Hoppa till innehåll

Nya metoder och teknologier i det kliniska laboratorietPoäng (5 sp)

Kod: SHV24BA02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- Förutser utvecklingen av nya laboratoriemetoder inom det valda området av kliniskt laboratoriearbete och tillämpar förvärvad kunskap i multiprofessionella team.
- Förutser utvecklingen av ny teknik och framtida trender inom det valda området av kliniskt laboratoriearbete och tillämpar förvärvad kunskap i multiprofessionella team.
- Kan planera, utföra och utvärdera utvecklingen av kliniska metoder med beaktande av den kontinuerliga teknologiska utvecklingen.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Nya kliniska laboratoriemetoder och deras användbarhet.
Avancerade teknologier inom det kliniska laboratoriet och deras användbarhet.
Framtida trender inom det kliniska laboratoriet, deras påverkan och användbarhet med avseende på nya metoder.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande kan känna igen utvecklingen av nya laboratoriemetoder och teknologier inom det valda området av kliniskt laboratoriearbete.
Studerande kan beskriva implementeringen och utvecklingen av nya kliniska laboratoriemetoder och teknologier.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande håller sig uppdaterad om utvecklingen av nya laboratoriemetoder och teknologier inom det valda området för kliniskt laboratoriearbete och tillämpar förvärvad kunskap i multiprofessionella team.
Studerande kan planera, genomföra och utveckla nya kliniska laboratoriemetoder och teknologier.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande förutser utvecklingen av nya laboratoriemetoder och teknologier inom det valda området för kliniskt laboratoriearbete och tillämpar förvärvad kunskap i multiprofessionella team.
Studerande kan planera, utföra och utvärdera implementeringen och utvecklingen av kliniska laboratoriemetoder och teknologier.

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Mer information

Bedömning
För att slutföra kursen krävs:
Aktivt engagemang i kursmaterialet
Slutförande av obligatoriska bedömningsuppgifter (beskrivna ovan)

Kursutvärderingen baseras på adekvat uppnådda lärandemål som framgår av
bedömningsuppgifterna.

Anmälningstid

15.06.2024 - 27.11.2024

Tajmning

27.11.2024 - 11.02.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Camilla Ribacka
Grupper
  • SHV24H-Å
    Social- och hälsovård, h24, högre yh, Åbo
  • SHV24H-V
    Social- och hälsovård, h24, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- Förutser utvecklingen av nya laboratoriemetoder inom det valda området av kliniskt laboratoriearbete och tillämpar förvärvad kunskap i multiprofessionella team.
- Förutser utvecklingen av ny teknik och framtida trender inom det valda området av kliniskt laboratoriearbete och tillämpar förvärvad kunskap i multiprofessionella team.
- Kan planera, utföra och utvärdera utvecklingen av kliniska metoder med beaktande av den kontinuerliga teknologiska utvecklingen.

Innehåll

Nya kliniska laboratoriemetoder och deras användbarhet.
Avancerade teknologier inom det kliniska laboratoriet och deras användbarhet.
Framtida trender inom det kliniska laboratoriet, deras påverkan och användbarhet med avseende på nya metoder.

Tid och plats

Hösten 2024
Digitalt förverkligat genom BioRad-samarbetskonsortiet

Kursen går under tiden 27.11.2024- 11.2.2025
Vecka 48: 27.11.2024 kl 16.00-18.00 Introduktion
Vecka 50: 10.12.2024 kl 16.00-17.00 Online undervisning
Vecka 50: 11.12.2024 kl. 16-18 Online undervisning
Vecka 3, 2025: 15.01.2025 kl. 16-17 Handledning,
Vecka 4: 22.01.2025 kl. 16-17 Handledning
Vecka 7: 11.02.2025 kl. 16-20 Seminarium

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt föreläsarens anvisningar

Undervisningsmetoder

Introduktion till kursen, självstudier, eget arbete.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarier för presentation av eget arbete i februari 2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen är 5 sp vilket motsvarar 135 timmar av studier

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen förverkligas genom BioRad-konsortiet och de yrkeshögskolor som är ansvariga för kursen är Savonia, Novia, OAMK och Metropolia. Kursmaterial finns på Metropolias Moodle-sidor.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande kan känna igen utvecklingen av nya laboratoriemetoder och teknologier inom det valda området av kliniskt laboratoriearbete.
Studerande kan beskriva implementeringen och utvecklingen av nya kliniska laboratoriemetoder och teknologier.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande håller sig uppdaterad om utvecklingen av nya laboratoriemetoder och teknologier inom det valda området för kliniskt laboratoriearbete och tillämpar förvärvad kunskap i multiprofessionella team.
Studerande kan planera, genomföra och utveckla nya kliniska laboratoriemetoder och teknologier.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande förutser utvecklingen av nya laboratoriemetoder och teknologier inom det valda området för kliniskt laboratoriearbete och tillämpar förvärvad kunskap i multiprofessionella team.
Studerande kan planera, utföra och utvärdera implementeringen och utvecklingen av kliniska laboratoriemetoder och teknologier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

The course completion requires:
active engagement with the course material
completing compulsory assessment tasks (detailed above)
The course evaluation is based on adequately achieving learning outcomes as evidenced in
the assessment tasks.

Underkänd (0)

The student does not anticipate the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student cannot describe the implementation and development of new clinical laboratory methods and technologies.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

The student is able to recognize the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise.
The student can describe the implementation and development of new clinical laboratory methods and technologies

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

The student keeps up with the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, implement and develop new clinical laboratory methods and technologies.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

The student anticipates the development of new laboratory methods and technologies in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, execute and evaluate the implementation and development of clinical laboratory methods and technologies.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Bedömning
För att slutföra kursen krävs:
Aktivt engagemang i kursmaterialet
Slutförande av obligatoriska bedömningsuppgifter (beskrivna ovan)

Kursutvärderingen baseras på adekvat uppnådda lärandemål som framgår av
bedömningsuppgifterna.