Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Carina Gädda
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Relevant scientific articles
Relevant literature based on the area of focus
Lectures
Independent studies with supervision
Discussions
Acceptable individual written assignment
Swedish
28.08.2023 - 15.12.2023
15.06.2023 - 11.09.2023
Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
1 credits
H-5
Written assignment
Autumn 2023
3 cr corresponds to 81 hours of work
The extent of the written assignment is not satisfactory
The written assignment does not have enough scientific references
The student did not follow the guidelines for written assignments
Jannica Andtfolk
Face-to-face
INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Kapitel 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen
Kapitel: omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever
Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 17. Omvårdnad vid diabetes mellitus
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke
Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna
AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård. (not translated)
Hybridundervisning
Föreläsningar
Demonstrationer
Videor
Grupparebten
Individuella arbeten
Praktiska övningar (OBLIGATORISKA) (not translated)
Swedish
04.09.2023 - 29.10.2023
15.06.2023 - 03.09.2023
Jannica Andtfolk, Yvonne Sjöberg-Ehn
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Förkunskapskrav
Klinisk grundvård
Klinisk grundvårdspraktik (not translated)
AKUTVÅRD, INTENSIVVÅRD & INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen, 1 gången i klass,
övriga gånger på allmänna omtentamenstillfällen. (not translated)
1 sp 27h. totalt 3sp 81h
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Teori 4h + 4h + 3h+ 4h + 3h = 18h
Studier på egen hand 17 h
AKUTVÅRD
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h
INTENSIVVÅRD
Teori 4h
Lyssna på podd + inlämningsuppgift 3 h
PRAKTISKA ÖVNINGAR
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande (ändast rtg studeranden)
Gemensam tentamen: 2 h
27h för eget arbete och tentamens läsning (not translated)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap. (not translated)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). (not translated)
Katarina Vironen
Face-to-face
Clinical practice, written assignment, seminar
Swedish
13.11.2023 - 31.03.2024
15.06.2023 - 12.11.2023
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Approved/Rejected
Clinical practice at conventional radiography, flouroscopy, mammography,CT or MRI
27h/ ETCS
Katarina Vironen
Face-to-face
Clinical practice, written assignment, seminar
Swedish
13.11.2023 - 31.03.2024
15.06.2023 - 31.03.2024
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Approved/Rejected
Nuclearmedicin department
27h/ETCS
Carina Gädda
85% Face-to-face, 15% Distance learning
Study material on Moodle
Additional material according to the lecturer
Lectures, discussions, demonstrations and tasks.
Selfstudies.
Swedish
28.08.2023 - 10.11.2023
15.06.2023 - 03.09.2023
0 - 15
Carina Gädda, Katarina Vironen, Radiografi och strålbehandling 1
Additional information on Moodle
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
2 credits
H-5
Examination
Course examination
Part 1
Part 2
13 cr corresponds to 351 hours of studies
13 cr corresponds to 351 hours of studies
Carina Gädda
67% Face-to-face, 33% Distance learning
According to the lecturer
Lectures and group assignment
The course is graded 0-5 based on results in the exam. The calculation test is graded passed or failed. In order to pass the course both exam and the calculation test need to be passed
Swedish
18.09.2023 - 05.11.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
0 - 15
Carina Gädda, Radiografi och strålbehandling 1
More information is found in Moodle
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
1 credits
H-5
Examination
Course examination the 3rd of November 2023.
Re-take on Friday the 8.12. 2023 and Friday the 19.01.2024
Lectures, self studies and digital teaching methods 81 h
Inadequate knowledge of the subject.
Calculation test failed
Weak knowledge of the subject
Good knowledge of the subject
Excellent knowledge of the subject
Carina Gädda
Face-to-face
See Moodle for more information:
About any health checks, tests and vaccinations
About internships
Supervised internship in an optional enhanced clinical context
Written internships in different contexts
Approved internship
Approved written assignment
Participation in seminar
Swedish
04.09.2023 - 29.10.2023
15.06.2023 - 10.09.2023
0 - 10
Carina Gädda
Students have the opportunity to get some of the practice validated through summer jobs in acceptable modality during the summer of 2023
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Approved/Rejected
Approved internship
Approved assignments
Participation in internship seminar
Praktik 40h/vecka
Obligatorisk närvaro 100 %
Godkända uppgifter och seminarie (not translated)
Students can complete the internship abroad
1 cr = 27 h
1 week = 40 h, of which 38 h per week mandatory attendance at the internship
2 h / week for internships on your own.
Mandatory attendance at the internship info before the internship and the internship seminar after the end of the internship
Can receive feedback and show willingness to develop professional skills
follows the work list and holds agreed times
Can ask questions that are relevant for learning a work
For the most part, it works in a planned manner and has a basic accuracy at important work moments
Can perform tasks under supervision
Has basic knowledge and can ask questions that are relevant to learning a work
Can follow directives and instructions and take responsibility for tasks
Can make decisions concerning tasks at the basic level
Know the values and consider the ethical principles
Can communicate and respond to patients / clients / customers
Can work with others in the work team
Pia Nygårdas
Face-to-face
Nordeng och Spigset (2018) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
SHM.2021. Handbok i säker läkemedelsbehandling https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162848
Läkemedelsräkning och -behandling:
Envall, S., Pulli, A. & Salonen, A-M. 2006. Läkemedelsräkning. Sarijärven Offset Oy, Saarijärvi.
Läkemedelsberäkningskommendium
Rekommenderad litteratur:
Björkman, E. & Hagberg, M. 2005. Läkemedelsberäkning för sjuksköterskor. Studentlitteratur, Lund.
Björkman, A-M. 2009. Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Studentlitteratur, Lund.
Artlkar/material enl föreläsarens anvisningar
armacology distributed by the teacher
lectures and seminars
tasks and tests
Task passed not approved
test 0-5 scale
Swedish
04.09.2023 - 22.10.2023
15.06.2023 - 05.09.2023
Maria Berg, Pia Nygårdas
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Carina Gädda
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Course literature:
Nordeng och Spigset (2009) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
Lecture material on Moodle
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
Swedish
15.09.2023 - 10.11.2023
15.06.2023 - 14.09.2023
0 - 25
Carina Gädda, Maria Berg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination x.x 2023
Re-examination x.x.2023 and x.x.2024
Lectures and examination x h, self studies and digital teaching methods x h
Katarina Vironen
Distance learning
Information will be found at the Moodle page
On-line,
Seminaries
Written examination
Swedish
28.08.2023 - 24.11.2023
15.06.2023 - 31.08.2023
0 - 15
Carina Gädda, Katarina Vironen
The course is national, participants from all radiography educations in Finland.
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
5 credits
Approved/Rejected
31.10.2023
7.11.2023
4.11.2023
5 x 27h
Anna-Lena Nieminen
50% Face-to-face, 50% Distance learning
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4. (not translated)
Föreläsning, grupparbeten och självstudier. (not translated)
Swedish
02.10.2023 - 03.11.2023
15.06.2023 - 03.10.2023
6 - 30
Anna-Lena Nieminen
Obligatorisk närvaro på introduktionsföreläsning och seminarier (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Godkänt grupparbete (not translated)
2 sp
1 sp = 27 timmar (not translated)
Camilla Ribacka
Face-to-face
Eget arbete
Seminarium (not translated)
Examensarbete bedöms med vitsordet 0-5
Mognadsprov bedöms GK/UK (not translated)
Swedish
04.09.2023 - 15.12.2023
15.06.2023 - 03.09.2023
Camilla Ribacka, Katarina Vironen, Anita Kvist
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Examensarbete
Godkänt mognadsprov (not translated)
Hösten 2023, vecka (not translated)
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten för studien är irrelevant och källkritik saknas.
Metod:
Metodvalet beskrivs inte eller beskrivningen är bristfällig och irrelevant.
Samstämmigheten med metodbeskrivningen och hur studien har genomförts är mycket bristfällig/felaktig.
Den etiska diskussionen är inte relevant/saknas.
Studien/undersökningen är inte tillräckligt omfattande för ett EA.
Slutsatserna ologiska och följer inte på en analys av ett datamaterial Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Resultat:
Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Den logiska strukturen saknas och resultatdiskussionen är okritisk och intetsägande
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Slarvig layout och källförteckningen är bristfällig/felaktig.
Presentationen är ostrukturerad, oförberedd och inte relevant, opponeringen är inte relevant utan baseras på ett subjektivt tyckande.
Omoget, osjälvständigt och problemfyllt arbetssätt. (not translated)
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis irrelevant litteratur och förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven
Ett osjälvständigt refererande skrivsätt används.
En viss källkritik kan uppfattas.
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis relevant litteratur men förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven. Källorna är få, endast delvis relevanta och utgör en svag teoretisk ram för arbetet.
Förmågan att presentera en översikt av relevant forskning är svag.
Källkritiken är bristfällig.
Metod:
Metodbeskrivningen, metoddiskussionen och den etiska diskussionen är rudimentär och ofullständig. Resultat- och metoddiskussionen, innefattande en kritisk granskning av undersökningen/studien, är inte relevant med avseende på arbetet. Slutsatserna är outvecklade och triviala.
Delar av metodbeskrivningen, metoddiskussionen och/eller den etiska diskussionen är bristfällig. Resultat-, metoddiskussionen/den kritiska granskningen är mycket ytlig.
Slutsatserna är triviala.
Resultat:
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande, samt är ofullständig med avseende på vad som är relevant för arbetets syfte.
Presentationens logiska stringens är svag.
Återkopplingen till syftet är synnerligen svag i slutledningen.
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande och vissa aspekter som är centrala med avseende på arbetets syfte behandlas ofullständigt eller inte alls.
Presentationen är till vissa delar inte stringent. Återkopplingen till syftet är svag i slutledningen.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt.
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller är oändamålsenligt för ett examensarbete. Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är relativt osystematisk, opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt (not translated)
Teoretisk grund:
Det finns en grundläggande förmåga att syntetisera och den teoretiska bakgrunden och utgångspunkterna bilda en fungerande teoretisk helhet.
Litteraturen är relevant med avseende på temat och den teoretiska utgångspunkten lämplig.
En god källkritik.
Studien/undersökningen utgår från en god teoretisk helhet baserad på omfattande och relevant litteratur, samt en klar och adekvat teoretisk utgångspunkt.
Källkritiken är god.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande, dock utan ingående diskussion av olika metodval.
Undersökningen/studien har en omfattning motsvarande ett EA och är väl genomförd.
Den etiska diskussionen är kortfattad men redovisar de relevanta etiska frågorna.
Den kritiska granskningen är omfattande men inte reflekterande.
Slutsatserna är rimliga och återknyter till syftet men påvisar ingen förmåga att reflektera utöver detta.
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor. Slutsatserna är omfattande och välgrundade.
Resultat:
Resultatredovisningen är systematisk men resonemanget trevande och företrädesvis refererande.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är klar, men kortfattad och outvecklad, avsaknad av reflektion.
Resultatredovisningen är korrekt, systematisk och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande och påvisar styrkor och svagheter i genomförandet.
Presentation:
Bra sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard. Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.
Mycket bra sammanfattning av undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard. Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema. Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig. (not translated)
Teoretisk grund:
Bakgrunden och utgångspunkten är mycket välgrundad och välskriven samt visar en förmåga att förstå temat ur olika perspektiv. Ett reflekterade förhållningssätt beträffande temat är synligt i arbetet. Den teoretiska utgångs-punkten är väl vald och skribenten förmår att kritiskt utvärdera dess förtjänster och begränsningar.
Källorna är omfattande och relevanta, samt visar på en påfallande förmåga till källkritik.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet, samt visar förmåga att överväga olika alternativ.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor.
Slutsatserna är omfattande och välgrundade; skribenten förmår också kritiskt värdera dessa och visa på nya perspektiv och frågor för fortsatt forskning.
Resultat:
Resultatredovisningen är välstrukturerad, innovativ och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande. Styrkor och svagheter i genomförandet av studien/undersökningen diskuteras. Arbetet avslutas med en intresseväckande avslutning, välgrundad syntes och utvecklingsmöjligheter.
Presentation:
Utmärkt sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar även på en god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över skribentens tema.
Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft. (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.