Hoppa till innehåll

Anatomi och patofysiologiPoäng (5 sp)

Kod: SHV22AK02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan använda sina kunskaper i anatomi och patofysiologi, och kan koppla kunskapen till klinisk kontext

Studieperiodens (kursens) innehåll

Anatomi
Patofysiologi

Förkunskapskrav

Studerande:
Har kunskap om de olika vävnadstyperna och rörelseapparatens uppbyggnad samt de olika organsystemens anatomi och fysiologi
Har kunskap om och förstår hur blodet, huden, cirkulationen, lymfcirkulation, respirationen, matspjälkningen och urinutsöndringen fungerar
Har kunskap om och förstår hur det endokrina systemet reglerar ämnesomsättningen och organfunktioner
Har kunskap om och förstår fortplantningen
Har kunskap om och förstår hur nervsystemet reglerar de fysiologiska processerna
Har kunskap om och förstår sinnesorganens uppbyggnad och funktion
Har grundläggande kunskaper i patofysiologi

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

15.06.2024 - 06.09.2024

Tajmning

06.09.2024 - 01.11.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Ribacka
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan använda sina kunskaper i anatomi och patofysiologi, och kan koppla kunskapen till klinisk kontext

Innehåll

Anatomi
Patofysiologi

Tid och plats

Hösten 2024 enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftliga arbeten under hösten 2024, samt individuella, virtuella tenter

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 12 h
Självstudier, uppgifter och virtuella tenter 123 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftliga arbeten och online tester bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten
Studerande har inte godkänt i de obligatoriska online tenterna

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
På engelska

Förkunskapskrav

Studerande:
Har kunskap om de olika vävnadstyperna och rörelseapparatens uppbyggnad samt de olika organsystemens anatomi och fysiologi
Har kunskap om och förstår hur blodet, huden, cirkulationen, lymfcirkulation, respirationen, matspjälkningen och urinutsöndringen fungerar
Har kunskap om och förstår hur det endokrina systemet reglerar ämnesomsättningen och organfunktioner
Har kunskap om och förstår fortplantningen
Har kunskap om och förstår hur nervsystemet reglerar de fysiologiska processerna
Har kunskap om och förstår sinnesorganens uppbyggnad och funktion
Har grundläggande kunskaper i patofysiologi

Anmälningstid

15.06.2023 - 25.10.2023

Tajmning

26.10.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 25

Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Ribacka
Lärare

Camilla Ribacka

Grupper
  • SHV23HD-V
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV23HD-Å
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan använda sina kunskaper i anatomi och patofysiologi, och kan koppla kunskapen till klinisk kontext

Innehåll

Anatomi
Patofysiologi

Tid och plats

Hösten 2023 enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsmaterial, vetenskapliga artiklar och annat distribuerat material på Moodle.
Grundläggande böcker i människans fysiologi och anatomi, ex. någon av dessa böcker:
1) Aldskogius H. och Rydqvist B. (2018) Den friska människan, Anatomi och fysiologi. Liber, Stockholm
2) Nicolaysen G. och Holck P. (2014) Anatomi och fysiologi. Studentlitteratur, Lund
3) Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
4) Henriksson O. och Rasmusson M. (2018) Fysiologi : med relevant anatomi. Studentlitteratur, Lund
5) Tortora, G. och Derrickson B. Principles of Anatomy and Physiology, 15:de upplagan (2017 eller äldre upplagor), Wiley.
Bok i patofysiologi:
Braun C. och Anderson C. (2012) Patofysiologi : om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Studentlitteratur, Lund.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, självstudier och inlämningsuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftliga arbeten under hösten 2023, samt virtuella test

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp, totalt 135 timmar.
Föreläsningar 16 h
Självstudier 119 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Skriftliga arbeten och online tester bedöms med vitsord och baserat på dessa avges ett kursvitsord mellan 0-5.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande anatomi och fysiologi, samt patofysiologi
På engelska

Förkunskapskrav

Studerande:
Har kunskap om de olika vävnadstyperna och rörelseapparatens uppbyggnad samt de olika organsystemens anatomi och fysiologi
Har kunskap om och förstår hur blodet, huden, cirkulationen, lymfcirkulation, respirationen, matspjälkningen och urinutsöndringen fungerar
Har kunskap om och förstår hur det endokrina systemet reglerar ämnesomsättningen och organfunktioner
Har kunskap om och förstår fortplantningen
Har kunskap om och förstår hur nervsystemet reglerar de fysiologiska processerna
Har kunskap om och förstår sinnesorganens uppbyggnad och funktion
Har grundläggande kunskaper i patofysiologi