Kontinuerlig kvalitetsförbättring i det kliniska laboratorietPoäng (5 sp)
Kod: SHV24BA01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- Kan utvärdera och utveckla kliniskt laboratoriearbete genom att använda nationella och internationella kvalitetsriktlinjer, standarder och evidensbaserad kunskap
Studieperiodens (kursens) innehåll
Nationella kvalitetsriktlinjer
Internationella kvalitetsriktlinjer
Evidensbaserad biomedicinsk laboratorievetenskap
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Läromaterial
Enligt föreläsarens anvisningar
Anmälningstid
15.06.2024 - 07.10.2024
Tajmning
07.10.2024 - 14.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Englanti
Antal studerande (min. - max.)
0 - 5
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
SHV24H-ÅSocial- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
-
SHV24H-VSocial- och hälsovård, h24, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- Kan utvärdera och utveckla kliniskt laboratoriearbete genom att använda nationella och internationella kvalitetsriktlinjer, standarder och evidensbaserad kunskap
Innehåll
Nationella kvalitetsriktlinjer
Internationella kvalitetsriktlinjer
Evidensbaserad biomedicinsk laboratorievetenskap
Tid och plats
Hösten 2024
Digitalt förverkligat genom BioRad-samarbetskonsortiet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommendationer ges vid kursintroduktionen
Undervisningsmetoder
Introduktion till kursen, expertförelägningar, samt självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminarier för presentation av eget arbete i december 2024
Kursen går under tiden 7.10-14.12.2024
7.10.2024 kl 16.00-18.00 Introduktion
13.11.2024 kl 16.00-18.00 Föreläsning (Giselle Nick-Mäenpää Finas)
14.11. kl 16.00-18.00 Föreläsning (Sari Väisänen ISLAB)
30.10 och 20.11.2024 kl. 16.00-18.00 Handledning
2.12.2024 kl 16.00-19.00 Seminarium
3.12.2024 kl 16.00-19.00 Seminarium
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Metropolia, Savonia och TAMK. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedömns enligt vitsordsskalan 0-5. Ett godkänt vitsord kräver godkända individuella uppgifter samt deltagande i seminarium.
Underkänd (0)
Bedömningskriterier finns på den gemensamma Moodle plattformen
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav