Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Katarina Vironen
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Nutrion and health 2 etcs:
Lectures, individual assignments/tasks, written assignment, seminaries
Can be one or more of this alternatives:
Lecturers
Conferences
Studyvisits
Seminars
Individual written assignment
Written report, article
Swedish
01.04.2025 - 31.05.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Katarina Vironen
The course can look different for students, it can be built according to students needs and earlier experiences
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
1 credits
Approved/Rejected
1sp= 27h, 5x 27=135h
Can receive feedback and show willingness to develop professional skills
Follows the worklist and keeps agreed times
Can ask questions that are relevant for learning a work
For the most part, it works in a planned manner and has a basic accuracy at important work moments
Can perform tasks under supervision
Has basic knowledge and can ask questions that are relevant to learning a work
Can follow directives and instructions and take responsibility for tasks
Can make decisions concerning tasks at the basic level
Know the values and consider the ethical principles
Can communicate and respond to patients / clients / customers
Can work with others in the work team
Yvonne Sjöberg-Ehn
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Terveysportti
Vårdhandboken
Moodle material
Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar
Self-study
On-campus teaching
Individual works
practical exercises at KTC - Compulsory attendance
The examination is graded 0-5
Written exercises are assessed UK/GK
Clinical exercises are assessed UK/GK
Swedish
14.10.2024 - 24.11.2024
15.06.2024 - 24.10.2024
Yvonne Sjöberg-Ehn
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Mandatory attendance 100% for practical exercises
Approved exercises in training classes
Approved submissions.
Autumn 2024
27h/ECT
Sanna Gunell
Face-to-face
Swedish
16.09.2024 - 24.11.2024
15.06.2024 - 17.09.2024
Mikaela Engvall, Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Face-to-face
Medicinsk fysik, Eva Berglund&Bo-Anders Jönsson
Grundläggande strålningsfysik, Mats Isaksson, 2002 och nyare upplaga
Strålskydd, Karl-Johan Johansson
Radiologi, L. Blomqvist & S.Zackrisson, (red), 2022.
Andra aktuella forskningar och rapporter ( bl.a STUK)
Lectures and workshops
Båda kursdelarna kräver godkända resultat i samtliga tenter/test och inlämningar/ övningsarbeten. Kursensdelarnas vitsord sammanförs till ett gemensamt vitsord. Bedömning ges på skalan 0-5. (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 17.11.2024
15.06.2024 - 04.09.2024
0 - 30
Anders Skjäl, Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Klinisk fysik: deltentamen x 2
Strålbiologi: on-line test, tentamen eller övningsuppgifer (not translated)
Radiation physics 27h x= 54h
Radiation biology 27h x= 54h
Underkänt om sammanlagda poäng för inlämningar/ tenter och tester inte överstiger poäng för godkänt resultat, 50% rätt. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hen behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet (och det eventuella opponentskapet) visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt) (not translated)
Carina Gädda
Face-to-face
Olika atlas om projektioner för nativröntgen, bl.a
Pocket Atlas of Radiographic Positioning , T.B. Moeller och E.Reif (not translated)
Kliniska övningar/KTC och VCS
Klinisk praktik (not translated)
Workshops: Övningar och kliniska test gk/uk
Praktik: Inlämningsuppgifter och praktik gk/uk
Vitsordsskala Godkänd/Underkänd
Godkänd övningar och kliniska test samt godkända inlämningsuppgifter och praktikperiod (not translated)
Swedish
14.04.2025 - 31.10.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Katarina Vironen, Heidi Kronqvist
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Approved/Rejected
Godkända övningar och kliniskt test, godkänd praktik och övningsuppgifter (not translated)
38t/vecka (not translated)
Carina Gädda
Face-to-face
See Moodle for more information:
About any health ccks, tests and vaccinations
About assignments
Practice and written assignements
På engelska
Approved performance
The student:
Can receive feedback and show willingness to develop professional skills
Follows the worklist and keeps agreed times
Can ask questions that are relevant for learning a work
For the most part, it works in a planned manner and has a basic accuracy at important work moments
Can perform tasks under supervision
Has basic knowledge and can ask questions that are relevant to learning a work
Can follow directives and instructions and take responsibility for tasks
Can make decisions concerning tasks at the basic level
Know the values and consider the ethical principles
Can communicate and respond to patients / clients / customers
Can work with others in the work team
Failure performance does not substantially meet the goals for approved performance.
Swedish
11.11.2024 - 06.04.2025
15.06.2024 - 10.11.2024
Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Approved/Rejected
Approved internship
Approved assignments
Participation in internship seminar
Internship info, Mandatory attendance
Internship seminar, Compulsory attendance
Students can practice abroad
27 h/c, 17 x 27=459
27 h/c and during practice 28h/w
Information about practice, assignments and seminars is a part of the course
Carina Gädda
Face-to-face
See Moodle for more information:
About any health ccks, tests and vaccinations
About assignments
Practice and written assignements
Approved performance
The student:
Can receive feedback and show willingness to develop professional skills
Follows the worklist and keeps agreed times
Can ask questions that are relevant for learning a work
For the most part, it works in a planned manner and has a basic accuracy at important work moments
Can perform tasks under supervision
Has basic knowledge and can ask questions that are relevant to learning a work
Can follow directives and instructions and take responsibility for tasks
Can make decisions concerning tasks at the basic level
Know the values and consider the ethical principles
Can communicate and respond to patients / clients / customers
Can work with others in the work team
Failure performance does not substantially meet the goals for approved performance.
Swedish
11.11.2024 - 06.04.2025
15.06.2024 - 07.11.2024
Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Approved/Rejected
Approved internship
Approved assignments
Participation in internship seminar
Internship info, Mandatory attendance
Internship seminar, Compulsory attendance
Students can practice abroad
27 h/c, 10 x 27 =270 h
In practice 38 h/w+ assignments
Infomation about practice, assignments and seminar is a part of the course
Carina Gädda
Face-to-face
Companies, pp presentations, see Moodle
Radiology (2022) L. Blomqvist and S. Zackrisson.
Patient care in radiography: with an introduction to medical imaging. (2017) Ehrlich, Ruth Ann, author ; Coakes, Dawn M., author. Elsevier, Ninth edition
Radiography of children : a guide to good practice (2004) Hardwick, Judith ; Gold, Catherine. Elsevier/Churchill Livingstone
HUS-Hyvän kuvan kriteritit
Regulations
Recommendations
Current research
Websites
Lectures, clinical exercises, discussion
Passed the exam, passed mandatory assignments and exercises
Active participation can affect course grades. According to the supervisors, absences can be supplemented
Swedish
02.09.2024 - 30.03.2025
15.06.2024 - 24.09.2024
Carina Gädda, Heidi Kronqvist
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Examination - according to agreement
written submissions - according to agreement
exercise tasks - according to agreement
27 h/c
Failed the exam, unsubmitted mandatory tasks and assignments.
Criteria for evaluating the exam
Students have superficial knowledge of the subject (reading by heart)
Assessment criteria for written work
Students have followed the instructions for the written work. Has deficient knowledge of the substance and is not familiar with it and has deficient knowledge of other people's written works.
Criteria for evaluating the exam
Students can give an account of the literature, reflect and justify their opinions
Assessment criteria for written work
Students have followed the instructions for written work and master the substance of their work, but the application is limited. Has insufficient knowledge regarding the other students' written works.
Criteria for evaluating the exam
Students demonstrate in-depth knowledge and maturity within the subject
Criteria for evaluating written work individually or in groups
The student has followed the instructions for written work and shows that she has mastered the material. Is well-read in the other participants' written works, can ask relevant questions and lead a seminar discussion. The written work and possible opposition demonstrate excellent knowledge. (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working method)
Face-to-face
Study material on Moodle
Additional material according to the lecturer
Lectures, discussions, demonstrations and tasks.
Selfstudies.
Swedish
19.05.2025 - 16.11.2025
01.01.2025 - 01.05.2025
Katarina Vironen, Heidi Kronqvist, Radiografi och strålbehandling 1, Carina Gädda
Additional information on Moodle
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Examination
Course examination
Part 1
Part 2
13 cr corresponds to 351 hours of studies
13 cr corresponds to 351 hours of studies
Criteria for evaluation of the exam
The student has superficial knowledge of the subject (by heart reading)
Assessment criteria for written work
The student has followed instructions for the written task. The student shows limited substance knowledge and are not familiar nor knowledge about other students' written work.
Criteria for evaluation of the exam
Student can account for the literature, reflect and motivate views
Assessment criteria for written work
Student has followed the instructions for the written work and master the substance of his work, but the application is limited. Shows insufficient knowledge about other students' written work
Criteria for evaluation of the exam
Student shows in-depth knowledge and maturity in the subject
Criteria for evaluation of written work individually or in groups
Student has followed the instructions for the written work and master the substance. Shows good knowledge in the other participants' written work, ask relevant questions.
Face-to-face
-according to the lecturer (information on Moodle)
Lectures, oral exercises, team work, work in pairs, presentations, individual tasks and written assignments.
Grades 0-5 and in some exercises pass/fail.
According to the Common European Framework of Reference for languages (CEFR).
Swedish
27.01.2025 - 02.03.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Terese Herrgård-Backlund
Active participation is required.
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Performed presentation, written exam.
-
More information on Moodle.
-
3 x 27 h = 81 hours
-
Face-to-face
Material on Moodle.
We read texts and discuss topics within our own field. We learn to use the terminology in both speech and writing.
Interactive lessons
Lectures
Oral and written exercises in pairs and in groups
Assignments
Own work
Vocabulary tests
Oral and written examination
According to the common European Framework of Reference for languages (CEFR).
Students receive grades for both oral and written skills.
The assessment is based on the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Level B1.1 and B1.2 indicate satisfactory knowledge (grades 1–3), and level B2 or higher indicates good knowledge (grades 4–5). To complete the course with a passing grade (grade 1), the student should demonstrate the knowledge required for level B1.1.
Swedish
27.01.2025 - 02.03.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Anna Korhonen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Oral and written examination at the end of the course.
3 x 27h = 81 hours
Yvonne Sjöberg-Ehn
Face-to-face
Korte, H. & Myllyrinne, K. 2018. Första hjälpen. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu
Hedrenius, S. & Johansson, S. 2013. Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser. Natur och Kultur. Stockholm
Hugelius, K. & Tapani, J. 2017. Krishantering i praktiken. Studentlitteratur. Lund.
Heide, M. & Simonsson, C. 2016. Krisen inifrån. Studentlitteratur. Lund.
Lessons, demonstration, practice
Theoretical test: approved/failed
Practical tests : approved/failed
Resuscitation: 90 % correct
Swedish
03.02.2025 - 09.03.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Yvonne Sjöberg-Ehn
Compulsory attendance at all lessons
You can bye Electronic First Aid card after completed course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Practical tests and theoretic test during lesson time
1sp=27h (not translated)
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Other recommended literature:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5 based on result in individual exam. On line quizzes are graded passed or failed.
In order to pass the course all parts (exam and quizzes) have to be passed.
Swedish
23.09.2024 - 16.12.2024
15.06.2024 - 22.09.2024
8 - 40
Camilla Ribacka
Additional information on the Moodle platform
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination 16th of December 2024
Re-examination 17th of January and 7th of March 2025
Lectures and examination 22 h, self studies and digital teaching methods 59 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Weak knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5 based on results in the on-line exam and virtual tests
Swedish
27.01.2025 - 16.03.2025
15.06.2024 - 09.02.2025
Camilla Ribacka
More about the course on the Moodle page
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Examination
Course examination 10th of March 2025
Re-examination 04.04.2023 and 23.05.2025
1 cr corresponds to 27 hours work for the student
Lectures and examination 23 h, self studies and digital teaching methods 58 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Carina Gädda
Face-to-face
Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle. (not translated)
Introduction to academic studies: Lecturers, presentations, virtual test ( library/ informationservice)
Kommunikation
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 17.11.2024
15.06.2024 - 29.09.2024
Mikaela Engvall, Katarina Vironen, Carina Gädda, Miranda Ekholm
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.
Introduktion: On-line tent i informationssökning samt i inroduktionskursens material (not translated)
Kommunikation:Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet (not translated)
Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket (not translated)
Carina Gädda
Face-to-face
Radiologi, Blomqvist, Lennart. Valda delar
radiography: webpages, current research
Sustainable development
Lecturers, workshops, study visits
Clinical radiography: Tentamina will be graded between 0-5, The written assignments are approved/ not approved and can affect the final grade by raising.
Feedback on assignments is given in writing
Active participation in the course can affect the grade
Swedish
02.09.2024 - 24.11.2024
15.06.2024 - 15.09.2024
Carina Gädda
Introductions, workshops and seminars have mandatory attendance.
All assignments follow Instructions for writing in Novia and plagiation control through Ouriginal
Use of AI according to lecturer
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Exam
Individual written assignment
Tentamen: 8.11.24, allmän omtenamen
Skriftliga uppgifter:xx (not translated)
27h x 6= 162h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grunderna i klinisk radiografi.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten. (not translated)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grunderna i klinisk radiografi. (not translated)
Studerande har goda kunskaper i grunderna i klinisk radiografi. (not translated)
Studerande har utmärkta kunskaper i grunderna i klinisk radiografi. (not translated)
Carina Gädda
Face-to-face
På svenska
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Bolman, L. G., Deal, T. E., & Holmqvist, A. (2019). Nya perspektiv på organisation och ledarskap (Sjätte upplagan.). Studentlitteratur.
Wheelan Susan A., (2017) Att skapa effektiva team. Studentliteratur.
Källerman Helena (2016) Uppdrag mellanchef. Liber
Arbetskollektivavtal och arbetarskydd:
- Allmänt kommunalt tjänste- och arbetskollektivavtal AKTA
- Arbetarskyddsförvaltningsens webbtjänst
- Finlex.fi (not translated)
Lectures
Written assignment
Examinaion
Swedish
07.04.2025 - 31.05.2025
01.12.2024 - 01.04.2025
Carina Gädda
Introduktioner till kursen och till seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Att använda AI är inte tillåtet (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Exam
answers depend heavily on words and expressions found in the literature
has superficial knowledge of the subject, but shows a basic understanding of the subject
Written assignment
The student has partially followed the instructions for the written assignment. The student shows limited to a deficient knowledge of the knowledge of the substance.
Exam
can account for the literature, reflect and motivate his/her views
can give an independent account of the literature
understands most of the topic
presents independent views and can apply ideas to analogous situations
can motivate some of their claims and positions
can give some own examples
Written assignment
The student has mostly followed the instructions for the written assignment and has mastered the substance of her/his work, but the application is limited. The student can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar.
Exam
has in-depth knowledge of the subject
can analyze and interpret subject facts
master the subject versatile
has a broad grasp of the subject
presents original and apposite examples
Written assignment
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar. The assignment and the possible opponentship show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working methods
Nina Vestö
Face-to-face
Swedish
14.04.2025 - 31.05.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Sirkku Säätelä, Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Katarina Vironen
25% Face-to-face, 75% Distance learning
According to the lecturer
Lecturers, Individual/ group assignment, individual exercises, group exercise. Own activity is a must in this course
Swedish
01.10.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 07.10.2024
0 - 30
Katarina Vironen
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
1.5 credits
Approved/Rejected
To pass, you must pass in the individual assignments/ group assignments and actively participate in the course.
2 credits= 2 x 27h= 54h
Carina Gädda
Face-to-face
Course literature:
Nordeng och Spigset (2009) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
Lecture material on Moodle
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
Swedish
14.04.2025 - 30.05.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Examination
Course examination 28.5.2025
Re-examination x.x.2025 and x.x.2025
Lectures and examination x h, self studies and digital teaching methods
Katarina Vironen
Face-to-face
Clinical practice, introduction and seminarie ( compulsory)
Clinical practice is evaluated Pass/ Fail
Swedish
25.11.2024 - 15.12.2024
15.06.2024 - 17.11.2024
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Approved/Rejected
27hx 4cr= 108h
Katarina Vironen
Face-to-face
Swedish
13.01.2025 - 23.03.2025
01.11.2024 - 31.12.2024
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2023, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur
Lectures, group discussion and assignments
The course is graded 0-5 based on result in individual exam and the individual, written assignments.
In order to pass the course all parts (exam and assignments) have to be passed.
Swedish
09.09.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 13.09.2024
8 - 30
Camilla Ribacka
Additional information on the Moodle platform
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination 01.10.2024
Re-examination 25.10 and 13.12
Written assignments according to schedule
The course is 3 cr which corresponds to 81 hours of work
The students does not understand and can not apply the methods of qualitative research
Notable weakness are found in students understanding and application on the research aims and questions or the data collection stage
The student predominantly demonstrates a good understanding and can apply qualitative concepts into the different research phases
The students demonstrates a complete understanding for qualitative concepts of research and make only insignificant errors when applying and planing research
Camilla Ribacka
75% Face-to-face, 25% Distance learning
Quantitative methods: following literature is recommended Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, as well as other literature suggested by the examiner.
Qualitative methods:
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Quantitative methods: lectures, exercises in computer class, as well as written presentation
Qualitative methods: lectures and group discussion and assignment
Quantitative methods: based on the written assignment, the student's ability to understand and apply fundamental statistical concepts, and to perform a statistical analysis, is evaluated.
Qualitative method: based on a exam, the student's ability to understand and apply fundamental concepts and understanding the research process and analysis approaches, is evaluated. Written assignments have to be done on time.
Swedish
09.09.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 13.09.2024
8 - 30
Ralf Lillbacka, Camilla Ribacka
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Quantitative methods: written assignment (graded according to the scale 0-5, 1-5 is a passed grade)
qualitative methods: written assignment and presentation (graded according to the scale 0-5., where 1-5 is a passed grade)
Quantitative method: the assignment has to be submitted within a month after the end of this part of the course
Qualitative method: written assignment and presentation within a seminar
Quantitative research methodology is 2 cr which is equivalent to 54 hours work of which 12 are scheduled lectures and seminars and the rest is the students' own work. assignment is submitted on a agreed date after the lectures.
Qualitative methods is 2 cr which is equivalent to 54 hours
Quantitative methods: the student does not understand and cannot apply statistical concepts and cannot perform an adequate statistical analysis.
Qualitative methods: the student does not understand and cannot apply the research process and analysis methods.
Written assignments missing or inadequate.
Quantitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of statistical concepts, or the statistical analysis is not adequately performed.
Qualitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of analysis methods and is not adequately preform content analysis
Quantitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply statistical concepts, and only minor errors are found in the statistical analysis.
Qualitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply concepts analysis , and only minor errors are found in the analysis process.
Quantitative methods: the student demonstrates a complete understanding of statistical concepts and makes only insignificant errors when applying them, and performs a statistical analysis without errors.
Qualitative methods: the student demonstrates a complete understanding and makes only insignificant errors when applying the methods.
Katarina Vironen
Face-to-face
In Moodle
Online
Seminars
Examniation
Kursen bedöms U/GK (not translated)
Swedish
09.03.2025 - 25.05.2025
02.12.2024 - 31.12.2024
Katarina Vironen, Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
5x27h
Carina Gädda
Face-to-face
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
+Moodle (not translated)
Föreläsningar
Självstudier
Seminarie (not translated)
Swedish
14.04.2025 - 31.05.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Heidi Kronqvist
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Seminarie (not translated)
Studerande har inte följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och är inte insatt i andras arbete (not translated)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten. (not translated)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt) (not translated)
Carina Gädda
Face-to-face
All material and sources can be found at Moodle
Lectures, individual assignment, workshops, study visit
Swedish
02.09.2024 - 10.11.2024
15.06.2024 - 10.09.2024
Katarina Vironen, Radiografi och strålbehandling 1, Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Kataina: 2 examinations (part 1 and 2), according to the plan/ schedule
27h x8cr= 216h
Katarina: 27hx 4cr= 108h
67% Face-to-face, 33% Distance learning
According to the topic of Thesis
Recommended literature: Maria Henricson (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur, Lund.
Introduction lecture to the course, thesis work, followed by mainly self-directed studies with possibility to supervision. The student makes a plan for the thesis. The presentation of the plan for the thesis is the examination
The work plan for the thesis is assessed as either failed or passed.
The plan must include the following parts (for passing):
• Novia cover page
• Table of contents
• Introduction (at least 1 page): must include at least 2 sources
• Purpose and research questions
• Background (at least 4 pages). Must include: for one student: at least 6 sources, of which at least 2 are scientific and for two students: at least 9 sources, of which at least 4 are scientific
• Method (at least 1 page): Selection; Data collection; Data analysis method; Ethical considerations and Timeline
• References (of the sources used in the plan)
Length: at least 6 pages and at most 9 pages (excluding cover page, table of contents, and references)
Must follow Novia's writing guidelines: https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/
Swedish
21.10.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 13.10.2024
6 - 12
Camilla Ribacka
The content of the work plan for thesis:
Novia titlepage
Table of content
Introduction
Background (description of the topic, at least 5-6 scientific studies)
Aim and problem definition
Method (Data collection based on 2 references/discuss method of selection)
Ethical consideration (based on references)
Timetable
Reference list
Minimum 6 pages and maximum 10 pages (excl. Title page and table of content)
Follow Novia’s instructions for writing Thesis)
1. You find Novia’s title page on Moodle (no key needed)
2. Table of content is done in Word, if you do not know how to do choose ? (help) in the upper right corner and write list of content in the search field
3. The introduction should be about 1 p, where the reader is introduced to the topic and also to your interest of studying it.
4. Background shall be 3 – 5 p and divided into chapters where description of concepts and the topic of the subject. In the background you also describe the previous research done
5. Aim and problem definition can be short about ½ p.
6. The method can be described on 2-3 p. The chapter includes a description of the approach (qualitative/quantitative design), motivation for the choice and data collection method. References need to be included.
7. Ethical considerations are described on about 1 p and with the help of references ethical principles followed are discussed. refer to relevant documents on Finnish National advicory board on Research Integrity TENK. (tenk.fi)
8. Time plan should estimate how Thesis proceeds. Please do a realistic plan writing something for each month and write it also in your calender.
9. Works cited
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
1 credits
Approved/Rejected
No optional examination form
The Thesis can be a work ordered, but is not necessary always so
Presentation of work plan for thesis autumn 2024 and presentation of the thesis in May 2025
The course is 3 cr which is equivalent to 81 h work for the student
Om planen innehåller de ovan stipulerade kraven är planen och kursen godkänd. (not translated)
If the thesis plan is done according to instructions it is assessed as passed.
Camilla Ribacka
17% Face-to-face, 83% Distance learning
Course literature:
Henricson, M. (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Self-studies
Seminar
Students follow the instructions for the mid-seminar.
The data collection must be completed and the data analysis started for passing.
Those who cannot participate (or have not progressed far enough in the EA process) will receive a passed grade when the completed thesis is presented.
Swedish
01.01.2025 - 31.05.2025
15.06.2024 - 31.12.2024
Camilla Ribacka, Carina Gädda
Thesis plan should be accepted before the student take part of the Mid-seminar
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
5 credits
Approved/Rejected
Kursen Examensarbete, plan och utförande godkänns senast i samband med presentation och godkännande av färdigt examensarbete. (not translated)
Topic for thesis.
Mandatory presence at the Mid-seminar according to schedual
27 h/cr corresponds to 162 h
Passed:
The structure of the thesis is according to instructions.
The background is relevant and informative, and motivates the choice of research topic
The aim and research questions have a clear delimitation
The collection of data material and the analysis of the data is ongoing
The references are relevant and relates to the aim and research questions
The list of references are done correctly according to instructions given for writing a thesis
17% Face-to-face, 83% Distance learning
Maria Henricson (red.) (2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, Lund.
Written thesis
Seminar
Thesis is graded 0-5
Opposition of another student's work passed or failed
Maturity test is graded passed or failed
Swedish
03.03.2025 - 31.05.2025
01.01.2025 - 31.07.2025
Camilla Ribacka, Katarina Vironen, Carina Gädda
More information on the Moodle page of the course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
5 credits
H-5
Thesis
Maturity test
Presentation of thesis in public
Spring 2025 week 21 presentation of thesis and maturity exam
Fall 2025 week x
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten för studien är irrelevant och källkritik saknas.
Metod:
Metodvalet beskrivs inte eller beskrivningen är bristfällig och irrelevant.
Samstämmigheten med metodbeskrivningen och hur studien har genomförts är mycket bristfällig/felaktig.
Den etiska diskussionen är inte relevant/saknas.
Studien/undersökningen är inte tillräckligt omfattande för ett EA.
Slutsatserna ologiska och följer inte på en analys av ett datamaterial Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Resultat:
Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Den logiska strukturen saknas och resultatdiskussionen är okritisk och intetsägande
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Slarvig layout och källförteckningen är bristfällig/felaktig.
Presentationen är ostrukturerad, oförberedd och inte relevant, opponeringen är inte relevant utan baseras på ett subjektivt tyckande.
Omoget, osjälvständigt och problemfyllt arbetssätt. (not translated)
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis irrelevant litteratur och förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven
Ett osjälvständigt refererande skrivsätt används.
En viss källkritik kan uppfattas.
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis relevant litteratur men förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven. Källorna är få, endast delvis relevanta och utgör en svag teoretisk ram för arbetet.
Förmågan att presentera en översikt av relevant forskning är svag.
Källkritiken är bristfällig.
Metod:
Metodbeskrivningen, metoddiskussionen och den etiska diskussionen är rudimentär och ofullständig. Resultat- och metoddiskussionen, innefattande en kritisk granskning av undersökningen/studien, är inte relevant med avseende på arbetet. Slutsatserna är outvecklade och triviala.
Delar av metodbeskrivningen, metoddiskussionen och/eller den etiska diskussionen är bristfällig. Resultat-, metoddiskussionen/den kritiska granskningen är mycket ytlig.
Slutsatserna är triviala.
Resultat:
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande, samt är ofullständig med avseende på vad som är relevant för arbetets syfte.
Presentationens logiska stringens är svag.
Återkopplingen till syftet är synnerligen svag i slutledningen.
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande och vissa aspekter som är centrala med avseende på arbetets syfte behandlas ofullständigt eller inte alls.
Presentationen är till vissa delar inte stringent. Återkopplingen till syftet är svag i slutledningen.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt.
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller är oändamålsenligt för ett examensarbete. Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är relativt osystematisk, opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt. (not translated)
Teoretisk grund:
Det finns en grundläggande förmåga att syntetisera och den teoretiska bakgrunden och utgångspunkterna bilda en fungerande teoretisk helhet.
Litteraturen är relevant med avseende på temat och den teoretiska utgångspunkten lämplig.
En god källkritik.
Studien/undersökningen utgår från en god teoretisk helhet baserad på omfattande och relevant litteratur, samt en klar och adekvat teoretisk utgångspunkt.
Källkritiken är god.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande, dock utan ingående diskussion av olika metodval.
Undersökningen/studien har en omfattning motsvarande ett EA och är väl genomförd.
Den etiska diskussionen är kortfattad men redovisar de relevanta etiska frågorna.
Den kritiska granskningen är omfattande men inte reflekterande.
Slutsatserna är rimliga och återknyter till syftet men påvisar ingen förmåga att reflektera utöver detta.
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor. Slutsatserna är omfattande och välgrundade.
Resultat:
Resultatredovisningen är systematisk men resonemanget trevande och företrädesvis refererande.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är klar, men kortfattad och outvecklad, avsaknad av reflektion.
Resultatredovisningen är korrekt, systematisk och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande och påvisar styrkor och svagheter i genomförandet.
Presentation:
Bra sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard. Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.
Mycket bra sammanfattning av undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard. Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema. Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig. (not translated)
Teoretisk grund:
Bakgrunden och utgångspunkten är mycket välgrundad och välskriven samt visar en förmåga att förstå temat ur olika perspektiv. Ett reflekterade förhållningssätt beträffande temat är synligt i arbetet. Den teoretiska utgångs-punkten är väl vald och skribenten förmår att kritiskt utvärdera dess förtjänster och begränsningar.
Källorna är omfattande och relevanta, samt visar på en påfallande förmåga till källkritik.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet, samt visar förmåga att överväga olika alternativ.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor.
Slutsatserna är omfattande och välgrundade; skribenten förmår också kritiskt värdera dessa och visa på nya perspektiv och frågor för fortsatt forskning.
Resultat:
Resultatredovisningen är välstrukturerad, innovativ och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande. Styrkor och svagheter i genomförandet av studien/undersökningen diskuteras. Arbetet avslutas med en intresseväckande avslutning, välgrundad syntes och utvecklingsmöjligheter.
Presentation:
Utmärkt sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar även på en god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över skribentens tema.
Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft. (not translated)
Carina Gädda
Face-to-face
Swedish
08.08.2025 - 22.12.2025
31.12.2024 - 28.02.2025
Heidi Kronqvist, Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5