FörändringsledarskapPoäng (5 sp)
Kod: SHV25LE02
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- kan känna igen och analysera utvecklingen av ledarskapsstudier i moderna organisationer, med tonvikt på social- och hälsovårdsorganisationer.
- kan förklara och tolka förändringsarbete på arbetsplatser som är både inkluderande och stärkande för alla deltagare
- kan identifiera och beskriva organisatoriska förändringskrafter och hur man aktivt kan arbeta med dessa för att främja innovation och entreprenörskap
Studieperiodens (kursens) innehåll
Teorier om förändringsledarskap
Strategiskt ledarskap
Utvärderingspraxis
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig.
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Anmälningstid
02.12.2025 - 31.12.2025
Tajmning
01.01.2026 - 31.07.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Andel virtuell undervisning
5 sp
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Englanti
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 80
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Marica Hinders
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
SHV25H-ÅSocial- och hälsovård, h25, högre yh, Åbo
-
SHV25H-VSocial- och hälsovård, h25, högre yh,Vasa
Lärandemål
Studerande
- kan känna igen och analysera utvecklingen av ledarskapsstudier i moderna organisationer, med tonvikt på social- och hälsovårdsorganisationer.
- kan förklara och tolka förändringsarbete på arbetsplatser som är både inkluderande och stärkande för alla deltagare
- kan identifiera och beskriva organisatoriska förändringskrafter och hur man aktivt kan arbeta med dessa för att främja innovation och entreprenörskap
Innehåll
Teorier om förändringsledarskap
Strategiskt ledarskap
Utvärderingspraxis
Tid och plats
Januari-Mars 2026
Online
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderat material i Moodle
Undervisningsmetoder
Individuella uppgifter
Casebaserat lärande
Grupparbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27h
5 sp = 135h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig.
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav