Cellbiologi (2 sp)
Kod: BAA22BV08-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 09.10.2022
Tajmning
10.10.2022 - 04.11.2022
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Ulla Penttinen
Lärare
Ulla Penttinen
Grupper
-
UBA22D-VBioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har kunskap om cellernas struktur och funktion
- känner till funktionen hos cellorganellerna
- kan identifiera cellorganellerna
- har kunskap om celldelning och celldöd
- har kunskap om människans celler och embryologi
- behärskar cellbiologisk och terminologi
- känner till centrala informationskällor inom cellbiologi
- förstår betydelsen av cellbiologi inom bioanalytik
Innehåll
Celler och cellorganeller, struktur och funktion
Terminologi
Tid och plats
Campus Alere, Vasa hösten 2022
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur:
Material på kursens moodlesida
Cellbiologi. Charlotte Erlanson-Albertsson. Studentlitteratur (kort variant)
Cellbiologi. Charlotte Erlanson-Albertsson och Urban Gullberg (lång variant)
Heino & Vuento. Biokemian ja solubiologian perusteet. WSOY.
Sadava, Heller, Orians, Purves, Hillis. Life. The Science of Biology. Freeman.
Online Essentials of cell biology. https://www.nature.com/scitable/ebooks/essentials-of-cell-biology-14749010
Alberts et al. Essential Cell Biology, 5th International Student Edition 2019
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner uppgifter på basen av vetenskapliga artiklar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningen baserar sig på godkänd uppgift och tentamen.
Terntamen 4.11.2022
Omtentamen 9.12.2022 och 20.1.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
2 sp är 54 h arbete för studerande
Artikeluppgiften beräknas ta 6 h
Föreläsningarna 14 h
Tentläsandet 34 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningen baserar sig på godkänd uppgift och tentamen.
Förkunskapskrav
Inga