Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Yvonne Sjöberg-Ehn
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Terveysportti
Vårdhandboken
Moodle material
Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar
Self-study
On-campus teaching
Individual works
practical exercises at KTC - Compulsory attendance
The examination is graded 0-5
Written exercises are assessed UK/GK
Clinical exercises are assessed UK/GK
Swedish
14.10.2024 - 24.11.2024
15.06.2024 - 24.10.2024
Yvonne Sjöberg-Ehn
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Mandatory attendance 100% for practical exercises
Approved exercises in training classes
Approved submissions.
Autumn 2024
27h/ECT
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry and Molecular Diagnostics. Burtis, Burns. 7th or 8th ed. Elsevier
Research articles
Material on Moodle
Lectures, discussions, literature studies, written assignments
Assignments are graded 0-5.
Mandatory presence at discussions
Swedish
06.01.2025 - 06.04.2025
02.12.2024 - 07.01.2025
Camilla Ribacka
Additional information on the Moodle page of the course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Exam
Deadline for assignments
3 cr corresponds to 81 hours of studies
Assignments are inadequate. The student did not participate in the discussions.
The extent of the assignments are weak. The student´s participation in the discussions was weak.
The extent of the assignments are weak. The student´s participation in the discussions was weak.
The extent of the assignments are weak. The student´s participation in the discussions was excellent.
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Nelson & Cox. Lehninger Principles of biochemistry. 8th edition. Macmillan 2021
Bruce Alberts, Karen Hopkin, Alexander Johnson, David Morgan, Martin Raff, Keith Roberts, Peter Walter. Essential Cell Biology 2019
Erlanson-Albertsson & Gullberg. Cellbiologi. Studentlitteratur
Scientific articles
Lecture material
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
Written examination and mandatory task
Course grade 0-5
Swedish
20.01.2025 - 23.03.2025
02.12.2024 - 19.01.2025
Camilla Ribacka
Additional information on the Moodle page of the course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Examination
Course examination 14.03.2025
Re-examination 04.04.2025, 23.05.2025 and 12.09.2025
Lectures and examination 21 h, self studies and digital teaching methods 60 h
Inadequate knowledge of the subject
Weak knowledge of the subject
Good knowledge of the subject
Excellent knowledge of the subject
Camilla Höglund
Face-to-face
Material finns på kursens moodlesida (not translated)
Kursen innehåller teori om biometodik och laborationer. (not translated)
Bedömningen baserar sig på
- godkänd Köhlerinställning och mikroskopering
- godkända laborationer och uppgifter (not translated)
Swedish
26.08.2024 - 07.06.2026
15.06.2024 - 30.11.2024
Mikaela Engvall, Camilla Höglund
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Kursen kan inte tenteras.
Mikroskopieringen innehåller en praktisk tentamen på Campus. (not translated)
Uppgifternas inlämningsdatum finns på kursmoodlen (not translated)
1 sp är 27 h arbete för studerande.
Hösten 2024: Mikroskopi 1 sp, praktiska övningar i klass + tentamen 2h x 5
Våren 25: 2 SP.
I studiepoängen ingår laborationer och uppgifter (not translated)
Tar emot feedback och utför praktiska uppgifter under handledning
Följer anvisningar, beaktar säkerhet och tar ansvar för sina uppgifter
Ställer relevanta frågor för den egna inlärningen
Kan kommunicera och samarbeta med andra personer i teamet (not translated)
Sanna Gunell
Face-to-face
Swedish
30.09.2024 - 17.11.2024
15.06.2024 - 08.10.2024
Mikaela Engvall, Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Face-to-face
Carlson & Linder. Introduktion till mikrobiologi.
Hedman et al. Mikrobiologia.
Murray, Rosenthal & Pfaller. Medical Microbiology. 8th edition.
https://www.elsevier.com/books/medical-microbiology/murray/978-0-323-29956-5
Bok på nätet http://www.microbiologybook.org/book/bact-sta.htm
Roitt’s Essential Immunology 13th Edition Peter J. Delves, Seamus J. Martin, Dennis R. Burton, Ivan M. Roitt
Nätsidor & tidskrifter
https://www.asm.org/
http://jcm.asm.org/
https://www.thl.fi/ttr/gen/rpt/statistiker.html (THL, register över smittsamma sjukdomar)
https://thl.fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/seurantajarjestelmat-ja-rekisterit/tartuntatautirekisteri/tartuntatautien-esiintyvyystilastot (not translated)
Fördjupning av klinisk mikrobiologi, immunologi och patologi genom;
Föreläsningar
Självstudier
Diskussioner
Aktuella vetenskapliga artiklar (not translated)
Swedish
13.01.2025 - 23.02.2025
02.12.2024 - 12.01.2025
Camilla Höglund
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Tentamen (not translated)
Kurstentamen 19.2.2025
Omtentamen 7.3.2025 och 4.4.2025 (not translated)
2 sp = 2 x 27 h (not translated)
Face-to-face
-according to the lecturer (information on Moodle)
Lectures, oral exercises, team work, work in pairs, presentations, individual tasks and written assignments.
Grades 0-5 and in some exercises pass/fail.
According to the Common European Framework of Reference for languages (CEFR).
Swedish
27.01.2025 - 02.03.2025
02.12.2024 - 26.01.2025
Terese Herrgård-Backlund
Active participation is required.
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Performed presentation, written exam.
-
More information on Moodle.
-
3 x 27 h = 81 hours
-
Face-to-face
Material on Moodle.
We read texts and discuss topics within our own field. We learn to use the terminology in both speech and writing.
Interactive lessons
Lectures
Oral and written exercises in pairs and in groups
Assignments
Own work
Vocabulary tests
Oral and written examination
According to the common European Framework of Reference for languages (CEFR).
Students receive grades for both oral and written skills.
The assessment is based on the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Level B1.1 and B1.2 indicate satisfactory knowledge (grades 1–3), and level B2 or higher indicates good knowledge (grades 4–5). To complete the course with a passing grade (grade 1), the student should demonstrate the knowledge required for level B1.1.
Swedish
27.01.2025 - 02.03.2025
02.12.2024 - 27.01.2025
Anna Korhonen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Oral and written examination at the end of the course.
