Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Nilsson-Ehle (red). Laurells Klinisk Kemi i praktisk medicin. Studentlitteratur
Burtis, Ashwood & Burns. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry. Saunders
Simonsen. Analysteknik. Studentlitteratur.
Scientific articles
Lecture material
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
Written examination and mandatory task
Course grade 0-5
Swedish
08.01.2024 - 25.02.2024
01.12.2023 - 12.01.2024
8 - 14
Camilla Ribacka
Additional information on the Moodle page of the course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination 21.02 2024
Re-examination 05.04.2024, 24.05.2024 and 13.09.2024
Lectures and examination 21 h, self studies and digital teaching methods 60 h
Inadequate knowledge of the subject
Weak knowledge of the subject
Good knowledge of the subject
Excellent knowledge of the subject
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Nilsson-Ehle (red). Laurells Klinisk Kemi i praktisk medicin. Studentlitteratur
Burtis, Ashwood & Burns. Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry. Saunders
Simonsen. Analysteknik. Studentlitteratur.
Scientific articles
Lecture material
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
Written examination and mandatory task
Course grade 0-5
Swedish
19.02.2024 - 29.03.2024
01.12.2023 - 19.02.2024
8 - 14
Camilla Ribacka
Additional information on the Moodle page of the course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination 28.03.2024
Re-examination 03.05.2024, 24.05.2024 and 13.09.2024
Lectures and examination 21 h, self studies and digital teaching methods 60 h
Inadequate knowledge of the subject
Weak knowledge of the subject
Good knowledge of the subject
Excellent knowledge of the subject
Mikaela Engvall
Distance learning
Moodle kurs (inga föreläsningar) (not translated)
Swedish
20.04.2024 - 29.10.2024
01.12.2023 - 19.04.2024
Sanna Gunell
Kursens syfte är att ge en inblick i etik kopplat till laboratorieverksamheten.
Kursen syftar även till att ge kunskap om patientnära verksamhet, preanalytiska, analytiska och postanalytiska faser samt provtagningsmetodik med betoning på hygien och smittspridning.
Kompetenser är att studerande:
- har grundläggande insikter i biomedicinsk laboratorievetenskap och dess relation till andra vetenskaper
- har insikter i professionell och juridisk etik
- har grundläggande beredskap för kvalitetsutveckling inom det egna verksamhetsområdet
Kurs innehåll:
- Innehållet utgår från faserna och helheten i den kliniska laboratorieverksamheten på en mer abstrakt nivå och fokuserar på viktiga delar - utgångspunkter i verksamheten, kunskap inom och kring området.
- etisk reflektion
- kvalitetsöversikt
- framtidsvisoner (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
4 credits
H-5
4 sp x 27h = 108h arbete (not translated)
Camilla Ribacka
75% Face-to-face, 25% Distance learning
Laboratory instructions and accompanying theoretical material
Laboratory work with documentation, and accompanying theory
Mandatory presence and documentation of the lab work
Swedish
08.01.2024 - 17.03.2025
03.12.2022 - 15.03.2024
8 - 15
Camilla Ribacka
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
Approved/Rejected
Mandatory presence at laboratory work
Mandatory documentation of laboratory work
Laboratory work in electrophoresis and documentation (54 h)
Laboratory work in molecular biology and documentation (54 h)
The grade passed require presence during all laboratory work and documentation of the lab work
Jannica Andtfolk
Face-to-face
INREMEDICIN och KIRURGISK VÅRD
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red). 2020. Klinisk Omvårdnad 1. Tredje upplagan. Liber AB, Stockholm.
Kapitel 4 omvårdnad vid lungsjukdomar.
Kapitel 7. Omvårdnad vid hjärtsjukdomar.
Kapitel 8. Omvårdnad vid cirkulationssvikt.
Kapitel 13. Omvårdnad vid sjukdomar i mag-tarmkanalen
Kapitel: omvårdnad vid sjukdomar i gallvägar, bukspottskörtel och lever
Almås H., Stubberud D-G & Grønseth R. (2021) Klinisk omvårdnad (red.). Del 2. Liber, Stockholm.
Kapitel 17. Omvårdnad vid diabetes mellitus
Kapitel 21. Omvårdnad vid skador och sjukdomar i rörelseapparaten
Kapitel 25. Klinisk omvårdnad vid stroke
Föreläsningsmaterial på moodle och annat som anges under lektionerna
AKUT och INTENSIVVÅRD
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur, AB, Lund.
Föreläsningsmaterial på moodle.
Aktuell forskning inom akut och intensivvård. (not translated)
Hybridundervisning
Föreläsningar
Demonstrationer
Videor
Grupparebten
Individuella arbeten
Praktiska övningar (OBLIGATORISKA) (not translated)
Swedish
04.09.2023 - 29.10.2023
15.06.2023 - 03.09.2023
Jannica Andtfolk, Yvonne Sjöberg-Ehn
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Förkunskapskrav
Klinisk grundvård
Klinisk grundvårdspraktik (not translated)
AKUTVÅRD, INTENSIVVÅRD & INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Skriftlig tentamen, 1 gången i klass,
övriga gånger på allmänna omtentamenstillfällen. (not translated)
1 sp 27h. totalt 3sp 81h
INREMEDICIN OCH KIRURGISK VÅRD
Teori 4h + 4h + 3h+ 4h + 3h = 18h
Studier på egen hand 17 h
AKUTVÅRD
Teori 4 h
NEWS test (nätbaserad) 1 h
INTENSIVVÅRD
Teori 4h
Lyssna på podd + inlämningsuppgift 3 h
PRAKTISKA ÖVNINGAR
Iv-kanylering övningar 4 h/ studerande (ändast rtg studeranden)
Gemensam tentamen: 2 h
27h för eget arbete och tentamens läsning (not translated)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap. (not translated)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). (not translated)
Mikaela Engvall
Distance learning
Gahrton, G & Juliusson, G. 2012. Blodets sjukdomar. Studentlitteratur. Lund
Hoffbrand & Moss. 2011. Essential Haematology.
Porkka, K., Lassila, R., Remes, K., Savolainen, E-R. toimittajat., Anttila, P. kirjoittaja & Rusanen, S. kuvittaja. 2015. Veritaudit. Helsinki : Duodecim.
E-böcker i hematologi på bibliotekssidan (not translated)
On-line course
Tasks, exercises and self studies
Studerande
- är förtrogen med laboratorieundersökningsprocessen som helhet samt de ingående faserna: den preanalytiska, den analytiska, den postanalytiska
- har kunskap om laboratorieundersökningar och metoder samt kan bedöma laboratorieundersökningsresultat relaterade till erytrocyt- leukocyt- och trombocytrelaterade tillstånd, akuta leukemier och blodtransfusionskontroll
- söker aktivt och kan tillgodogöra sig ny kunskap
- kan fungera som sakkunnig inom området
- har beredskap att utveckla kvaliteten och beakta hållbar utveckling inom bioanalytiken (not translated)
Swedish
04.09.2023 - 08.12.2023
15.06.2023 - 16.09.2023
0 - 15
Mikaela Engvall
Förkunskapskrav:
Biovetenskaper
Bioanalytik (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
3 credits
H-5
Examination
Dead-lines found on the Moodle course
3 cr = 81 h
Mikaela Engvall
Face-to-face
Lichtman MA, Shafer MS, Felgar RE, Wang N. 2016. Lichtman's Atlas of Hematology.
Rodak, B. F, Carr, J. H. 2013 Clinical Hematology Atlas. Elsevier Sauders.
Hoffbrand A. V., Moss P. A. H. . 2012 Essential haematology.
Theml H., Diem H., & Haferlach T. 2004. Color Atlas of Hematology - Practical Microscopic and Clinical Diagnosis (https://www.chospab.es/biblioteca/DOCUMENTOS/Color_Atlas_of_Hematology_Practical_and_Clinical_Diagnosis_2004_Thieme.pdf)
O'Connor, B, H. 1984. A Color Atlas and Instruction Manual of Peripheral Blood Cell Morphology. Williams & Wilkins.
More litterature in Moodle.
Lectures, clinical practice in class and individual tasks
Practice in class: pass or fail
Practical exam
Approved assignments
Swedish
04.09.2023 - 08.10.2023
15.06.2023 - 08.09.2023
Mikaela Engvall
Förkunskapskrav: Hematologi 1 & Bioanalytikens grunder 1 (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
1 sp Theory + individual task
2 sp Workshops; microscopy of blood cells
Practice in class: pass or fail
Practical exam
Approved assignments
Mikaela Engvall
Face-to-face
Clinical practice in class and individual tasks.
Studerande
- har färdigheter i laboratorieundersökningsprocessen och hematologiska metoder vid undersökning av ABO‒blodgruppstillhörighet (B-ABORHAB-O), blodgruppsantikroppar i plasma & direkt Coombs Test.
- kan använda centrala informationskällor och vetenskapliga publikationer rörande metoder inom klinisk hematologi
- kan granska, analysera och dokumentera laborationsresultat
- har förmåga att självständigt klara av nya situationer som hör till verksamhetsområdet
- har grundläggande insikter i tillhörande kvalitetssäkring och -utveckling
- beaktar säkerhet och arbetarskydd
- är medveten om hur man gör hållbara val i laboratoriearbetet (not translated)
Swedish
09.10.2023 - 12.11.2023
15.06.2023 - 13.10.2023
Mikaela Engvall
Kunskapskrav: Hematologi 2
Obligatorisk närvaro. (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
2 sp = 54h
Praktiska övningar i klass: GK / UK
Godkända uppgifter (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Finnish red cross Blood service https://www.bloodservice.fi/
Virtual course.
Studerande:
Har insikter i koagulationsprocessen och blodtransfusionsläran.
Har grundläggande insikter i kliniska laboratorieundersökningar och i undersökningsprocessen i relation till dessa.
Är förtrogen med terminologin inom hemostas och immunhematologi.
Känner till centrala informationskällor inom området.
Förstår betydelsen av hemostas och immunhematologi inom bioanalytik. (not translated)
Swedish
28.08.2023 - 22.12.2023
15.06.2023 - 11.09.2023
Mikaela Engvall
Innehåll:
1 sp (27h) Trombocyter, plasmakoagulationsproteiner/faktorer och relation till blodkärlsskada, första tätning, betående tätning och fibrinolys.
2 sp (54h) Blodgrupper och blodtransfusionskontroll samt laboratorieundersökningar i relation till dessa.
Syftet i kursen är att studeranden:
Har insikter i hemostasmekanismen/koagulationsprocessen.
Har grundläggande insikter i blodgruppsserologi och transfusionsmedicin.
Har grundläggande insikter i kliniska laboratorieundersökningar i relation till dessa.
Känner till de vanligaste sjukdomarnas prevention, diagnostisering och behandlingsformer inom kursens tyngdpunktsområden. (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Kliininen sytologia. Koivuniemi. Kandidaattikustannus
Cytology. Edmund Cibas Barbara Ducatman. Elsevier
Histology. Ross & Pawlina. Lippincott
Bancroft's Theory and Practice of Histological Techniques. Suvarna, Layton, Bancroft.Elsevier
https://bethesda.soc.wisc.edu/index.htm
https://www.eurocytology.eu/en/home
https://sksy.yhdistysavain.fi/linkit/
https://www.suomenhistotekniikanyhdistys.fi/
https://www.omicsonline.org/histology/best-open-access-journals-in-histology.php
https://www.journals.elsevier.com/pathology/open-access-articles
https://www.nsh.org/about/overview
https://uia.org/s/or/en/1100063824
http://www.ihcworld.com/weblinks.htm
Lectures, selfstudies and written assignments
Exam with assessment 0-5 and approved assignments during the course.
Swedish
05.10.2023 - 09.12.2023
15.06.2023 - 04.10.2023
0 - 15
Petra Lithén
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Exam
Course examination 5.12.2023
Re-take 19.1.2024 and 8.3.2024
Lectures and examination 19 h, self studies and assignments 62 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i histopatologisk och cytologisk bioanalytik (not translated)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i histopatologisk och cytologisk bioanalytik (not translated)
Studerande har goda kunskaper i histopatologisk och cytologisk bioanalytik (not translated)
Studerande har utmärkta kunskaper i histopatologisk och cytologisk bioanalytik (not translated)
Camilla Ribacka
40% Face-to-face, 60% Distance learning
Roitt´s Essential Immunology by Delves, Marin, Burton and Roit, 13th edition, published by Wiley Blackwell, 2017 and chapter 10 (pp 155-170) in Tietz Fundamentals of Clinical Chemistry by Burtis and Bruns, 7th edition published 2015.
Hybrid teaching methods
Group or individual assignment
Presentation
Basic Immunology, 1,5 cr is evaluated by quiz exam on Moodle. The exam in Basic Immunology is graded passed or failed. Immunological techniques, 3 cr is evaluated by a written exam, which is graded 0-5, where 0 is a failed grade and 5 is the highest possible grade
Immunological techniques in clinical diagnostics, 0,5 cr is evaluated by an assignment, which is graded passed or fail.
Swedish
08.01.2024 - 30.04.2024
01.12.2023 - 26.01.2024
8 - 15
Camilla Ribacka
Additional information, tasks and quizzes is found in Moodle
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
3 credits
H-5
Examination
Basic Immunology, 1,5 cr is evaluated by quiz exam on Moodle. The exam in Basic Immunology is graded passed or failed. In order to get a passed grade 70 % of the answers in the exam need to be correct.
Immunological techniques, 3 cr is evaluated by a written exam, which is graded 0-5, where 0 is a failed grade and 5 is the highest possible grade. Exam 22.03.2024. Re-examination 24.05 or 13.09.2024
Immunological techniques in clinical diagnostics, 0,5 cr is evaluated by an assignment, which is graded passed or fail. A failed grade means that the assignment was inadequat
5 cr equals 135 hours of work for the student
Exam
answers depend heavily on words and expressions found in the literature
has superficial knowledge of the subject, but shows a basic understanding of the subject
Written assignment
The student has partially followed the instructions for the written assignment. The student shows limited to a deficient knowledge of the knowledge of the substance.
Exam
can account for the literature, reflect and motivate his/her views
can give an independent account of the literature
understands most of the topic
presents independent views and can apply ideas to analogous situations
can motivate some of their claims and positions
can give some own examples
Written assignment
The student has mostly followed the instructions for the written assignment and has mastered the substance of her/his work, but the application is limited. The student can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar.
Exam
has in-depth knowledge of the subject
can analyze and interpret subject facts
master the subject versatile
has a broad grasp of the subject
presents original and apposite examples
Written assignment
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and can lead a discussion at the seminar. The assignment and the possible opponentship show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working methods)
Pia Nygårdas
Face-to-face
Nordeng och Spigset (2018) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
SHM.2021. Handbok i säker läkemedelsbehandling https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162848
Läkemedelsräkning och -behandling:
Envall, S., Pulli, A. & Salonen, A-M. 2006. Läkemedelsräkning. Sarijärven Offset Oy, Saarijärvi.
Läkemedelsberäkningskommendium
Rekommenderad litteratur:
Björkman, E. & Hagberg, M. 2005. Läkemedelsberäkning för sjuksköterskor. Studentlitteratur, Lund.
Björkman, A-M. 2009. Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Studentlitteratur, Lund.
Artlkar/material enl föreläsarens anvisningar
armacology distributed by the teacher
lectures and seminars
tasks and tests
Task passed not approved
test 0-5 scale
Swedish
04.09.2023 - 22.10.2023
15.06.2023 - 05.09.2023
Maria Berg, Pia Nygårdas
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Mikaela Engvall
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Additional literature:
Carlson & Linder. Introduktion till mikrobiologi.
Hedman et al. Mikrobiologia.
Murray, Rosenthal & Pfaller. Medical Microbiology. 8th edition.
https://www.elsevier.com/books/medical-microbiology/murray/978-0-323-29956-5
Bok på nätet http://www.microbiologybook.org/book/bact-sta.htm
Theory and laboratory work
Mandatory presence at laboratory work
Written assignments
Swedish
13.11.2023 - 31.05.2024
15.06.2023 - 12.11.2023
8 - 15
Bioanalytik 1, Mikaela Engvall, Petra Lithén
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
Approved/Rejected
Mandatory attendance at laboratory work
Written tasks
5 cr equals 135 hours
Passed laboratory work and written assignments
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Lecturematerial
Ericson E., Ericson T. och Kan B. Klinisk mikrobiologi, Liber upplaga 5.
Murray, Rosenthal & Pfaller. Medical Microbiology. 8th edition.
Ebook http://www.microbiologybook.org/book/bact-sta.htm
Lectures, tasks and selfstudies.
The course is graded 0-5. Course assignments are graded passed/failed.
Swedish
28.08.2023 - 20.11.2023
15.06.2023 - 06.10.2023
0 - 20
Petra Lithén
Mera information på kursens Moodle (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Exam
Course examination 10.11.2023
Re-examination 8.12.2023 and 19.1.2024
Lectures and examination 20 h, self studies and digital teaching methods 61 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i mikrobiologisk bioanalytik. (not translated)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i mikrobiologisk bioanalytik. (not translated)
Studerande har goda kunskaper i mikrobiologisk bioanalytik. (not translated)
Studerande har utmärkta kunskaper i mikrobiologisk bioanalytik. (not translated)
Sanna Gunell
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Brändén H. Molekylär biologi, 4:e upplagan. Studentlitteratur 2010.
Lordish, Berk, Zipursky, Matsudaira, Baltimore, Darnell. Molecular cell biology. Freeman.
Kristoffersson U. Medicinsk genetik, en introduktion. Studentlitteratur 2014.
Ehinger M. och Ekenstierna L. Bioteknik - från DNA till protein. Studentlitteratur 2008.
Lecture material on Moodle
Lectures and tasks. Self studies.
Written examination and mandatory task
Course grade 0-5
Swedish
15.01.2024 - 25.02.2024
01.12.2023 - 16.01.2024
8 - 15
Sanna Gunell
Additional information on the Moodle page of the course
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination 12.02 2024
Re-examination 08.03.2024, 03.05.2024 and 13.09.2024
Lectures and examination 21 h, self studies and digital teaching methods 60 h
Inadequate knowledge of molecular biology and genetics
Weak knowledge of molecular biology and genetics
Good knowledge of molecular biology and genetics
Excellent knowledge of molecular biology and genetics
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
According to the lecturer
Lectures and group assignment
The course is graded 0-5 based on results in the exam. The calculation test is graded passed or failed. In order to pass the course both exam and the calculation test need to be passed
Swedish
18.09.2023 - 08.11.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
0 - 15
Camilla Ribacka, Radiografi och strålbehandling 1
More information is found in Moodle
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination the 3rd of November 2023.
Re-take on Friday 8.12.2023 and Friday 19.01.2024
Lectures, self studies and digital teaching methods 81 h
Inadequate knowledge of the subject.
Calculation test failed
Weak knowledge of the subject
Good knowledge of the subject
Excellent knowledge of the subject
Katarina Vironen
Face-to-face
Radiation safety: according to the lecturer, see Moodle
Radiation safety: Lectures, workshops
Swedish
08.01.2024 - 31.03.2024
01.12.2023 - 07.01.2024
Katarina Vironen, Rika Levy-Malmberg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Radiation saftey: on-line examination
Radiation safety 1sp= 27h
Radiation safety: insufficient knowledge of the subject
Radiation saftey exam:
answers depend heavily on words and expressions found in the literature
has superficial knowledge of the subject, but shows a basic understanding of the subject
Radiation safety exam:
can account for the literature, reflect and motivate his/her views
can give an independent account of the literature
understands most of the topic
presents independent views and can apply ideas to analogous situations
can motivate some of their claims and positions
can give some own examples
Radiation safety exam:
has in-depth knowledge of the subject
can analyze and interpret subject facts
master the subject versatile
has a broad grasp of the subject
presents original and apposite examples
Carina Gädda
50% Face-to-face, 50% Distance learning
Course literature:
Nordeng och Spigset (2009) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
Lecture material on Moodle
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
Swedish
15.09.2023 - 10.11.2023
15.06.2023 - 14.09.2023
0 - 25
Carina Gädda, Maria Berg
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination x.x 2023
Re-examination x.x.2023 and x.x.2024
Lectures and examination x h, self studies and digital teaching methods x h
Mikaela Engvall
Face-to-face
Material on Moodle
Henriksson, O., & Rasmusson, M. (2018). Fysiologi med relevant anatomi (Nyaste upplagan). Studentlitteratur AB.
Sovijärvi, A., Hartiala, J., Knuuti, J., Laitinen, T., Malmberg, P., & Haapalahti, P. (2018). Kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen perusteet (Nyaste upplagan). Duodecim.
Bjuväng, A., Kjellberg, M., Rehle, H., & Åkesson, U. (2014). Klinisk kemi och klinisk fysiologi: Analyser och undersökningar (Nyaste upplagan). Studentlitteratur AB.
Lessons in classrooms
Practical exercises
Assignments on Moodle
Exam
Performed assignments and the course is graded 0-5 based on result in individual exam.
Swedish
05.09.2023 - 24.11.2023
15.06.2023 - 10.09.2023
0 - 16
Petra Lithén
Compulsory attendance.
In the course we review the common physiological and neurophysiological examinations and methods.
The students
- have fundamental insights into the laboratory examination process at physiological examinations of the body's organs and organ systems, such as the heart, lungs, the gastrointestinal channel, etc.
- have fundamental insights into neurophysiologcal examinations of nerves, muscles, spinal cord and brain
- have fundamental insights into patient care.
- are able to use central sources of information and scientific publications concerning methods, reference ranges, illness diagnostics and current research within the area.
- are prepared to improve quality and consider sustainable development within bioanalysis.
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Examination
Examination 21.11.2023
3 sp = 81h
Lessons and practical exercises 20 h
Self-study 61 h
Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik, (not translated)
Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik, (not translated)
Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik, (not translated)
Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och neurofysiologisk bioanalytik, (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
Swedish
01.04.2024 - 02.06.2024
01.12.2023 - 29.02.2024
Mikaela Engvall, Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Anna-Lena Nieminen
50% Face-to-face, 50% Distance learning
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4. (not translated)
Föreläsning, grupparbeten och självstudier. (not translated)
Swedish
02.10.2023 - 03.11.2023
15.06.2023 - 03.10.2023
6 - 30
Anna-Lena Nieminen
Obligatorisk närvaro på introduktionsföreläsning och seminarier (not translated)
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Godkänt grupparbete (not translated)
2 sp
1 sp = 27 timmar (not translated)
Camilla Ribacka
Face-to-face
Eget arbete
Seminarium (not translated)
Examensarbete bedöms med vitsordet 0-5
Mognadsprov bedöms GK/UK (not translated)
Swedish
14.11.2023 - 20.12.2023
15.06.2023 - 13.11.2023
Camilla Ribacka, Sanna Gunell, Anita Kvist, Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Examensarbete
Godkänt mognadsprov (not translated)
Offentlig presentation av examensarbeten hösten 2023, vecka 48 (not translated)
Yvonne Sjöberg-Ehn
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Terveysportti
Vårdhandboken
Moodle material
Övrig aktuell litteratur eller forskning enligt lärares anvisningar
Self-study
On-campus teaching
Individual works
practical exercises at KTC - Compulsory attendance
The examination is graded 0-5
Written exercises are assessed UK/GK
Clinical exercises are assessed UK/GK
Swedish
14.10.2024 - 24.11.2024
15.06.2024 - 31.07.2024
Yvonne Sjöberg-Ehn
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Mandatory attendance 100% for practical exercises
Approved exercises in training classes
Approved submissions.
Autumn 2024
27h/ECT
Face-to-face
Material finns på kursens moodlesida (not translated)
Kursen innehåller teori om biometodik och laborationer. (not translated)
Bedömningen baserar sig på
- godkänd Köhlerinställning och mikroskopering
- godkända laborationer och uppgifter (not translated)
Swedish
26.08.2024 - 07.06.2026
15.06.2024 - 30.11.2024
Bioanalytik 2, Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Kursen kan inte tenteras.
Mikroskopieringen innehåller en praktisk tentamen på Campus. (not translated)
Uppgifternas inlämningsdatum finns på kursmoodlen (not translated)
1 sp är 27 h arbete för studerande.
Hösten 2024: Mikroskopi 1 sp
Mikroskopilaborationer 20 h
Uppgift 7 h
Våren 25: 2 SP.
I studiepoängen ingår laborationer och uppgifter (not translated)
Tar emot feedback och utför praktiska uppgifter under handledning
Följer anvisningar, beaktar säkerhet och tar ansvar för sina uppgifter
Ställer relevanta frågor för den egna inlärningen
Kan kommunicera och samarbeta med andra personer i teamet (not translated)
Sanna Gunell
Face-to-face
Swedish
07.10.2024 - 17.11.2024
15.06.2024 - 31.07.2024
Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Sanna Gunell
Face-to-face
Swedish
26.08.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 31.08.2024
Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.
Other recommended literature:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm
Lectures, tasks and discussions.
Selfstudies.
The course is graded 0-5 based on result in individual exam. On line quizzes are graded passed or failed.
In order to pass the course all parts (exam and quizzes) have to be passed.
Swedish
23.09.2024 - 01.12.2024
15.06.2024 - 22.09.2024
8 - 40
Camilla Ribacka
Additional information on the Moodle platform
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination 18th of November 2024
Re-examination 17th of January and 7th of March 2025
Lectures and examination 22 h, self studies and digital teaching methods 59 h
Inadequate knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Weak knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Good knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Excellent knowledge of fundamental Anatomy and Physiology
Carina Gädda
Face-to-face
Kommunikation
Novias anvisningar för examensarbeten.
Material på Moodle. (not translated)
Introduction to academic studies: Lecturers, presentations, virtual test ( library/ informationservice)
Kommunikation
Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav.
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem.
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning.
Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav (not translated)
Swedish
02.09.2024 - 17.11.2024
15.06.2024 - 29.09.2024
Mikaela Engvall, Katarina Vironen, Språkservice 1, Carina Gädda
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Kommunikation: Bedömt grupparbete och bedömd muntlig presentationen i slutet av kursen.
Introduktion: On-line tent i informationssökning samt i inroduktionskursens material (not translated)
Kommunikation:Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet. (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet (not translated)
Kommunikation:
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter (not translated)
Kommunikation: Bedömningskriterier - berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket (not translated)
Sanna Gunell
Face-to-face
Laborationer och uppgifter (not translated)
Swedish
28.10.2024 - 22.12.2024
15.06.2024 - 31.07.2024
Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Godkända laborationer och uppgifter (not translated)
Sanna Gunell
Face-to-face
Se kursens Moodle-sida (not translated)
Föreläsningar, diskussioner, egna uppgifter (not translated)
Godkänd tentamen och uppgifter (not translated)
Swedish
14.10.2024 - 15.12.2024
15.06.2024 - 31.07.2024
Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Kurstentamen tba
Omtentamen tba (not translated)
1 sp = 27 h studier (not translated)
Inlämningsuppgiften/tentamen uppfyller inte kriterierna för vitsord 1.
Underkänd tentamen/uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell. (not translated)
Tentamen
har ytlig kunskap i oragnisk kemi men visar en viss förståelse av ämnet om än bristfällig
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig kunskap i allmän kemi (not translated)
Tentamen
kan redogöra och förstår det mesta av kursinnehållet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i kursinnehållet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Mikaela Engvall
Face-to-face
See Moodle for more information.
Supervised internship 8 weeks.
Written assignments and seminar after completion of internship.
In order to pass the course, students must
- participated in practice information,
- have completed the internship and achieved the goals specified in the course,
- all practical assignments must be approved,
- participated in practical seminar &
- practical tasks presented and submitted in connection with the practical seminar.
Swedish
26.08.2024 - 17.11.2024
15.06.2024 - 30.09.2024
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
Approved/Rejected
Approved internship
Approved assignments
Participation in internship seminar
Internship seminar, Compulsory attendance
Students can practice abroad.
The student must be at the internship site 37,5h per week and an additional 2,5 h/week that can be used for the internship tasks. A total of 40h/week, of which 37,5h in the field.
Internship seminar 3 h
Students:
Can receive feedback and show willingness to develop professional skills
Follows the worklist and keeps agreed times
Can ask questions that are relevant for learning a work
For the most part, it works in a planned manner and has a basic accuracy at important work moments
Can perform tasks under supervision
Has basic knowledge and can ask questions that are relevant to learning a work
Can follow directives and instructions and take responsibility for tasks
Can make decisions concerning tasks at the basic level Know the values and consider the ethical principles
Can communicate and respond to patients / clients / customers
Can work with others in the work team/student group
Sanna Gunell
Face-to-face
Swedish
26.08.2024 - 15.12.2024
15.06.2024 - 31.07.2024
Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur
Lectures, group discussion and assignments
The course is graded 0-5 based on result in individual exam and the individual, written assignments.
In order to pass the course all parts (exam and assignments) have to be passed.
Swedish
09.09.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 04.09.2024
8 - 30
Camilla Ribacka
Additional information on the Moodle platform
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Examination
Course examination x.x.2024
Re-examination
Written assignments according to schedule
The course is 3 cr which corresponds to 81 hours of work
The students does not understand and can not apply the methods of qualitative research
Notable weakness are found in students understanding and application on the research aims and questions or the data collection stage
The student predominantly demonstrates a good understanding and can apply qualitative concepts into the different research phases
The students demonstrates a complete understanding for qualitative concepts of research and make only insignificant errors when applying and planing research
Camilla Ribacka
75% Face-to-face, 25% Distance learning
Quantitative methods: following literature is recommended Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, as well as other literature suggested by the examiner.
Qualitative methods:
Course literature :
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Quantitative methods: lectures, exercises in computer class, as well as written presentation
Qualitative methods: lectures and group discussion and assignment
Quantitative methods: based on the written assignment, the student's ability to understand and apply fundamental statistical concepts, and to perform a statistical analysis, is evaluated.
Qualitative method: based on a exam, the student's ability to understand and apply fundamental concepts and understanding the research process and analysis approaches, is evaluated. Written assignments have to be done on time.
Swedish
09.09.2024 - 13.10.2024
15.06.2024 - 04.09.2024
8 - 30
Ralf Lillbacka, Camilla Ribacka
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Radiography and Radiotherapy, Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
H-5
Quantitative methods: written assignment (graded according to the scale 0-5, 1-5 is a passed grade)
qualitative methods: written assignment and presentation (graded according to the scale 0-5., where 1-5 is a passed grade)
Quantitative method: the assignment has to be submitted within a month after the end of this part of the course
Qualitative method: written assignment and presentation within a seminar
Quantitative research methodology is 2 cr which is equivalent to 54 hours work of which 12 are scheduled lectures and seminars and the rest is the students' own work. assignment is submitted on a agreed date after the lectures.
Qualitative methods is 2 cr which is equivalent to 54 hours
Quantitative methods: the student does not understand and cannot apply statistical concepts and cannot perform an adequate statistical analysis.
Qualitative methods: the student does not understand and cannot apply the research process and analysis methods.
Written assignments missing or inadequate.
Quantitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of statistical concepts, or the statistical analysis is not adequately performed.
Qualitative methods: notable weaknesses are found in the student's understanding and application of analysis methods and is not adequately preform content analysis
Quantitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply statistical concepts, and only minor errors are found in the statistical analysis.
Qualitative methods: the student predominantly demonstrates a good understanding of and can apply concepts analysis , and only minor errors are found in the analysis process.
Quantitative methods: the student demonstrates a complete understanding of statistical concepts and makes only insignificant errors when applying them, and performs a statistical analysis without errors.
Qualitative methods: the student demonstrates a complete understanding and makes only insignificant errors when applying the methods.
Sanna Gunell
67% Face-to-face, 33% Distance learning
Current material (scientific articles and lecture material), the information given via the Moodle page of the course.
Erlanson-Albertsson. Cellbiologi. Studentlitteratur
Heino & Vuento. Biokemia ja solubiologia. SanomaPro 2019
Bränden. Immunförsvaret och viruset. Celanders förlag 2021
Wold och Mölne. Infektionsimmunologi. Liber 2022
Analytical phase and sampling:
Matikainen, A-M. Miettinen, M. & Wasström, K. Näytteenottajan käsikirja 2016.
Friman, T., Kuparinen, M., Lehto, L. & Liikanen, E. Laboratoriotutkimusten näytteenotto 2021.
Gupte, Satish. The Short Textbook of Medical Laboratory for Technicians 2021.
HOTUS Lyckad laboratorieprovtagning
Lectures, practical tasks, discussions and selfstudies.
Individual tasks, graded passed/failed
Participation in mandatory practical exercises and study visits
Passed/failed quizzes and exams
Swedish
26.08.2024 - 25.10.2024
15.06.2024 - 30.09.2024
8 - 20
Mikaela Engvall, Camilla Ribacka, Sanna Gunell
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
Approved/Rejected
Examination
Study visit to Vaasa Central Hospital (the Fimlab laboratory)
Written, individual work and presentations
3 cr corresponds to 81 hours of work
Mikaela Engvall Teaching 1 credit (27h), Content: History of bioanalytics education in Finland, the biomedical laboratory scientist's profession and work opportunities, the analytical phase and basic knowledge in bioanalytics, sampling, study visit, 1 individual assignment combined with the study visit.
Camilla Ribacka, teaching 1 cr (27h) : Biochemisty and molecular biology
Sanna Gunell, teaching 1 cr (27 h): Cell biology, microbiology and immunlogy
The assignments do not meet the criteria for a passed grade. A failed assignment should be improved according to the examiner's feedback and according to the agreed timetable.
Individual quiz failed.
Susceptible to feedback and performs tasks according to instructions
Takes responsibility for their tasks
Asks relevant questions for one's own learning
Able to communicate and collaborate with other people in the team
Mikaela Engvall
Face-to-face
Laboratoriotutkimusten näytteenotto (2021, Friman, Tarja; Kuparinen, Marja; Lehto, Liisa & Liikanen Eeva)
Näytteenottajan käsikirja (2016, Matikainen, Anna-Mari; Miettinen Marja & Wasström, Kalle)
Klinisk kemi: Kortfattad analystolkning (2014, Lund-Egloff, D. & Löwbeer, C.)
An Introduction to Biomedical Science in Professional and Clinical Practice by Sarah J. Pitt and Jim Cunningham (2009).
Biomedical Sciences: Essential Laboratory Medicine by Raymond Iles , and Suzanne Docherty (2012).
More material provided on Moodle.
Föreläsningar, diskussioner, egna studier (not translated)
Godkända uppgifter.
Studeranden ska känna till de vanligaste undersökningarna inom klinisk kemi, kl. mikrobiologi och kl. fysiologi. Studeranden kan förbereda och handleda patienten inför provtagning samt kan observera patientens tillstånd efter provtagning. (not translated)
Swedish
30.09.2024 - 30.11.2024
15.06.2024 - 31.10.2024
Mikaela Engvall
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
H-5
Vasanejdens bioanalytiker rf (VASLY) deltar i kursen och berättar om förbundet samt bioanalytikerns yrke.
Facebook: Vasly
Instagram: vaasanseudunbioanalyytikot (not translated)
27 timmar x 3 sp = 81 h (not translated)
Inlämningsuppgiften uppfyller inte kriterierna för vitsord 1, Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell. (not translated)
Tentamen
har ytlig kunskap i bioanalytikens grunder men visar en viss förståelse av ämnet om än bristfällig
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig kunskap i allmän kemi (not translated)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. (not translated)
Camilla Ribacka
67% Face-to-face, 33% Distance learning
According to the topic of Thesis
Recommended literature: Maria Henricson (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur, Lund.
Introduction lecture to the course, thesis work, followed by mainly self-directed studies with possibility to supervision. The student makes a plan for the thesis. The presentation of the plan for the thesis is the examination
The work plan for the thesis is assessed as either failed or passed.
The plan must include the following parts (for passing):
• Novia cover page
• Table of contents
• Introduction (at least 1 page): must include at least 2 sources
• Purpose and research questions
• Background (at least 4 pages). Must include: for one student: at least 6 sources, of which at least 2 are scientific and for two students: at least 9 sources, of which at least 4 are scientific
• Method (at least 1 page): Selection; Data collection; Data analysis method; Ethical considerations and Timeline
• References (of the sources used in the plan)
Length: at least 6 pages and at most 9 pages (excluding cover page, table of contents, and references)
Must follow Novia's writing guidelines: https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/
Swedish
14.10.2024 - 15.12.2024
15.06.2024 - 31.12.2024
8 - 16
Camilla Ribacka
The content of the work plan for thesis:
Novia titlepage
Table of content
Introduction
Background (description of the topic, at least 5-6 scientific studies)
Aim and problem definition
Method (Data collection based on 2 references/discuss method of selection)
Ethical consideration (based on references)
Timetable
Reference list
Minimum 6 pages and maximum 10 pages (excl. Title page and table of content)
Follow Novia’s instructions for writing Thesis)
1. You find Novia’s title page on Moodle (no key needed)
2. Table of content is done in Word, if you do not know how to do choose ? (help) in the upper right corner and write list of content in the search field
3. The introduction should be about 1 p, where the reader is introduced to the topic and also to your interest of studying it.
4. Background shall be 3 – 5 p and divided into chapters where description of concepts and the topic of the subject. In the background you also describe the previous research done
5. Aim and problem definition can be short about ½ p.
6. The method can be described on 2-3 p. The chapter includes a description of the approach (qualitative/quantitative design), motivation for the choice and data collection method. References need to be included.
7. Ethical considerations are described on about 1 p and with the help of references ethical principles followed are discussed. refer to relevant documents on Finnish National advicory board on Research Integrity TENK. (tenk.fi)
8. Time plan should estimate how Thesis proceeds. Please do a realistic plan writing something for each month and write it also in your calender.
9. Works cited
Faculty of Health and Welfare
Degree Programme in Biomedical Laboratory Scientist
1 credits
Approved/Rejected
No optional examination form
The Thesis can be a work ordered, but is not necessary always so
Presentation of work plan for thesis autumn 2024 and presentation of the thesis in May 2025
The course is 3 cr which is equivalent to 81 h work for the student
If the thesis plan is done according to instructions it is assessed as passed.