Hoppa till innehåll

ForskningsmetodikPoäng (10 sp)

Kod: SHV22FU02

Poäng

10 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till och kan använda kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder
- kan tillämpa ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kvalitativa forskningsmetoder
Kvantitativa forskningsmetoder
Forskningsseminarier

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

01.12.2024 - 20.01.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Camilla Strandell-Laine
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till och kan använda kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder
- kan tillämpa ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt

Innehåll

Kvalitativa forskningsmetoder
Kvantitativa forskningsmetoder
Forskningsseminarier

Tid och plats

Del 1. Kvalitativa metoder, görs helt virtuellt. Kursen finns på Moodle 1.1-31.5.2025. Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen 2025. Kursinfo (1h) 21.1.2025 + distanshandledningar under våren.

Del 2. Kvantitativa metoder. Förverkligas genom föreläsningar, även på distans. Kursen finns på Moodle XX.XX.-31.12.2025.
Det ordnas en obligatorisk närstudiedag med övningar i klass (SPSS), Närmare information om närstudiedagar finns på höstens schema. Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen 2025.

Del 3. Metodseminarium på hösten 2025, se schemat för metodseminarier och examensarbetsseminarier i Peppi.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Forskningsmetodik:
- Ahrne, G., & Svensson, P. (2022). Handbok i kvalitativa metoder (Upplaga 3.). Liber AB.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Jacobsen, D. I., Järvå, H., & Wallin, B. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring: Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete (2. [uppdaterade och utök.] uppl.). Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Forskningsetik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB

Böcker på engelska:
- Holloway, I. (2017). Qualitative research in nursing and healthcare (4th ed.). Wiley Blackwell. (e-bok)
- Merriam, S. B. & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis (Second edition.). Jossey-Bass.
- Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2019). The application of content analysis in nursing science research. Springer International Publishing.
- Miles, M. B., Huberman, A. M. & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (Fourth edition. International student edition.). SAGE.

Undervisningsmetoder

Kursen är uppdelad i tre separata delar:
1) Kvalitativa metoder (5 sp)
2) Kvantitativa metoder (3 sp)
3) Metodseminarium (2 sp)

Kvalitativa metoder, 5 sp, går som onlinekurs på våren 2025, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på hösten 2025.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 1.1-31.5.2025. Deadlines per modul:
Modul 1: 31.1.2025
Modul 2: 28.2.2025
Modul 3: 31.3.2025
Modul 4: 30.4.2025
Modul 5: 31.5.2025

KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden XX.XX.-31.12.2025

METODSEMINARIUM
HT 2025, se schemat för föreläsningar och examensarbetsseminarier i Peppi.

Studerandes tidsanvändning och belastning

KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Modul 1: Kursinfo 1h (bekanting med kursens upplägg) + test på Moodle = 5 h
Modul 2: Hemtent på Moodle = 25h
Modul 3: Granskning av ett examensarbete = 25h
Modul 4: Individuell uppgift = 40h
Modul 5: Individuell uppgift = 40h

KVANTITATIVA METODER (3 sp = 81 timmar)

METODSEMINARIER (2 sp = 54 timmar)
Forskningsplan för examensarbete

Periodisering av innehållet

Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, metodseminarier
(1) Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under vårterminen 2025 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.

(2) Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under höstterminen 2025 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.

(3) Metodseminarier (2 sp) avläggs under höstterminen 2025 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas genom föreläsningar och examenseminarier.

Tilläggsuppgifter för studerande

Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KVALITATIVA METODER
Modul 1 (test) och Modul 3 (granskning av ett examensarbete) bedöms enligt skalan GK/UK. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 och 3 bör testet och granskningen vara gjort.
Modulerna 2,4 och 5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 20 %)
- kunskap om grundläggande forskningsetiska begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet/trovärdighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 4 och 5 (vikning 40 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt utvärdera forskning
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar och samla in empiriska data
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriftlig och visuell presentation)
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-5) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.

KVANTITATIVA METODER

METODSEMINARIER
Forskningsplan bedöms enligt skalan GK/UK.

Underkänd (0)

KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Baserar sig inte på litteratur.
Moduler 4 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.

KVANTITATIVA METODER

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Refererar begrepp och grundläggande principer.
Baserar sig på metodlitteratur.
Moduler 4 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras.
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.

KVANTITATIVA METODER

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna.
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 4 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.

KVANTITATIVA METODER

Bedömningskriterier, berömliga (5)

KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser.
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 4 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.

KVANTITATIVA METODER

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 10.10.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

10 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Camilla Strandell-Laine
  • Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV23HD-V
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV23HD-Å
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till och kan använda kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder
- kan tillämpa ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt

Innehåll

Kvalitativa forskningsmetoder
Kvantitativa forskningsmetoder
Forskningsseminarier

Tid och plats

Del 1. Kvalitativa metoder, görs helt virtuellt. Kursen finns på Moodle 1.1-31.5.2024. Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen 2024. Kursinfo (1h) 18.1.2024 + 4 x 1h distanshandledningar under våren (datum meddelas senare).

Del 2. Kvantitativa metoder. Förverkligas genom föreläsningar, även på distans. Kursen finns på Moodle XX.XX.-31.12.2024.
Det ordnas en obligatorisk närstudiedag med övningar i klass (SPSS), Närmare information om närstudiedagar finns på höstens schema. Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen 2024.

Del 3. Metodseminarium på hösten 2024, se schemat för metodseminarier och examensarbetsseminarier i Peppi.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Forskningsmetodik:
- Ahrne, G., & Svensson, P. (2022). Handbok i kvalitativa metoder (Upplaga 3.). Liber AB.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Jacobsen, D. I., Järvå, H., & Wallin, B. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring: Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete (2. [uppdaterade och utök.] uppl.). Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Forskningsetik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB

Böcker på engelska:
- Holloway, I. (2017). Qualitative research in nursing and healthcare (4th ed.). Wiley Blackwell. (e-bok)
- Merriam, S. B. & Grenier, R. S. (2019). Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis (Second edition.). Jossey-Bass.
- Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2019). The application of content analysis in nursing science research. Springer International Publishing.
- Miles, M. B., Huberman, A. M. & Saldaña, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (Fourth edition. International student edition.). SAGE.

Undervisningsmetoder

Kursen är uppdelad i tre separata delar:
1) Kvalitativa metoder (5 sp)
2) Kvantitativa metoder (3 sp)
3) Metodseminarium (2 sp)

Kvalitativa metoder, 5 sp, går som onlinekurs på våren 2024, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på hösten 2024.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 18.1-31.5.2024. Deadlines per modul:
Modul 1: 4.2.2024
Modul 2: 3.3.2024
Modul 3: 31.3.2024
Modul 4: 5.5.2024
Modul 5: 31.5.2024

KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden XX.XX.-31.12.2024

Studerandes tidsanvändning och belastning

KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Modul 1: Kursinfo 1h (bekanting med kursens upplägg) + test på Moodle = 5 h
Modul 2: Hemtent på Moodle = 25h
Modul 3: Granskning av ett examensarbete = 25h
Modul 4: Individuell uppgift = 40h
Modul 5: Individuell uppgift = 40h

KVANTITATIVA METODER (3 sp = 81 timmar)

METODSEMINARIER (2 sp = 54 timmar)
Forskningsplan för examensarbete

Periodisering av innehållet

Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, metodseminarier
Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under vårterminen 2024 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under höstterminen 2024 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.

Tilläggsuppgifter för studerande

Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KVALITATIVA METODER
Modul 1 (test) bedöms enligt skalan GK/UK. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 bör testet vara gjort.
Modulerna 2-5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 20 %)
- kunskap om grundläggande forskningsetiska begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet/trovärdighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 3 (viktning 20 %)
- förmåga att analysera utgående från forskningsmetodologisk litteratur och bedömningskriterier
- förmåga att bedöma det praktiska nyttovärdet
- förmåga att sammanfatta relevant data
- kritisk och konstruktiv reflektion
Modul 4 och 5 (vikning 30 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt utvärdera forskning
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar och samla in empiriska data
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriftlig och visuell presentation)
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- Användning av litteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter (Moduler 1-5) vara godkända. Uppgifter ska lämnas in inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.

KVANTITATIVA METODER

Underkänd (0)

KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Baserar sig inte på litteratur.
Moduler 3, 4 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.

KVANTITATIVA METODER

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Refererar begrepp och grundläggande principer.
Baserar sig på metodlitteratur.
Moduler 3, 4 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras.
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.

KVANTITATIVA METODER

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna.
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 3, 4 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.

KVANTITATIVA METODER

Bedömningskriterier, berömliga (5)

KVALITATIVA METODER
Modul 2:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser.
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar.
Moduler 3, 4 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.

KVANTITATIVA METODER

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2022 - 01.09.2022

Tajmning

01.09.2022 - 31.05.2024

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Camilla Strandell-Laine
  • Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper
  • SHV22HD-Å
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo
  • SHV22HD-V
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- känner till och kan använda kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder
- kan tillämpa ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt

Innehåll

Kvalitativa forskningsmetoder
Kvantitativa forskningsmetoder
Forskningsseminarier

Tid och plats

Del 1. Kvalitativa metoder, görs helt virtuellt. Kursen finns på Moodle 2.9-31.12.2022. Studerande rekommenderas att göra kursen under höstterminen 2022. Kursinfo (1h) vecka 35 + 3 x 1h onlinehandledningar under hösten (datum meddelas senare).

Del 2. Kvantitativa metoder. Förverkligas genom föreläsningar, även på distans. Kursen finns på Moodle XX.XX.-XX.XX.2023.
Det ordnas en obligatorisk närstudiedag med övningar i klass (SPSS), Närmare information om närstudiedagar finns på vårens schema i Moodle. Studerande rekommenderas att göra kursen under vårterminen.

Del 3. Metodseminarier, se schemat för metodseminarier och examensarbetsseminarie i Peppi/Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

LITTERATUR FÖR DEN KVALITATIVA DELEN AV KURSEN

Obligatorisk litteratur (i litteraturförteckningen finns förslag på böcker): studerande väljer en grundbok, en bok som handlar specifikt om den valda metoden (om det finns en sådan) samt Forskningsetiska delegationens publikationer.

Exempel på grundböcker:
- Ahrne, G. & Svensson, P. (2015). Handbok i kvalitativa metoder (2. uppl.). Liber.
- Bryman, A. f. & Nilsson, B. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (Upplaga 3.). Liber.
- Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
- Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
- Fejes, A. & Thornberg, R. (2019). Handbok i kvalitativ analys (Upplaga 3.). Liber AB.
- Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
- Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 (eller senare upplaga). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
- Jakobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Larsson, S., Lilja, J. & Mannheimer, K., 2005. Forskningsmetoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Lundahl, U. & Skärvad, P-H. (2011). (eller nyare uppl.). Utredningsmetodik för samhällsvetare och ekonomer. Lund: Studentlitteratur.
- Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Böcker om specifika metoder:
- Halkier, B. 2010. Fokusgrupper. Malmö: Liber.
- Johansson, A.(2005). Narrativ teori och metod. Lund: Studentlitteratur.
- Kvale, S., Brinkmann, S. & Torhell, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
- Larsson, S., Sjöblom, Y. & Lilja, J., 2008. Narrativa metoder i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
- Johansson, A. 2005. Narrativ teori och metod: med livsberättelsen i fokus. Lund: Studentlitteratur.
- Rönnerman, K. (red.), 2004. Aktionsforskning i praktiken - erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur.
- Vilkka, H. & Airaksinen, T. (2003). Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Pellervo-Seura ry.

Etik:
- Forskningsetiska delegationens dokument. https://www.tenk.fi/sv
- God forskningssed. 2017. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/analys-och-uppdrag/vi-analyserar-och-utvarderar/alla-publikationer/publikationer/2017-08-29-god-forskningssed.html
- Mäkinen, O., 2006. Tutkimusetiikan ABC. Helsinki: Tammi.
- Pietilä, A-M. & Länsimies-Antikainen, H. (toim.), 2008. Etiikkaa monitieteisesti. Pohdintaa ja kysymyksiä. Kuopio: Kuopion Yliopisto, Hoitotieteen laitos. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/9682
- Kalman, H. & Lövgren, V. (2019). Etiska dilemman: Forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet (Andra upplagan.). Gleerups Utbilning AB
_____________________________________________________________

LITTERATUR FÖR KURSENS KVANTITATIVA DELEN AV KURSEN

Undervisningsmetoder

Kursen är uppdelad i tre separata delar; kvalitativa metoder (5 sp), kvantitativa metoder (3 sp) och metodseminarium (2 sp). Kvalitativa metoder, 5 sp, går som online kurs alltid på höstterminen, och kvantitativa metoder 3 sp med närstudier på våren.

________________________________________
KVALITATIVA METODER
Den kvalitativa delen av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kursen på Moodle är uppdelad i 5 moduler:

Modul 1: Introduktion. Diagnostiskt test på Moodle.

Modul 2: Datainsamling. Individuell/gruppuppgift. I gruppen väljer ni var sin datainsamlingsmetod som ni fördjupar er i, gör en liten undersökning där ni använder den valda metoden och presenterar detta för varandra enligt instruktionerna på Moodle. Dessutom ger ni feedback åt varandra gällande uppgifterna enligt instruktionerna på Moodle. Optimalt är att vara 3 personer i gruppen.

Modul 3: Dataanalys: Individuell uppgift. Studerande väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar eller använder samma data som i modul 2 och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprocessen samt resultat.

Modul 4: Etik, dataskydd och tillförlitlighet. Hemtentamen på Moodle.

Modul 5: Granskning av examensarbete. Studerande väljer ett högre YH-examensarbete inom den egna profileringen i Theseus (https://www.theseus.fi/). OBS utbildningarna heter lite olika i olika yrkeshögskolor. Studerande läser och bedömer examensarbetet enligt instruktioner och dokument som finns på Moodle.

________________________________________

KVANTITATIVA METODER

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KVALITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden 2.9-31.12.2022. Deadlines per modul:
Modul 1: 16.9.2022
Modul 2: 7.10.2022
Modul 3: 4.11.2022
Modul 4: 2.12.2022
Modul 5: 16.12.2022

KVANTITATIVA METODER
Kursen i kvalitativa metoder kan avläggas under perioden XX.XX.-XX.XX.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

KVALITATIVA METODER
Modul 1: diagnostiskt test (Moodle)
Modul 2: Skriftlig rapport (individuell/gruppuppgift) i form av en powerpoint med inbandat ljud till (instruktioner på Moodle) och kollegial feedback. I presentation ska ingå: beskrivning av metoden, när det lämpar sig att använda metoden, hur man går till väga, för- och nackdelar med metoden, beskrivning av den egna användningen av metoden (hur gjorde du, reflektioner kring vad som gick bra och vilka utmaningarna var). Den kollegiala feedbacken ges till de övriga medstuderandena i den egna gruppen enligt instruktionerna på Moodle.
Modul 3: Individuell uppgift. Studerande analyserar 3 vetenskapliga artiklar eller den samma data som i modul 2 med en kvalitativ analysmetod. Studeranden presenterar sin analysprocess samt resultat.
Modul 4: individuell hemtentamen på Moodle.
Modul 5: individuell analys och bedömning av ett högre YH-examensarbete enligt eget val (görs enligt instruktioner på Moodle)

