Brottsförebyggande arbete och kriminalvårdPoäng (5 sp)
Kod: SO21ESAII3
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå.
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer.
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- straffrättsligt förfarande
- brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- medling i brott
- psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- viktimologi
- samhällsaktuella trender och strategier
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 29.12.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå.
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer.
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården.
Innehåll
- sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- straffrättsligt förfarande
- brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- medling i brott
- psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- viktimologi
- samhällsaktuella trender och strategier
Tid och plats
Oberoende av plats 2.1-31.12.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Instruktioner, uppgifter och examinationer finns på Moodle under studiehelhet Socialt arbete II
Litterturtips:
Järvela, Eeva 2022. The multiple meanings of social interaction : rhetoric analysis on the significance of social interaction between social work professionals and people with a history of crime. Finns på nätet.
Kainulainen, S. 2021. Suomalainen vanki : arjen rakenteet ja elämänlaatu vankilassa. Vastapaino.
Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Ekbom, Thomas 2016. Människan, brottet, följderna : kriminalitet och kriminalvård i Sverige, Stockholm : Natur & Kultur
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Sarnecki, J. Carlsson C. 2020. Introduktion till kriminologi. Volym I, Brottslighetens omfattning, karaktär och orsaker
Sarnecki, J., Carlsson C. 2021. Introduktion till kriminologi. Volym II, Straff och prevention
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östlin, C. 2017. Kriminologi. Gleerups
Heber A.,Tiby E., Wikman, S. (red.) 2012. Viktimologisk forskning. Studentlitteratur.
Länkar:
Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
RETS Rikoksettoman elämän tukisäätiö, www.rets.fi (tidigare kriminaalihuollon tukisäätiö)
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Svenskspråkig beroendevård i Finland
Stödtjänster för personer med beroendeproblematik, brottspåföljdsklienter samt anhöriga https://missbrukarvard.fi/
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien vanhemmat ry. https://www.vankienvanhemmat.fi/
Fler litterturtips och länkar finns på kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Digitala metoder
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen är en digital kurs med tips på material och inlämning på Moodle. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.
Kontinuerlig inlämning på Moodle. Skriftlig feedback ges på kursens Moodlesida och bedömning i Peppi inom tre veckor efter att kursens båda uppgifter är inlämnade.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Inlärningsdagbok 2 sp (GK/UK)
2 Rapport 3 sp (bedömning 0-5)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 135 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är en digital kurs med tips på material och inlämning på Moodle. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlärningsdagbok 2 sp, bed GK/UK
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- förmåga att följa instruktioner
- förmåga att söka reda på och bearbeta relevanta källor
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
Rapport 3 sp, bed 0-5 (se bedömningskriterierna nedan)
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- förmåga att följa instruktioner
- substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte, uppgiften innehåller inte alla krävda delar, den tekniska utformningen brister och frågorna besvaras vagt och smalt
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras. Den tekniska utformningen är nöjaktig.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur. Den tekniska utformningen är god.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. Den tekniska utformningen är god.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Temat behandlas tydligt, välstrukturerat, föreslår nya synsätt på temat och motiverar sina val. Den tekniska utformningen är berömlig.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå.
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer.
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården.
Innehåll
- sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- straffrättsligt förfarande
- brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- medling i brott
- psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- viktimologi
- samhällsaktuella trender och strategier
Tid och plats
Oberoende av plats 2.1-31.12.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Instruktioner, uppgifter och examinationer finns på Moodle under studiehelhet Socialt arbete II
Litterturtips:
Järvela, Eeva 2022. The multiple meanings of social interaction : rhetoric analysis on the significance of social interaction between social work professionals and people with a history of crime. Finns på nätet.
Kainulainen, S. 2021. Suomalainen vanki : arjen rakenteet ja elämänlaatu vankilassa. Vastapaino.
Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Ekbom, Thomas 2016. Människan, brottet, följderna : kriminalitet och kriminalvård i Sverige, Stockholm : Natur & Kultur
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Sarnecki, J. Carlsson C. 2020. Introduktion till kriminologi. Volym I, Brottslighetens omfattning, karaktär och orsaker
Sarnecki, J., Carlsson C. 2021. Introduktion till kriminologi. Volym II, Straff och prevention
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östlin, C. 2017. Kriminologi. Gleerups
Heber A.,Tiby E., Wikman, S. (red.) 2012. Viktimologisk forskning. Studentlitteratur.
Länkar:
Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
RETS Rikoksettoman elämän tukisäätiö, www.rets.fi (tidigare kriminaalihuollon tukisäätiö)
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Svenskspråkig beroendevård i Finland
Stödtjänster för personer med beroendeproblematik, brottspåföljdsklienter samt anhöriga https://missbrukarvard.fi/
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien vanhemmat ry. https://www.vankienvanhemmat.fi/
Fler litterturtips och länkar finns på kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Digitala metoder
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen är en digital kurs med tips på material och inlämning på Moodle. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.
Kontinuerlig inlämning på Moodle. Skriftlig feedback ges på kursens Moodlesida och bedömning i Peppi inom tre veckor efter att kursens båda uppgifter är inlämnade.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Inlärningsdagbok 2 sp (GK/UK)
2 Rapport 3 sp (bedömning 0-5)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 135 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är en digital kurs med tips på material och inlämning på Moodle. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlärningsdagbok 2 sp, bed GK/UK
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att söka reda på och bearbeta relevanta källor
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
Individuell inlärningsuppgift 2 sp, bed 0-5 (se bedömningskriterierna nedan)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att följa instruktioner
- substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte, uppgiften innehåller inte alla krävda delar, den tekniska utformningen brister och frågorna besvaras vagt och smalt
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras. Den tekniska utformningen är nöjaktig.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur. Den tekniska utformningen är god.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. Den tekniska utformningen är god.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Temat behandlas tydligt, välstrukturerat, föreslår nya synsätt på temat och motiverar sina val. Den tekniska utformningen är berömlig.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2022 - 15.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå.
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer.
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården.
Innehåll
- sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- straffrättsligt förfarande
- brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- medling i brott
- psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- viktimologi
- samhällsaktuella trender och strategier
Tid och plats
Oberoende av plats 2.1-31.12.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Instruktioner, uppgifter och examinationer finns på Moodle under studiehelhet Socialt arbete II
Litterturtips:
Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Ekbom, Thomas 20216. Människan, brottet, följderna : kriminalitet och kriminalvård i Sverige, Stockholm : Natur & Kultur [2016]
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Kivivuori, J. 2018. Kriminologia: rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups
Fler litterturtips och länkar finns på kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Digitala metoder
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kontinuerlig inlämning på Moodle. Skriftlig feedback ges på kursens Moodlesida och bedömning i Peppi inom tre veckor efter att kursens båda uppgifter är inlämnade.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Inlärningsdagbok 2 sp (GK/UK)
2 Rapport 3 sp (bedömning 0-5)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 135 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlärningsdagbok 2 sp, bed GK/UK
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att söka reda på och bearbeta relevanta källor
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
Individuell inlärningsuppgift 2 sp, bed 0-5 (se bedömningskriterierna nedan)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att följa instruktioner
- substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
Underkänd (0)
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte, uppgiften innehåller inte alla krävda delar, den tekniska utformningen brister och frågorna besvaras vagt och smalt
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras. Den tekniska utformningen är nöjaktig.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur. Den tekniska utformningen är god.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. Den tekniska utformningen är god.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Temat behandlas tydligt, välstrukturerat, föreslår nya synsätt på temat och motiverar sina val. Den tekniska utformningen är berömlig.
Förkunskapskrav
Inga