Hoppa till innehåll

Design och kommunikationPoäng (5 sp)

Kod: CD22DK

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till olika metoder och processer för hållbarhetskommunikation
- ser en koppling mellan design i ett brett perspekiv och ekonomisk- social- och miljömässig hållbarhet
- kan använda story telling som en del av designprocessen
- har en förståelse för kultur och tradition inom design i förhållande till designens roll i samhället idag

Studieperiodens (kursens) innehåll

Workshops, diskussioner, individuellt processarbete, föreläsningar, litteraturstudier och kursuppgifter

Förkunskapskrav

Inga

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
***
Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

***
Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information/ny kunskap och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.12.2024

Tajmning

01.01.2025 - 31.07.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i cirkulär design
Lärare
  • Emma Westerlund
  • Ida Britta Petrelius
  • Cirkulär design Virtuell
Grupper
  • UCD24H-J
    Cirkulär design, h24, högre yh

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till olika metoder och processer för hållbarhetskommunikation
- ser en koppling mellan design i ett brett perspekiv och ekonomisk- social- och miljömässig hållbarhet
- kan använda story telling som en del av designprocessen
- har en förståelse för kultur och tradition inom design i förhållande till designens roll i samhället idag

Innehåll

Workshops, diskussioner, individuellt processarbete, föreläsningar, litteraturstudier och kursuppgifter

Undervisningsmetoder

Workshops och föreläsningar, individuella studier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
***
Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

***
Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information/ny kunskap och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvaro vid kontaktundervisning och genomförda/godkända uppgifter.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

01.12.2022 - 31.12.2022

Tajmning

01.01.2023 - 31.07.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i cirkulär design
Lärare
  • Emma Westerlund
  • Cirkulär design Virtuell
Grupper
  • UCD22H-J
    Cirkulär design, h22, högre yh

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till olika metoder och processer för hållbarhetskommunikation
- ser en koppling mellan design i ett brett perspekiv och ekonomisk- social- och miljömässig hållbarhet
- kan använda story telling som en del av designprocessen
- har en förståelse för kultur och tradition inom design i förhållande till designens roll i samhället idag

Innehåll

Workshops, diskussioner, individuellt processarbete, föreläsningar, litteraturstudier och kursuppgifter

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
***
Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

***
Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information/ny kunskap och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

Inga