla
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper i olika funktionshinder samt dess påverkan på individens livsvillkor.
- kan handleda i rättigheter och serviceformer för personer med funktionshinder.
- kan främja delaktighet, självbestämmande och funktionsförmåga bland personer med funktionshinder.
- kan beakta tillgänglighetsaspekter i klientarbetet och känner till alternativ och kompletterande kommunikation.
Innehåll
- diagnoser och livsvillkor för personer med funktionshinder i olika livssituationer
- brukarperspektivet, närstående- och anhörighetsperspektivet, rättssäkerhet och delaktighet
- socialhandledning, servicesystem, stödformer och processer
- hjälpmedel och tillgänglighet för personer med funktionshinder
- alternativ och kompletterande kommunikation
Tid och plats
3.10-30.12.2024 Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturtips:
Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag 2011
Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Helminen, J. Sosiaaliohjaus lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Mari Kivistö & Martina Nygård (toim.) Yhdessä eteenpäin
– asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä. THL - Työpaperi 42/2019
Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. 13 s.
Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
Heister, Trygg 2009. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
Sjöblom, S. (2008) Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta?En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Peterson, G., Ekensteen, W. och Rydén, O.: Funktionshinder och strategival. Studentlitteratur 2006
Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
+ valfri litteratur, artiklar och internetsidor, samt studiematerial ätts ut på Moodle.
Söderman,L.(red.) Nya omsorgsboken. Liber.2011.(även den uppdaterade versionen)
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Tossebro,J.(red) 2011.integrering och inkludering,
Mer källor finns i sambamd med kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbete, workshop, tillgänlighetsrundvandring, erfarenhetstalare och simulering
Praktik- och arbetslivssamarbete
Erfarenhetstalare, föreläsare från arbetslivet, studiebesök
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Kompensationppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället. Förhandsuppgifter deadline 6.11.2024 och 12.12.2024.
2 Individuell uppgift 3 sp, del 1: deadline 5.11.2024 och del 2: arbetet i sin helhet, deadline 30.12.2024.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter (deadline 6.11.2024 och 12.12.2024) 2 sp
2 Individuell uppgift 3 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 17 h
Självstudier 118 h
Tilläggsuppgifter för studerande
I kursens examination ingår att läsa en skönlitterär bok om en person som har en diagnos som ger upphov till en bestående funktionsnedsättning. Studerande kan börja läsa boken redan innan kursen påbörjats, men det är inte ett måste. Även ljudböcker får användas.
Huvudpersonens funktionedsättningen kan ha uppkommit på grund av en kronisk sjukdom eller vara medfödd. Exempel kan vara hjärnblödning, Multipel skleros (MS), reuma, Parkinson sjukdom, ALS, ADHD, Autism, Down´s syndrom, CP- skada, FAS (undvik böcker om psykisk ohälsa och demenssjukdomar, eftersom de är funktionsnedsättningar, men behandlas mer ingående i andra kurser. Även erfarenheter av cancersjukdomar finns en hel del att hitta i skönlitteraturen, men undvik gärna också dessa, ifall sjukdomen inte tydligt givit upphov till bestående men). Boken kan också vara skriven utgående från ett anhörigperspektiv.
Närmare instruktioner för hela uppgiften ges när kursen startar, men ni kommer under kursens gång att arbeta processinriktat vidare med ert "case".
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp (GK/UK)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande
_______________________________________________________________________
2 Individuell uppgift 3 sp (bed. 0-5)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant
Förmåga att lyfta fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämne
Förmåga att kritiskt granska och reflektera kring egen inlärning, nya insikter och se utvecklingsområden i anslutning till kursens kompetenser
Studerande får skriftlig feedback i Moodle för den individuella uppgiften
Underkänd (0)
Når inte kriterierna för vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5: Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 26.08.2024
Tajmning
26.08.2024 - 11.10.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
- Janina Dahla
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper i olika funktionshinder samt dess påverkan på individens livsvillkor.
- kan handleda i rättigheter och serviceformer för personer med funktionshinder.
- kan främja delaktighet, självbestämmande och funktionsförmåga bland personer med funktionshinder.
- kan beakta tillgänglighetsaspekter i klientarbetet och känner till alternativ och kompletterande kommunikation.
Innehåll
- diagnoser och livsvillkor för personer med funktionshinder i olika livssituationer
- brukarperspektivet, närstående- och anhörighetsperspektivet, rättssäkerhet och delaktighet
- socialhandledning, servicesystem, stödformer och processer
- hjälpmedel och tillgänglighet för personer med funktionshinder
- alternativ och kompletterande kommunikation
Tid och plats
26.8-11.10.2024 Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturtips:
Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag 2011
Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Helminen, J. Sosiaaliohjaus lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Mari Kivistö & Martina Nygård (toim.) Yhdessä eteenpäin
– asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä. THL - Työpaperi 42/2019
Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. 13 s.
Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
Heister, Trygg 2009. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
Sjöblom, S. (2008) Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta?En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Peterson, G., Ekensteen, W. och Rydén, O.: Funktionshinder och strategival. Studentlitteratur 2006
Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
+ valfri litteratur, artiklar och internetsidor, samt studiematerial ätts ut på Moodle.
Söderman,L.(red.) Nya omsorgsboken. Liber.2011.(även den uppdaterade versionen)
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Tossebro,J.(red) 2011.integrering och inkludering,
Mer källor finns i sambamd med kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbete, workshop, tillgänlighetsrundvandring, erfarenhetstalare och simulering
Praktik- och arbetslivssamarbete
Erfarenhetstalare, föreläsare från arbetslivet, studiebesök
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro görs senast en vecka efter närstudietillfället.
2 Individuell uppgift 3 sp, del 1: deadline 23.9.2024 och del 2: arbetet i sin helhet, deadline 11.10.2024.
Internationella kontakter
Utbytesstuderande deltar i utvalda lektioner
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Obligatorisk närvaro (smågruppsarbete och lektionerna som inleder till smågrupparbetet, simuleringar samt endel föreläsningar och studiebesök, finns klargjort i Moodle) och förhandsuppgifter 2 sp
2 Individuell uppgift 3 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 40 h
Självstudier 95 h
Tilläggsuppgifter för studerande
I kursens examination ingår att läsa en skönlitterär bok om en person som har en diagnos som ger upphov till en bestående funktionsnedsättning. Studerande kan börja läsa boken redan innan kursen påbörjats, men det är inte ett måste. Även ljudböcker får användas.
Huvudpersonens funktionedsättningen kan ha uppkommit på grund av en kronisk sjukdom eller vara medfödd. Exempel kan vara hjärnblödning, Multipel skleros (MS), reuma, Parkinson sjukdom, ALS, ADHD, Autism, Down´s syndrom, CP- skada, FAS (undvik böcker om psykisk ohälsa och demenssjukdomar, eftersom de är funktionsnedsättningar, men behandlas mer ingående i andra kurser. Även erfarenheter av cancersjukdomar finns en hel del att hitta i skönlitteraturen, men undvik gärna också dessa, ifall sjukdomen inte tydligt givit upphov till bestående men). Boken kan också vara skriven utgående från ett anhörigperspektiv.
Närmare instruktioner för hela uppgiften ges när kursen startar, men ni kommer under kursens gång att arbeta processinriktat vidare med ert "case".
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp (GK/UK)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande
_______________________________________________________________________
2 Individuell uppgift 3 sp (bed. 0-5)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant
Förmåga att lyfta fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämne
Förmåga att kritiskt granska och reflektera kring egen inlärning, nya insikter och se utvecklingsområden i anslutning till kursens kompetenser
Studerande får skriftlig feedback i Moodle för den individuella uppgiften
Underkänd (0)
Når inte kriterierna för vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5: Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.08.2023
Tajmning
30.08.2023 - 20.10.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Åbo – timlärare Socionom
- Daniela Sundell
- Janina Dahla
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper i olika funktionshinder samt dess påverkan på individens livsvillkor.
- kan handleda i rättigheter och serviceformer för personer med funktionshinder.
- kan främja delaktighet, självbestämmande och funktionsförmåga bland personer med funktionshinder.
- kan beakta tillgänglighetsaspekter i klientarbetet och känner till alternativ och kompletterande kommunikation.
