Forskningsmetoder (4 sp)
Kod: RBA22FU02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2024 - 13.09.2024
Tajmning
09.09.2024 - 13.10.2024
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
8 - 30
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Ralf Lillbacka
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
UBA22D-VBioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
URS22D-VRöntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- kan ange och värdera de vanligaste kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoderna
- kan återge forskningsprocessen och tillämpa de olika faserna i forskningsprocessen
- kan använda olika metoder för kvalitativ datainsamling och dataanalys inom forskning
- kan använda de vanligaste metoderna för kvantitativ datainsamling och analys
- kan göra det mest centrala i beskrivande statistik
- kan använda och tolka de viktigaste statistiska metoderna
- har beredskap att självständigt och under handledning genomföra examensarbete
Innehåll
Kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
Tid och plats
Hösten 2024 enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Kvalitativa metoder:
Kurslitteratur:
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Kvalitativa metoder: föreläsningar och gruppdiskussion samt inlämningsuppgift
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut
Kvalitativ metod: skriftlig uppgift och presentation inom ett seminarium
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 0-5, där 1-5 är godkänt)
kvalitativa metoder: skriftlig inlämningsuppgift och presentation (betygsätts enligt skalan 0-5, där 1-5 är godkänt)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kvantitativ forskningsmetodik är 2 sp vilket motsvarar 54 timmars arbete varav 12 timmar är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete. Arbetet i grupp lämnas in på överenskommet datum efter lektionerna.
Kvalitativa metoder är 2 cr vilket motsvarar 54 timmar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hon har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Kvalitativ metod: utifrån en tentamen utvärderas studentens förmåga att förstå och tillämpa grundläggande begrepp och förstå forskningsprocessen och analysmetoder. Skriftliga inlämningsuppgifter måste lämnas in inom utsatt tid.
Underkänd (0)
Kvantitativ metodik: studerande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genomföra en korrekt statistisk analys.
Kvalitativa metoder: studenten förstår inte och kan inte tillämpa forskningsprocessen och analysmetoderna.
Skriftliga inlämningsuppgifter saknas eller är bristfälliga.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i stederandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Kvalitativa metoder: anmärkningsvärda svagheter finns i studentens förståelse och tillämpning av analysmetoder och är inte tillräckligt för att genomföra innehållsanalys
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Kvalitativa metoder: studenten visar övervägande god förståelse för och kan tillämpa begreppsanalys och endast mindre fel finns i analysprocessen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Kvalitativa metoder: studenten visar en fullständig förståelse och gör endast obetydliga fel vid tillämpningen av metoderna.
Förkunskapskrav
Forskningsmetodik