Grunder i socialpolitikPoäng (5 sp)
Kod: SO21ESAP5
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 29.12.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Johanna Wikgren-Roelofs
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.
Innehåll
- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Hultqvist, S. & Blomberg, S. 2024. Socialpolitik och socialt arbete. I verket: Meeuwisse m.fl. 2024. Socialt arbete. En grundbok.
Nygård, M. 2024. Socialpolitik i Norden. En introduktion.
Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. Socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet.
Streng, A. 2022. Skattepolitik och socialpolitik. I verket: Finsk tidskrift 2022/6.
Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker.
Kamali, M. & Jönsson, J.H. 2018. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work.
Ronning, R. m.fl. 2013. Innovationer i välfärden.
Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online).
Undervisningsmetoder
Litteraturstudier, inlärningsuppgift och muntlig examination.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Valfri under kursens gång.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Litteraturstudier och inlärningsuppgift 2 sp = 54h
Litteraturstudier och muntlig examination 3 sp = 81h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
INLÄRNINGSUPPGIFT, 2 sp (Skala 0-5)
- Val av aktuella socialpolitiska nyhetsartiklar, -reportage eller -inslag
- Förmåga att diskutera nyheterna i relation till studiematerialet
- Givna instruktioner för uppgiften följs
- Professionellt förhållningssätt
MUNTLIG EXAMINATION, 3 sp (Skala 0-5)
- Innehållsmässig sakkunskap utgående från litteraturen.
- Förmåga till reflektion kring socialpolitiska frågeställningar.
- Ett hållbart, etiskt och professionellt förhållningssätt
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
INLÄRNINGSUPPGIFT 2 sp:
Tema: Välfärdspolitiken i media. Studerande väljer aktuella nyhetsartiklar, nyhetsreportage eller nyhetsinslag och bearbetar dessa genom att diskutera dem i relation till ett givet instuderingsmaterial. Mera instruktioner finns på kursens sida i Moodle.
MUNTLIG EXAMINATION 3 sp
Studerande läser den obligatoriska tentlitteraturen som finns under kursen i Moodle (se studiehelheten Samhället och professionen) och anmäler sig till ett individuellt muntligt examinationstillfälle. Under tillfället besvarar och diskuterar studerande olika socialpolitiska frågeställningar tillsammans med kursansvarig lärare i Teams.
Studerande får feedback på examinationerna i slutet av det muntliga examinationstillfället.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Johanna Wikgren-Roelofs
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.
Innehåll
- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Blomberg, S., Hultqvist, S. & Petersson, J. 2016. Socialpolitik och socialt arbete. I verket: Meeuwisse m.fl. 2016. Socialt arbete. En grundbok. 215-231.
Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring. Socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet. 33-53.
Nygård, M. 2013. Den nordiska välfärdsmodellen. I verket: Nygård, M. 2013. Socialpolitik i Norden. En introduktion.161-181.
Streng, A. 2022. Skattepolitik och socialpolitik. I verket: Finsk tidskrift 2022/6. 43-56.
Johansson, H. 2008. Individualisering som uppluckring av den universella välfärden. I verket: Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker. 122-127.
Johansson, H. 2008. Välfärdsstaten inför nya utmaningar. I verket: Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker. 31-40.
Kokkonen, T., Närhi, K. & Matthies, A-L. 2018. Transformation of the Finnish welfare state. I verket: Kamali, M. & Jönsson, J.H. 2018. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work. London: Routledge. 35-43.
Ronning, R., Knutagård, M., Heule, C. & Swärd, H. 2013. NPM – innovationen som förhindrar innovation? I verket: Ronning, R. m.fl. 2013. Innovationer i välfärden. 84-102.
Social- och hälsovårdsministeriet. 2023. Social- och hälsovårdsministeriets tjänsteinlägg om utmaningar under den kommande regeringsperioden och hur lösningarna ska riktas. Publikationer 2023:7 (online).
Undervisningsmetoder
Litteraturstudier, inlärningsuppgift och muntlig examination.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Valfri under kursens gång.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Litteraturstudier och inlärningsuppgift 2 sp = 54h
Litteraturstudier och muntlig examination 3 sp = 81h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
INLÄRNINGSUPPGIFT, 2 sp (Skala 0-5)
- Val av aktuella socialpolitiska nyhetsartiklar, -reportage eller -inslag
- Förmåga att diskutera nyheterna i relation till studiematerialet
- Givna instruktioner för uppgiften följs
- Professionellt förhållningssätt
MUNTLIG EXAMINATION, 3 sp (Skala 0-5)
- Innehållsmässig sakkunskap utgående från litteraturen.
- Förmåga till reflektion kring socialpolitiska frågeställningar.
- Ett hållbart, etiskt och professionellt förhållningssätt
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
INLÄRNINGSUPPGIFT 2 sp:
Tema: Välfärdspolitiken i media. Studerande väljer aktuella nyhetsartiklar, nyhetsreportage eller nyhetsinslag och bearbetar dessa genom att diskutera dem i relation till ett givet instuderingsmaterial. Mera instruktioner finns på kursens sida i Moodle.
MUNTLIG EXAMINATION 3 sp
Studerande läser den obligatoriska tentlitteraturen som finns under kursen i Moodle (se studiehelheten Samhället och professionen) och anmäler sig till ett individuellt muntligt examinationstillfälle. Under tillfället besvarar och diskuterar studerande olika socialpolitiska frågeställningar tillsammans med kursansvarig lärare i Teams.
Studerande får feedback på examinationerna i slutet av det muntliga examinationstillfället.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2022 - 15.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om välfärdssystemets uppbyggnad och utveckling.
- har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas på olika arenor i samhället.
- känner till nationella och globala socialpolitiska begrepp, trender och utmaningar.
Innehåll
- socialpolitikens centrala begrepp, välfärdsmodeller och delområden
- välfärdssystemets historiska utveckling
- staten, kommunerna, tredje och privata sektorn som välfärdsaktörer
- strategier, trender och utmaningar inom välfärdssektorn och välfärdsekonomin
- påverkningsmöjligheter i socialpolitiska frågor
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Johansson, H. 2008. Socialpolitiska klassiker (valda delar)
- Kamali, M. & Jönsson, J. 2018. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work (e-bok)
- Nygård, M. 2020. Välfärdsstat i förändring (valda delar).
- Nygård, M. 2013. Socialpolitik i Norden.
- Ronning, R. m.fl. 2013. Innovationer i välfärden (valda delar)
- Statsrådet. 2018. Ett koherent samhälle och hållbar välfärd. Social- och hälsovårdsministeriets framtidsöversikt.
Undervisningsmetoder
Litteraturstudier, inlärningsuppgift, uppsats eller muntlig tentamen.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Valfri under kursens gång.
Internationella kontakter
I kursen ingår internationell litteratur och forskning
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering lämnas in på kursens sida i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Litteraturstudier och inlärningsuppgift 2 sp = 54h
Litteraturstudier och uppsats alt. muntlig tentamen 3 sp = 81h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
INLÄRNINGSUPPGIFT, 2 sp (Skala 0-5)
- Val av aktuella socialpolitiska nyhetsartiklar, -reportage eller -inslag
- Förmåga att diskutera nyheterna i relation till studiematerialet
- Givna instruktioner för uppgiften följs
- Professionellt förhållningssätt
UPPSATS ALT. MUNTLIG TENTAMEN, 3 sp (Skala 0-5)
- Innehållsmässig sakkunskap utgående från litteraturen för uppsats/tentamen.
- Förmåga till reflektion kring socialpolitiska frågeställningar.
- Ett hållbart, etiskt och professionellt förhållningssätt
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
INLÄRNINGSUPPGIFT 2 sp:
Tema: Välfärdspolitiken i media. Studerande väljer aktuella nyhetsartiklar, nyhetsreportage eller nyhetsinslag och bearbetar dessa genom att diskutera dem i relation till ett givet instuderingsmaterial. Mera instruktioner finns på kursens sida i Moodle.
UPPSATS, 3 sp (alternativ 1)
Studerande skriver med stöd av självvald litteratur och obligatorisk kurslitteratur en uppsats enligt Novias skrivanvisningar. Studerande väljer fördjupningsområde utgående från en av följande rubriker:
1. Den nordiska välfärdsmodellen - kännetecken, utmaningar och möjligheter.
2. Välfärdsstaten inför nya utmaningar - New Public Management och demografiska förändringar.
ELLER
MUNTLIG TENTAMEN 3 sp (alternativ 2)
Studerande läser den obligatoriska tentlitteraturen som finns under vardera uppsatsrubrik och anmäler sig till ett individuellt muntligt tentamenstillfälle. Under tentamen besvarar och diskuterar studerande olika socialpolitiska frågeställningar tillsammans med kursansvarig lärare (Teams).
Studerande får feedback på examinationerna inom tre arbetsveckor efter att den sista av de två examinationerna är inlämnade. Om studerande väljer muntlig tentamen istället för uppsats, fås feedback i slutet av det muntliga tentemenstillfället.
Förkunskapskrav
Inga