Hoppa till innehåll

Vårdens teoretiska grunder (2 sp)

Kod: RBA22VG04-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 13.04.2025

Tajmning

14.04.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker

Lärare

  • Heidi Kronqvist

Lärare

Carina Gädda

Grupper

  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • URS24D-V
    Röntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har kunskap om olika vårdvetenskapliga traditioner och yrkesområdets historia och utveckling
- har kunskap om och kan tillämpa de vårdvetenskapliga grundbegreppen hälsa och välbefinnande, människa, patient, livsvärld, lidande och vårdande
- har grundläggande förmåga att i sitt kommande yrke verka utgående från etiska riktlinjer och kan genom att respektera och högakta andra människors värdegrund och livsåskådningar verka utan att kränka de mänskliga rättigheterna

Innehåll

Centrala delar av vårdvetenskap

Tid och plats

Våren 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.

VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.


+Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Seminarie

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarie

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Underkänd (0)

Studerande har inte följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och är inte insatt i andras arbete

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Inga