Systematiskt kvalitetsarbetePoäng (5 sp)
Kod: HCS24EB03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan definiera struktur-, tjänste- och resultatkvalitet samt betydelsen av kvalitetssäkring ur olika perspektiv.
- kan identifiera och tillämpa de rådande kvalitetsbedömningsmetoderna och kvalitetsstandarderna inom social- och hälsovården
- kan beskriva de mest centrala kvalitetsstyrningssystemen inom social- och hälsovården
- kan integrera kvalitetssäkring och kvalitetsförbättring i sina yrkesuppgifter.
- kan planera och genomföra utvärderingar av sitt arbetsområde, sin verksamhet eller sin verksamhet.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Perspektiv på kvalitetsledning, kvalitetspolitik, kvalitetssystem
Kvalitetsstandarder inom social- och hälsovårdsorganisationen
Kvalitetssäkring, kvalitetsförbättring och kvalitetskontroll samt metoder för ständig kvalitetsförbättring.
Centrala kvalitetsledningssystem i Finland inom social- och hälsovården
Förkunskapskrav
Inga förhandskunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Läromaterial
Enligt föreläsarens anvisninga
Anmälningstid
02.08.2024 - 06.09.2024
Tajmning
01.08.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
- Marica Hinders
- Camilla Strandell-Laine
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
SHV24H-ÅSocial- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
-
SHV24H-VSocial- och hälsovård, h24, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan definiera struktur-, tjänste- och resultatkvalitet samt betydelsen av kvalitetssäkring ur olika perspektiv.
- kan identifiera och tillämpa de rådande kvalitetsbedömningsmetoderna och kvalitetsstandarderna inom social- och hälsovården
- kan beskriva de mest centrala kvalitetsstyrningssystemen inom social- och hälsovården
- kan integrera kvalitetssäkring och kvalitetsförbättring i sina yrkesuppgifter.
- kan planera och genomföra utvärderingar av sitt arbetsområde, sin verksamhet eller sin verksamhet.
Innehåll
Perspektiv på kvalitetsledning, kvalitetspolitik, kvalitetssystem
Kvalitetsstandarder inom social- och hälsovårdsorganisationen
Kvalitetssäkring, kvalitetsförbättring och kvalitetskontroll samt metoder för ständig kvalitetsförbättring.
Centrala kvalitetsledningssystem i Finland inom social- och hälsovården
Tid och plats
6.9 kl 8.15-11.30 Introduktion och föreläsning på Campus
26.9 12.30-15.45 Online
31.10 kl 12.30-15.45 Online
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur finns i kursens Moodle
Undervisningsmetoder
Lektioner, individuella studier och grupparbete.
Introduktion till kursen på Campus
Online
Studerandes tidsanvändning och belastning
1sp = 27h
5sp = 135h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantilläsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten
Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.
Underkänd (0)
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt
Förkunskapskrav
Inga förhandskunskapskrav