Hoppa till innehåll

Välfärdspolitik och samhällelig påverkanPoäng (5 sp)

Kod: SHV22UL02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Studieperiodens (kursens) innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

15.06.2024 - 24.01.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
  • HYH Hälsa och Välfärd
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Tid och plats

Se schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bakgrundsmaterial, litteratur och sakkunnigintervjuer enligt lärares anvisningar (föreläsningar och Moodle).

Undervisningsmetoder

Föreläsningar (Teams), diskussioner i grupp, examinationsuppgifter och litteraturstudier (självstudier)

Praktik- och arbetslivssamarbete

Intervjuer med tjänsteman inom social- och hälsovårdsområdet, yrkesverksam journalist och/eller med en aktiv politiker.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:

1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion

Samtliga examinationsuppgifter inlämnas före kursens avslut.

Efter bedömning kan studerande komplettera och/eller höja vitsord inom 1 månad efter bedömning med avseende på en eller flera av de uppgifter som lämnats in under kursens gång.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, motsvarande ca 135h arbete för studerande. Tidsanvändningen inkluderar 9h föreläsningar samt självstudier (litteratur och examinationsuppgifter).

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion

Slutbedömningen av kursen baseras på totala antalet poäng som erhålles för inlämnade uppgifter.

Underkänd (0)

Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Uppgifter förljer inte anvisningar.
Inlämnade examinationsuppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se uppgifter om studieperioden.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se uppgifter om studieperioden.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se uppgifter om studieperioden.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 30.10.2024

Tajmning

07.03.2024 - 31.05.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Strandell-Laine
  • HYH Hälsa och Välfärd
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV23HD-V
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV23HD-Å
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Tid och plats

Se schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bakgrundsmaterial, litteratur och sakkunnigintervjuer enligt lärares anvisningar (föreläsningar och Moodle).

Undervisningsmetoder

Föreläsningar (Teams), diskussioner i grupp, examinationsuppgifter, inkl. intervjuer och litteraturstudier (självstudier)

Praktik- och arbetslivssamarbete

Intervjuer med tjänsteman inom social- och hälsovårdsområdet, yrkesverksam journalist och/eller med en aktiv politiker.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:

1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion

Samtliga examinationsuppgifter inlämnas före kursens avslut.

Efter bedömning kan studerande komplettera och/eller höja vitsord inom 1 månad efter bedömning med avseende på en eller flera av de uppgifter som lämnats in under kursens gång.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, motsvarande ca 135h arbete för studerande. Tidsanvändningen inkluderar 9h föreläsningar samt självstudier (litteratur och examinationsuppgifter).

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationsuppgifter omfattar tre examinationsuppgifter:
1) litteraturbaserad jämförande analys av den finländska välfärdsstaten och valfri annan europeisk välfärdsstat
2) intervju med politiker, journalist eller tjänsteman enligt närmare instruktion under föreläsningstillfälle
3) Massmedial övervakning av vald social- och hälsovårdsfråga enligt instruktion

Slutbedömningen av kursen baseras på totala antalet poäng som erhålles för inlämnade uppgifter.

Underkänd (0)

Studerande har inte lämnat in alla examinationsuppgifter.
Uppgifter förljer inte anvisningar.
Inlämnade examinationsuppgifter är synnerligen knapphändiga eller inkompletta.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se uppgifter om studieperioden.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se uppgifter om studieperioden.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se uppgifter om studieperioden.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.07.2022 - 31.07.2022

Tajmning

28.10.2022 - 15.01.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ghita Bodman
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV22HD-V
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV22HD-Å
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan förklara välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
- kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
- kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
- kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare

Innehåll

Social- och hälsovårdspolitik
Välfärdspolitik
Samhällsutveckling

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav