Hoppa till innehåll

Kontinuerlig kvalitetsförbättring i det kliniska laboratorietPoäng (5 sp)

Kod: SHV24BA01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- Kan utvärdera och utveckla kliniskt laboratoriearbete genom att använda nationella och internationella kvalitetsriktlinjer, standarder och evidensbaserad kunskap

Studieperiodens (kursens) innehåll

Nationella kvalitetsriktlinjer
Internationella kvalitetsriktlinjer
Evidensbaserad biomedicinsk laboratorievetenskap

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

15.06.2024 - 07.10.2024

Tajmning

07.10.2024 - 14.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
Antal studerande (min. - max.)

0 - 5

Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Ribacka
Lärare

Camilla Ribacka

Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- Kan utvärdera och utveckla kliniskt laboratoriearbete genom att använda nationella och internationella kvalitetsriktlinjer, standarder och evidensbaserad kunskap

Innehåll

Nationella kvalitetsriktlinjer
Internationella kvalitetsriktlinjer
Evidensbaserad biomedicinsk laboratorievetenskap

Tid och plats

Hösten 2024
Digitalt förverkligat genom BioRad-samarbetskonsortiet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommendationer ges vid kursintroduktionen

Undervisningsmetoder

Introduktion till kursen, expertförelägningar, samt självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarier för presentation av eget arbete i december 2024

Kursen går under tiden 7.10-14.12.2024
7.10.2024 kl 16.00-18.00 Introduktion
13.11.2024 kl 16.00-18.00 Föreläsning (Giselle Nick-Mäenpää Finas)
14.11. kl 16.00-18.00 Föreläsning (Sari Väisänen ISLAB)
30.10 och 20.11.2024 kl. 16.00-18.00 Handledning
2.12.2024 kl 16.00-19.00 Seminarium
3.12.2024 kl 16.00-19.00 Seminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Metropolia, Savonia och TAMK. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedömns enligt vitsordsskalan 0-5. Ett godkänt vitsord kräver godkända individuella uppgifter samt deltagande i seminarium.

Underkänd (0)

Bedömningskriterier finns på den gemensamma Moodle plattformen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav