Yrkesetik och professionell interaktionPoäng (3 sp)
Kod: SO21ESAP4
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 29.12.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Sofia Saloranta
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.
Innehåll
- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande
Tid och plats
Digital kurs, oberoende av plats 2.1-31.12.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.lukusali.fi/#/reader/9eaa5714-da82-11ec-b195-00155d64030a
STM: Klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022–2026 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163859/STM_2022_3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Helminen m.fl. Sosionomin (AMK) osaamisen arviointi asiakasturvallisuuden näkökulmasta http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/333773/978-952-493-351-3_verkko.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Andersson, N. Whitaker, A. 2023. Personlig professionell utveckling för socionomer. Lieber.
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.
Undervisningsmetoder
Distanstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlärningsportfolio 3 sp, kontinuerlig inlämning.
Bedömning och kort skriftlig feedback ges senast 3 veckor efter inlämning på kursens Moodlesida.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlärningsportfolio (3 sp) med givna uppgifter/teman. Instruktioner och material hittas på kursens moodlesida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 81 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är en digital kurs med tips på material och inlämning på Moodle. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att sammanfatta relevant teori och knyta an till praktik
- förmåga till kritisk reflektion och analys
Underkänd (0)
Individuell inlärningsportfolio:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Individuell inlärningsportfolio:
- de givna ämnena behandlas vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Individuell inlärningsportfolio:
- De givna ämnena behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Individuell inlärningsportfolio
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- berömlig teknisk utformning
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.
Innehåll
- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande
Tid och plats
Digital kurs, oberoende av plats 2.1-31.12.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.lukusali.fi/#/reader/9eaa5714-da82-11ec-b195-00155d64030a
STM: Klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022–2026 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163859/STM_2022_3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Helminen m.fl. Sosionomin (AMK) osaamisen arviointi asiakasturvallisuuden näkökulmasta http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/333773/978-952-493-351-3_verkko.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Andersson, N. Whitaker, A. 2023. Personlig professionell utveckling för socionomer. Lieber.
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.
Undervisningsmetoder
Distanstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlärningsportfolio 3 sp, kontinuerlig inlämning.
Bedömning och kort skriftlig feedback ges senast 3 veckor efter inlämning på kursens Moodlesida.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlärningsportfolio (3 sp) med givna uppgifter/teman. Instruktioner och material hittas på kursens moodlesida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 81 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är en digital kurs med tips på material och inlämning på Moodle. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att sammanfatta relevant teori och knyta an till praktik
- förmåga till kritisk reflektion och analys
Underkänd (0)
Individuell inlärningsportfolio:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Individuell inlärningsportfolio:
- de givna ämnena behandlas vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Individuell inlärningsportfolio:
- De givna ämnena behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Individuell inlärningsportfolio
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- berömlig teknisk utformning
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2022 - 15.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.
Innehåll
- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande
Tid och plats
Digital kurs, oberoende av plats 2.1.2023-31.12.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
STM: Klient- och patientsäkerhetsstrategi och genomförandeplan 2022–2026 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163859/STM_2022_3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Helminen m.fl. Sosionomin (AMK) osaamisen arviointi asiakasturvallisuuden näkökulmasta http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/333773/978-952-493-351-3_verkko.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.
Undervisningsmetoder
Distanstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlärningsportfolio 3 sp, kontinuerlig inlämning.
Bedömning och kort skriftlig feedback ges senast 3 veckor efter inlämning på kursens Moodlesida.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlärningsportfolio (3 sp) med givna uppgifter/teman. Instruktioner och material hittas på kursens moodlesida.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Självstudier 81 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är en digital kurs med tips på material och inlämning på Moodle. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att sammanfatta relevant teori och knyta an till praktik
- förmåga till kritisk reflektion och analys
Underkänd (0)
Individuell inlärningsportfolio:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Individuell inlärningsportfolio:
- de givna ämnena behandlas vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Individuell inlärningsportfolio:
- De givna ämnena behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Individuell inlärningsportfolio
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- berömlig teknisk utformning
Förkunskapskrav
Inga