Integrationsstödjande socialt arbetePoäng (3 sp)
Kod: SO21ESAII2
Poäng
3 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration.
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande.
- kan främja interkulturella möten och miljöer.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- integrationslagstiftning
- integrationsprocessen
- servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 13.12.2028
Tajmning
01.01.2026 - 31.12.2028
Antal studiepoäng
3 sp
Andel virtuell undervisning
3 sp
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO25FE-ÅSocionom (YH), h25, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration.
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande.
- kan främja interkulturella möten och miljöer.
Innehåll
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- integrationslagstiftning
- integrationsprocessen
- servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
Tid och plats
Kursen genomförs i sin helhet på Moodle under tiden 1.1.2026-31.12.2026.
Kursuppgiften, en portfolio, kan lämnas in mellan 19.1.2026 -.7.12.2026.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lag om främjande av integration 681/2023
https://www.finlex.fi/eli?uri=http://data.finlex.fi/eli/sd/2023/681/ajantasa/2025-06-27/swe
Lag om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel 761/2011
https://www.finlex.fi/eli?uri=http://data.finlex.fi/eli/sd/2011/746/ajantasa/2024-07-05/swe
IOM - Flyktingens väg till kommunen - en handbok
integration.fi
migri.fi
Undervisningsmetoder
Kursen är digital och genomförs på Moodle.
Examinationsuppgiften består av en portfolio i sex delar, instruktioner och uppgifter till portfolion hittas på kursens Moodle plattform.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination portfolio 3 sp
Portfolion består av sex delar:
Del I: Migration och internationellt skydd
Del II: Internationellt flyktingarbete
Del III: Kvotflyktingar
Del IV: Mottagningssystemet i Finland
Del V: Interkulturell kompetens och -kommunikation
Part VI: Integrationsservice
Studerandes tidsanvändning och belastning
Portfolion kan lämnas in i Moodle mellan 19.1.26 - 7.12.26
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsord 1-5
Bedömningskriterier
Förmåga att tillgodogöra sig aktuell information i ämnet från aktuella myndighetskällor och styrdokument. Kunskap om invandrarens juridiska rättigheter och skyldigheter i samband med integrationsprocessen. Förmåga att reflektera över begreppet interkulturell kompetens och att tillämpa teoretiska ramverk i mångkulturell praktik. God etisk och professionell inställning och attityd.
Individuell feedback kommer att ges i Moodle inom 3 veckor efter inlämnad portfolio.
Underkänd (0)
H-5
För godkänd prestation förutsätts portfolio till omfattning, innehåll och utformning uppfylla angivna instruktioner samt följa sociala områdets etiska riktilinjer.
portfolio bedöms enligt
Ytlig kunskap 1-2
God kunskap och engagemang 3-4
Fördjupad kunskap och engagemang 5
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 13.12.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO25FE-ÅSocionom (YH), h25, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration.
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande.
- kan främja interkulturella möten och miljöer.
Innehåll
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- integrationslagstiftning
- integrationsprocessen
- servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
Tid och plats
Kursen utförs utan närstudieträffar.
Inlämningsportfolio kan lämnas in mellan 13.1.25 -.7.12.25
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)
Other resources and literature to use
Linkedin learning
Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.
Kivisto, P (Ed.). 2013. Debating multiculturalism in the Nordic welfare states. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.
Ratts, M. J. & Pedersen, P. B. 2014. Counseling for multiculturalism and social justice : integration, theory, and application. American Counseling Association 2014. Fourth edition. (E-book)
Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)
Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.
Nordic Council of Minister "State of the Nordic Region 2018 Immigration Integration ed.URL
https://mieli.fi/en/home/mental-health/difficult-situations-life
Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf
Undervisningsmetoder
Kursen är digital och genomförs på Moodle.
Uppgifter, övningar och inlämningsuppgifter i Moodle enligt anvisning
Kursmaterial på engelska, men inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 3 sp
Examinationen i denna kurs består av tre delexaminationer
Delexamination 1: Lagstiftning och servicesystem, asylprocessen, uppehållstillstånd och integrationsservice i Finland
Delexamination 2: Interkulturell kompetens, kommunikation i en mångkulturell miljö, integration och inklusion
Delexamination 3: valfritt tema (t.ex männiksohandel, hedersvåld, ensamkommande barn, omskärelse, peer-to-peer metoder, trauma, psykisk hälsa)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterier
Del 1: Grundläggande kunskaper om och förståelse för lagstiftning kopplad till uppehållstillstånd och integrationstjänster i Finland samt juridiska rättigheter och skyldigheter för invandraren i samband med integrationsprocessen.
Del 2: Förmåga att reflektera över begreppet kulturell kompetens och förmåga att tillämpa teoretiska ramar på mångkulturell praktik. Bra etiskt och professionellt förhållningssätt och attityd.
Moment 3. Förståelse för komplexitetsnivån i mångkulturellt klientarbete och förmåga att tillämpa teoretiska ramverk på mångkulturell praktik.
Individuell feedback kommer att ges i Moodle inom 3 veckor efter att studenten lämnat in Inlärningsportfolion
Underkänd (0)
H-5
För godkänd prestation förutsätts portfolio till omfattning, innehåll och utformning uppfylla angivna instruktioner samt följa sociala områdets etiska riktilinjer.
portfolio bedöms enligt
Ytlig kunskap 1-2
God kunskap och engagemang 3-4
Fördjupad kunskap och engagemang 5
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 sp
Andel virtuell undervisning
3 sp
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Englanti
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration.
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande.
- kan främja interkulturella möten och miljöer.
Innehåll
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- integrationslagstiftning
- integrationsprocessen
- servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
Tid och plats
Kursen utförs utan närstudieträffar.
Inlämningsportfolio kan lämnas in mellan 9.1.24-.10.12.24
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)
Other resources and literature to use
Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.
Kivisto, P (Ed.). 2013. Debating multiculturalism in the Nordic welfare states. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.
Ratts, M. J. & Pedersen, P. B. 2014. Counseling for multiculturalism and social justice : integration, theory, and application. American Counseling Association 2014. Fourth edition. (E-book)
Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)
Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.
Nordic Council of Minister "State of the Nordic Region 2018 Immigration Integration ed.URL
https://mieli.fi/en/home/mental-health/difficult-situations-life
Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf
Undervisningsmetoder
Kursen är digital och genomförs på Moodle.
Uppgifter, övningar och inlämningsuppgifter i Moodle enligt anvisning
Kursmaterial på engelska, men inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 3 sp
Examinationen i denna kurs består av tre delexaminationer
Delexamination 1: Lagstiftning och servicesystem, asylprocessen, uppehållstillstånd och integrationsservice i Finland
Delexamination 2: Interkulturell kompetens, kommunikation i en mångkulturell miljö, integration och inklusion
Delexamination 3: valfritt tema (t.ex männiksohandel, hedersvåld, ensamkommande barn, omskärelse, peer-to-peer metoder, trauma, psykisk hälsa)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterier
Del 1: Grundläggande kunskaper om och förståelse för lagstiftning kopplad till uppehållstillstånd och integrationstjänster i Finland samt juridiska rättigheter och skyldigheter för invandraren i samband med integrationsprocessen.
Del 2: Förmåga att reflektera över begreppet kulturell kompetens och förmåga att tillämpa teoretiska ramar på mångkulturell praktik. Bra etiskt och professionellt förhållningssätt och attityd.
Moment 3. Förståelse för komplexitetsnivån i mångkulturellt klientarbete och förmåga att tillämpa teoretiska ramverk på mångkulturell praktik.
Individuell feedback kommer att ges i Moodle inom 3 veckor efter att studenten lämnat in Inlärningsportfolion
Underkänd (0)
H-5
För godkänd prestation förutsätts portfolio till omfattning, innehåll och utformning uppfylla angivna instruktioner samt följa sociala områdets etiska riktilinjer.
portfolio bedöms enligt
Ytlig kunskap 1-2
God kunskap och engagemang 3-4
Fördjupad kunskap och engagemang 5
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2022 - 15.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
3 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration.
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande.
- kan främja interkulturella möten och miljöer.
Innehåll
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- integrationslagstiftning
- integrationsprocessen
- servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
Tid och plats
Kursen utförs utan närstudieträffar.
Inlämningsportfolio kan lämnas in mellan 9.1.23-.10.12.23
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)
Other resources and literature to use
Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.
Kivisto, P (Ed.). 2013. Debating multiculturalism in the Nordic welfare states. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.
Ratts, M. J. & Pedersen, P. B. 2014. Counseling for multiculturalism and social justice : integration, theory, and application. American Counseling Association 2014. Fourth edition. (E-book)
Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)
Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.
Nordic Council of Minister "State of the Nordic Region 2018 Immigration Integration ed.URL
https://mieli.fi/en/home/mental-health/difficult-situations-life
Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf
Undervisningsmetoder
Kursen är digital och genomförs på Moodle.
Uppgifter, övningar och inlämningsuppgifter i Moodle enligt anvisning
Kursmaterial på engelska, men inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 3 sp
Examinationen i denna kurs består av tre delexaminationer
Delexamination 1: Lagstiftning och servicesystem, asylprocessen, uppehållstillstånd och integrationsservice i Finland
Delexamination 2: Interkulturell kompetens, kommunikation i en mångkulturell miljö, integration och inklusion
Delexamination 3: valfritt tema (t.ex männiksohandel, hedersvåld, ensamkommande barn, omskärelse, peer-to-peer metoder, trauma, psykisk hälsa)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterier
Del 1: Grundläggande kunskaper om och förståelse för lagstiftning kopplad till uppehållstillstånd och integrationstjänster i Finland samt juridiska rättigheter och skyldigheter för invandraren i samband med integrationsprocessen.
Del 2: Förmåga att reflektera över begreppet kulturell kompetens och förmåga att tillämpa teoretiska ramar på mångkulturell praktik. Bra etiskt och professionellt förhållningssätt och attityd.
Moment 3. Förståelse för komplexitetsnivån i mångkulturellt klientarbete och förmåga att tillämpa teoretiska ramverk på mångkulturell praktik.
Individuell feedback kommer att ges i Moodle inom 3 veckor efter att studenten lämnat in Inlärningsportfolion
Underkänd (0)
H-5
För godkänd prestation förutsätts portfolio till omfattning, innehåll och utformning uppfylla angivna instruktioner samt följa sociala områdets etiska riktilinjer.
portfolio bedöms enligt
Ytlig kunskap 1-2
God kunskap och engagemang 3-4
Fördjupad kunskap och engagemang 5
Förkunskapskrav
Inga