________________________________________
KVANTITATIVA METODER

________________________________________
METODSEMINARIER

Studerandes tidsanvändning och belastning

KVALITATIVA METODER (5sp = 135 h)
Kursintroduktion: (kursinfo 1h + bekanting med kursens upplägg) + diagnostiskt självrättande test på Moodle (=examination) =10 h.
Datainsamling: Studerande arbetar i 3 personers grupper. Varje studerande väljer en datainsamlingsmetod som hen läser in sig på och använder för att samla in data enligt instruktioner på Moodle. Studerande bandar in en max. 10 minuter lång video där hen presenterar metoden. De övriga i gruppen bedömer de andras presentationer med hjälp av bedömningskriterier som finns i Moodle (=examination) = 40 h
Dataanalys: Studeranden väljer ett tema och formulerar en forskningsfråga. Hen söker 3 vetenskapliga artiklar eller använder samma data som i modul 2 och väljer en kvalitativ analysmetod. Studeranden svarar på sin forskningsfråga med innehållsanalys och presenterar analysprocessen samt resultat (=examination) = 40 h
Etik, dataskydd och tillförlitlighet: Hemtent i Moodle (=examination) = 25 h.
Examensarbete: Studerande söker, läser och analyserar 1 högre YH-lärdomsprov och granskar dem enligt kriterier som finns på Moodle, skriftlig rapport (=examination) = 20 h.

KVANTITATIVA METODER 3 sp = 81 timmar

METODSEMINARIER 2 sp = 54 timmar

Periodisering av innehållet

Kursen är indelad i tre delar: kvalitativ, kvantitativ, seminarier
Kvalitativa metoder (5 sp) avläggs under höstterminen 2022 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen är helt virtuell och finns på Moodle.
Kvantitativa metoder (3 sp) avläggs under vårterminen 2023 och görs av studerande både från Åbo och från Vasa. Denna del av kursen förverkligas delvis genom föreläsningar.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

KVALITATIVA METODER
Modul 1 bedöms enligt skalan godkänd/underkänd. För att studerande ska vara godkänd i modul 1 bör det diagnostiska testet vara gjort.
Modulerna 2-5 bedöms enligt skalan 0-5.
Modul 2 (viktning 30 %)
- förmåga att planera, strukturera, genomföra och kritiskt granska en studie
- förmåga att jämföra och kritiskt analysera datainsamlings- och användningsändamål
- förmåga att kombinera teori, praktik och reflektion
- förmåga att dokumentera och presentera logiskt och strukturerat
- förmåga att ge konstruktiv feedback
Modul 3 (vikning 30 %)
- förmåga att formulera en forskningsfråga
- förmåga att söka vetenskapliga artiklar/använda data
- förmåga att använda en kvalitativ dataanalysmetod
- förmåga att presentera analysprocessen
- förmåga att presentera resultat av analysen (skriftlig och visuell presentation)
Modul 4 (viktning 20 %)
- kännedom grundläggande begrepp
- förmåga att mångsidigt belysa frågor om etik, dataskydd och tillförlitlighet utgående från litteratur i forskningsmetodik
Modul 5 (viktning 20 %)
- förmåga att analysera utgående från forskningsmetodisk litteratur och bedömningskriterier
- förmåga att bedöma det praktiska nyttovärdet
- förmåga att sammanfatta relevant data
- kritisk och konstruktiv reflektion

KVANTITATIVA METODER

Underkänd (0)

KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
MODUL 4:
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna
Baserar sig inte på metodlitteratur.
---------------------
KVANTITATIVA METODER

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Metodlitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
MODUL 4:
Refererar begrepp och grundläggande principer
Baserar sig på metodlitteratur
---------------------
KVANTITATIVA METODER

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
MODUL 4:
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna
Baserar sig på metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER

Bedömningskriterier, berömliga (5)

KVALITATIVA METODER
MODUL 2, 3 och 5:
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Metodlitteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
MODUL 4:
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av metodlitteratur och forskningsetiska delegationens anvisningar
---------------------
KVANTITATIVA METODER

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav