Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Anttila K, Kaila-Mattila T, Kan S, Puska E-L & Vihunen R. 2004. Vård och välbefinnande. Utbildningsstyrelsen. Tammerfors
Iivanainen A & Syväoja, P 2012. ,Hoida ja Kirjaa. SanomaPro (valda delar)
www.kaypahoito.fi
ww.vardhandboken.se
Närundervisning
Individuella arbeten
Kliniska övningar på KTC ( obligatorisk närvaro)
Självstudier (not translated)
The examination is assessed 0-5
Clinical exercises are assessed UK / GK
Can receive feedback and shows willingness to develop practical skills
Can ask questions that are relevant to one's own learning
Can perform the practical tasks both under supervision and independently
Can follow directives and instructions and takes responsibility for tasks
Can make decisions concerning practical tasks
Knows the values and takes into account the principles of professional ethics
Can collaborate with others in the student group
Swedish
19.09.2022 - 04.12.2022
15.06.2022 - 18.09.2022
Yvonne Sjöberg-Ehn
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Examination
Mandatory attendance 100% during practical exercises
Approved exercises in training classes
Ulla Penttinen
Face-to-face
Penttinen, Ulla. Kurskompendium på moodle
Brauner et al. Medicinsk mikrobiologi. Studentlitteratur 2021
Ericson & Ericson. Klinisk mikrobiologi. Liber 2018
Melhus. Klinisk mikrobiologi. Studentlitteratur 2019
Bränden. Immunförsvaret och viruset. Celanders förlag 2021
Wold och Mölne. Infektionsimmunologi. Liber 2022
Braun & Anderson. Patofysiologi. Studentlitteratur 2012
Karhumäki, Jonsson & Saros. Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita 2021
Heikkinen, Järvinen & Vapalahti. Immunologia. Duodecim 2022
Holmström, Virtanen, Björn & Rissanen. Patofysiologia. SanomaPro 2020 (not translated)
Föreläsningar, diskussioner, kunskapsverkstäder, självstudier (not translated)
Swedish
19.09.2022 - 20.11.2022
15.06.2022 - 19.09.2022
Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Kursen kan tenteras (not translated)
Kursen examineras genom två deltenter och ett skriftligt arbete
Kurstentamina:
vecka 43
vecka 45
Omtentamina
2022:
25.11
9.12
2023:
20.1
10.2 (not translated)
Marice Nedergård
67% Face-to-face, 33% Distance learning
INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
- Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
- Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
- Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke
Medibas via www.ezproxy.novia.fi
I Medibas: Välj ”Kliniska kapitel” → ”Ortopedi” Under Ortopedi läs/se igenom materialet under följande ”flikar” 1) Tillstånd och sjukdomar, 2) Symtom och tecken, samt 3) Illustrationer.
Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna
AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård. (not translated)
Lectures, demonstrations, Group work, Individual work, Videos, Simulation exercises,
Deltagit i föreläsningarna
Deltagit i iv-kanylering, praktiska övningar
Godkänd News test
Individuell/parvis inlämningsuppgift: GK/UK
Godkänd tentamen (not translated)
Swedish
12.09.2022 - 16.10.2022
15.06.2022 - 12.09.2022
Jannica Andtfolk, Yvonne Sjöberg-Ehn, Marice Nedergård
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
INTENSIVVÅRD
Individuell/paruppgift inlämnas via moodle
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen (not translated)
27 h/sp. Totalt 81 h
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD 2 sp
Teori 4h + 4h + 3 h =
Teori 3 h
Studier på egen hand 17 h
AKUTVÅRD 0,5 sp
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h
INTENSIVVÅRD 0,5 sp
4 h
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande
Gemensam tentamen: 2 h
Närstudier: 15 h
Studier på egen hand: ca 25 h
Totalt: 81 h (not translated)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap. (not translated)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). (not translated)
Katarina Vironen
Face-to-face
According to the lecturer
Föreläsningar, workshop
Swedish
26.08.2022 - 30.10.2022
15.06.2022 - 11.09.2022
Anders Skjäl, Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Written exam
Radiation physics 27h x= 54h
Radiation biology 27h x= 54h
Katarina Vironen
Face-to-face
Swedish
14.11.2022 - 16.04.2023
15.06.2022 - 13.11.2022
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Katarina Vironen
Face-to-face
Swedish
14.11.2022 - 16.04.2023
15.06.2022 - 13.11.2022
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5
Swedish
26.09.2022 - 13.11.2022
15.06.2022 - 25.09.2022
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Course examination
Re-examination
Lectures and examination 22 h, self studies and digital teaching methods 59 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Weak knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Katarina Vironen
Face-to-face
Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle. (not translated)
Introduction to academic studies: Lecturers, presentations, virtual test ( library/ informationservice)
Kommunikation
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav (not translated)
Swedish
29.08.2022 - 30.10.2022
15.06.2022 - 11.09.2022
Katarina Vironen, Anita Kvist, Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen. (not translated)
Kommunikation:Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet (not translated)
Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket (not translated)
Katarina Vironen
Face-to-face
According to the lecturer
Lecturers, workshops, study visits
Swedish
29.08.2022 - 02.10.2022
15.06.2022 - 11.09.2022
Katarina Vironen, Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Exam
Individual written assignment
27h x 6= 162h
Jannica Andtfolk
Face-to-face
Godkänd/underkänd
Kriterierna finns i praktikdokumentet som vi går igenom vid introduction. (not translated)
Swedish
05.12.2022 - 18.12.2022
15.06.2022 - 22.11.2022
Jannica Andtfolk
Introduction och semniariet obligatoriskt (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Praktik på äldreboende. (not translated)
Praktik 40h/vecka
Obligatorisk närvaro 100 %
Godkända uppgifter och seminarie (not translated)
Godkända inlämningsuppgifter (not translated)
1sp 27h
3sp 81h
2veckor praktik 40h/vecka = 80h (not translated)
Rika Levy-Malmberg
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Lectures group discussion and assignments
0-5
Swedish
19.09.2022 - 09.10.2022
15.06.2022 - 13.09.2022
Rika Levy-Malmberg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Group assignment and home test, the test on Moothe
Based on the test on Moodle and group assignment graded as 0-5
The course is 3 cr. 1 cr=27 hours; 3 cr= 81 hours,
The students does not understand and can not apply the methods of qualitative research
Notable weakness are found in students understanding and application on the research aims and questions or the data collection stage
The student predominantly demonstrates a good understanding and can apply qualitative concepts into the different research phases
The students demonstrates a complete understanding for qualitative concepts of research and make only insignificant errors when applying and planing research
Rika Levy-Malmberg
75% Face-to-face, 25% Distance learning
Quantitative methods: following literature is recommended Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, as well as other literature suggested by the examiner.
Qualitative methods:
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Quantitative methods: lectures, exercises in computer class, as well as written presentation
qualitative methods: lectures and group discussion and assignment
Quantitative methods: based on the written assignment, the student's ability to understand and apply fundamental statistical concepts, and to perform a statistical analysis, is evaluated.
qualitative method: based on a home exam, the student's ability to understand and apply fundamental concepts and understanding the research process and analysis approaches, is evaluated
Swedish
19.09.2022 - 09.10.2022
15.06.2022 - 19.09.2022
Ralf Lillbacka, Rika Levy-Malmberg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Quantitative methods: written assignment (graded according to the scale 1-5)
qualitative methods: written assignment and presentation (graded according to the scale 1-5)
Quantitative method: the assignment has to be submitted within a month after the end of this part of the course
qualitative method: group written assignment and presentation within a seminar
Quantitative research methodology is 2 cr which is equivalent to 54 hours work of which 12 are scheduled lectures and seminars and the rest is the students' own work. assignment is submitted on a agreed date after the lectures.
qualitative methods is 2 cr which is equivalent to 54 hours
Quantitative methods: the student does not understand and cannot apply statistical concepts and cannot perform an adequate statistical analysis.
Qualitative methods: the student does not understand and cannot apply the research process and analysis methods.
Quantitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of statistical concepts, or the statistical analysis is not adequately performed.
qualitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of analysis methods and is not adequately preform content analysis
Quantitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply statistical concepts, and only minor errors are found in the statistical analysis.
Qualitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply concepts analysis , and only minor errors are found in the analysis process.
Quantitative methods: the student demonstrates a complete understanding of statistical concepts and makes only insignificant errors when applying them, and performs a statistical analysis without errors.
Qualitative methods: the student demonstrates a complete understanding and makes only insignificant errors when applying the methods.
Katarina Vironen
Face-to-face
According to the lecturer
Lecturers, study visits, workshops
Swedish
12.09.2022 - 13.11.2022
15.06.2022 - 12.09.2022
Katarina Vironen, Radiografi och strålbehandling 1
Tecnology: Bo Lind (0,3). Lecture 2 h
Onkology: Heidi Bengts (0,4) Lecture 6 h in auditory and 1,5 h with the radiogrpaher group
Doseplanning: Emil Strandback (0,3) 3 h / group
Radiationtherapy clinical practice: Johanna Hernberg (2)
Radiationtherapy theory: Katarina Vironen (4)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Exams
27h x 7= 189h
Camilla Ribacka
Face-to-face
Lecturers, discussion, seminar
Swedish
11.01.2023 - 24.02.2023
15.06.2022 - 10.10.2022
Camilla Ribacka, Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
27h x 2= 54h
There is no implementations attached to this degree programme.