Hoppa till innehåll

Avancerad klinisk vård (5 sp)

Kod: SHV18AK05-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 29.08.2021

Tajmning

30.08.2021 - 31.12.2021

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom social- och hälsovård

Lärare

  • Rika Levy-Malmberg

Lärare

Camilla Strandell-Laine

Grupper

  • SHV20HD-V
    Social- och hälsovård, h20, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV20HH-V
    Social- och hälsovård, h20, högre yh, heltidsstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
Kan handha patienters/klienters hälso- och sjukdomstillstånd, genom adekvat anamnes, statusbedömning och behandling
Kan undervisa och handleda patienter/klienter
Har beredskap att skapa och uppehålla effektiva relationer med patienter/klienter och kolleger
Har beredskap klarlägga den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesroll

Innehåll

Avancerad klinisk vård

Tid och plats

2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

For the subjects’ critical thinking and clinical judgment and clinical decision making please attach the following reading materials:
Clinical judgment- an essential tool in the nursing process
http://www.infiressources.ca/fer/Depotdocument_anglais/Clinical_Judgement%E2%80%93An_Essential_Tool_in_the_Nursing_Profession.pdf
What critical thinking, critical reasoning, and clinical judgment are?
https://www.elsevier.com/books/critical-thinking-clinical-reasoning-and-clinical-judgment/alfaro-lefevre/978-0-323-35890-3
Clinical reasoning instructor resourceshttp://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=4&hid=113&sid=1d415f7a-433b-4674-a0a0-d28e4ee49a53%40sessionmgr115
Boman, E., Glasberg, AL., Levy-Malmberg, R., Fagerstrom, L. (2019). ’Thinking outside the box’: advanced geriatric nursing in primary health care in Scandinavia. BMC Nursing. 18:25. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0350-2
Boman, E., Levy-Malmberg., Fagerström, L. (2019). Differences and similarities in scope of practice between registered nurses and nurse specialists in emergency care - an interview study, Scandinavian Journal of Caring Science. DOI: 10.1111/scs.12753
Levy-Malmberg, R., Boman, E. (2019). Fagerstöm, L.M. (red). Klinisk beslutningstaking. i Avancerant Klinisk Sykepleie. (S. 1139-147). Gyldenadak Norsk Forlag

For the subject of critical thinking and EBP please find the following material
Bläuer, C., Frei, I. A., Schnepp, W., & Spirig, R. (2015). Implementation of a nurse-led education programme for chronic heart failure patients during hospitalisation, and strategies supporting their self-management at home: a practice development project in the context of the Swiss healthcare system. International Practice Development Journal, 5(1), 1–15.
Kitson, AL., Athlin, ÅM., Conroy, T Anything but Basic: Nursing’s Challenge in Meeting Patients’Fundamental Care Needs. Journal of Nursing Scholarship. 46(5), 2012. Pp 331-339
Long, B.C& Phipps, W.J. & Cassmever, V. L. (1995). Adult Nursing A Nursing Process Approach, London U.K pp: 4-13

Lunney M. Use of Critical Thinking in the Diagnostic Process. International Journal of Nursing Terminologies & Classifications. 2010;21(2):82-88.
Lynda, F., Snyder, CH.. Evidence-based practice for the busy nurse practitioner: Par three: Critical appraisal process. Journal of the Academy of Nurse Practitioner. 24, 2012. Pp704-715

Robert, RR. Petersen S. Critical Thinking at the Bedside: Providing Safe Passage to Patients. MEDSURG Nursing.22 (2), 2013.pp 85-118.
Smith, SA Nurse Competence: A Concept Analysis. International Journal of Nursing Knowledge. 23(3), 2012 pp. 172-182.



For the subject of history thanking physical assessment

Hogan-Quigley, B., Palm, ML., Bickley, LS. Nursing Guide to Physical Examination and History Taking. 2012. Philadelphia, Wolther Kluwer Health Lippincott
Timby, B. K. (2013). Fundamental Nursing Skills and Concept. 10th ed. Wolter Kluwer Health. Lippincott

For the subject of OSCE
Levy-Malmberg, R. (2019). Fagerstöm, L.M. (red). Objective structured clinical examination (OSCE) for vurdering av klinisk kompetanse. . i Avancerant Klinisk Sykepleie. (S. 235-253). Gyldenadak Norsk Forlag
Taylor, I., Bing-Jonsson, P.C., Levy-Malmberg., Fagerström, L. (2019). The Objective Structured Clinical Examination in evolving nurse practitioner education: A study of students' and examiners’ experiences. Nurse Education in Practice. 37(5), 115-123. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.04.001

Undervisningsmetoder

föreläsningar och övning

Praktik- och arbetslivssamarbete

öva i klinisk miljö och öva i klass

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

OSCE

Studerandes tidsanvändning och belastning

27H=1 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande:
Arbetar planmässigt och har en noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har avancerade kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på avancerad nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

0-5

Förkunskapskrav

SHV18AK01, Den avancerade kliniska sjukskötarens yrkesparadigm
SHV14AK02, Anatomi och patofysiologi
SHV14AK03, Klinisk bedömning och förverkligande av vård
SHV14AK04, Klinisk farmakologi