3 x 27h = 81 hours
Yvonne Sjöberg-Ehn
Face-to-face
Korte, H. & Myllyrinne, K. 2018. Första hjälpen. Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu
Hedrenius, S. & Johansson, S. 2013. Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser. Natur och Kultur. Stockholm
Hugelius, K. & Tapani, J. 2017. Krishantering i praktiken. Studentlitteratur. Lund.
Heide, M. & Simonsson, C. 2016. Krisen inifrån. Studentlitteratur. Lund.
Lessons, demonstration, practice
Theoretical test: approved/failed
Practical tests : approved/failed
Resuscitation: 90 % correct
Swedish
03.02.2025 - 09.03.2025
02.12.2024 - 02.02.2025
Yvonne Sjöberg-Ehn
Compulsory attendance at all lessons
You can bye Electronic First Aid card after completed course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Practical tests and theoretic test during lesson time
1sp=27h (not translated)
Sanna Gunell
Face-to-face
Anges på kursens moodlesida (not translated)
Föreläsningar, diskussioner, egna uppgifter (not translated)
Godkända uppgifter
Godkänd tentamen (not translated)
Swedish
26.08.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 12.09.2024
Mikaela Engvall, Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Tentamen (not translated)
1 sp är 27 h arbete för studerande (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Moore, G., Knight, G. & Blann, A. Haematology. 3rd Edition 2021.
Lichtman MA, Shafer MS, Felgar RE, Wang N. 2016. Lichtman's Atlas of Hematology.
Rodak, B. F, Carr, J. H. 2013 Clinical Hematology Atlas. Elsevier Sauders.
Hoffbrand A. V., Moss P. A. H. . 2012 Essential haematology.
Theml H., Diem H., & Haferlach T. 2004. Color Atlas of Hematology - Practical Microscopic and Clinical Diagnosis (https://www.chospab.es/biblioteca/DOCUMENTOS/Color_Atlas_of_Hematology_Practical_and_Clinical_Diagnosis_2004_Thieme.pdf)
O'Connor, B, H. 1984. A Color Atlas and Instruction Manual of Peripheral Blood Cell Morphology. Williams & Wilkins.
Perifeerisen veren morfologiaa https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/ltk/article/ima02248
Soluvisa https://kivikaarre.fi/soluvisa/
Lessons, discussion, microscopy
Examination:
The course examination will be a practical exam. To pass the course, students must reliably perform microscopy of a blood smear.
*The retake exam must be scheduled as needed according to the availability of both the student and the teacher.
Swedish
10.02.2025 - 06.04.2025
02.12.2024 - 09.02.2025
Mikaela Engvall
Competencies:
Deeper insights into the assessment of peripheral blood smears in relation to various factors affecting blood cell morphology and different disease conditions.
Content:
Review and assessment of peripheral blood smears
Anemias, red side
Infection smears, other benign conditions
Myeloproliferative disorders
Lymphoproliferative disorders
Myelodysplastic syndrome (MDS)
Acute leukemias
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
1 sp = 27 h work
3 sp = 81 h
1. Introduction and Basic Principles (Reptition)
Peripheral blood smears and staining
Normal blood cells and their morphology
2. Anemias, Red Side
Classification of anemias
Morphological changes in different types of anemias
Practical exercises
3. Infections and blood smear
Identification of infections in blood smears
Practical exercises
4. Myeloproliferative Disorders
Overview of myeloproliferative diseases
Morphological characteristics in blood smears
Practical exercises
5. Lymphoproliferative Disorders
Introduction to lymphoproliferative diseases
Morphological changes in lymphocytes
Practical exercises
6. Myelodysplastic Syndrome (MDS)
Definition and classification of MDS
Morphological changes in blood smears in MDS
Practical exercises
7. Acute Leukemias
Introduction to acute leukemias
Morphological characteristics in blood smears
Practical exercises
8. Practical Examination
Assessment Criteria for Practical Examination:
1. Preparation and Technique
- Correct preparation of the blood smear
- Handling of the microscope
2. Accuracy in Cell Counting
- Correct identification and counting of 100/200 leukocytes
- Accuracy in distinguishing between different types of leukocytes
3. Documentation of Results
4. Analysis and Interpretation
- Ability to analyze and interpret the results
- Understanding of any deviations and their clinical significance
Face-to-face
Wintrobe's Clinical Hematology. J. P. Greer, D. A. Arber, et. al.;
Chapter 1: Examination of the Blood and Bone
Chapter 2: Clinical Flow Cytometry
Section 1 Hematopoiesis
Section 3 Granulocytes and Monocytes
Section 4 The Lymphocytes
Wintrobe's Atlas of Clinical Hematology. B. Weksler.;
Chapter 1 Approach to the Microscopic evaluation of Blood and Bone Marrow
Practical Flow Cytometry in Haematology Diagnosis. M. Leach, M. Drummond, and A. Doig.;
Principles of Flow Cytometry, Limitations, Normal Blood and Bone Marrow Populations
Lichtman MA, Shafer MS, Felgar RE, Wang N. 2016. Lichtman's Atlas of Hematology.
Rodak, B. F, Carr, J. H. 2013 Clinical Hematology Atlas. Elsevier Sauders.
Hoffbrand A. V., Moss P. A. H. . 2012 Essential haematology.
Theml H., Diem H., & Haferlach T. 2004. Color Atlas of Hematology - Practical Microscopic and Clinical Diagnosis (https://www.chospab.es/biblioteca/DOCUMENTOS/Color_Atlas_of_Hematology_Practical_and_Clinical_Diagnosis_2004_Thieme.pdf)
O'Connor, B, H. 1984. A Color Atlas and Instruction Manual of Peripheral Blood Cell Morphology. Williams & Wilkins.
Online föreläsningar (not translated)
Skriftlig uppgift om hematopoes och cellernas utveckling, innehållande beskrivning av symtomer och de centrala laboratorieundersökningarna samt beskrivning av fyndernas kliniska betydelse.
Tentamen vid Campus Alere. (not translated)
Swedish
27.01.2025 - 16.03.2025
02.12.2024 - 28.02.2025
Mikaela Engvall
Syftet i kursen är att ge insikter i bedömning av perifera blodutstryk i relation till olika faktorer som påverkar blodcellsmorfologin samt till olika sjukdomstillstånd.
Studeranden:
- Kan hematopoesens teori och förstår kliniska betydelsen av olika blodkroppar.
- Kan grundläggande hematologiska metoder manuellt samt kan använda apparatur.
- Känner till preanalytiska faktorerna och kvalitetskriterierna gällande undersökningar.
- Känner till normala morfologiska fynd i ett blodutstryk.
- Känner till bioanalytikerns uppgifter vid benmärgsprovtagning och analys.
Kursen innehåller granskning och bedömning av perifera blodutstryk. (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
25h lektioner (distans) och
56h självstudier, skrivande av uppgifter. (not translated)
Face-to-face
Murphy, M. F. et al., Practical Transfusion Medicine, 2017.
McCullough, J. Transfusion Medicine, 2016.
Reid, M. E., et al. The Blood Group Antigen FactsBook, 2012.
Finnish red cross, Blood Service: https://www.veripalvelu.fi/en/
SWE:
Gahrton & Juliusson 2012. Blodets sjukdomar. Studentlitteratur. Lund
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm
Finlands röda kors blodtjänst. Blod- och plasmaprodukter. Senaste upplaga på FRKB:s hemsida. Helsingfors
Handbok för blodprodukter 2021 (Blodtjänsten)
SPR Blodtjänsten: https://www.blodtjanst.fi/
FIN:
Porkka, Lassila, Remes m fl. 2015. Veritaudit. Duodecim. Helsinki
Virtual (Moodle) course.
Students:
- Have insights into the coagulation process and blood transfusion theory.
- Possess fundamental knowledge of clinical laboratory investigations and the investigative process related to these.
- Are familiar with the terminology in hemostasis and immunohematology.
- Know central sources of information within this field.
- Understand the significance of hemostasis and immunohematology in clinical laboratory analysis
Swedish
10.03.2025 - 07.12.2025
02.12.2024 - 09.03.2025
Mikaela Engvall
Content:
2,5 sp (67,5 hours): Blood groups, blood transfusion control, and laboratory investigations related to these topics.
0,5 sp (13,5 hours): Hemostasis
The purpose of the course is for students to:
- Gain insights into the hemostasis mechanism/coagulation process.
- Acquire fundamental knowledge in blood group serology and transfusion medicine.
- Develop basic understanding of clinical laboratory investigations related to these topics.
- Familiarize themselves with the prevention, diagnosis, and treatment approaches for the most common diseases within the focus areas of the course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
2,5 sp (67,5 hours): Blood groups, blood transfusion control, and laboratory investigations related to these topics.
0,5 sp (13,5 hours): Hemostasis
Camilla Höglund
Face-to-face
Nastic & Wagner. Histologi. Studentlitteratur
Mescher. Junqueira’s Basic Histology: Text and Atlas, Fifteenth Edition. Lange
Websidor om histoteknik (not translated)
Föreläsningar
Diskussioner
Självstudier
Aktuella vetenskapliga artiklar (not translated)
0 - 5 (not translated)
Swedish
06.01.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 05.01.2025
Camilla Höglund
Histoteknikdelen (teorin) hör ihop med laborationerna i histoteknik som ingår i Biometodik 1 kursen. (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Tentamen (not translated)
Histologidelen kan studeras på egen hand och tenteras senast i maj 2025 (vitsord 0-5)
Histoteknikdelen tenteras i Moodle (flervalsfrågor) innan laborationerna i maj 2025 (GK/UK).
Kurstentamen xx.xx.2025. Omtentamen på allmän omtentamen fre 23.5.2025 kl. 12-16 och fre 12.9.2025 kl. 12-16. (not translated)
3 sp motsvarar 81h studier.
Föreläsningar och examination 21 h,
självstudier och digitala undervisningsformer 60 h (not translated)
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Other recommended literature:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5 based on result in individual exam. On line quizzes are graded passed or failed.
In order to pass the course all parts (exam and quizzes) have to be passed.
Swedish
23.09.2024 - 16.12.2024
15.06.2024 - 22.09.2024
8 - 40
Camilla Ribacka
Additional information on the Moodle platform
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination 16th of December 2024
Re-examination 17th of January and 7th of March 2025
Lectures and examination 22 h, self studies and digital teaching methods 59 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Weak knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5 based on results in the on-line exam and virtual tests
Swedish
27.01.2025 - 16.03.2025
02.12.2024 - 27.01.2025
Camilla Ribacka
More about the course on the Moodle page
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
1 credits
H-5
Examination
Course examination 10th of March 2025
Re-examination 04.04.2023 and 23.05.2025
1 cr corresponds to 27 hours work for the student
Lectures and examination 23 h, self studies and digital teaching methods 58 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Carina Gädda
Face-to-face
Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle. (not translated)
Introduction to academic studies: Lecturers, presentations, virtual test ( library/ informationservice)
Kommunikation
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 17.11.2024
15.06.2024 - 29.09.2024
Mikaela Engvall, Katarina Vironen, Carina Gädda, Miranda Ekholm
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.
Introduktion: On-line tent i informationssökning samt i inroduktionskursens material (not translated)
Kommunikation:Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet (not translated)
Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket (not translated)
Camilla Höglund
Face-to-face
Finns i Moodle. (not translated)
Praktiskt laboratoriearbete och dokumentering (laboratorierapport). (not translated)
Godkända laborationer och uppgifter (not translated)
Swedish
28.10.2024 - 28.02.2025
15.06.2024 - 24.10.2024
Camilla Höglund, Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Inga alternativa förverklingssätt. (not translated)
Laborationer, praktiska prov och rapporter utförs och inlämnas inom utsatt tid (not translated)
3sp = 81h studier (not translated)
Godkänd/underkänd
Bedömningskriterier:
- Utför angivna uppgifter under handledning.
- Följer instruktionerna, beaktar säkerheten och tar ansvar för sitt eget arbete.
- Aktivitet; ställer frågor relevanta för den egna inlärningsprocessen
- Kan kommunicera och samarbeta med andra i gruppen (not translated)
Camilla Höglund
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Finns i Moodle. (not translated)
Praktiskt laboratoriearbete och dokumentering (laboratorierapport). (not translated)
Godkända laborationer och uppgifter (not translated)
Swedish
03.02.2025 - 23.03.2025
02.12.2024 - 02.02.2025
Camilla Höglund
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
Approved/Rejected
Inga alternativa prestationssätt. (not translated)
Laborationer, praktiska prov och rapporter utförs och inlämnas inom utsatt tid (not translated)
3sp = 81h studier (not translated)
Godkänd/underkänd
Bedömningskriterier:
- Utför angivna uppgifter under handledning.
- Följer instruktionerna, beaktar säkerheten och tar ansvar för sitt eget arbete.
- Aktivitet; ställer frågor relevanta för den egna inlärningsprocessen
- Kan kommunicera och samarbeta med andra i gruppen (not translated)
Carina Gädda
Face-to-face
På svenska
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Bolman, L. G., Deal, T. E., & Holmqvist, A. (2019). Nya perspektiv på organisation och ledarskap (Sjätte upplagan.). Studentlitteratur.
Wheelan Susan A., (2017) Att skapa effektiva team. Studentliteratur.
Källerman Helena (2016) Uppdrag mellanchef. Liber
Arbetskollektivavtal och arbetarskydd:
- Allmänt kommunalt tjänste- och arbetskollektivavtal AKTA
- Arbetarskyddsförvaltningsens webbtjänst
- Finlex.fi (not translated)
Lectures
Written assignment
Examinaion
Swedish
07.04.2025 - 31.05.2025
01.12.2024 - 01.04.2025
Carina Gädda
Introduktioner till kursen och till seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Att använda AI är inte tillåtet (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Exam
answers depend heavily on words and expressions found in the literature
has superficial knowledge of the subject, but shows a basic understanding of the subject
Written assignment
The student has partially followed the instructions for the written assignment. The student shows limited to a deficient knowledge of the knowledge of the substance.
Exam
can account for the literature, reflect and motivate his/her views
can give an independent account of the literature
understands most of the topic
presents independent views and can apply ideas to analogous situations
can motivate some of their claims and positions
can give some own examples
Written assignment
The student has mostly followed the instructions for the written assignment and has mastered the substance of her/his work, but the application is limited. The student can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar.
Exam
has in-depth knowledge of the subject
can analyze and interpret subject facts
master the subject versatile
has a broad grasp of the subject
presents original and apposite examples
Written assignment
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar. The assignment and the possible opponentship show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working methods
Nina Vestö
Face-to-face
Swedish
14.04.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 13.04.2025
Sirkku Säätelä, Katarina Vironen
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Camilla Höglund
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Molekylärbiologisk bioanalytik. Kurskompendium. U Penttinen (tillgänglig på moodle)
Genetiska sjukdomar. Magnus Nordenskjöld. Liber
Perinnöllisyyslääketiede. Aula, Kääriäinen, Palotie. Duodecim
Fundamentals of molecular diagnostics. David E. Bruns, Edward R. Ashwood, Carl A. Burtis
Molekylärbiologi. Bränden. Studentlitteratur
Human Genetics and Genomics. Taneri et al. Wiley-vch
Open access books and articles:
Genomes. Brown https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK21128/
Gene reviews https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1116/
https://www.mdpi.com/2076-3417/10/8/2895
https://www.hilarispublisher.com/ (not translated)
Föreläsningar
Diskussioner
Litteraturstudier
Skriftliga arbeten (not translated)
Swedish
20.01.2025 - 23.03.2025
02.12.2024 - 19.01.2025
Camilla Höglund
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Tentamen (not translated)
Kurstentamen 19.2.2025 (not translated)
3 sp innebär 3 x 27 = 81h arbete för studerande (not translated)
Camilla Höglund
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Se kursens Moodle-sida (not translated)
Föreläsningar, diskussioner, egna uppgifter (not translated)
Godkänd tentamen och uppgifter (not translated)
Swedish
23.09.2024 - 15.12.2024
15.06.2024 - 23.10.2024
Sanna Gunell, Camilla Höglund
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Kurstentamen 30.1.2025 kl.12.30-15.30
Omtentamen 7.2.2025, 7.3.2025 och 4.4.2025. (not translated)
1 sp = 27 h studier
3sp = 81 h studier (not translated)
Inlämningsuppgiften/tentamen uppfyller inte kriterierna för vitsord 1.
Underkänd tentamen/uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell. (not translated)
Tentamen
har ytlig kunskap i oragnisk kemi men visar en viss förståelse av ämnet om än bristfällig
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig kunskap i allmän kemi (not translated)
Tentamen
kan redogöra och förstår det mesta av kursinnehållet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i kursinnehållet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Carina Gädda
Face-to-face
Course literature:
Nordeng och Spigset (2009) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
Lecture material on Moodle
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
Swedish
14.04.2025 - 30.05.2025
02.12.2024 - 13.04.2025
Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Examination
Course examination 28.5.2025
Re-examination x.x.2025 and x.x.2025
Lectures and examination x h, self studies and digital teaching methods
Mikaela Engvall
Face-to-face
See Moodle for more information.
Supervised internship 8 weeks.
Written assignments and seminar after completion of internship.
In order to pass the course, students must
- participated in practice information,
- have completed the internship and achieved the goals specified in the course,
- all practical assignments must be approved,
- participated in practical seminar &
- practical tasks presented and submitted in connection with the practical seminar.
Swedish
26.08.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 30.09.2024
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Approved internship
Approved assignments
Participation in internship seminar
Internship seminar, Compulsory attendance
Students can practice abroad.
The student must be at the internship site 37,5h per week and an additional 2,5 h/week that can be used for the internship tasks. A total of 40h/week, of which 37,5h in the field.
Internship seminar 3 h
Students:
Can receive feedback and show willingness to develop professional skills
Follows the worklist and keeps agreed times
Can ask questions that are relevant for learning a work
For the most part, it works in a planned manner and has a basic accuracy at important work moments
Can perform tasks under supervision
Has basic knowledge and can ask questions that are relevant to learning a work
Can follow directives and instructions and take responsibility for tasks
Can make decisions concerning tasks at the basic level Know the values and consider the ethical principles
Can communicate and respond to patients / clients / customers
Can work with others in the work team/student group
Sanna Gunell
Face-to-face
See Moodle for more information.
Supervised internship 8 weeks.
Written assignments and seminar after completion of internship.
In order to pass the course, students must
- participated in practice information,
- have completed the internship and achieved the goals specified in the course,
- all practical assignments must be approved,
- participated in practical seminar &
- practical tasks presented and submitted in connection with the practical seminar.
Swedish
26.08.2024 - 15.12.2024
15.06.2024 - 30.11.2024
Mikaela Engvall, Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Approved internship
Approved assignments
Participation in internship seminar
Internship seminar, Mandatory attendance
The student must be at the internship site 37,5h per week and an additional 2,5 h/week that can be used for the internship tasks. A total of 40h/week, of which 37,5h in the field.
Internship seminar 3 h
Students:
Can receive feedback and show willingness to develop professional skills
Follows the worklist and keeps agreed times
Can ask questions that are relevant for learning a work
For the most part, it works in a planned manner and has a basic accuracy at important work moments
Can perform tasks under supervision
Has basic knowledge and can ask questions that are relevant to learning a work
Can follow directives and instructions and take responsibility for tasks
Can make decisions concerning tasks at the basic level Know the values and consider the ethical principles
Can communicate and respond to patients / clients / customers
Can work with others in the work team/student group
Mikaela Engvall
Face-to-face
37,5h/week
Clinical laboratory practice with focus on preanalytical steps and phlebotomy, seminar.
Genomförd klinisk laboratoriepraktik, inlämnad dagbok samt deltagande i praktikseminariet. (not translated)
Swedish
17.03.2025 - 27.04.2025
02.12.2024 - 16.03.2025
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
Mandatory attendance at ending seminar.
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2023, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur
Lectures, group discussion and assignments
The course is graded 0-5 based on result in individual exam and the individual, written assignments.
In order to pass the course all parts (exam and assignments) have to be passed.
Swedish
09.09.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 13.09.2024
8 - 30
Camilla Ribacka
Additional information on the Moodle platform
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination 01.10.2024
Re-examination 25.10 and 13.12
Written assignments according to schedule
The course is 3 cr which corresponds to 81 hours of work
The students does not understand and can not apply the methods of qualitative research
Notable weakness are found in students understanding and application on the research aims and questions or the data collection stage
The student predominantly demonstrates a good understanding and can apply qualitative concepts into the different research phases
The students demonstrates a complete understanding for qualitative concepts of research and make only insignificant errors when applying and planing research
Camilla Ribacka
75% Face-to-face, 25% Distance learning
Quantitative methods: following literature is recommended Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, as well as other literature suggested by the examiner.
Qualitative methods:
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Quantitative methods: lectures, exercises in computer class, as well as written presentation
Qualitative methods: lectures and group discussion and assignment
Quantitative methods: based on the written assignment, the student's ability to understand and apply fundamental statistical concepts, and to perform a statistical analysis, is evaluated.
Qualitative method: based on a exam, the student's ability to understand and apply fundamental concepts and understanding the research process and analysis approaches, is evaluated. Written assignments have to be done on time.
Swedish
09.09.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 13.09.2024
8 - 30
Ralf Lillbacka, Camilla Ribacka
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Quantitative methods: written assignment (graded according to the scale 0-5, 1-5 is a passed grade)
qualitative methods: written assignment and presentation (graded according to the scale 0-5., where 1-5 is a passed grade)
Quantitative method: the assignment has to be submitted within a month after the end of this part of the course
Qualitative method: written assignment and presentation within a seminar
Quantitative research methodology is 2 cr which is equivalent to 54 hours work of which 12 are scheduled lectures and seminars and the rest is the students' own work. assignment is submitted on a agreed date after the lectures.
Qualitative methods is 2 cr which is equivalent to 54 hours
Quantitative methods: the student does not understand and cannot apply statistical concepts and cannot perform an adequate statistical analysis.
Qualitative methods: the student does not understand and cannot apply the research process and analysis methods.
Written assignments missing or inadequate.
Quantitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of statistical concepts, or the statistical analysis is not adequately performed.
Qualitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of analysis methods and is not adequately preform content analysis
Quantitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply statistical concepts, and only minor errors are found in the statistical analysis.
Qualitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply concepts analysis , and only minor errors are found in the analysis process.
Quantitative methods: the student demonstrates a complete understanding of statistical concepts and makes only insignificant errors when applying them, and performs a statistical analysis without errors.
Qualitative methods: the student demonstrates a complete understanding and makes only insignificant errors when applying the methods.
Sanna Gunell
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Current material (scientific articles and lecture material), the information given via the Moodle page of the course.
Erlanson-Albertsson. Cellbiologi. Studentlitteratur
Heino & Vuento. Biokemia ja solubiologia. SanomaPro 2019
Bränden. Immunförsvaret och viruset. Celanders förlag 2021
Wold och Mölne. Infektionsimmunologi. Liber 2022
Analytical phase and sampling:
Matikainen, A-M. Miettinen, M. & Wasström, K. Näytteenottajan käsikirja 2016.
Friman, T., Kuparinen, M., Lehto, L. & Liikanen, E. Laboratoriotutkimusten näytteenotto 2021.
Gupte, Satish. The Short Textbook of Medical Laboratory for Technicians 2021.
HOTUS Lyckad laboratorieprovtagning
Lectures, practical tasks, discussions and selfstudies.
Individual tasks, graded passed/failed
Participation in mandatory practical exercises and study visits
Passed/failed quizzes and exams
Swedish
26.08.2024 - 25.10.2024
15.06.2024 - 30.09.2024
8 - 20
Mikaela Engvall, Camilla Ribacka, Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
Approved/Rejected
Examination
Study visit to Vaasa Central Hospital (the Fimlab laboratory)
Written, individual work and presentations, and online quizzes.
3 cr corresponds to 81 hours of work
Mikaela Engvall Teaching 1 credit (27h), Content: History of bioanalytics education in Finland, the biomedical laboratory scientist's profession and work opportunities, the analytical phase and basic knowledge in bioanalytics, sampling, study visit, 1 individual assignment combined with the study visit.
Camilla Ribacka, teaching 1 cr (27h) : Biochemisty and molecular biology
Sanna Gunell, teaching 1 cr (27 h): Cell biology, microbiology and immunlogy
The assignments do not meet the criteria for a passed grade. A failed assignment should be improved according to the examiner's feedback and according to the agreed timetable.
Individual quiz failed.
Susceptible to feedback and performs tasks according to instructions
Takes responsibility for their tasks
Asks relevant questions for one's own learning
Able to communicate and collaborate with other people in the team
Mikaela Engvall
Face-to-face
Laboratoriotutkimusten näytteenotto (2021, Friman, Tarja; Kuparinen, Marja; Lehto, Liisa & Liikanen Eeva)
Näytteenottajan käsikirja (2016, Matikainen, Anna-Mari; Miettinen Marja & Wasström, Kalle)
Klinisk kemi: Kortfattad analystolkning (2014, Lund-Egloff, D. & Löwbeer, C.)
An Introduction to Biomedical Science in Professional and Clinical Practice by Sarah J. Pitt and Jim Cunningham (2009).
Biomedical Sciences: Essential Laboratory Medicine by Raymond Iles , and Suzanne Docherty (2012).
More material provided on Moodle.
Föreläsningar, diskussioner, egna studier (not translated)
Godkända uppgifter.
Studeranden ska känna till de vanligaste undersökningarna inom klinisk kemi, kl. mikrobiologi och kl. fysiologi. Studeranden kan förbereda och handleda patienten inför provtagning samt kan observera patientens tillstånd efter provtagning. (not translated)
Swedish
30.09.2024 - 22.12.2024
15.06.2024 - 31.10.2024
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Vasanejdens bioanalytiker rf (VASLY) deltar i kursen och berättar om förbundet samt bioanalytikerns yrke.
Facebook: Vasly
Instagram: vaasanseudunbioanalyytikot (not translated)
27 timmar x 3 sp = 81 h (not translated)
Inlämningsuppgiften uppfyller inte kriterierna för vitsord 1, Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell. (not translated)
Tentamen
har ytlig kunskap i bioanalytikens grunder men visar en viss förståelse av ämnet om än bristfällig
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig kunskap i allmän kemi (not translated)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Face-to-face
Miettinen, M., & Rusanen, S. (2022). Näytteenottajan käsikirja (3., uudistettu painos.). Edita.
Friman, T., Kuparinen, M., Lehto, L., Liikanen, E., & Kivisalmi, V. (2021). Laboratoriotutkimusten näytteenotto (1. painos.). Byrettikustannus avoin yhtiö.
Ericson, E., Ericson, T., & Kan, B. (2018). Klinisk mikrobiologi: Infektioner, immunologi, vårdhygien (5 upplagan.). Liber.
Lund-Egloff, D., & Löwbeer, C. (2014). Klinisk kemi: Kortfattad analystolkning (1. uppl.). Studentlitteratur.
Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2011). EKG: Grunder, handledning vid tolkning och 101 kliniska fall. Studentlitteratur.
Lectures, discussions, demonstrations, individual assignments, problem solving.
Approved Practical Exam.
Mandatory participation in Practical Exercises.
The student should be familiar with the most common examinations in clinical chemistry, clinical microbiology, and clinical physiology. The student can prepare and guide the patient before sampling and can observe the patient’s condition after sampling.
Swedish
06.01.2025 - 16.03.2025
02.12.2024 - 07.01.2025
Mikaela Engvall
Mandatory attendance at clinical exercises in laboratory class.
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
5 sp Total 135 h
Mandatory attendance.
1. Introduction to Laboratory Operations
- Laboratory operations and sampling process
- Laboratory examinations in relation to the patient’s overall care
2. Reference Values and Sample Material
- Biochemical Laboratory Examinations: Proteins & Carbohydrates; Lipids, electrolytes & cardiac markers
- Hematological examinations
3. Patient Preparation and Preanalytical Factors
- Patient preparation
- Preanalytical factors
4. Other Sampling Methods
- Microbiological sampling
- Cytological sampling
- EKG and urine sampling
**Practical Exercises: Venous and capillary blood sampling, microbiological sampling, EKG
Studeranden kan ej förbereda och handleda patienten inför provtagning samt genomföra godkännt det praktiska provet.
Inte deltagit i de obligatoriska praktiska övningarna.
Inlämningsuppgiften/tenten uppfyller inte kriterierna för vitsord 1.
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell. (not translated)
Tentamen, praktiskt prov
har ytlig kunskap i bioanalytikens grunder men visar en viss förståelse av ämnet om än bristfällig
Övningsarbeten
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig kunskap i allmän kemi (not translated)
Tentamen, praktiskt prov
- kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
- förstår det mesta av ämnet
- har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
- kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
- kan ge en del egna exempel
- kan förbereda och handleda patienten vid provtagningssituationen
Övningsarbeten
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen, praktiskt prov
- har fördjupad kunskap i ämnet
- kan analysera och tolka ämnesfakta
- behärskar ämnet mångsidigt
- kommer med egna goda exempel
- kan förbereda och handleda patienten vid provtagningssituationen utmärkt
Övningsarbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Carina Gädda
Face-to-face
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
+Moodle (not translated)
Föreläsningar
Självstudier
Seminarie (not translated)
Swedish
14.04.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 13.04.2025
Heidi Kronqvist
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Seminarie (not translated)
Studerande har inte följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och är inte insatt i andras arbete (not translated)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten. (not translated)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. (not translated)
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt) (not translated)
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
According to the topic of Thesis
Recommended literature: Maria Henricson (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur, Lund.
Introduction lecture to the course, thesis work, followed by mainly self-directed studies with possibility to supervision. The student makes a plan for the thesis. The presentation of the plan for the thesis is the examination
The work plan for the thesis is assessed as either failed or passed.
The plan must include the following parts (for passing):
• Novia cover page
• Table of contents
• Introduction (at least 1 page): must include at least 2 sources
• Purpose and research questions
• Background (at least 4 pages). Must include: for one student: at least 6 sources, of which at least 2 are scientific and for two students: at least 9 sources, of which at least 4 are scientific
• Method (at least 1 page): Selection; Data collection; Data analysis method; Ethical considerations and Timeline
• References (of the sources used in the plan)
Length: at least 6 pages and at most 9 pages (excluding cover page, table of contents, and references)
Must follow Novia's writing guidelines: https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/
Swedish
14.10.2024 - 15.12.2024
15.06.2024 - 31.12.2024
8 - 16
Camilla Ribacka
The content of the work plan for thesis:
Novia titlepage
Table of content
Introduction
Background (description of the topic, at least 5-6 scientific studies)
Aim and problem definition
Method (Data collection based on 2 references/discuss method of selection)
Ethical consideration (based on references)
Timetable
Reference list
Minimum 6 pages and maximum 10 pages (excl. Title page and table of content)
Follow Novia’s instructions for writing Thesis)
1. You find Novia’s title page on Moodle (no key needed)
2. Table of content is done in Word, if you do not know how to do choose ? (help) in the upper right corner and write list of content in the search field
3. The introduction should be about 1 p, where the reader is introduced to the topic and also to your interest of studying it.
4. Background shall be 3 – 5 p and divided into chapters where description of concepts and the topic of the subject. In the background you also describe the previous research done
5. Aim and problem definition can be short about ½ p.
6. The method can be described on 2-3 p. The chapter includes a description of the approach (qualitative/quantitative design), motivation for the choice and data collection method. References need to be included.
7. Ethical considerations are described on about 1 p and with the help of references ethical principles followed are discussed. refer to relevant documents on Finnish National advicory board on Research Integrity TENK. (tenk.fi)
8. Time plan should estimate how Thesis proceeds. Please do a realistic plan writing something for each month and write it also in your calender.
9. Works cited
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
Approved/Rejected
No optional examination form
The Thesis can be a work ordered, but is not necessary always so
Presentation of work plan for thesis autumn 2024 and presentation of the thesis in May 2025
The course is 3 cr which is equivalent to 81 h work for the student
If the thesis plan is done according to instructions it is assessed as passed.
17% Face-to-face, 83% Distance learning
Course literature:
Henricson, M. (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Self-studies
Seminar
Students follow the instructions for the mid-seminar.
The data collection must be completed and the data analysis started for passing.
Those who cannot participate (or have not progressed far enough in the EA process) will receive a passed grade when the completed thesis is presented.
Swedish
06.01.2025 - 25.05.2025
02.12.2024 - 30.03.2025
Camilla Ribacka
Thesis plan should be accepted before the student take part of the Mid-seminar
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
5 credits
Approved/Rejected
Kursen Examensarbete 2 godkänns senast i samband med presentation och godkännande av färdigt examensarbete. (not translated)
Topic for thesis.
Mandatory presence at the Mid-seminar according to schedual
27 h/cr corresponds to 162 h
Passed:
The structure of the thesis is according to instructions.
The background is relevant and informative, and motivates the choice of research topic
The aim and research questions have a clear delimitation
The collection of data material and the analysis of the data is ongoing
The references are relevant and relates to the aim and research questions
The list of references are done correctly according to instructions given for writing a thesis
Camilla Ribacka
17% Face-to-face, 83% Distance learning
Maria Henricson (red.) (2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, Lund.
Written thesis
Seminar
Thesis is graded 0-5
Opposition of another student's work passed or failed
Maturity test is graded passed or failed
Swedish
03.03.2025 - 31.05.2025
02.12.2024 - 02.03.2025
Camilla Ribacka, Mikaela Engvall, Camilla Höglund
More information on the Moodle page of the course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
5 credits
H-5
Thesis
Maturity test
Presentation of thesis in public
Spring 2025 week 21 presentation of thesis and maturity exam
Fall 2025 week x
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten för studien är irrelevant och källkritik saknas.
Metod:
Metodvalet beskrivs inte eller beskrivningen är bristfällig och irrelevant.
Samstämmigheten med metodbeskrivningen och hur studien har genomförts är mycket bristfällig/felaktig.
Den etiska diskussionen är inte relevant/saknas.
Studien/undersökningen är inte tillräckligt omfattande för ett EA.
Slutsatserna ologiska och följer inte på en analys av ett datamaterial Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Resultat:
Presentationen av resultatet är bristfällig/felaktig/ inte baserad på en analys av datamaterial.
Den logiska strukturen saknas och resultatdiskussionen är okritisk och intetsägande
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen inte relaterad till innehållet, syftet är oklart och frågeställningen/arna följer inte syftet.
Slarvig layout och källförteckningen är bristfällig/felaktig.
Presentationen är ostrukturerad, oförberedd och inte relevant, opponeringen är inte relevant utan baseras på ett subjektivt tyckande.
Omoget, osjälvständigt och problemfyllt arbetssätt. (not translated)
Teoretisk grund:
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis irrelevant litteratur och förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven
Ett osjälvständigt refererande skrivsätt används.
En viss källkritik kan uppfattas.
Den teoretiska bakgrunden och utgångspunkten är uppbyggd av företrädesvis relevant litteratur men förblir mycket allmänt och/eller kortfattat beskriven. Källorna är få, endast delvis relevanta och utgör en svag teoretisk ram för arbetet.
Förmågan att presentera en översikt av relevant forskning är svag.
Källkritiken är bristfällig.
Metod:
Metodbeskrivningen, metoddiskussionen och den etiska diskussionen är rudimentär och ofullständig. Resultat- och metoddiskussionen, innefattande en kritisk granskning av undersökningen/studien, är inte relevant med avseende på arbetet. Slutsatserna är outvecklade och triviala.
Delar av metodbeskrivningen, metoddiskussionen och/eller den etiska diskussionen är bristfällig. Resultat-, metoddiskussionen/den kritiska granskningen är mycket ytlig.
Slutsatserna är triviala.
Resultat:
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande, samt är ofullständig med avseende på vad som är relevant för arbetets syfte.
Presentationens logiska stringens är svag.
Återkopplingen till syftet är synnerligen svag i slutledningen.
Resultatdiskussionen är huvudsakligen refererande och vissa aspekter som är centrala med avseende på arbetets syfte behandlas ofullständigt eller inte alls.
Presentationen är till vissa delar inte stringent. Återkopplingen till syftet är svag i slutledningen.
Presentation:
Sammanfattningen av arbetet är bristfällig (abstrakt).
Inledningen är kort, intetsägande och leder inte in läsaren på ämnet.
Syftet är otydligt/inte relevant och frågeställningarna relaterar inte till syftet/eller blir felaktiga.
Det finns felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är svag och osammanhängande, opponeringen visar oförmåga att kritiskt granska en text.
Delvis omoget, problemfyllt och osjälvständigt arbetssätt.
Sammanfattningen av studien/undersökningen delvis bristfällig.
Inledningen ger en delvis missvisande/otydlig bild av ämnet.
Syftet är otydligt beskrivet eller är oändamålsenligt för ett examensarbete. Frågeställningarnas logiska koppling till syftet är synnerligen svag.
Det finns vissa felaktigheter i källförteckning och referenser.
Presentationen är relativt osystematisk, opponeringen är enbart refererande.
Arbetsprocessen har präglats av vissa problem och ett osjälvständigt arbetssätt. (not translated)
Teoretisk grund:
Det finns en grundläggande förmåga att syntetisera och den teoretiska bakgrunden och utgångspunkterna bilda en fungerande teoretisk helhet.
Litteraturen är relevant med avseende på temat och den teoretiska utgångspunkten lämplig.
En god källkritik.
Studien/undersökningen utgår från en god teoretisk helhet baserad på omfattande och relevant litteratur, samt en klar och adekvat teoretisk utgångspunkt.
Källkritiken är god.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande, dock utan ingående diskussion av olika metodval.
Undersökningen/studien har en omfattning motsvarande ett EA och är väl genomförd.
Den etiska diskussionen är kortfattad men redovisar de relevanta etiska frågorna.
Den kritiska granskningen är omfattande men inte reflekterande.
Slutsatserna är rimliga och återknyter till syftet men påvisar ingen förmåga att reflektera utöver detta.
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor. Slutsatserna är omfattande och välgrundade.
Resultat:
Resultatredovisningen är systematisk men resonemanget trevande och företrädesvis refererande.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är klar, men kortfattad och outvecklad, avsaknad av reflektion.
Resultatredovisningen är korrekt, systematisk och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande och påvisar styrkor och svagheter i genomförandet.
Presentation:
Bra sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen ger en tillräckligt god bild för att läsaren ska förstå temat och syftet med studien/undersökningen. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra.
Layout, källförteckning och referenser följer standard. Presentation och opponering följer anvisningarna.
Arbetsprocessen har varit smidig och till stor del självständig.
Mycket bra sammanfattning av undersökningen.
Inledningen ger en klar bakgrundsbild av hur arbetet förhåller sig till tidigare forskning och därmed till syftet. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard. Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar på en god förmåga att sätta sig in det opponerade arbetets tema. Arbetsprocessen är mogen och till största del självständig. (not translated)
Teoretisk grund:
Bakgrunden och utgångspunkten är mycket välgrundad och välskriven samt visar en förmåga att förstå temat ur olika perspektiv. Ett reflekterade förhållningssätt beträffande temat är synligt i arbetet. Den teoretiska utgångs-punkten är väl vald och skribenten förmår att kritiskt utvärdera dess förtjänster och begränsningar.
Källorna är omfattande och relevanta, samt visar på en påfallande förmåga till källkritik.
Metod:
Metodbeskrivningen ger en heltäckande bild av studiens genomförande och visar på medvetenhet om för- och nackdelar ifråga om metodvalet, samt visar förmåga att överväga olika alternativ.
Den etiska diskussionen är omfattande och uttömmande ifråga om relevanta etiska frågor.
Slutsatserna är omfattande och välgrundade; skribenten förmår också kritiskt värdera dessa och visa på nya perspektiv och frågor för fortsatt forskning.
Resultat:
Resultatredovisningen är välstrukturerad, innovativ och visar på förmåga till ett självständigt resonemang.
Återkopplingen till syftet i slutledningen är tydlig och omfattande. Styrkor och svagheter i genomförandet av studien/undersökningen diskuteras. Arbetet avslutas med en intresseväckande avslutning, välgrundad syntes och utvecklingsmöjligheter.
Presentation:
Utmärkt sammanfattning av undersökningen (Abstrakt).
Inledningen förmår problematisera tidigare forskning och kunskap i ämnet och sätter därför syftet i en vetenskapligt intressant kontext. Syftet och frågeställningarna är logiskt kopplade till varandra. Källförteckning och referenser följer standard.
Presentationen är systematisk och skribenten visar förmåga att utveckla och förtydliga sitt tema. Opponeringen är kritiskt och konstruktivt samt visar även på en god förmåga att problematisera och kritiskt reflektera över skribentens tema.
Arbetsprocessen är smidig, mogen och självständig.
Arbetet har det lilla extra som ger lyskraft. (not translated)
Face-to-face
Laboratoriotutkimusten näytteenotto (2021), Friman, Tarja; Kuparinen, Marja; Lehto, Liisa & Liikanen Eeva)
Näytteenottajan käsikirja (2016, Matikainen, Anna-Mari; Miettinen Marja & Wasström, Kalle)
Klinisk kemi: Kortfattad analystolkning (2014), Lund-Egloff, D. & Löwbeer, C.
Klinisk kemi och klinisk fysiologi: Analyser och undersökningar (2014). Bjuväng, A., Kjellberg, M., Rehle, H., & Åkesson, U.
Jorfeldt, L., & Pahlm, O. (2011). EKG: Grunder, handledning vid tolkning och 101 kliniska fall. Studentlitteratur.
Lind, Y., & Lind, L. (2010). EKG-boken, bok med eLabb. Liber.
Lectures, clinical practice in class / laboratory work, demonstrations, individual work, groupwork
Swedish
03.11.2025 - 27.03.2026
15.06.2024 - 30.11.2025
Mikaela Engvall
Obligatorisk närvaro. (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Practice in class: pass or fail
Practical exam or movie making
Approved assignments
Våren 2023 3 sp (27h x3 = 81h) går under v. 12-17
EKG-apparat 16h
Urin mikroskopering, Urilux-S-urintestremseavläsare 23h
POC-tester 11h
Cytologiska och histologiska prov 2h
+ 29h läsning på egen hand, uppgifter
Hösten 2023 2sp (27h x2 = 54h)
Konelab kemianalysatorn
Spirometer-Alpha
PEF-apparater
Mindray automatisk cellräknare
Premium-blodgasapparat
Koagulometer ACL (not translated)
Innehåll:
ABO- och Rh-bestämning, förenlighetstest, antikropps-screening
Analys- och undersökningsmetoder
Utförande av laboratorieundersökningar och användning av mindre och större instrument
DiaMeds centrifug och inkubator
Konelab kemianalysatorn
EKG-apparat
Spirometer-Alpha
PEF-apparater
Mindray automatisk cellräknare
Premium-blodgasapparat
Koagulometer ACL
Urilux-S-urintestremseavläsare
m fl (not translated)