Engelska (3 sp)
Kod: RBA22EN01-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2024 - 26.01.2025
Tajmning
27.01.2025 - 02.03.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Terese Herrgård-Backlund
Grupper
-
UBA24D-VBioanalytiker (YH), h24, dagstudier, Vasa
-
URS24D-VRöntgenskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan på engelska på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
- har kännedom om central terminologi på engelska inom vårdområdet och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i engelskspråklig facklitteratur
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper i engelska och känner de relevanta verktygen därtill
- är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang
Innehåll
Engelska
Muntlig och skriftlig framställning
Tid och plats
Våren 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
-enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)
Undervisningsmetoder
Föreläsning, muntliga och skriftliga övningar, par- och grupparbeten.
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Information finns på Moodle.
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Planerad och genomförd presentation, skriftlig tent.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27 h = 81 timmar.
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Aktivt deltagande krävs.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0-5 och i en del övningar godkänd/underkänd
Enligt den europeiska referensramen för språk.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav