Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Anttila K, Kaila-Mattila T, Kan S, Puska E-L & Vihunen R. 2004. Vård och välbefinnande. Utbildningsstyrelsen. Tammerfors
Iivanainen A & Syväoja, P 2012. ,Hoida ja Kirjaa. SanomaPro (valda delar)
www.kaypahoito.fi
ww.vardhandboken.se
Närundervisning
Individuella arbeten
Kliniska övningar på KTC ( obligatorisk närvaro)
Självstudier (not translated)
The examination is assessed 0-5
Clinical exercises are assessed UK / GK
Can receive feedback and shows willingness to develop practical skills
Can ask questions that are relevant to one's own learning
Can perform the practical tasks both under supervision and independently
Can follow directives and instructions and takes responsibility for tasks
Can make decisions concerning practical tasks
Knows the values and takes into account the principles of professional ethics
Can collaborate with others in the student group
Swedish
19.09.2022 - 04.12.2022
15.06.2022 - 18.09.2022
Yvonne Sjöberg-Ehn
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Examination
Mandatory attendance 100% during practical exercises
Approved exercises in training classes
Ulla Penttinen
Face-to-face
Penttinen, Ulla. Kurskompendium på moodle
Brauner et al. Medicinsk mikrobiologi. Studentlitteratur 2021
Ericson & Ericson. Klinisk mikrobiologi. Liber 2018
Melhus. Klinisk mikrobiologi. Studentlitteratur 2019
Bränden. Immunförsvaret och viruset. Celanders förlag 2021
Wold och Mölne. Infektionsimmunologi. Liber 2022
Braun & Anderson. Patofysiologi. Studentlitteratur 2012
Karhumäki, Jonsson & Saros. Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita 2021
Heikkinen, Järvinen & Vapalahti. Immunologia. Duodecim 2022
Holmström, Virtanen, Björn & Rissanen. Patofysiologia. SanomaPro 2020 (not translated)
Föreläsningar, diskussioner, kunskapsverkstäder, självstudier (not translated)
Swedish
19.09.2022 - 20.11.2022
15.06.2022 - 19.09.2022
Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Kursen kan tenteras (not translated)
Kursen examineras genom två deltenter och ett skriftligt arbete
Kurstentamina:
vecka 43
vecka 45
Omtentamina
2022:
25.11
9.12
2023:
20.1
10.2 (not translated)
Marice Nedergård
67% Face-to-face, 33% Distance learning
INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Kapitel 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen
Kapitel: omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever
Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 17. Omvårdnad vid diabetes mellitus
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke
Medibas via www.ezproxy.novia.fi
I Medibas: Välj ”Kliniska kapitel” → ”Ortopedi” Under Ortopedi läs/se igenom materialet under följande ”flikar” 1) Tillstånd och sjukdomar, 2) Symtom och tecken, samt 3) Illustrationer.
Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna
AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård. (not translated)
Lectures, demonstrations, Group work, Individual work, Videos, Simulation exercises,
Deltagit i föreläsningarna
Deltagit i iv-kanylering, praktiska övningar
Godkänd News test
Individuell/parvis inlämningsuppgift: GK/UK
Godkänd tentamen (not translated)
Swedish
12.09.2022 - 06.11.2022
15.06.2022 - 12.09.2022
Jannica Andtfolk, Yvonne Sjöberg-Ehn, Marice Nedergård
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
INTENSIVVÅRD
Individuell/paruppgift inlämnas via moodle
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen (not translated)
27 h/sp. Totalt 81 h
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD 2 sp
Teori 4h + 4h + 3 h =
Teori 3 h
Studier på egen hand 17 h
AKUTVÅRD 0,5 sp
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h
INTENSIVVÅRD 0,5 sp
4 h
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande
Gemensam tentamen: 2 h
Närstudier: 15 h
Studier på egen hand: ca 25 h
Totalt: 81 h (not translated)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap. (not translated)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). (not translated)
Katarina Vironen
Face-to-face
Finns på Moodle men bl.a
Medicinsk fysik, Eva Berglund&Bo-Anders Jönsson
Grundläggande strålningsfysik, Mats Isaksson, 2002 och nyare upplaga
Strålskydd, Karl-Johan Johansson
Säteily ja terveys, Wendla Paile, Säteilyturvakeskus, 1996
Andra aktuella forskningar och rapporter ( bl.a STUK) (not translated)
Föreläsningar, workshop
Kursdelarna får ett gemensamt vitsord, bedöms 0-5. För godkänd kurs krävs godkända sammanlagda poäng för tenterna/test och inlämningar. Godkända obligatoriska inlämningar/ övningsarbeten. (not translated)
Swedish
26.08.2022 - 31.12.2022
15.06.2022 - 11.09.2022
Anders Skjäl, Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Written exam
Klinisk fysik: deltentamen x 2
Strålbiologi: övningsuppgifer, on-line test (not translated)
Radiation physics 27h x= 54h
Radiation biology 27h x= 54h
Underkända obligatoriska inlämningar/ övningsarbeten. Underkänt om sammanlagda poängen för inlämningar/ tenter och tester inte överstiger poäng för godkänt resultat, 50% rätt. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt) (not translated)
Katarina Vironen
Face-to-face
Olika atlas om projektioner för nativröntgen, bl.a
Pocket Atlas of Radiographic Positioning , T.B. Moeller och E.Reif (not translated)
Kliniska övningar/KTC och VCS
Klinisk praktik (not translated)
Workshops: Övningar och kliniska test gk/uk
Praktik: Inlämningsuppgifter och praktik gk/uk (not translated)
Swedish
10.04.2023 - 28.05.2023
01.12.2022 - 09.04.2023
Camilla Ribacka, Katarina Vironen, Radiografi och strålbehandling 1
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Approved/Rejected
Godkända övningar och kliniskt test, godkänd praktik och övningsuppgifter (not translated)
38t/vecka (not translated)
Underkänd övningar och kliniska test
Underkända inlämningsuppgifter och praktikperiod (not translated)
Godkänd övningar och kliniska test samt godkända inlämningsuppgifter och praktikperiod (not translated)
Katarina Vironen
Face-to-face
Praktik på angio, MRI/CT, nativ (not translated)
Godkänd/ underkänd praktik (not translated)
Swedish
14.11.2022 - 16.04.2023
15.06.2022 - 13.11.2022
Camilla Mattjus, Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
27t/sp och under praktiken 38t i veckan (not translated)
Godkänd praktik, uppnådda mål för praktiken
Underkänd praktik, ouppnådda mål för praktiken (not translated)
Katarina Vironen
Face-to-face
Praktik enligt praktikplatsplaneringen (not translated)
Praktikperioden godkänd eller underkänd, enligt utvärderingskriterierna (not translated)
Swedish
14.11.2022 - 16.04.2023
15.06.2022 - 13.11.2022
Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
27t/sp och 38t/ vecka på praktikplatsen (not translated)
Godkänd praktik- målen för praktiken är uppnådda
Underkänd praktik- målen för praktiken är inte uppnådda (not translated)
Katarina Vironen
Face-to-face
Kompenier, pp-presentationer, se Moodle
Radiologi (2022) L. Blomqvist och S. Zackrisson.
Patient care in radiography : with an introduction to medical imaging. (2017) Ehrlich, Ruth Ann, author ; Coakes, Dawn M., author. Elsevier, Ninth edition
Radiography of children : a guide to good practice (2004) Hardwick, Judith ; Gyll, Catherine. Elsevier/Churchill Livingstone
Föreskrifter
Rekommendationer
Aktuell forskning
Websidor (not translated)
Föreläsningar, övningar, diskussioner (not translated)
Godkänd tentamen, godkända obligatoriska inlämningsuppgifter och övningsarbeten (not translated)
Swedish
10.10.2022 - 02.04.2023
15.06.2022 - 09.10.2022
Camilla Ribacka, Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Tentamen - enligt överenskommelse
skriftliga inlämningsuppgifter - enligt överenskommelse
övningsuppgifter - enligt överenskommelse (not translated)
27t/sp (not translated)
Underkänd tentamen, oinlämnade obligatoriska uppgifter och arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt) (not translated)
Terese Herrgård-Backlund
Face-to-face
-according to the lecturer (information on Moodle)
Lectures, oral exercises, team work, work in pairs, presentations, individual tasks and written assignments.
Grades 0-5 and in some exercises pass/fail.
According to the Common European Framework of Reference for languages (CEFR).
Swedish
02.01.2023 - 28.05.2023
01.12.2022 - 12.02.2023
Terese Herrgård-Backlund
Active participation is required.
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Performed presentation, approved tasks (portfolio)
-
More information on Moodle.
-
3 x 27 h = 81 hours
-
Anita Kvist
Face-to-face
Materialet finns på Moodle. (not translated)
Vi läser texter som berör vård, sjukdomar, röntgenundersökningar och laboratorieprov. Sedan samtalar vi om texterna och lär oss att använda fackterminologin i tal och skrift.
Arbetsmetoder:
Textläsning: Studerande förbereder sig hemma genom att läsa texterna och ta till sig viktig information.
Pardiskussioner och presentation i en större grupp
Skriftliga arbeten (sammanfattning)
Ordförhör
Muntlig och skriftlig tentamen (not translated)
Bedömning 1-3 goda insikter, 4-5 goda insikter. Studerande får vitsord i såväl skriftlig som muntlig framställning.
För bedömningen av kunskaper i finska som andra inhemska används Gemensam europeisk referensram för språk (CEFR). Nivå B1.1 och B1.2 anger
nöjaktiga kunskaper (vitsorden 1–3) och nivå B2 eller högre anger goda kunskaper (vitsorden 4–5). För att utföra kursen med godkänt vitsord (vitsordet
1) bör den studerande uppvisa sådana kunskaper som krävs för nivå B1.1.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/nivaskala-for-sprakkunskaper-och-sprakutveckling_2003.pdf (not translated)
Swedish
09.01.2023 - 26.02.2023
01.12.2022 - 08.01.2023
Anita Kvist
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Tvåspråkiga tenterar kursen i samband med kurstentamen. Tvåspråkiga läser materialet på egenhand. Mera info fås vid kursstarten. (not translated)
Tvåspråkiga tenterar kursen i samband med kurstentamen. Tvåspråkiga läser materialet på egenhand. Mera info fås vid kursstarten. (not translated)
Anita Kvist
Face-to-face
Swedish
09.01.2023 - 26.02.2023
10.12.2022 - 08.01.2023
Anita Kvist
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Anita Kvist
Face-to-face
Swedish
09.01.2023 - 26.02.2023
10.12.2022 - 08.01.2023
Anita Kvist
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Yvonne Sjöberg-Ehn
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Korte, H. & Myllyrinne, K. 2018. Första hjälpen. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu
Hedrenius, S. & Johansson, S. 2013. Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser. Natur och Kultur. Stockholm
Hugelius, K. & Tapani, J. 2017. Krishantering i praktiken. Studentlitteratur. Lund.
Heide, M. & Simonsson, C. 2016. Krisen inifrån. Studentlitteratur. Lund.
Lessons, demonstration, practice
Theoretical test: approved/failed
Practical tests : approved/failed
Resuscitation: 90 % correct
Swedish
16.01.2023 - 19.02.2023
01.12.2022 - 16.01.2023
Yvonne Sjöberg-Ehn
Compulsory attendance at all lessons
You can bye Electronic First Aid card after completed course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Practical tests and theoretic test during lesson time
1sp=27h (not translated)
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5
Swedish
26.09.2022 - 25.11.2022
15.06.2022 - 25.09.2022
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Course examination 23rd of November 2022
Re-examination 2nd of February and 31st of March 2023
Lectures and examination 22 h, self studies and digital teaching methods 59 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Weak knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5
Swedish
30.01.2023 - 19.03.2023
01.12.2022 - 10.02.2023
Camilla Ribacka
Mera information på kursens Moodle (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Course examination 17th of March 2023
Re-examination 21.04.2023 and 26.05.2023
1 cr corresponds to 27 hours work for the student
Lectures and examination 23 h, self studies and digital teaching methods 58 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Katarina Vironen
Face-to-face
Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle. (not translated)
Introduction to academic studies: Lecturers, presentations, virtual test ( library/ informationservice)
Kommunikation
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav (not translated)
Swedish
29.08.2022 - 20.11.2022
15.06.2022 - 19.12.2022
Katarina Vironen, Anita Kvist, Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.
Introduktion: On-line tent i informationssökning samt i inroduktionskursens material (not translated)
Kommunikation:Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet (not translated)
Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket (not translated)
Katarina Vironen
Face-to-face
Clinical radiography: webpages, current research
Lecturers, workshops, study visits
Clinical radiography: Tentamina will be graded between 0-5, The written assignments are approved/ not approved and can affect the final grade by raising.
Swedish
29.08.2022 - 02.11.2022
15.06.2022 - 11.09.2022
Katarina Vironen, Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Exam
Individual written assignment
2.12 kl. 14.30-16.00
Omtent 1 20.1.2023 kl. 12-16
Omtent 2 10.3.2023 kl. 12-16 (not translated)
27h x 6= 162h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grunderna i klinisk radiografi.
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten. (not translated)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grunderna i klinisk radiografi. (not translated)
Studerande har goda kunskaper i grunderna i klinisk radiografi. (not translated)
Studerande har utmärkta kunskaper i grunderna i klinisk radiografi. (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Bolman, L. G., Deal, T. E., & Holmqvist, A. (2019). Nya perspektiv på organisation och ledarskap (Sjätte upplagan.). Studentlitteratur.
Wheelan Susan A., (2017) Att skapa effektiva team. Studentliteratur.
Källerman Helena (2016) Uppdrag mellanchef. Liber
Online, self studies, individual work, groupwork
Swedish
01.01.2023 - 26.05.2023
01.12.2022 - 19.02.2023
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
1sp motsvarar 27h arbete. (not translated)
Jannica Andtfolk
Face-to-face
Godkänd/underkänd
Kriterierna finns i praktikdokumentet som vi går igenom vid introduction. (not translated)
Swedish
05.12.2022 - 18.12.2022
15.06.2022 - 22.11.2022
Jannica Andtfolk
Introduction och semniariet obligatoriskt (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Praktik på äldreboende. (not translated)
Praktik 40h/vecka
Obligatorisk närvaro 100 %
Godkända uppgifter och seminarie (not translated)
Godkända inlämningsuppgifter (not translated)
1sp 27h
3sp 81h
2veckor praktik 40h/vecka = 80h (not translated)
Katarina Vironen
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Lagar och förordningar, föreskrifter, rapporter.
Medicinsk fysik av E. Berglund och B-A. Jönsson, 2019.
Radiologi av L. Blomqvist och S. Zackrisson,2022.
Aktuell forskning
Annat av föreläsaren angiven litteratur (not translated)
Föreläsningar, övningar, kliniska övningar, övningsarbete (not translated)
Kursen utvärderas genom skriftligt arbete, inlämningar, ev deltentamen samt aktivitet under lektionerna, kliniska övningar har obligatorisk närvaro ( dosmätningar och räkningar) (not translated)
Swedish
09.01.2023 - 26.03.2023
01.12.2022 - 08.01.2023
0 - 14
Camilla Ribacka, Katarina Vironen, Radiografi och strålbehandling 1
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
1 credits
H-5
Skriftlig övningsuppgift eller deltentamen (not translated)
27t/sp x 5= 135t (not translated)
Underkänt skriftligt arbete/ deltenter och/ eller inlämningar. Frånvaro från obligatoriska kliniska övningar/ dosmätningar och dosberäkning. Frånvaro kräver komplettering. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt) (not translated)
Rika Levy-Malmberg
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Lectures group discussion and assignments
0-5
Swedish
19.09.2022 - 13.11.2022
15.06.2022 - 13.09.2022
Rika Levy-Malmberg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Group assignment and home test, the test on Moothe
Based on the test on Moodle and group assignment graded as 0-5
The course is 3 cr. 1 cr=27 hours; 3 cr= 81 hours,
The students does not understand and can not apply the methods of qualitative research
Notable weakness are found in students understanding and application on the research aims and questions or the data collection stage
The student predominantly demonstrates a good understanding and can apply qualitative concepts into the different research phases
The students demonstrates a complete understanding for qualitative concepts of research and make only insignificant errors when applying and planing research
Rika Levy-Malmberg
75% Face-to-face, 25% Distance learning
Quantitative methods: following literature is recommended Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, as well as other literature suggested by the examiner.
Qualitative methods:
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Quantitative methods: lectures, exercises in computer class, as well as written presentation
qualitative methods: lectures and group discussion and assignment
Quantitative methods: based on the written assignment, the student's ability to understand and apply fundamental statistical concepts, and to perform a statistical analysis, is evaluated.
qualitative method: based on a home exam, the student's ability to understand and apply fundamental concepts and understanding the research process and analysis approaches, is evaluated
Swedish
19.09.2022 - 13.11.2022
15.06.2022 - 19.09.2022
Ralf Lillbacka, Rika Levy-Malmberg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Quantitative methods: written assignment (graded according to the scale 1-5)
qualitative methods: written assignment and presentation (graded according to the scale 1-5)
Quantitative method: the assignment has to be submitted within a month after the end of this part of the course
qualitative method: group written assignment and presentation within a seminar
Quantitative research methodology is 2 cr which is equivalent to 54 hours work of which 12 are scheduled lectures and seminars and the rest is the students' own work. assignment is submitted on a agreed date after the lectures.
qualitative methods is 2 cr which is equivalent to 54 hours
Quantitative methods: the student does not understand and cannot apply statistical concepts and cannot perform an adequate statistical analysis.
Qualitative methods: the student does not understand and cannot apply the research process and analysis methods.
Quantitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of statistical concepts, or the statistical analysis is not adequately performed.
qualitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of analysis methods and is not adequately preform content analysis
Quantitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply statistical concepts, and only minor errors are found in the statistical analysis.
Qualitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply concepts analysis , and only minor errors are found in the analysis process.
Quantitative methods: the student demonstrates a complete understanding of statistical concepts and makes only insignificant errors when applying them, and performs a statistical analysis without errors.
Qualitative methods: the student demonstrates a complete understanding and makes only insignificant errors when applying the methods.
Katarina Vironen
Face-to-face
According to the lecturer
Lecturers, study visits, workshops
Tentamina will be graded between 0-5, The written assignments are approved/ not approved and can affect the final grade by raising.
Swedish
12.09.2022 - 13.11.2022
15.06.2022 - 12.09.2022
Camilla Ribacka, Katarina Vironen, Radiografi och strålbehandling 1
Tecnology: Bo Lind (0,3). Lecture 2 h
Onkology: Heidi Bengts (0,4) Lecture 6 h in auditory and 1,5 h with the radiogrpaher group
Doseplanning: Emil Strandback (0,3) 3 h / group
Radiationtherapy clinical practice: Johanna Hernberg (2)
Radiationtherapy theory: Katarina Vironen (4)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Exams
Tent 1: 26.10
Tent 2: 3.11 ( annullerad), 18.11 (not translated)
27h x 7= 189h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grunderna i terapeutisk radiografi
Studerande har inte lämnat in sina individuella arbeten. (not translated)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grunderna i terapeutisk radiografi. (not translated)
Studerande har goda kunskaper i grunderna i terapeutisk radiografi. (not translated)
Studerande har utmärkta kunskaper i grunderna i terapeutisk radiografi. (not translated)
Camilla Ribacka
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Lecturers, discussion, seminar
Swedish
11.01.2023 - 26.05.2023
01.12.2022 - 31.03.2023
Camilla Ribacka, Ulla Penttinen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
Approved/Rejected
Presentation av godkänd plan för examensarbete (not translated)
Skriftlig idéplan klar inom maj 2023
Presentation av plan klar inom maj 2023
Godkänd plan inom maj 2023 (not translated)
27h x 2= 54h
Camilla Ribacka
Face-to-face
Eget arbete
Handledning (not translated)
Examensarbete bedöms med vitsordet 0-5
Mognadsprov bedöms GK/UK (not translated)
Swedish
16.04.2023 - 28.05.2023
01.12.2022 - 15.04.2023
Camilla Ribacka
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Examensarbete, samt mognadsprov (not translated)
Offentlig presentation av examensarbeten hösten 2023, vecka 48 (not translated)
Camilla Ribacka
Face-to-face
Eget arbete
Seminarium (not translated)
Examensarbete bedöms med vitsordet 0-5
Mognadsprov bedöms GK/UK (not translated)
Swedish
04.09.2023 - 15.12.2023
02.07.2023 - 31.07.2023
Camilla Ribacka, Katarina Vironen, Anita Kvist
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy
H-5
Examensarbete
Godkänt mognadsprov (not translated)
Hösten 2023, vecka (not translated)
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten för studien är irrelevant och källkritik saknas.
Metod:
Metodvalet beskrivs inte eller beskrivningen är bristfällig och irrelevant.
Samstämmigheten med metodbeskrivningen och hur studien har genomförts är mycket bristfällig/felaktig.
Den etiska diskussionen är inte relevant/saknas.
Studien/undersökningen är inte tillräckligt omfattande för ett EA.
Slutsatserna ologiska och följer inte på en analys av ett datamaterial Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Resultat:
Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Den logiska strukturen saknas och resultatdiskussionen är okritisk och intetsägande
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Slarvig layout och källförteckningen är bristfällig/felaktig.
Presentationen är ostrukturerad, oförberedd och inte relevant, opponeringen är inte relevant utan baseras på ett subjektivt tyckande.
Omoget, osjälvständigt och problemfyllt arbetssätt. (not translated)
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis irrelevant litteratur och förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven
Ett osjälvständigt refererande skrivsätt används.
En viss källkritik kan uppfattas.
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis relevant litteratur men förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven. Källorna är få, endast delvis relevanta och utgör en svag teoretisk ram för arbetet.
Förmågan att presentera en översikt av relevant forskning är svag.
Källkritiken är bristfällig.
Metod:
Metodbeskrivningen, metoddiskussionen och den etiska diskussionen är rudimentär och ofullständig. Resultat- och metoddiskussionen, innefattande en kritisk granskning av undersökningen/studien, är inte relevant med avseende på arbetet. Slutsatserna är outvecklade och triviala.
Delar av metodbeskrivningen, metoddiskussionen och/eller den etiska diskussionen är bristfällig. Resultat-, metoddiskussionen/den kritiska granskningen är mycket ytlig.
Slutsatserna är triviala.
Resultat:
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande, samt är ofullständig med avseende på vad som är relevant för arbetets syfte.
Presentationens logiska stringens är svag.
Återkopplingen till syftet är synnerligen svag i slutledningen.
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande och vissa aspekter som är centrala med avseende på arbetets syfte behandlas ofullständigt eller inte alls.
Presentationen är till vissa delar inte stringent. Återkopplingen till syftet är svag i slutledningen.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt.
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller är oändamålsenligt för ett examensarbete. Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är relativt osystematisk, opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt (not translated)
Teoretisk grund:
Det finns en grundläggande förmåga att syntetisera och den teoretiska bakgrunden och utgångspunkterna bilda en fungerande teoretisk helhet.
Litteraturen är relevant med avseende på temat och den teoretiska utgångspunkten lämplig.
En god källkritik.
Studien/undersökningen utgår från en god teoretisk helhet baserad på omfattande och relevant litteratur, samt en klar och adekvat teoretisk utgångspunkt.
Källkritiken är god.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande, dock utan ingående diskussion av olika metodval.
Undersökningen/studien har en omfattning motsvarande ett EA och är väl genomförd.
Den etiska diskussionen är kortfattad men redovisar de relevanta etiska frågorna.
Den kritiska granskningen är omfattande men inte reflekterande.
Slutsatserna är rimliga och återknyter till syftet men påvisar ingen förmåga att reflektera utöver detta.
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor. Slutsatserna är omfattande och välgrundade.
Resultat:
Resultatredovisningen är systematisk men resonemanget trevande och företrädesvis refererande.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är klar, men kortfattad och outvecklad, avsaknad av reflektion.
Resultatredovisningen är korrekt, systematisk och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande och påvisar styrkor och svagheter i genomförandet.
Presentation:
Bra sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard. Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.
Mycket bra sammanfattning av undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard. Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema. Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig. (not translated)
Teoretisk grund:
Bakgrunden och utgångspunkten är mycket välgrundad och välskriven samt visar en förmåga att förstå temat ur olika perspektiv. Ett reflekterade förhållningssätt beträffande temat är synligt i arbetet. Den teoretiska utgångs-punkten är väl vald och skribenten förmår att kritiskt utvärdera dess förtjänster och begränsningar.
Källorna är omfattande och relevanta, samt visar på en påfallande förmåga till källkritik.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet, samt visar förmåga att överväga olika alternativ.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor.
Slutsatserna är omfattande och välgrundade; skribenten förmår också kritiskt värdera dessa och visa på nya perspektiv och frågor för fortsatt forskning.
Resultat:
Resultatredovisningen är välstrukturerad, innovativ och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande. Styrkor och svagheter i genomförandet av studien/undersökningen diskuteras. Arbetet avslutas med en intresseväckande avslutning, välgrundad syntes och utvecklingsmöjligheter.
Presentation:
Utmärkt sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar även på en god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över skribentens tema.
Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft. (not translated)