Beroendeproblematik och missbrukarvårdPoäng (5 sp)
Kod: SO22SAI4
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik.
-har kunskaper i missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper.
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- nationella och globala trender
- missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- medberoende
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 07.04.2025
Tajmning
07.04.2025 - 30.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Johanna Wikgren-Roelofs
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik.
-har kunskaper i missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper.
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter.
Innehåll
- beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- nationella och globala trender
- missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- medberoende
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
Tid och plats
Campus Åbo, Tavastgatan 13, vån 2.
Närstudier: 10.4 kl 10.15-17, 11.4 kl 11.15-16, 24.4 kl 9.15-15.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Alexandersson, K. & Näsman, E. (2019) Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
- Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. (2020) Alkohol- och narkotikaproblem.
- Kaukonen, O. & Kuussaari, K. (2021) Päihdepalveluiden yhteiskunnalliset haasteet. THL rapport 2/2021 (online)
- Lindqvist Bagge, A-S & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi.
- Pettersson, H. et.al. (2018) Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
- Sandström, S. (2019) Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
- Spak, F, m.fl. (2017) Bemötande inom beroendevård (online)
- Virokannas, Elina (2017) Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten ”standpoint” (online)
Undervisningsmetoder
Närundervisning, distansuppgift, workshop, individuellt kompendium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för förhandsuppgift: 9.4. (inför närstudiedagarna)
Deadline för individuellt kompendium: 23.5 (inför sista närstudiedagen)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier och förhandsuppgift: 2 sp (2x27h)
Individuell kompendium: 3 sp (3x27h)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
På svenska
Distansuppgift och närstudier bedöms som godkänt/underkänt:
- Givna instruktioner för distansuppgift följs
- Aktivt deltagande under närstudiedagar
- Professionellt förhållningssätt
Kompendium (skrivs enligt Novias skrivanvisningar) och bedöms enligt skala 0-5:
- Sakkunskap från vetenskapligt förankrad litteratur
- Kunskap i lagstiftning och servicesystem
- Instruktioner för upplägg, innehåll, val av källor följs
- Professionellt förhållningssätt
Studerande får feedback på kompendiet inom 3 arbetsveckor från deadline.
Tilläggsuppgifter för studerande
AI: Det är inte tillåtet att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Distansuppgift och närstudier 2 sp (skala: godkänt/underkänt):
Studerande deltar aktivt vid närstudietillfällena (frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter) och gör en distansuppgift med fokus på bemötande och funktionella metoder. Uppgiften beskrivs på kursens Moodle-sida.
Individuellt kompendium, 3 sp (skala: 0-5):
Kompendiet byggs upp utgående från givna frågeställningar som besvaras skriftligen. Under det sista närstudietillfället diskuteras och presenteras kompendiets innehåll i klass (24.5).
Mera info om examinationerna fås vid kursintroduktionen den 10.4.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 21.01.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.07.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik.
-har kunskaper i missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper.
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter.
Innehåll
- beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- nationella och globala trender
- missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- medberoende
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tips på litteratur:
Alexandersson, K. & Näsman, E. (2019). Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. (2023). Alkohol- och narkotikaproblem.
Lindqvist Bagge, & Hildebrand Karlén, M. (2023). Handbok i missbruks- och beroendepsykologi.
Sandström, S. (2019). Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. (2019). Omvårdnad vid riskbruk, missbruk och beroende. I: Omvårdnad vid psykisk ohälsa. 281-304.
Förordning om missbrukarvård 1986/653
Hälso- och sjukvårdslag 2010/1326
Lag om missbrukarvård 1986/41
Socialvårdslag 2014/1301
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshop, individuell skriftlig uppgift, studiebesök, interprofessionell temavecka med grupparbete.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare under temadagarna
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Se kursens Moodle-sida och schemat i Peppi/Tuudo
Studerandes tidsanvändning och belastning
Undervisning, workshop med tillhörande uppgifter, interprofessionella temadagar 3 sp = 81h
Individuell skriftlig uppgift 2 sp = 54h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell skriftlig uppgift (2 sp):
- Sakkunskap om riskbruk, missbruk, beroende, lagstiftning, serviceformer och behandling
- Förmåga att reflektera kring beroendeproblematik på individ-, grupp- och samhällsnivå
- Professionellt förhållningssätt
- Uppgiften följer given instruktion
Deadline 2.3.2025.
Bedömning enligt skala 0-5
Workshop med tillhörande skriftliga uppgifter, deltagande i interprofessionella temadagar 4-5.3 samt obligatorisk närvaro vid all undervisning (3 sp). Frånvaro kompenseras med uppgifter.
- Aktivt deltagande i workshop, temadagar och undervisning
- Uppgifter följer givna instruktioner
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning: GK/UK
Interprofessionella temadagar 4-5.3.2025
Temadagarna förverkligas i samarbete med vårdstuderande och -lärare.
Studerande indelas i interprofessionella smågrupper som arbetar med varierande temaområden.
- Aktivt deltagande
- Uppgifter följer givna instruktioner
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning: GK/UK
Mera instruktioner för uppgiften finns på kursens sida i Moodle.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 06.02.2024
Tajmning
23.01.2024 - 15.03.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik.
-har kunskaper i missbrukarvårdens lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper.
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter.
Innehåll
- beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- nationella och globala trender
- missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- medberoende
- behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tips på litteratur:
Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2020. Alkohol- och narkotikaproblem.
Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. 2019. Omvårdnad vid riskbruk, missbruk och beroende. I: Omvårdnad vid psykisk ohälsa. 281-304.
Förordning om missbrukarvård 1986/653
Hälso- och sjukvårdslag 2010/1326
Lag om missbrukarvård 1986/41
Socialvårdslag 2014/1301
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshop, individuell skriftlig uppgift, studiebesök, interprofessionell temavecka med grupparbete.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare under temadagarna
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Se kursens Moodle-sida och schemat i Peppi/Tuudo
Studerandes tidsanvändning och belastning
Undervisning, workshop med tillhörande uppgifter 2 sp = 54h
Individuell skriftlig uppgift 2 sp = 54h
Temadagar 1 sp = 27h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell skriftlig uppgift (2 sp):
- Sakkunskap om riskbruk, missbruk, beroende, lagstiftning, serviceformer och behandling
- Förmåga att reflektera kring beroendeproblematik på individ-, grupp- och samhällsnivå
- Professionellt förhållningssätt
- Uppgiften följer given instruktion
Deadline 12.2.2024.
Bedömning enligt skala 0-5
Workshop med tillhörande skriftliga uppgifter samt obligatorisk närvaro vid all undervisning (2 sp). Frånvaro kompenseras med uppgifter.
- Aktivt deltagande i workshop och undervisning
- Uppgifter följer givna instruktioner
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning: GK/UK
Interprofessionella temadagar 4-6.3.2024 (1 sp)
Temadagarna förverkligas i samarbete med vårdstuderande och -lärare.
Studerande indelas i interprofessionella smågrupper som arbetar med varierande temaområden. Obligatorisk närvaro. Frånvaro kompenseras med uppgifter.
- Aktivt deltagande
- Uppgifter följer givna instruktioner
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning: GK/UK
Mera instruktioner för uppgiften finns på kursens sida i Moodle.
Förkunskapskrav
Inga