Hoppa till innehåll

Utbildning i cirkulär design

Examen:
Högre yrkeshögskoleexamen inom kultur

Examensbenämning:
Formgivare (högre YH)

Poäng:
60 sp

Cirkulär design, högre yh, 2024
Kod
(HYH24-CD)
Cirkulär design, högre yh, 2022
Kod
(HYH22-CD)
Anmälningstid

15.06.2024 - 31.07.2024

Tajmning

01.08.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i cirkulär design
Lärare
  • Emma Westerlund
  • Cirkulär design Virtuell
Grupper
  • UCD24H-J
    Cirkulär design, h24, högre yh

Lärandemål

Studieperioden (kursens) lärandemål
Studerande:
- har förståelse för cirkulär ekonomi
- kan se sambandet mellan cirkulär ekonomi och olika perspektiv på design och till design relaterade processer
- känner till olika teorier och ny forskning kring cirkulär ekonomi
- är väl förtrogen med FN:s globala mål och till dem tillhörande delmål
- känner till olika redovisningsmetoder inom hållbarhet
- Känner till metoder för och kan i viss utsträckning själv göra livcykelanalyser, koldioxidutsläppsberäkningar och motsvarande
- känner till grunderna inom hållbara energilösningar
- ser ett stark korralation och kan argumentera för förhållandet mellan ekonomi och hållbarhet
- känner till lagstiftning som handlar om design och hållbarhet

Innehåll

Föreläsningar, litteraturstudier, individuellt studerandearbete, diskussioner och uppgifter

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Deltagande i kontaktundervisning och kursuppgifter inlämnade inom utsatt tid

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 31.07.2024

Tajmning

01.08.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i cirkulär design
Lärare
  • Emma Westerlund
  • Cirkulär design Virtuell
Grupper
  • UCD24H-J
    Cirkulär design, h24, högre yh

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har omfattande kunskaper inom cirkulär design
- kan hitta, ta till sig och analysera/tolka ny forskning och innovationer inom cirkulär design
- har de teoretiska, praktiska och tekniska färdigheter som krävs för att kunna tillämpa cirkulär design i sitt arbete
- Kan leda en process som innebär att övergå från en linjär design till en cirkulär design
- Kan se och tillämpa cirkulär design ur ett hållbarhetsperspektiv såväl ekonomiskt, socialt och miljömässigt

Innehåll

Föreläsningar, studerandearbete, litteraturstudier, workshops, diskussioner, arbetslivskontakt och kursuppgifter

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
***
Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

***
Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information/ny kunskap och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.12.2024

Tajmning

01.01.2025 - 31.07.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i cirkulär design
Lärare
  • Emma Westerlund
  • Ida Britta Petrelius
  • Cirkulär design Virtuell
Grupper
  • UCD24H-J
    Cirkulär design, h24, högre yh

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till olika metoder och processer för hållbarhetskommunikation
- ser en koppling mellan design i ett brett perspekiv och ekonomisk- social- och miljömässig hållbarhet
- kan använda story telling som en del av designprocessen
- har en förståelse för kultur och tradition inom design i förhållande till designens roll i samhället idag

Innehåll

Workshops, diskussioner, individuellt processarbete, föreläsningar, litteraturstudier och kursuppgifter

Undervisningsmetoder

Workshops och föreläsningar, individuella studier.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
***
Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

***
Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information/ny kunskap och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvaro vid kontaktundervisning och genomförda/godkända uppgifter.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 31.07.2024

Tajmning

01.08.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i cirkulär design
Lärare
  • Emma Westerlund
  • Cirkulär design Virtuell
Grupper
  • UCD24H-J
    Cirkulär design, h24, högre yh

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår designens roll och påverkan i samhället, såväl lokalt som globalt
- har förmågan att leda designprocesser från början till slut
- har en holistisk syn på människa, design och samhälle
- känner till olika metoder och teorier för och kring omvärldsanalys och framtidsforskning inom ämnet
- kan se på designprocessen ur ett genusperspektiv och arbeta för ett jämställt och inkluderande samhälle
- har förmågan att kommunicera och argumentera för de kreativa processernas fördelar i samhällsperspektiv

Innehåll

Föreläsningar, individuella studerandeprocesser, teori- och litteraturstudier, workshops, diskussioner och kursuppgifter

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
***
Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
***
Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information/ny kunskap och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

17.06.2024 - 15.09.2024

Tajmning

18.09.2024 - 20.11.2024

Antal studiepoäng

1 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i cirkulär design
Lärare
  • Ida Britta Petrelius
Lärare

Ida Britta Petrelius

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål 
Studerande: 

- Ska utveckla förståelse för att analysera och tolka den nya lagstiftningen, samt förstå hur denna tillämpas i praktiken inom sitt arbetsområde.
- Ska ha grundläggande kunskaper om cirkulära principer inom den byggda miljön samt nya typer av värdekedjor, material och styrning genom offentlig upphandling.
- Ska stärka förutsättningarna för samverkan inom regionens byggbransch genom nätverksbyggande och kunskapsutbyte.

Innehåll

Föreläsningar, litteraturstudier, workshops, kunskapsdelning, arbetslivskontakt, nätverksbyggande och kursuppgifter

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Vitsord GK
Studerande skall:

- Deltagit på plats under de fysiska undervisningstillfällerna
- Utför givna uppgifter självständigt 
- Returnerar givna uppgifter inom angiven tid

Förkunskapskrav

Professionell arbetserfarenhet av byggbranschen

Anmälningstid

17.06.2024 - 19.01.2025

Tajmning

29.01.2025 - 19.03.2025

Antal studiepoäng

1 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i cirkulär design
Lärare
  • Ida Britta Petrelius
Lärare

Ida Britta Petrelius

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål 
Studerande: 

- Ska utveckla förståelse för att analysera och tolka den nya lagstiftningen, samt förstå hur denna tillämpas i praktiken inom sitt arbetsområde.
- Ska ha grundläggande kunskaper om cirkulära principer inom den byggda miljön samt nya typer av värdekedjor, material och styrning genom offentlig upphandling.
- Ska stärka förutsättningarna för samverkan inom regionens byggbransch genom nätverksbyggande och kunskapsutbyte.

Innehåll

Föreläsningar, litteraturstudier, workshops, kunskapsdelning, arbetslivskontakt, nätverksbyggande och kursuppgifter

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Vitsord GK
Studerande skall:

- Deltagit på plats under de fysiska undervisningstillfällerna
- Utför givna uppgifter självständigt 
- Returnerar givna uppgifter inom angiven tid

Förkunskapskrav

Professionell arbetserfarenhet av byggbranschen

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.12.2024

Tajmning

01.01.2025 - 31.07.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i cirkulär design
Lärare
  • Emma Westerlund
  • Ida Britta Petrelius
  • Cirkulär design Virtuell
Grupper
  • UCD24H-J
    Cirkulär design, h24, högre yh

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till olika aspekter av hållbara material och materialval
- känner till och kan analysera innovativa materiallösningar
- kan hitta, analysera och omsätta ny forskning inom ämnet i sitt eget arbete
- kan tillämpa livcykelanalys i sitt designarbete
- har förmågan att designa processer och produkter för återbruk

Innehåll

Studiebesök, arbetslivskontakt, individuella studerandeuppgifter, föreläsningar, workshops, diskussioner, kursuppgifter

Undervisningsmetoder

Workshops och föreläsnigar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närvaro vid kontaktundervisning och inlämnade/godkända uppgifter

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsordet 1 (godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen enligt givna närvarokrav
- utför uppgifter och godkänns
- förstår studieavsnittets grundläggande innehåll
***
Vitsordet 2 (nöjaktigt godkänt)
Den studerande
- deltar i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt
- returnerar givna uppgifter
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsordet 3 (bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
***
Vitsordet 4 (mycket bra)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Vitsordet 5 (utmärkt)
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll och tillämpar kunskapen i sitt eget arbete
- skaffar självständigt information och kan tillämpa informationen i sitt arbete
- visar på utveckling av den egna professionella identiteten

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.12.2024

Tajmning

01.01.2025 - 31.07.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i cirkulär design
Lärare
  • Emma Westerlund
  • Ida Britta Petrelius
  • Cirkulär design Virtuell
Grupper
  • UCD24H-J
    Cirkulär design, h24, högre yh

Lärandemål

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan självständigt genomföra ett projektarbete

Innehåll

Individuellt studerandearbete, handledning, diskussioner och projektpresentationer

Undervisningsmetoder

Individuellt arbete, workshop och föreläsningar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Närvaro vid kontakundervisning och genomförda/godkända uppgifter.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Genomfört och godkänt projektarbete inom utsatt tid

Icke godkänd: Icke genomfört och godkänt projektarbete inom utsatt tid

Förkunskapskrav

Inga