Hoppa till innehåll

Engelska (3 sp)

Kod: RBA22EN01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2024 - 26.01.2025

Tajmning

27.01.2025 - 02.03.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till röntgenskötare
  • Utbildning till bioanalytiker

Lärare

  • Terese Herrgård-Backlund

Grupper

  • UBA24D-V
    Bioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • URS24D-V
    Röntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan på engelska på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
- har kännedom om central terminologi på engelska inom vårdområdet och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i engelskspråklig facklitteratur
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper i engelska och känner de relevanta verktygen därtill
- är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang

Innehåll

Engelska
Muntlig och skriftlig framställning

Tid och plats

Våren 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)

Undervisningsmetoder

Föreläsning, muntliga och skriftliga övningar, par- och grupparbeten.

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Information finns på Moodle.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Planerad och genomförd presentation, skriftlig tent.

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 x 27 h = 81 timmar.

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

Aktivt deltagande krävs.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsordsskala 0-5 och i en del övningar godkänd/underkänd
Enligt den europeiska referensramen för språk.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav