Social- och hälsovårdens organisation och branschkännedom (5 sp)
Kod: SOV22SVS04-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 08.09.2022
Tajmning
05.09.2022 - 30.11.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Lina Nybjörk
Lärare
Lina Nybjörk
Grupper
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-känner till social- och hälsovårdens uppbyggnad, styrning, övervakning och framtidsvisioner
-har en inblick i central lagstiftning och beslutsgången inom offentlig förvaltning och socialvård
-kan identifiera centrala myndigheter och förvaltningsnivåer samt deras ansvarsområden inom social- och hälsovården
-kan redogöra för grunderna i klientsäkerhet
-har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
-känner till de kvalifikationer och det yrkeskunnande som behövs inom social yrkesutövning
Innehåll
-grunddragen i social- och hälsovårdens förvaltningsstrukturer och servicesystem
-de rättsliga principerna för offentlig förvaltning
-socialrättens grunder
-klientsäkerhetens grunder
-interprofessionellt arbete
-centralt och aktuellt förändringsarbete inom social- och hälsovården
-socionomens verksamhetsområden
Tid och plats
Föreläsningstillfällen på Campus Alere:
9.9 - föreläsning (Nadja Suomela)
16.9 - föreläsning (Nadja Suomela)
19.9 - föreläsning (Lina Nybjörk)
5.10 - föreläsning för grupp A (Lina Nybjörk) ELLER
6.10 - föreläsning för grupp B (Lina Nybjörk)
10.10 - studiebesök (Lina Nybjörk)
12.10 Gästföreläsning av Anne Salovaara-Kero (även online) styrelseordförande, Österbottens välfärdsområde
14.10 - studiebesök (Lina Nybjörk)
25.10 - föreläsning (Nadja Suomela)
8.11 - Pop up-konsultation via Teams (Lina Nybjörk) (icke obligatorisk)
24.11 - seminariedag (Lina Nybjörk)
Studiebesöksdagarna och seminariedagen är obligatoriska och frånvaro från dem bör kompenseras.
Det första föreläsningstillfället är ALLTID obligatoriskt. Föreläsningsdagarna har obligatorisk närvaro vid 5 av 6 tillfällen. Om man har mer frånvaro än så, bör den kompenseras med kompensationsuppgift specifikt för det föreläsningstillfället. Kompensationsuppgifterna för föreläsningsdagarna finns i Moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T., & Vespä, P. (2020). Ammattina sosionimi. Helsingfors: Sanoma Pro Oy.
Social- och hälsovårdsministeriet. (2017). Tillämpningsguide för socialvårdslagen. Helsingfors.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/80392
Finlex: Förvaltningslagen och Socialvårdslagen.
Övrig litteratur enligt anvisningar under kursens gång.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, studiebesök, grupparbeten, seminariedag.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftliga examinationsuppgifter samt en muntlig presentation.
24.11 - seminariedag där kursuppgift presenteras muntligt av kursens deltagare. Kursuppgiften utförs i mindre grupper.
30.11 - inlämningsdatum för de skriftliga examinationsuppgifterna (både grupp- och individuella uppgifter)
Examinationsuppgifterna baserar sig på föreläsningarna och litteraturen.
Anvisningar för examinationsuppgiften fås under det första föreläsningstillfället och finns även i Moodle.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Alternativ 2 (rekommenderas främst för studerande som redan har erfarenhet av högskolestudier)
Obligatorisk närvaro vid första närstudietillfället 9.9 och eget arbete istället för föreläsningarna enligt anvisningar i Moodle 1 sp
Självständiga studiebesök/intervju-uppgifter och rapportering enligt anvisningar i Moodle 1 sp
Examinationsuppgifter och deltagande i seminarium 24.11. 3 sp (frånvaro kompenseras)
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
En studiepoäng motsvarar 27 timmars arbete (135 h / 5 studiepoäng) för en studerande. Dessa timmar består av föreläsningar, studiebesök, gruppuppgifter och eget arbete med examinationsuppgifter.
Närstudietillfällena utgör 35h.
Tilläggsuppgifter för studerande
Moodlekursen innehåller material, instruktioner, uppgifter, föreläsningsmaterial och litteratur.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
•Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav