Hoppa till innehåll

ProgrammeringPoäng (5 sp)

Kod: INF24PD01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Förståelse för programkonstruktion
- Att förstå och tillämpa grundläggande programmeringsprinciper och logik.
- Att kunna analysera problem och omvandla lösningar till datorprogram.
- Att utveckla färdigheter i att skriva effektiv och välstrukturerad kod.

Kunskap om Algoritmer och datastrukturer
- Att förstå vikten av algoritmer och hur de påverkar programmets effektivitet.
- Att lära sig om olika typer av datastrukturer och deras användningsområden.
- Att kunna implementera och använda grundläggande algoritmer och datastrukturer i kod.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Programutvecklingsprocessen: Förståelse för stegen från idé till färdigt program.
- Variabler: Lära sig att deklarera och använda variabler för att lagra data.
- Selektion och sammansatta villkor: Förståelse för beslutsstrukturer och villkorsutvärdering.
- Iterationer: Kunskap om olika typer av loopar och deras användni
- Tecken och texter: Hantering av strängdata och teckeninformation i programmet.
- Filhantering: Läsning, skrivning, och hantering av filer med kod.ng.
- Funktioner: Skapa, anropa, och använda funktioner för modularitet i koden.

Förkunskapskrav

IT-verktyg

Anmälningstid

15.06.2024 - 15.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 27.10.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Martin Molnár
Lärare

Rolf Gammals

Grupper
  • INF24F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2024

Lärandemål

Förståelse för programkonstruktion
- Att förstå och tillämpa grundläggande programmeringsprinciper och logik.
- Att kunna analysera problem och omvandla lösningar till datorprogram.
- Att utveckla färdigheter i att skriva effektiv och välstrukturerad kod.

Kunskap om Algoritmer och datastrukturer
- Att förstå vikten av algoritmer och hur de påverkar programmets effektivitet.
- Att lära sig om olika typer av datastrukturer och deras användningsområden.
- Att kunna implementera och använda grundläggande algoritmer och datastrukturer i kod.

Innehåll

- Programutvecklingsprocessen: Förståelse för stegen från idé till färdigt program.
- Variabler: Lära sig att deklarera och använda variabler för att lagra data.
- Selektion och sammansatta villkor: Förståelse för beslutsstrukturer och villkorsutvärdering.
- Iterationer: Kunskap om olika typer av loopar och deras användni
- Tecken och texter: Hantering av strängdata och teckeninformation i programmet.
- Filhantering: Läsning, skrivning, och hantering av filer med kod.ng.
- Funktioner: Skapa, anropa, och använda funktioner för modularitet i koden.

Tid och plats

Teams 2.9 – 27.10

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Material publicerat på kursens Moodlesida
w3schools.com/js
codecademy.com

Undervisningsmetoder

Föreläsning via TEAMS
Inlärning på egen hand med hjälp av material och instruktioner som finns på kursens Moodlesida.
Inlärning på egen hand via självrättande uppgifter på nätet.
Gruppuppgifter
Individuell slutuppgift

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Alla uppgifter lämnas in som www-länkar till publicerat material före respektive deadline
Inlämningsuppgifter på Moodle bedöms med vitsord Godkänd/Underkänd
Kursens vitsord ges via en längre slutuppgift som bedöms med vitsord 0-5 och lämnas in senast en vecka efter avslutad kurs.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

IT-verktyg