Innehåll
- diagnoser och livsvillkor för personer med funktionshinder i olika livssituationer
- brukarperspektivet, närstående- och anhörighetsperspektivet, rättssäkerhet och delaktighet
- socialhandledning, servicesystem, stödformer och processer
- hjälpmedel och tillgänglighet för personer med funktionshinder
- alternativ och kompletterande kommunikation
Tid och plats
30.8-20.10.2023 Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturtips:
Drakos, G. & Hydén, L-C. (red.): Diagnos och identitet. Gothia förlag 2011
Forskning om funktionshinder pågår http://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Handbok för handikappservice: https://www.thl.fi/sv/web/handbok-for-handikappservice
Helminen, J. Sosiaaliohjaus lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita 2016
Mari Kivistö & Martina Nygård (toim.) Yhdessä eteenpäin
– asiakasosallisuus vammaissosiaalityössä. THL - Työpaperi 42/2019
Lindqvist, R. Funktionshindrade i välfärdssamhället. 3 uppl. Gleerups 2014
Näkki, P. ja Sayed, T. (toim): Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Edita 2015
Räty, R. & Tolvanen, T.: Sosionomi (AMK) vammaistyön osaajana I 14 puheenvuoroa sosionomien (AMK) asemasta Suomen hyvinvointiasiantuntijajärjestelmässä. Raportteja ja tutkimuksia 2/2008. 13 s.
Sams - samarbetsförbundet kring funktionshinder r.f http://samsnet.fi/
Heister, Trygg 2009. Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
Sjöblom, S. (2008) Har de blivit hjälpta så att de blivit stjälpta?En studie i socialarbetets potential och gränser för handikappservice. FKKC rapporter 2/2008.Tillgänglig på http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=9b8a9d6d-f611-4928-97c2-4bc8c84648df
Suominen, S. &Tuominen, M. (2007) Palveluohjaus. Portti itsenäiseen elämään.
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Peterson, G., Ekensteen, W. och Rydén, O.: Funktionshinder och strategival. Studentlitteratur 2006
Tideman, M. (red.). Perspektiv på funktionshinder & handikapp. Studentlitteratur 2011
+ valfri litteratur, artiklar och internetsidor, samt studiematerial ätts ut på Moodle.
Söderman,L.(red.) Nya omsorgsboken. Liber.2011.(även den uppdaterade versionen)
Papunet - Tillgänglig kommunikation http://papunet.net/svenska
Tossebro,J.(red) 2011.integrering och inkludering,
Mer källor finns i sambamd med kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbete, workshop, tillgänlighetsrundvandring, erfarenhetstalare och simulering
Praktik- och arbetslivssamarbete
Erfarenhetstalare, föreläsare från arbetslivet, studiebesök
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Kompensationsuppgifter för obligatorisk närvaro kompletteras senast en vecka efter närstudietillfället.
2 Individuell uppgift 3 sp, del 1: deadline 13.10.2023 och del 2: arbetet i sin helhet, deadline 20.10.2023.
Internationella kontakter
Utbytesstuderande deltar i utvalda lektioner
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Obligatorisk närvaro (smågruppsarbete och lektionerna som inleder till smågrupparbetet, simuleringar samt endel föreläsningar och studiebesök, finns klargjort i Moodle) och förhandsuppgifter 2 sp
2 Individuell uppgift 3 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 40 h
Självstudier 95 h
Tilläggsuppgifter för studerande
I kursens examination ingår att läsa en skönlitterär bok om en person som har en diagnos som ger upphov till en bestående funktionsnedsättning. Studerande kan börja läsa boken redan innan kursen påbörjats, men det är inte ett måste. Även ljudböcker får användas.
Huvudpersonens funktionedsättningen kan ha uppkommit på grund av en kronisk sjukdom eller vara medfödd. Exempel kan vara hjärnblödning, Multipel skleros (MS), reuma, Parkinson sjukdom, ALS, ADHD, Autism, Down´s syndrom, CP- skada, FAS (undvik böcker om psykisk ohälsa och demenssjukdomar, eftersom de är funktionsnedsättningar, men behandlas mer ingående i andra kurser. Även erfarenheter av cancersjukdomar finns en hel del att hitta i skönlitteraturen, men undvik gärna också dessa, ifall sjukdomen inte tydligt givit upphov till bestående men). Boken kan också vara skriven utgående från ett anhörigperspektiv.
Närmare instruktioner för hela uppgiften ges när kursen startar, men ni kommer under kursens gång att arbeta processinriktat vidare med ert "case".
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp (GK/UK)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Aktivt deltagande
_______________________________________________________________________
2 Individuell uppgift 3 sp (bed. 0-5)
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant
Förmåga att lyfta fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämne
Förmåga att kritiskt granska och reflektera kring egen inlärning, nya insikter och se utvecklingsområden i anslutning till kursens kompetenser
Studerande får skriftlig feedback i Moodle för den individuella uppgiften
Underkänd (0)
Når inte kriterierna för vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5: Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga