Grunder i socialt arbete (5 sp)
Kod: SO21ESAP6-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2022 - 15.12.2025
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Sofia Saloranta
- Eva Juslin
Lärare
Eva Juslin
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer.
- utvecklar ett professionellt och klientcentrerat förhållningssätt till utsatta individer och grupper i samhället.
Innehåll
- mänskliga rättigheter och jämlikhet
- centrala definitioner och begrepp
- socialt arbete på individ-, familje-, grupp- och samhällsnivå
- det sociala arbetets målgrupper och verksamhetsformer
- klientprocessen
- delaktighet, maktfördelning och professionalitet i socialt arbete
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur:
- Blennberger, E. 2005. Etik i socialpolitik och socialt arbete. Studentlitteratur.
- Blennberger, E. 2013. Bemötandets etik. Studentlitteratur.
- Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
- Larsson, S. & Sohlberg, P. 2014. Socialpsykologi för socialt arbete. Studentlitteratur.
- Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
- Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
- Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
Publikationer:
- Akademikerförbundet SSR. Global definition av professionen socialt arbete. Tillgänglig här.
- Akademikerförbundet SSR. Etik i socialt arbete - Etisk kod för socialarbetare. Tillgänglig här.
- Allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna. Tillgänglig här.
- Barn och ungdomsetik inom social- och hälsovården. ETENE-publikationer 42. Tillgänglig här.
- Den etiska grunden för social- och hälsovården. 2011. ETENE-publikationer 33. Tillgänglig här.
- Kvalitetsrekommendation för barnskyddet. Tillgänglig här.
- Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande. Tillgänglig här.
- Vardagen, värderingarna och etiken. Etiska riktlinjer för personen inom det sociala området. Talentia. Tillgänglig här.
Undervisningsmetoder
Studerande utför examinationsuppgifter på kursen moodlesida
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3707#section-9
Examination 1: Begrepp och definitioner (2 sp)
Examination 2: Socialt arbete - analys och reflektion (3 sp)Inlämningsuppgift
Detaljerade instruktioner finns i samband med examinationens inlämningsplattform
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig: Sofia Saloranta
Valideringar inlämnas på kursen moodlesida. Vid validering används skala GK/UK
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
I bedömningen används skala 0-5.
Feedback ges skriftligt i kommentarsfältet vid inlämningen.
Underkänd (0)
Examination 1: Studerande har inte uppnått godkänd nivå pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.
Examination 2:
0: Studerande har i sin uppgift analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Examination 1: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna reflektioner.
Examination 2:Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Examination 1: Studerande har redogjort samt visat klarhet för de olika begreppen samt definitionerna inom området. Studerande visar på logik i uppbyggnad och kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Examination 2:
Studerande har diskuterat frågorna och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället. Studerande har kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tillämpas inom sociala branschen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Examination 1: Studerande har redogjort för begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang.
Examination 2:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov och rättigheter i samhället. Studerande har varierat och analytiskt kunnat tillämpa de skriftliga etiska riktlinjer och styrdokument som tillämpas inom sociala branschen.
Förkunskapskrav
Inga