Utveckling och lärandePoäng (5 sp)
Kod: SO21ESOP2
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 29.12.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.
Innehåll
- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande
Tid och plats
1.1.2025 - 31.12.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Appelgren, Alva (2021)Nya perspektiv på lärande. Liber s.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur
Parrish, M. (2013) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
Övriga källor:
Omaperhe.fi/sv
Ovanstående nämnda källor finns på moodle
Undervisningsmetoder
Kursen förverkligas genom självinstruerande material på Moodle-plattformen. Kursen avläggs individuellt eller i par och enligt egen tidtabell så länge som kursen är öppen. En del material till examinationen lånas av studerande själv och en del material finns på moodleplattformen i en materialbank. AI är inte tillåtet vid genomförandet av uppgifterna
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt studerandes egen tidtabell och studietakt så länge som kursen står öppen.
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen examineras genom individuellt arbete. Examinationen kan också göras som paruppgift. Material till examinationen finns på moodle samt själva examinationsuppgiften
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 timmar eget arbete
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar.
Kursansvariges utvärderane kommentarer skickas till studerandes mail
Tillgänglighet: Om du som studerande känner att ditt deltagande i kursen hindras av fysiska, psykiska eller sociala orsaker så ta upp saken till diskussion med kursansvarige.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Hemtentamensfrågorna bedöms enligt 1-5
En av uppgifterna utvärderas enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap och förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte använt sej av Novias skrivanvisningar och har inte hänvisat till de aktuella sidorna som kunskapen och tentamenssvaret baserar sej på.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det teoretiska materialet
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen. Studerande förmår tydligt reflektera i förhållande till de studerade fenomenen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med engagemang och hög ambitionsnivå.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.
Innehåll
- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande
Tid och plats
1.1.2024 - 31.12.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Appelgren, Alva (2021)Nya perspektiv på lärande. Liber s.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
Tetzcher, v. Stephen (2016) Utvecklingspsykologi
Ovanstående nämnda källor finns på moodle
Undervisningsmetoder
Kursen förverkligas genom självinstruerande material på Moodlecourses-plattformen. Kursen avläggs individuellt på egen hand och enligt egen tidtabell så länge som kursen är öppen. En del material till examinationen lånas av studerande själv och en del material finns på moodleplattformen i en materialbank.
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt studerandes egen tidtabell och studietakt så länge som kursen står öppen.
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen examineras genom individuellt arbete. Material till examinationen finns på moodle samt själva examinationsuppgiften
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 timmar eget arbete
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar.
Kursansvariges utvärderande kommentarer finns intill examinationsuppgiftens inlämning på moodle inom tre veckor efter inlämning
Tillgänglighet: Om du som studerande känner att ditt deltagande i kursen hindras av fysiska, psykiska eller sociala orsaker så ta upp saken till diskussion med kursansvarige.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Hemtentamensfrågorna bedöms enligt 1-5
En av uppgifterna utvärderas enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap och förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte använt sej av Novias skrivanvisningar och har inte hänvisat till de aktuella sidorna som kunskapen och tentamenssvaret baserar sej på.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det teoretiska materialet
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen. Studerande förmår tydligt reflektera i förhållande till de studerade fenomenen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med engagemang och hög ambitionsnivå.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2022 - 15.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.
Innehåll
- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande
Tid och plats
1.1.2023 - 31.12.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011) Utvecklingspsykologi (3:e rev.utg.) Natur och Kultur
s. 35-75 ELLER (!!)
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur, s. 39-85
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
s. 130-171
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
s. 29-53 samt s. 89-107
Undervisningsmetoder
Kursen förverkligas genom självinstruerande material på Moodlecourses-plattformen. Kursen avläggs individuellt på egen hand och enligt egen tidtabell så länge som kursen är öppen. En del material till examinationen lånas av studerande själv och en del material finns på moodleplattformen i en materialbank.
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt studerandes egen tidtabell och studietakt så länge som kursen står öppen.
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen examineras genom individuellt arbete. Instruktioner till examinationen finns på moodle samt själva examinationsuppgiften
Studerandes tidsanvändning och belastning
135 timmar eget arbete
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar och Utvärderande kommentarer till examinationsuppgiften ges i kommentarsboxen som finns intill inlämningen på moodle
Tillgänglighet: Om du som studerande känner att ditt deltagande i kursen hindras av fysiska, psykiska eller sociala orsaker så ta upp saken till diskussion med kursansvarige.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Merparten av hemtentamensfrågorna bedöms enligt 1-5
En av uppgifterna bedöms enbart enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte använt sej av Novias skrivanvisningar och har inte hänvisat till de aktuella sidorna som kunskapen och tentamenssvaret baserar sej på.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänna
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen. Studerande förmår tydligt reflektera i förhållande till de studerade fenomenen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med engagemang och hög ambitionsnivå.
Förkunskapskrav
Inga