Praktik: Socialpedagogiskt arbetePoäng (9 sp)
Kod: SO22PRA1
Poäng
9 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan arbeta förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet.
- kan analysera service och verksamhet i relation till hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutralitet.
- kan fungera professionellt och tillämpa de yrkesetiska principerna.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- socialpedagogiskt arbete inom det sociala området
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 09.01.2025
Tajmning
09.01.2025 - 30.05.2025
Antal studiepoäng
9 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
- Tommy Björklund
Lärare
Tommy Björklund
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan arbeta förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet.
- kan analysera service och verksamhet i relation till hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutralitet.
- kan fungera professionellt och tillämpa de yrkesetiska principerna.
Innehåll
- socialpedagogiskt arbete inom det sociala området
Tid och plats
Veckorna 17-22 2025 (22/4-30/5 2025)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studerande förbereder sig inför praktiken genom att läsa instuderingsmaterial som berör det valda området
Praktikplatsens hemsida
Lagstiftning och läroplansgrunder
Lag om småbarnspedagogik
Ungdomslag
Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2018
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik
Undervisnings- och kulturministeriet, hemsidan
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre 980/2012
-
Referenslitteratur:
-Småbarnspedagogik, https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/smabarnspedagogik. Här finns bland annat planen för småbarnspedagogik
-Ernsth Bravell, M. (2013). Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi (Även upplagan från 2011) (sid, 261-271)
-Hoikkala, T. & Sell A. (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsning och möjligheter. Nätpublikation
-Puuronen, A. (2014). Den sökandes blick. Uppsökande ungdomsarbete som yrke samt utveckling av yrket området - synpunkter från det praktiska arbetet. Helsingfors:Ungdomsforksningsnätverket/Ungdomsforskningssällskapet Publikationer 151. Nätpublikation
-
Arbetsverkstäder:
www.ula.fi- ULA är ett nätverk av 13 svensk- och tvåspråkiga arbetsverkstäder i Finland
-
Att åldras på 2020-talet : social delaktighet som grund för ett gott åldrande
https://www.agenda.fi/Rapport/att-aldras-pa-2020-talet-social-delaktighet-som-grund-for-ett-gott-aldrande/
-
Kyrkans ungdomsarbete, https://evl.fi/plus/verksamhet/fostran/ungdomsarbete
-
Yrkesetik inom det sociala området:
Den etiska grunden för social- och hälsovården 2011. ETENE-publikationer 33. Nätpublikation
Talentia, www.talentia.fi. värderingar
Undervisningsmetoder
Praktiken utförs under veckorna 17-22 2025 (22/4- 30/5 2025), totalt 6 veckor. Obligatoriskt praktikseminarium I hålls den 9 januari 2025. Studerande kan praktisera på platser där man arbetar socialpedagogiskt förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande med barn, unga, vuxna och/eller äldre. Det kan vara på daghem, förskola eller annan barnverksamhet, såsom i organisationer. Den som väljer att göra sin praktik bland unga kan utföra den inom kommunernas/städernas ungdomsverksamhet, i skolor med skolcoachen, församlingarnas ungdomsarbete och i organisationer (t.ex. Folkhälsan, FRK och KFUM (NMKY) som har verksamhet riktad till unga. Studerande kan även utföra sin praktik inom förebyggande familjearbete eller församlingarnas barn- och familjearbete, familjecenter, på familjecaféer eller lågtröskelverksamhet för famljer och vuxna, . Den som väljer att göra sin praktik bland vuxna eller äldre kan t.ex.välja förebyggande dagverksamhet bland seniorer eller personer med minnessjukdomar, sysselsättningsfrämjande förebyggande verksamhet eller uppsökande verksamhet för äldre.
Praktikseminarium II (obligatoriskt) hålls 15/4 2025. Då informerar vi bland annat om arbetarskydd under praktiken och går igenom många andra viktiga frågor.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktikuppgift: Förutom de löpande praktikuppgifterna ska studerande planera, förverkliga och utvärdera minst tre verksamheter/aktiviteter för målgruppen. Den pedagogiska planeringen görs skriftligt och gås igenom med praktikplatsens handledare innan verksamheten förverkligas. Studerande beskriver och analyserar samt utvärderar praktikuppgiften i samband med självutvärderingen. Närmare instruktioner finns i Moodle "Praktik: Socialpedagogiskt arbete (USO24D-Å)".
-
Då praktiken avslutats laddar studerande upp sin självutvärdering och handledarens utvärdering på praktikens Moodle "Praktik: Socialpedagogiskt arbete (USO24D-Å)" . Se även "Anvisning för praktik till praktikplatsens handledare och studerande" som finns på Moodle"Socionom Åbo - Information".
Internationella kontakter
Praktiken utförs i Finland
Studerandes tidsanvändning och belastning
Praktiken omfattning är 9 sp = 27h x 9 = 243 h. Mer information om arbetstiden finns i dokumentet "Anvisning för praktik till praktikplatsens handledare och studerande" som hittas på Moodle "Socionom Åbo - Information".
Tilläggsuppgifter för studerande
Tillgänglighetsplan för praktik: Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet av en tillgänglighetsplan för praktik utreds.
Mer information finns på Moodle "Socionom Åbo - Information"
-
Vid validering bedöms kursen med GK/UK.
Information om validering finns på Moodle "Socionom Åbo - Information". Anhållan om validering inlämnas i Moodle "Praktik: Socialpedagogiskt arbete (USO24D-Å)"
-
Studerande ansvarar för att uppvisa ett giltigt straffregisterutdrag till kursansvarig lärare Peter Edelsköld senast en vecka innan praktik med minderåriga klienter/patienter inleds. Praktikorganisationer kan även inför andra praktiker kräva att studerande uppvisar straffregisterutdrag. Ett utdrag gäller i sex månader från den dag då det utfärdats.
-
Kursansvarig lärare:
Lektor Peter Edelsköld, peter.edelskold@novia.fi, tfn 044 762 3376, rum 204 i Gripen, Tavastgatan 13.
Som skolans praktikhandledare fungerar Peter Edelsköld och Janina Dahla
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktiken bedöms enligt skalan godkänd/underkänd, se "Anvisning för praktik" som finns i Moodle "Socionom Åbo - Information".
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2026
Antal studiepoäng
9 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Janina Dahla
- Tommy Björklund
Lärare
Tommy Björklund
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan arbeta förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet.
- kan analysera service och verksamhet i relation till hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutralitet.
- kan fungera professionellt och tillämpa de yrkesetiska principerna.
Innehåll
- socialpedagogiskt arbete inom det sociala området
Tid och plats
Studerande lämnar in blanketten "Kontaktuppgifter till praktikplats" i god tid, gärna minst 3 veckor, innan praktiken inleds. Blanketten finns på Moodle "Socionom Åbo - Information" och den lämnas in på Moodle "Praktik: Socialpedagogiskt arbete USO23F-Å". Om studerande har frågor som berör valet av praktikplats ska hen kontakta kursansvarig lärare.
Studerande kan praktisera på platser där man arbetar socialpedagogiskt förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande med barn, unga, vuxna och/eller äldre. Det kan vara på daghem, förskola eller annan barnverksamhet, såsom i organisationer. Den som väljer att göra sin praktik bland unga kan utföra den inom kommunernas/städernas ungdomsverksamhet, i skolor med skolcoachen, församlingarnas ungdomsarbete och i organisationer (t.ex. Folkhälsan, FRK och KFUM (NMKY) som har verksamhet riktad till unga. Studerande kan även utföra sin praktik inom förebyggande familjearbete eller församlingarnas barn- och familjearbete, familjecenter, på familjecaféer eller lågtröskelverksamhet för famljer och vuxna, . Den som väljer att göra sin praktik bland vuxna eller äldre kan t.ex.välja förebyggande dagverksamhet bland seniorer eller personer med minnessjukdomar, sysselsättningsfrämjande förebyggande verksamhet eller uppsökande verksamhet för äldre.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studerande förbereder sig inför praktiken genom att läsa instuderingsmaterial som berör det valda området
Praktikplatsens hemsida
Lagstiftning och läroplansgrunder
Lag om småbarnspedagogik
Ungdomslag
Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2019
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik
Undervisnings- och kulturministeriet, hemsidan
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre 980/2012
-
Refernslitteratur:
Småbarnspedagogik, https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/smabarnspedagogik. Här finns bland annat planen för småbarnspedagogik
Ernsth Bravell, M. (2013). Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi (Även upplagan från 2011) (sid. 261-271)
Hoikkala, T. & Sell A. (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsning och möjligheter. Nätpublikation
Puuronen, A. (2014). Den sökandes blick. Uppsökande ungdomsarbete som yrke samt utveckling av yrket området - synpunkter från det praktiska arbetet. Helsingfors:Ungdomsforksningsnätverket/Ungdomsforskningssällskapet Publikationer 151. Nätpublikation
-
Arbetsverkstäder:
www.ula.fi- ULA är ett nätverk av 13 svensk- och tvåspråkiga arbetsverkstäder i Finland
-
Att åldras på 2020-talet : social delaktighet som grund för ett gott åldrande
https://www.agenda.fi/Rapport/att-aldras-pa-2020-talet-social-delaktighet-som-grund-for-ett-gott-aldrande/
-
Kyrkans ungdomsarbete, https://evl.fi/plus/verksamhet/fostran/ungdomsarbete
-
Yrkesetik inom det sociala området:
Den etiska grunden för social- och hälsovården 2011. ETENE-publikationer 33. Nätpublikation
Talentia, www.talentia.fi. värderingar
Undervisningsmetoder
Handledd praktik. Se Anvisning för praktik; Socionom, Åbo-Information (moodlecourses.novia.fi) och Moodle Praktik:Socialpedagogiskt arbete USO23F-Å
Praktik- och arbetslivssamarbete
Praktiken utförs på den valda praktikplatsen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktikuppgift: Förutom de löpande praktikuppgifterna ska studerande planera, förverkliga och utvärdera minst tre verksamheter/aktiviteter för målgruppen. Den pedagogiska planeringen görs skriftlgt och gås igenom med praktikplatsens handledare innan verksamheten förverkligas. Studerande beskriver och analyserar samt utvärderar praktikuppgiften i samband med självutvärderingen. Närmare instruktioner finns i Moodle "Praktik:Socialpedagogiskt arbete USO23F-Å"
-
Då praktiken avslutas laddar studerande upp sin självutvärdering och handledarens utvärdering på kursens/praktikens Moodle. Se även "Anvisning för praktik till praktikplatsens handledare och studerande" som finns på Moodle "Socionom Åbo - Information".
Internationella kontakter
Praktiken utförs i Finland
Studerandes tidsanvändning och belastning
Praktiken omfattning är 9 sp = 27h x 9 = 243 h. Mer information om arbetstiden finns i dokumentet "Anvisning för praktik till praktikplatsens handledare och studerande" som finns på Moodle "Socionom Åbo - Information."
Tilläggsuppgifter för studerande
Tillgänglighetsplan för praktik: Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet av en tillgänglighetsplan för praktik utreds.
Mer information finns på Moodle "Socionom Åbo - Information"
-
Vid validering bedöms kursen med GK/UK.
Information om validering finns på Moodle "Socionom Åbo - Information" under tillgodoräkning/validering av studier.
-
Innan studerande avlägger praktik ska hen uppvisa straffregisterutdrag för lektor Susanne Davidsson.
-
Kursansvarig lärare:
Lektor Peter Edelsköld, peter.edelskold@novia.fi; Tfn 044 762 3376; Rum 204 på Gripen, Tavastg 13.
Som skolans praktikhandledare fungerar Peter Edelsköld
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktiken bedöms enligt skalan godkänd/underkänd, se "Anvisning för praktik" som finns i Moodle "Socionom Åbo - Information".
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 15.04.2024
Tajmning
04.01.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
9 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
- Peter Edelsköld
- Janina Dahla
Lärare
Peter Edelsköld
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan arbeta förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet.
- kan analysera service och verksamhet i relation till hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutralitet.
- kan fungera professionellt och tillämpa de yrkesetiska principerna.
Innehåll
- socialpedagogiskt arbete inom det sociala området
Tid och plats
Veckorna 17-22 2024 (22/4-31/5 2024)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studerande förbereder sig inför praktiken genom att läsa instuderingsmaterial som berör det valda området
Praktikplatsens hemsida
Lagstiftning och läroplansgrunder
Lag om småbarnspedagogik
Ungdomslag
Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2018
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik
Undervisnings- och kulturministeriet, hemsidan
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre 980/2012
-
Referenslitteratur:
-Småbarnspedagogik, https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/smabarnspedagogik. Här finns bland annat planen för småbarnspedagogik
-Ernsth Bravell, M. (2013). Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi (Även upplagan från 2011) (sid, 261-271)
-Hoikkala, T. & Sell A. (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsning och möjligheter. Nätpublikation
-Puuronen, A. (2014). Den sökandes blick. Uppsökande ungdomsarbete som yrke samt utveckling av yrket området - synpunkter från det praktiska arbetet. Helsingfors:Ungdomsforksningsnätverket/Ungdomsforskningssällskapet Publikationer 151. Nätpublikation
-
Arbetsverkstäder:
www.ula.fi- ULA är ett nätverk av 13 svensk- och tvåspråkiga arbetsverkstäder i Finland
-
Att åldras på 2020-talet : social delaktighet som grund för ett gott åldrande
https://www.agenda.fi/Rapport/att-aldras-pa-2020-talet-social-delaktighet-som-grund-for-ett-gott-aldrande/
-
Kyrkans ungdomsarbete, https://evl.fi/plus/verksamhet/fostran/ungdomsarbete
-
Yrkesetik inom det sociala området:
Den etiska grunden för social- och hälsovården 2011. ETENE-publikationer 33. Nätpublikation
Talentia, www.talentia.fi. värderingar
Undervisningsmetoder
Praktiken utförs under veckorna 17-22 2024 (22/4-31/5 2024), totalt 6 veckor. Obligatoriskt praktikseminarium I hålls den 4 januari 2024. Studerande kan praktisera på platser där man arbetar socialpedagogiskt förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande med barn, unga, vuxna och/eller äldre. Det kan vara på daghem, förskola eller annan barnverksamhet, såsom i organisationer. Den som väljer att göra sin praktik bland unga kan utföra den inom kommunernas/städernas ungdomsverksamhet, i skolor med skolcoachen, församlingarnas ungdomsarbete och i organisationer (t.ex. Folkhälsan, FRK och KFUM (NMKY) som har verksamhet riktad till unga. Studerande kan även utföra sin praktik inom förebyggande familjearbete eller församlingarnas barn- och familjearbete, familjecenter, på familjecaféer eller lågtröskelverksamhet för famljer och vuxna, . Den som väljer att göra sin praktik bland vuxna eller äldre kan t.ex.välja förebyggande dagverksamhet bland seniorer eller personer med minnessjukdomar, sysselsättningsfrämjande förebyggande verksamhet eller uppsökande verksamhet för äldre.
Praktikseminarium II (obligatoriskt) hålls 17/4 2024. Då informerar vi bland annat om arbetarskydd under praktiken.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktikuppgift: Förutom de löpande praktikuppgifterna ska studerande planera, förverkliga och utvärdera minst tre verksamheter/aktiviteter för målgruppen. Den pedagogiska planeringen görs skriftligt och gås igenom med praktikplatsens handledare innan verksamheten förverkligas. Studerande beskriver och analyserar samt utvärderar praktikuppgiften i samband med självutvärderingen. Närmare instruktioner finns i Moodle "Praktik: Socialpedagogiskt arbete (USO23D-Å)".
-
Då praktiken avslutats laddar studerande upp sin självutvärdering och handledarens utvärdering på praktikens Moodle "Praktik: Socialpedagogiskt arbete (USO23D-Å)" . Se även "Anvisning för praktik till praktikplatsens handledare och studerande" som finns på Moodle"Socionom Åbo - Information".
Internationella kontakter
Praktiken utförs i Finland
Studerandes tidsanvändning och belastning
Praktiken omfattning är 9 sp = 27h x 9 = 243 h. Mer information om arbetstiden finns i dokumentet "Anvisning för praktik till praktikplatsens handledare och studerande" som hittas på Moodle "Socionom Åbo - Information".
Tilläggsuppgifter för studerande
Tillgänglighetsplan för praktik: Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet av en tillgänglighetsplan för praktik utreds.
Mer information finns på Moodle "Socionom Åbo - Information"
-
Vid validering bedöms kursen med GK/UK.
Information om validering finns på Moodle "Socionom Åbo - Information". Anhållan om validering inlämnas i Moodle "Praktik: Socialpedagogiskt arbete (USO23D-Å)"
-
Innan studerande avlägger praktik ska hen uppvisa straffregisterutdrag för gruppansvarig lärare d.v.s. Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi
-
Kursansvarig lärare:
Lektor Peter Edelsköld, peter.edelskold@novia.fi, tfn 044 762 3376, rum 204 i Gripen, Tavastgatan 13.
Som skolans praktikhandledare fungerar Peter Edelsköld och Daniela Sundell
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktiken bedöms enligt skalan godkänd/underkänd, se "Anvisning för praktik" som finns i Moodle "Socionom Åbo - Information".
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2022 - 23.04.2023
Tajmning
02.01.2023 - 02.06.2023
Antal studiepoäng
9 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Janina Dahla
Lärare
Peter Edelsköld
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan arbeta förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet.
- kan analysera service och verksamhet i relation till hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutralitet.
- kan fungera professionellt och tillämpa de yrkesetiska principerna.
Innehåll
- socialpedagogiskt arbete inom det sociala området
Tid och plats
Veckorna 17-22 2023 (24/4-2/6 2023)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studerande förbereder sig inför praktiken genom att läsa instuderingsmaterial som berör det valda området
Praktikplatsens hemsida
Lagstiftning och läroplansgrunder
Lag om småbarnspedagogik
Ungdomslag
Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2018
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik
Undervisnings- och kulturministeriet, hemsidan
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre 980/2012
-
Referenslitteratur:
-Småbarnspedagogik, https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/smabarnspedagogik. Här finns bland annat planen för småbarnspedagogik
-Ernsth Bravell, M. (2013). Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi (Även upplagan från 2011) (sid, 261-271)
-Hoikkala, T. & Sell A. (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsning och möjligheter. Nätpublikation
-Puuronen, A. (2014). Den sökandes blick. Uppsökande ungdomsarbete som yrke samt utveckling av yrket området - synpunkter från det praktiska arbetet. Helsingfors:Ungdomsforksningsnätverket/Ungdomsforskningssällskapet Publikationer 151. Nätpublikation
-
Arbetsverkstäder:
www.ula.fi- ULA är ett nätverk av 13 svensk- och tvåspråkiga arbetsverkstäder i Finland
-
Att åldras på 2020-talet : social delaktighet som grund för ett gott åldrande
https://www.agenda.fi/Rapport/att-aldras-pa-2020-talet-social-delaktighet-som-grund-for-ett-gott-aldrande/
-
Kyrkans ungdomsarbete, https://evl.fi/plus/verksamhet/fostran/ungdomsarbete
-
Yrkesetik inom det sociala området:
Den etiska grunden för social- och hälsovården 2011. ETENE-publikationer 33. Nätpublikation
Talentia, www.talentia.fi. värderingar
Undervisningsmetoder
Praktiken utförs under veckorna 17-22 2023 (24/4-2/6 2023), totalt 6 veckor. Obligatoriskt praktikseminarium I hålls den 2 januari 2023. Studerande kan praktisera på platser där man arbetar socialpedagogiskt förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande med barn, unga, vuxna och/eller äldre. Det kan vara på daghem, förskola eller annan barnverksamhet, såsom i organisationer. Den som väljer att göra sin praktik bland unga kan utföra den inom kommunernas/städernas ungdomsverksamhet, i skolor med skolcoachen, församlingarnas ungdomsarbete och i organisationer (t.ex. Folkhälsan, FRK och KFUM (NMKY) som har verksamhet riktad till unga. Studerande kan även utföra sin praktik inom förebyggande familjearbete eller församlingarnas barn- och familjearbete, familjecenter, på familjecaféer eller lågtröskelverksamhet för famljer och vuxna, . Den som väljer att göra sin praktik bland vuxna eller äldre kan t.ex.välja förebyggande dagverksamhet bland seniorer eller personer med minnessjukdomar, sysselsättningsfrämjande förebyggande verksamhet eller uppsökande verksamhet för äldre.
Praktikseminarium II (obligatoriskt) hålls 19/4 2023. Då informerar vi bland annat om arbetarskydd under praktiken.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktikuppgift: Förutom de löpande praktikuppgifterna ska studerande planera, förverkliga och utvärdera minst tre verksamheter/aktiviteter för målgruppen. Den pedagogiska planeringen görs skriftligt och gås igenom med praktikplatsens handledare innan verksamheten förverkligas. Studerande beskriver och analyserar samt utvärderar praktikuppgiften i samband med självutvärderingen. Närmare instruktioner finns i Moodle "Praktik: Socialpedagogiskt arbete (USO22D-Å)".
-
Då praktiken avslutats laddar studerande upp sin självutvärdering och handledarens utvärdering på praktikens Moodle "Praktik: Socialpedagogiskt arbete (USO22D-Å)" . Se även "Anvisning för praktik till praktikplatsens handledare och studerande" som finns på Moodle"Socionom Åbo - Information".
Internationella kontakter
Praktiken utförs i Finland
Studerandes tidsanvändning och belastning
Praktiken omfattning är 9 sp = 27h x 9 = 243 h. Mer information om arbetstiden finns i dokumentet "Anvisning för praktik till praktikplatsens handledare och studerande" som hittas på Moodle "Socionom Åbo - Information".
Tilläggsuppgifter för studerande
Tillgänglighetsplan för praktik: Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet av en tillgänglighetsplan för praktik utreds.
Mer information finns på Moodle "Socionom Åbo - Information"
-
Vid validering bedöms kursen med GK/UK.
Information om validering finns på Moodle "Socionom Åbo - Information". Anhållan om validering inlämnas i Moodle "Praktik: Socialpedagogiskt arbete (USO22D-Å)"
-
Innan studerande avlägger praktik ska hen uppvisa straffregisterutdrag för gruppansvarig lärare d.v.s. Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi
-
Kursansvarig lärare:
Lektor Peter Edelsköld, peter.edelskold@novia.fi, tfn 044 762 3376, rum 204 i Gripen, Tavastgatan 13.
Som skolans praktikhandledare fungerar Janina Dahla och Peter Edelsköld
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktiken bedöms enligt skalan godkänd/underkänd, se "Anvisning för praktik" som finns i Moodle "Socionom Åbo - Information".
Förkunskapskrav
Inga