Hoppa till innehåll

ArbetsvägledningPoäng (3 sp)

Kod: SO21ESOS6

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden och sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga.
- kan handleda klienter inom sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamhet samt i arbetslivsrelaterade ekonomiska frågor.
- kan förhålla sig kritiskt och utvecklingsinriktat till arbetskraftsrelaterade frågor.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik och statistik
- sociala servicesystemet och lagstiftning i förhållande till arbetslöshet, arbetsoförmåga, pensionering
- socialhandledning i sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamheter
- socialhandledning i ekonomiska frågor, utkomstskydd
- kontinuerligt lärande

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Tommy Björklund
Lärare

Tommy Björklund

Grupper
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden och sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga.
- kan handleda klienter inom sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamhet samt i arbetslivsrelaterade ekonomiska frågor.
- kan förhålla sig kritiskt och utvecklingsinriktat till arbetskraftsrelaterade frågor.

Innehåll

- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik och statistik
- sociala servicesystemet och lagstiftning i förhållande till arbetslöshet, arbetsoförmåga, pensionering
- socialhandledning i sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamheter
- socialhandledning i ekonomiska frågor, utkomstskydd
- kontinuerligt lärande

Tid och plats

Kursen är öppen 2/1-31/12 2025 . Material och instruktioner finns här i förverklgandet och i kursens Moodle och inlämningen sker i kursens Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Asplund, R. & Koistinen, P. (2015). Finns det plats för alla på arbetsmarknaden? En översikt med fokus på resultat och utmaningar för arbetsmarknadspolitik riktad mot specialgrupper. Arbets- och näringsministeriets publikationer. http://www.ula.fi/assets/Public-files/Bcker/Finns-det-plats-fr-alla-p-arbetsmarknaden.pdf

Hiilamo, H, Komp, K, Mosio, P m fl. 2017. Neljä osallistavan sosiaaliturvan mallia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoimikunnan julkaisusarja 18/2017. http://tietokayttoon.fi/documents/10616/3866814/18_2017_Nelj%C3%A4+osallistavan+sosiaaliturvan+mallia.pdf/4e31990f-5e94-4b64-b73a-a72784c91f85?version=1.0

Karjalainen, V & Keskitalo, E (Toim.) (2013). Kaikki työuralle! Työttömien aktiivipolitiikkaa Suomessa. Finns tillgänglig via www.julkari.fi

THL. Handbok om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. https://www.thl.fi/sv/web/handbok-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte.

Työolobarometri 2022. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja ,Helsinki.

Övrig litteraturtips om handledning:

Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB.

Eide, T. & Eide, H. 2006. Kommunikation i praktiken - relationer i samspel och etik inom social arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.

Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia.

Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Ohjauksen lähestymistavat ja ohjaustutkimus. Jyväskylä: PS-kustannus.

Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 2. Ohjauksentoimuintakentät. Jyväskylä: PS-kustannus.

Peavy, R.V. (2000). Konstruktivistisk vägledning - teori och metod. Stockholm: Trinom förlag Ab

Statsrådet. 23.3.2018. Nyhetsartikeln Riktat stöd till arbetslösa. https://valtioneuvosto.fi/sv/artikeln/-/asset_publisher/1271139/tasmatukea-tyottomalle

Nyttiga länkar:

Arbets- och näringsministeriet, https://tem.fi/etusivu
Arbets- och näringsministeriet, sysselsättningsöversikt, månatligen ny

Folkpensionsanstalten, www.fpa.fi

Jobbmarknaden, https://tyomarkkinatori.fi/sv/personkunder

Social- och hälsovårdsministeriet, http://www.stm.fi

Statistikcentralen (Arbetsmarknaden), https://www.stat.fi/til/tym_sv.html

Institutet för hälsa och välfärd, http://www.thl.fi

Te tjänster, http://www.te-palvelut.fi/te/sv/

Navigatorn, http://ohjaamot.fi/etusivu

Gå också in på olika kommuners, städers och tredje sektorns hemsidor och klicka fram till olika lokala verksamhetsformer som erbjuds.

Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) https://www.vates.fi/media/projektit/tiivistelmat_2015/5.-6-5.2015-typ-kerminen.pdf

Lagstiftning, bl.a.:

http://www.finlex.fi

- Lag om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 189/2001

- Lag om utkomstskydd för arbetslösa 1290/2002

- Lag om utkomststöd 1412/1997

- Lag om klientsamarbete inom rehabiliteringen 497/2003

- Lag om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen 1369/2014

Under 25 år gamla personer utan utbildning som leder till examen och ger yrkesfärdigheter http://www.te-tjanster.fi/te/sv/arbetssokande/om_blir_arbetslos/utkomstskydd/under_25_ar/index.html


Arbetslöshetsförmånens belopp

http://www.kela.fi/web/sv/arbetsloshetsformanens-belopp


Material om Kommunförsök med sysselsättning

Arbets- och näringsministeriet om kommunförsök med sysselsättning
https://tem.fi/sv/sysselsattningsforsoken

Te-palvelut, Tjänster för arbetssökande under kommunförsöken

https://www.te-palvelut.fi/sv/arbetssokande/hitta-jobb/arbetssokandetjanster-kommunforsok
På engelska

Undervisningsmetoder

Kursen är öppen 2/1-31/12 2025. Material och instruktioner finns här i förverklgandet och i kursens Moodle och inlämningen sker i kursens Moodle.

Handledning ges via kursens handledningsforum av kursansvariga lektorn Peter Edelsköld (1/1-31/8 2025, därefter NN) i regel varje måndag. Ställ de frågor som kan intressera alla kursdeltagare i handledningsforumet i Moodle. Frågor som berör endast dig själv kan du sända per e-post till kursansvarig lärare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

De tre examinationerna inlämnas i kursens Moodle senast 31/12 2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Individuella inlärningsuppgifter i Moodle 3 sp enligt följande:

Inlärningsuppgift 1 Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland 1,5 sp
Inlärningsuppgift 2 Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 1 sp
Inlärningsuppgift 3 Tema: Handledning av klient 0,5 sp

Inlärningsuppgifterna med instruktioner hittas i kursens Moodle. Tips på källor finns i kursens förverkligande och i Moodle. Studerande uppmanas att även själv söka relevanta aktuella källor.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Totalt 3 sp dvs 3 ggr à 27 h = totalt c:a 81 h individuella självstudier
Examination 1 omfattar 1.5 sp dvs en genomsnittlig arbetsinsats på 40,5 h
Examination 2 omfattar 1 sp dvs en genomsnittlig arbetsinsats på 27 h
Examination 3 omfattar 0,5 sp dvs en genomsnittlig arbetsinsats på 13,5 h

Periodisering av innehållet

Rekommenderad studiegång:
Det är smartast och mest logiskt att börja med uppgift 1 (teori och bakgrund) , sedan fortsätta med uppgift 2 (servicesystemet) och till sist göra uppgift 3 (tillämpning),

Tilläggsuppgifter för studerande

Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förutom veckorna 8 och 26-32 2025. Hur det blir från 1/9 2025 meddelas senare.

Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömning enligt följande kriterier: Individuella inlärningsuppgifter i Moodle 3 sp

Uppgift 1. Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland 1.5 sp

- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga till mångsidig reflektion utgående från det givna temat
- Förmåga att belysa arbetslöshet och aktuella arbetsmarknadspolitiska frågor ur olika synvinklar
- Förmåga att diskutera och granska arbetslöshets- och sysselsättningsfrågor både ur ett samhällspolitiskt och ur ett klientperspektiv
-Förmåga att söka och hitta relevanta och aktuella källor
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

Uppgift 2: Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 1 sp

- Förmåga att redogöra för och diskutera det sociala servicesystemet för en arbetslös person
- Förmåga att besvara de givna frågorna korrekt och sakligt utgående från de givna källorna och övrigt material
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

Uppgift 3. Tema: Handledning av klient 0,5 sp

- Förmåga att utvärdera servicebehovet och möjligheterna till stödformer och bidrag för klienten
- Förmåga till korrekt tillämpning av gällande lagstiftning och servicesystem
- Förmåga att tillämpa handledningsteori
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

Bedömning enligt skala 0-5. Kort individuell feedback ges på Moodle.

Vid validering eller erkännande av tidigare förvärvad kunskap tillämpas bedömningen godkänt/underkänt
På engelska

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2023 - 01.12.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Peter Edelsköld
Lärare

Peter Edelsköld

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden och sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga.
- kan handleda klienter inom sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamhet samt i arbetslivsrelaterade ekonomiska frågor.
- kan förhålla sig kritiskt och utvecklingsinriktat till arbetskraftsrelaterade frågor.

Innehåll

- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik och statistik
- sociala servicesystemet och lagstiftning i förhållande till arbetslöshet, arbetsoförmåga, pensionering
- socialhandledning i sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamheter
- socialhandledning i ekonomiska frågor, utkomstskydd
- kontinuerligt lärande

Tid och plats

Kursen är öppen 2/1-31/12 2024 . Material och instruktioner finns här i förverklgandet och i kursens Moodle och inlämningen sker i kursens Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Asplund, R. & Koistinen, P. (2015). Finns det plats för alla på arbetsmarknaden? En översikt med fokus på resultat och utmaningar för arbetsmarknadspolitik riktad mot specialgrupper. Arbets- och näringsministeriets publikationer. http://www.ula.fi/assets/Public-files/Bcker/Finns-det-plats-fr-alla-p-arbetsmarknaden.pdf

Hiilamo, H, Komp, K, Mosio, P m fl. 2017. Neljä osallistavan sosiaaliturvan mallia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoimikunnan julkaisusarja 18/2017. http://tietokayttoon.fi/documents/10616/3866814/18_2017_Nelj%C3%A4+osallistavan+sosiaaliturvan+mallia.pdf/4e31990f-5e94-4b64-b73a-a72784c91f85?version=1.0

Karjalainen, V & Keskitalo, E (Toim.) (2013). Kaikki työuralle! Työttömien aktiivipolitiikkaa Suomessa. Finns tillgänglig via www.julkari.fi

THL. Handbok om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. https://www.thl.fi/sv/web/handbok-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte.

Työolobarometri 2022. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja ,Helsinki.

Övrig litteraturtips om handledning:

Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB.

Eide, T. & Eide, H. 2006. Kommunikation i praktiken - relationer i samspel och etik inom social arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.

Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia.

Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Ohjauksen lähestymistavat ja ohjaustutkimus. Jyväskylä: PS-kustannus.

Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 2. Ohjauksentoimuintakentät. Jyväskylä: PS-kustannus.

Peavy, R.V. (2000). Konstruktivistisk vägledning - teori och metod. Stockholm: Trinom förlag Ab

Statsrådet. 23.3.2018. Nyhetsartikeln Riktat stöd till arbetslösa. https://valtioneuvosto.fi/sv/artikeln/-/asset_publisher/1271139/tasmatukea-tyottomalle

Nyttiga länkar:

Arbets- och näringsministeriet, https://tem.fi/etusivu
Arbets- och näringsministeriet, sysselsättningsöversikt, månatligen ny

Folkpensionsanstalten, www.fpa.fi

Jobbmarknaden, https://tyomarkkinatori.fi/sv/personkunder

Social- och hälsovårdsministeriet, http://www.stm.fi

Statistikcentralen (Arbetsmarknaden), https://www.stat.fi/til/tym_sv.html

Institutet för hälsa och välfärd, http://www.thl.fi

Te tjänster, http://www.te-palvelut.fi/te/sv/

Navigatorn, http://ohjaamot.fi/etusivu

Gå också in på olika kommuners, städers och tredje sektorns hemsidor och klicka fram till olika lokala verksamhetsformer som erbjuds.

Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) https://www.vates.fi/media/projektit/tiivistelmat_2015/5.-6-5.2015-typ-kerminen.pdf

Lagstiftning, bl.a.:

http://www.finlex.fi

- Lag om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 189/2001

- Lag om utkomstskydd för arbetslösa 1290/2002

- Lag om utkomststöd 1412/1997

- Lag om klientsamarbete inom rehabiliteringen 497/2003

- Lag om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen 1369/2014

Under 25 år gamla personer utan utbildning som leder till examen och ger yrkesfärdigheter http://www.te-tjanster.fi/te/sv/arbetssokande/om_blir_arbetslos/utkomstskydd/under_25_ar/index.html


Arbetslöshetsförmånens belopp

http://www.kela.fi/web/sv/arbetsloshetsformanens-belopp


Material om Kommunförsök med sysselsättning

Arbets- och näringsministeriet om kommunförsök med sysselsättning
https://tem.fi/sv/sysselsattningsforsoken

Te-palvelut, Tjänster för arbetssökande under kommunförsöken

https://www.te-palvelut.fi/sv/arbetssokande/hitta-jobb/arbetssokandetjanster-kommunforsok

Undervisningsmetoder

Kursen är digital med tips på material och inlämningar i Moodle (moodlecourses.novia.fi) . Kursen förverkligas således utan schemalagda gemensamma träffar.

Handledning ges via kursens handledningsforum av kursansvariga lektorn Peter Edelsköld i regel varje måndag. Ställ de frågor som kan intressera alla kursdeltagare i handledningsforumet i Moodle. Frågor som berör endast dig själv kan du sända per e-post till kursansvarig lärare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

De tre examinationerna inlämnas i kursens Moodle senast 31/12 2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Individuella inlärningsuppgifter i Moodle 3 sp enligt följande:

Inlärningsuppgift 1 Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland 1,5 sp
Inlärningsuppgift 2 Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 1 sp
Inlärningsuppgift 3 Tema: Handledning av klient 0,5 sp

Inlärningsuppgifterna med instruktioner hittas i kursens Moodle. Tips på källor finns i kursens förverkligande och i Moodle. Studerande uppmanas att även själv söka relevanta aktuella källor.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Totalt 3 sp dvs 3 ggr à 27 h = totalt c:a 81 h individuella självstudier
Examination 1 omfattar 1.5 sp dvs en genomsnittlig arbetsinsats på 40,5 h
Examination 2 omfattar 1 sp dvs en genomsnittlig arbetsinsats på 27 h
Examination 3 omfattar 0,5 sp dvs en genomsnittlig arbetsinsats på 13,5 h

Periodisering av innehållet

Rekommenderad studiegång:
Det är smartast och mest logiskt att börja med uppgift 1 (teori och bakgrund) , sedan fortsätta med uppgift 2 (servicesystemet) och till sist göra uppgift 3 (tillämpning),

Tilläggsuppgifter för studerande

Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förutom veckorna 8, 25-32, 42 och 51-52 år 2024.

Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömning enligt följande kriterier: Individuella inlärningsuppgifter i Moodle 3 sp

Uppgift 1. Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland 1.5 sp

- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga till mångsidig reflektion utgående från det givna temat
- Förmåga att belysa arbetslöshet och aktuella arbetsmarknadspolitiska frågor ur olika synvinklar
- Förmåga att diskutera och granska arbetslöshets- och sysselsättningsfrågor både ur ett samhällspolitiskt och ur ett klientperspektiv
-Förmåga att söka och hitta relevanta och aktuella källor
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

Uppgift 2: Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 1 sp

- Förmåga att redogöra för och diskutera det sociala servicesystemet för en arbetslös person
- Förmåga att besvara de givna frågorna korrekt och sakligt utgående från de givna källorna och övrigt material
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

Uppgift 3. Tema: Handledning av klient 0,5 sp

- Förmåga att utvärdera servicebehovet och möjligheterna till stödformer och bidrag för klienten
- Förmåga till korrekt tillämpning av gällande lagstiftning och servicesystem
- Förmåga att tillämpa handledningsteori
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

Bedömning enligt skala 0-5. Kort individuell feedback ges på Moodle.

Vid validering eller erkännande av tidigare förvärvad kunskap tillämpas bedömningen godkänt/underkänt

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2022 - 15.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Peter Edelsköld
Lärare

Peter Edelsköld

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden och sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga.
- kan handleda klienter inom sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamhet samt i arbetslivsrelaterade ekonomiska frågor.
- kan förhålla sig kritiskt och utvecklingsinriktat till arbetskraftsrelaterade frågor.

Innehåll

- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik och statistik
- sociala servicesystemet och lagstiftning i förhållande till arbetslöshet, arbetsoförmåga, pensionering
- socialhandledning i sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamheter
- socialhandledning i ekonomiska frågor, utkomstskydd
- kontinuerligt lärande

Tid och plats

Kursen är öppen 1/1-31/12 2023 . Material och instruktioner finns här i förverklgandet och i kursens Moodle och inlämningen sker i kursens Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Asplund, R. & Koistinen, P. (2015). Finns det plats för alla på arbetsmarknaden? En översikt med fokus på resultat och utmaningar för arbetsmarknadspolitik riktad mot specialgrupper. Arbets- och näringsministeriets publikationer. http://www.ula.fi/assets/Public-files/Bcker/Finns-det-plats-fr-alla-p-arbetsmarknaden.pdf

Hiilamo, H, Komp, K, Mosio, P m fl. 2017. Neljä osallistavan sosiaaliturvan mallia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoimikunnan julkaisusarja 18/2017. http://tietokayttoon.fi/documents/10616/3866814/18_2017_Nelj%C3%A4+osallistavan+sosiaaliturvan+mallia.pdf/4e31990f-5e94-4b64-b73a-a72784c91f85?version=1.0

Karjalainen, V & Keskitalo, E (Toim.) (2013). Kaikki työuralle! Työttömien aktiivipolitiikkaa Suomessa. Finns tillgänglig via www.julkari.fi

THL. Handbok om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte. https://www.thl.fi/sv/web/handbok-om-arbetsverksamhet-i-rehabiliteringssyfte.

Työolobarometri 2020. Ennakkotiedot. 2021. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 18/2021.Helsinki.

Övrig litteraturtips om handledning:

Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB.

Eide, T. & Eide, H. 2006. Kommunikation i praktiken - relationer i samspel och etik inom social arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.

Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia.

Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1. Ohjauksen lähestymistavat ja ohjaustutkimus. Jyväskylä: PS-kustannus.

Onnismaa, J, Pasanen, H, Spangar, T (2000). Ohjaus ammattina ja tieteenalana 2. Ohjauksentoimuintakentät. Jyväskylä: PS-kustannus.

Peavy, R.V. (2000). Konstruktivistisk vägledning - teori och metod. Stockholm: Trinom förlag Ab

Statsrådet. 23.3.2018. Nyhetsartikeln Riktat stöd till arbetslösa. https://valtioneuvosto.fi/sv/artikeln/-/asset_publisher/1271139/tasmatukea-tyottomalle

Nyttiga länkar:

Arbets- och näringsministeriet, https://tem.fi/etusivu
Arbets- och näringsministeriet, sysselsättningsöversikt, månatligen ny

Folkpensionsanstalten, www.fpa.fi

Jobbmarknad.fi

Social- och hälsovårdsministeriet, http://www.stm.fi

Statistikcentralen (Arbetsmarknaden), https://www.stat.fi/til/tym_sv.html

Institutet för hälsa och välfärd, http://www.thl.fi

Te tjänster, http://www.te-palvelut.fi/te/sv/

Navigatorn, http://ohjaamot.fi/etusivu

Gå också in på olika kommuners, städers och tredje sektorns hemsidor och klicka fram till olika lokala verksamhetsformer som erbjuds.

Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) https://www.vates.fi/media/projektit/tiivistelmat_2015/5.-6-5.2015-typ-kerminen.pdf

Lagstiftning, bl.a.:

http://www.finlex.fi

- Lag om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 189/2001

- Lag om utkomstskydd för arbetslösa 1290/2002

- Lag om utkomststöd 1412/1997

- Lag om klientsamarbete inom rehabiliteringen 497/2003

- Lag om sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen 1369/2014

Under 25 år gamla personer utan utbildning som leder till examen och ger yrkesfärdigheter http://www.te-tjanster.fi/te/sv/arbetssokande/om_blir_arbetslos/utkomstskydd/under_25_ar/index.html


Arbetslöshetsförmånens belopp

http://www.kela.fi/web/sv/arbetsloshetsformanens-belopp


Material om Kommunförsök med sysselsättning

Arbets- och näringsministeriet om kommunförsök med sysselsättning
https://tem.fi/sv/sysselsattningsforsoken

Te-palvelut, Tjänster för arbetssökande under kommunförsöken

https://www.te-palvelut.fi/sv/arbetssokande/hitta-jobb/arbetssokandetjanster-kommunforsok

Undervisningsmetoder

Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle (moodlecourses.novia.fi) . Kursen förverkligas således utan schemalagda gemensamma träffar.

Handledning ges via kursens handledningsforum av kursansvariga lektorn Peter Edelsköld i regel varje måndag. Ställ de frågor som kan intressera alla kursdeltagare i handledningsforumet i Moodle. Frågor som berör endast dig själv kan du sända per e-post till kursansvarig lärare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

De tre examinationerna inlämnas i kursens Moodle senast 31/12 2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Individuella inlärningsuppgifter i Moodle 3 sp enligt följande:

Inlärningsuppgift 1 Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland 1,5 sp
Inlärningsuppgift 2 Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 1 sp
Inlärningsuppgift 3 Tema: Handledning av klient 0,5 sp

Inlärningsuppgifterna med instruktioner hittas i kursens Moodle. Tips på källor finns i kursens förverkligande och i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Totalt 3 sp dvs 3 ggr à 27 h = totalt c:a 81 h individuella självstudier
Examination 1 omfattar 1.5 sp dvs en genomsnittlig arbetsinsats på 40,5 h
Examination 2 omfattar 1 sp dvs en genomsnittlig arbetsinsats på 27 h
Examination 3 omfattar 0,5 sp dvs en genomsnittlig arbetsinsats på 13,5 h

Periodisering av innehållet

Rekommenderad studiegång:
Det är smartast och mest logiskt att börja med uppgift 1 (teori och bakgrund) , sedan fortsätta med uppgift 2 (servicesystemet) och till sist göra uppgift 3 (tillämpning),

Tilläggsuppgifter för studerande

Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förutom veckorna 8, 25-32, 42 och 51-52 år 2023

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömning enligt följande kriterier: Individuella inlärningsuppgifter i Moodle 3 sp

Uppgift 1. Tema: Synen på arbete, arbetslöshet och aktiveringspolitiken i Finland 1.5 sp

- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga till mångsidig reflektion utgående från det givna temat
- Förmåga att belysa arbetslöshet och aktuella arbetsmarknadspolitiska frågor ur olika synvinklar
- Förmåga att diskutera och granska arbetslöshets- och sysselsättningsfrågor både ur ett samhällspolitiskt och ur ett klientperspektiv
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

Uppgift 2: Tema: Det sociala servicesystemet och lagstiftning 1 sp

- Förmåga att redogöra för och diskutera det sociala servicesystemet för en arbetslös person
- Förmåga att besvara de givna frågorna korrekt och sakligt utgående från de givna källorna och övrigt material
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

Uppgift 3. Tema: Handledning av klient 0,5 sp

- Förmåga att utvärdera servicebehovet och möjligheterna till stödformer och bidrag för klienten
- Förmåga till korrekt tillämpning av gällande lagstiftning och servicesystem
- Förmåga att tillämpa handledningsteori
- Förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt

Bedömning enligt skala 0-5. Kort individuell feedback ges på Moodle.

Vid validering eller erkännande av tidigare förvärvad kunskap tillämpas bedömningen godkänt/underkänt

Förkunskapskrav

Inga