Developing Quality Management and Safety CulturePoäng (5 sp)
Kod: SHV22RS01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- kan kritiskt utvärdera och presentera säkerhetskultur inom klinisk radiografi
Studerande
- kan hantera säkerhetskulturen inom klinisk radiografi
- är etisk och kostnadseffektiv inom klinisk radiografi
- kan beskriva och tillämpa modeller och teorier för kvalitetsstyrning inom klinisk radiografi
- kan beskriva och tillämpa begrepp och principer för säkerhetskultur inom klinisk radiografi
- kan använda de mest generella utvärderingsmetoderna inom klinisk radiografi
Studieperiodens (kursens) innehåll
Säkerhetskultur inom klinisk radiografi
Etik och kostnadseffektivitet inom klinisk radiografi
Modeller för kvalitetsstyrning inom klinisk radiografi
Utvärderingsmetoder inom klinisk radiografi
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Läromaterial
Enligt föreläsarens anvisningar
Anmälningstid
15.06.2023 - 24.08.2023
Tajmning
24.08.2023 - 16.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Katarina Vironen
Lärare
Katarina Vironen
Grupper
-
SHV22HD-ÅSocial- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo
-
SHV22HD-VSocial- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- kan kritiskt utvärdera och presentera säkerhetskultur inom klinisk radiografi
Studerande
- kan hantera säkerhetskulturen inom klinisk radiografi
- är etisk och kostnadseffektiv inom klinisk radiografi
- kan beskriva och tillämpa modeller och teorier för kvalitetsstyrning inom klinisk radiografi
- kan beskriva och tillämpa begrepp och principer för säkerhetskultur inom klinisk radiografi
- kan använda de mest generella utvärderingsmetoderna inom klinisk radiografi
Innehåll
Säkerhetskultur inom klinisk radiografi
Etik och kostnadseffektivitet inom klinisk radiografi
Modeller för kvalitetsstyrning inom klinisk radiografi
Utvärderingsmetoder inom klinisk radiografi
Tid och plats
24.8.2023 at 16-17.30 Introduction to the course and task
7.9 at 16-17.00 Documenting topic selections and tutoring - special focus on assignment template and structure
5.10 at 16-17.00 Discussing reflective questions of Krushkall et al. 2011. Quality improvement in Radiology + Tutoring - special focus on data search and methods
26.10 at 16.00-17.00 Discussing reflective questions of video Clinical audits in radiography/radiology AND EFRS Statement on clinical audits + Tutoring - finalizing the paper (Returning the task latest 11.11.2023 at 8am)
16.11 at 15-18.00 FINAL SEMINAR
Undervisningsmetoder
Online
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav