Hoppa till innehåll

Klinisk bedömning och förverkligande av vårdPoäng (10 sp)

Kod: SHV22AK03

Poäng

10 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan handla patienters/klienters hälso- och sjukdomstillstånd, genom adekvat anamnes, statusbedömning och behandling
- kan utföra strukturerad hälsohistoria samt kritiskt analysera och utvärdera densamma
- kan utföra en strukturerad undersökning av patienten/klienten samt kritiskt analysera och utvärdera den egna insatsen
- kan tillämpa de nyckelfärdigheter som krävs för diagnostik och kliniska beslut
- kan tillämpa beslutsmodeller för att göra differentialdiagnoser och ge därpå följande evidensbaserad vård samt kritiskt analysera och utvärdera densamma
- kan ta ansvar för patientens/klientens hälso- och sjukdomstillstånd
- kan undervisa och handleda patienter/klienter

Studieperiodens (kursens) innehåll

Klinisk bedömning

Förkunskapskrav

SHV14AK02 Anatomi och patofysiologi

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande:
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar planmässigt och har en noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har avancerade kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på avancerad nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Anmälningstid

15.06.2024 - 05.09.2024

Tajmning

01.08.2024 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

10 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
  • Rika Levy-Malmberg
Lärare

Rika Levy-Malmberg

Grupper
  • SHV23HD-V
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV23HD-Å
    Social- och hälsovård, h23, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan handla patienters/klienters hälso- och sjukdomstillstånd, genom adekvat anamnes, statusbedömning och behandling
- kan utföra strukturerad hälsohistoria samt kritiskt analysera och utvärdera densamma
- kan utföra en strukturerad undersökning av patienten/klienten samt kritiskt analysera och utvärdera den egna insatsen
- kan tillämpa de nyckelfärdigheter som krävs för diagnostik och kliniska beslut
- kan tillämpa beslutsmodeller för att göra differentialdiagnoser och ge därpå följande evidensbaserad vård samt kritiskt analysera och utvärdera densamma
- kan ta ansvar för patientens/klientens hälso- och sjukdomstillstånd
- kan undervisa och handleda patienter/klienter

Innehåll

Klinisk bedömning

Tid och plats

Närvarodagarnas kurser och tidpunkter finns på Moodle

Studiematerial och rekommenderad litteratur

For the subjects critical thinking and clinical judgment please attach the following reading materials:
Clinical judgment- an essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
What critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment are?
https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-35890-3
Clinical reasoning instructor resourceshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=113&sid=1d415f7a-433b-4674-a0a0-d28e4ee49a53%40sessionmgr115
For the subject of critical thinking and EBP please find the following material
Kitson, AL., Athlin, ÅM., Conroy, T Anything but Basic: Nursing’s Challenge in Meeting Patients’Fundamental Care Needs. Journal of Nursing Scholarship. 46(5), 2012. Pp 331-339
Long, B.C& Phipps, W.J. & Cassmever, V. L. (1995). Adult Nursing A Nursing Process Approach, London U.K pp: 4-13
Lunney, M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Process. International Journal of Nursing Terminologies and Classification.21 (2), 2010.pp82-88.
Lynda, F., Snyder, CH.. Evidence-based practice for the busy nurse practitioner: Par three: Critical appraisal process. Journal of the Academy of Nurse Practitioner. 24, 2012. Pp704-715
Robert, RR. Petersen S. Critical Thinking at the Bedside: Providing Safe Passage to Patients. MEDSURG Nursing.22 (2), 2013.pp 85-118.
Smith, SA Nurse Competence: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Knowledge. 23(3), 2012 pp. 172-182.
Herdman, TH., ed NANDA International Nursing Diagnosis> Definitions & Classification 2012-2014. 2012 Wiley-Blackwell (this book can be found in Swedish)
For the subject of history thanking physical assessment
Hogan-Quigley, B., Palm, ML., Bickley, LS. Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. 2012. Philadelphia, 11th ed. Wolther Kluwer Health Lippincott
Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott.
Fagerstrom, L.M.( 2019), (red) Avanserat Klinisk Sykepleie. Oslo. Gylendal.

Undervisningsmetoder

Klinisk undersökning, beslutsfattande och förverkligande av vårdarbetet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

OSCE våren 2025

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 timmar

Tilläggsuppgifter för studerande

Varje studerande bedöms utifrån två kliniska patientfall (case/stationer) per gång.
Tiden är begränsad till 30 minuter per studerande per station.
Studerande har 25 minuter på sig att genomföra nedan angivna tre delar.
Sedan har observatör/examinator 5 minuter för att diskutera prestationen.
Studerande får en kort beskrivning av patienten, samt instruktionerna nedan.
• Det är första gången du träffar patienten.
• Du har 25 minuter på dig. Håll koll på tiden! Observatören meddelar då det är 2 minut kvar.
Då tiden är ute måste du avsluta även om alla delar inte är utförda.
• Information fås av ”patient” eller observatören under examinationens gång, om man frågar/gör.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande:
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar planmässigt och har en noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har avancerade kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på avancerad nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Objektiva strukturerade kiniska examinationer (OSCE)
OSCE Examinationsformen utvecklades i England i slutet av 1970-talet, och används idag inom medicin- och vårdutbildningar i flera länder. OSCE bedömer den studerandes kliniska kompetens (kunskap och färdigheter), problemlösningsförmåga och interaktionsförmåga. Upplägget innebär att man har olika stationer med patientfall(case).

Studerande bedöms utifrån en bedömningsblankett (checklista med kriterier), vars innehåll variera beroende på patientfallet.
Alla kriterierna utvärderas enligt följande:
• 0 = Underkänd (frågar/gör inte)
• 1 = Nöjaktigt godkänd (frågar/gör, men inte korrekt/regelrätt enligt direktiv)
• 2 = Kompetent (frågar/gör korrekt)

Underkänd (0)

< 49%

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

50-69%

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

70-89%

Bedömningskriterier, berömliga (5)

> 90%

Förkunskapskrav

SHV14AK02 Anatomi och patofysiologi

Anmälningstid

13.12.2022 - 11.01.2023

Tajmning

17.03.2023 - 14.04.2024

Antal studiepoäng

10 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

90 % Kontaktundervisning, 10 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Åbo, Henriksgatan 7

Undervisningsspråk
  • Englanti
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom social- och hälsovård
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
  • Rika Levy-Malmberg
Lärare

Rika Levy-Malmberg

Grupper
  • SHV22HD-Å
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Åbo
  • SHV22HD-V
    Social- och hälsovård, h22, högre yh, deltidsstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan handla patienters/klienters hälso- och sjukdomstillstånd, genom adekvat anamnes, statusbedömning och behandling
- kan utföra strukturerad hälsohistoria samt kritiskt analysera och utvärdera densamma
- kan utföra en strukturerad undersökning av patienten/klienten samt kritiskt analysera och utvärdera den egna insatsen
- kan tillämpa de nyckelfärdigheter som krävs för diagnostik och kliniska beslut
- kan tillämpa beslutsmodeller för att göra differentialdiagnoser och ge därpå följande evidensbaserad vård samt kritiskt analysera och utvärdera densamma
- kan ta ansvar för patientens/klientens hälso- och sjukdomstillstånd
- kan undervisa och handleda patienter/klienter

Innehåll

Klinisk bedömning

Tid och plats

Närvarodagarnas kurser och tidpunkter finns på Moodle

Studiematerial och rekommenderad litteratur

For the subjects critical thinking and clinical judgment please attach the following reading materials:
Clinical judgment- an essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
What critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment are?
https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-35890-3
Clinical reasoning instructor resourceshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=113&sid=1d415f7a-433b-4674-a0a0-d28e4ee49a53%40sessionmgr115
For the subject of critical thinking and EBP please find the following material
Kitson, AL., Athlin, ÅM., Conroy, T Anything but Basic: Nursing’s Challenge in Meeting Patients’Fundamental Care Needs. Journal of Nursing Scholarship. 46(5), 2012. Pp 331-339
Long, B.C& Phipps, W.J. & Cassmever, V. L. (1995). Adult Nursing A Nursing Process Approach, London U.K pp: 4-13
Lunney, M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Process. International Journal of Nursing Terminologies and Classification.21 (2), 2010.pp82-88.
Lynda, F., Snyder, CH.. Evidence-based practice for the busy nurse practitioner: Par three: Critical appraisal process. Journal of the Academy of Nurse Practitioner. 24, 2012. Pp704-715
Robert, RR. Petersen S. Critical Thinking at the Bedside: Providing Safe Passage to Patients. MEDSURG Nursing.22 (2), 2013.pp 85-118.
Smith, SA Nurse Competence: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Knowledge. 23(3), 2012 pp. 172-182.
Herdman, TH., ed NANDA International Nursing Diagnosis> Definitions & Classification 2012-2014. 2012 Wiley-Blackwell (this book can be found in Swedish)
For the subject of history thanking physical assessment
Hogan-Quigley, B., Palm, ML., Bickley, LS. Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. 2012. Philadelphia, 11th ed. Wolther Kluwer Health Lippincott
Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott.
Fagerstrom, L.M.( 2019), (red) Avanserat Klinisk Sykepleie. Oslo. Gylendal.

Undervisningsmetoder

Klinisk undersökning, beslutsfattande och förverkligande av vårdarbetet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

OSCE våren 2023

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 timmar

Tilläggsuppgifter för studerande

Varje studerande bedöms utifrån två kliniska patientfall (case/stationer) per gång.
Tiden är begränsad till 30 minuter per studerande per station.
Studerande har 25 minuter på sig att genomföra nedan angivna tre delar.
Sedan har observatör/examinator 5 minuter för att diskutera prestationen.
Studerande får en kort beskrivning av patienten, samt instruktionerna nedan.
• Det är första gången du träffar patienten.
• Du har 25 minuter på dig. Håll koll på tiden! Observatören meddelar då det är 2 minut kvar.
Då tiden är ute måste du avsluta även om alla delar inte är utförda.
• Information fås av ”patient” eller observatören under examinationens gång, om man frågar/gör.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande:
Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar planmässigt och har en noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har avancerade kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på avancerad nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Objektiva strukturerade kiniska examinationer (OSCE)
OSCE Examinationsformen utvecklades i England i slutet av 1970-talet, och används idag inom medicin- och vårdutbildningar i flera länder. OSCE bedömer den studerandes kliniska kompetens (kunskap och färdigheter), problemlösningsförmåga och interaktionsförmåga. Upplägget innebär att man har olika stationer med patientfall(case).

Studerande bedöms utifrån en bedömningsblankett (checklista med kriterier), vars innehåll variera beroende på patientfallet.
Alla kriterierna utvärderas enligt följande:
• 0 = Underkänd (frågar/gör inte)
• 1 = Nöjaktigt godkänd (frågar/gör, men inte korrekt/regelrätt enligt direktiv)
• 2 = Kompetent (frågar/gör korrekt)

Underkänd (0)

< 49%

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

50-69%

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

70-89%

Bedömningskriterier, berömliga (5)

> 90%

Förkunskapskrav

SHV14AK02 Anatomi och patofysiologi