Från äldre till geriatrisk patient (5 sp)
Kod: USS20KL02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2021 - 13.02.2022
Tajmning
14.02.2022 - 20.03.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Emilia Kielo-Viljamaa
Lärare
Emilia Kielo-Viljamaa
Grupper
-
UHV20D-ÅHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Åbo
-
USS20D-ÅSjukskötare (YH), h20, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Känner till det normala åldrandet
Kan bedöma den äldre patientens hälsa, funktionsförmåga och resurser samt stödja personens val gällande hälsa och välbefinnande
Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
Har kompetens i vård av den äldre och har kunskap om centrala geriatriska sjukdomar, vårdkedjor och servicesystem
Behärskar evidensbaserade vårdmetoder och adekvat läkemedelsbehandling
Kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar
Innehåll
De äldres behov, särdrag och livskvalitet ur personens/patientens perspektiv
Vårdkedja och servicesystem
Coping/anpassning
Partnerskap och vägledande samtal
Närståendevård
Etiskt beslutsfattande
Den äldre patientens hälsoproblem
Näringsbehov, -status och -rekommendationer
Adekvat läkemedelsbehandling
Geroteknologi
Geriatriska sjukdomar, multisjukdom och minnesjukdom
Evidensbaserad vård
Vårdkedjor och serviceformer, äldreomsorg
Systematisk bedömning av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa samt användning av test och mätare
Tid och plats
Närstudier på campus Åbo v. 7-11, 2022
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursböcker:
- Kirkevold, M., Brodtkorb, K., Hylen Ranhoff, A., Bolinder-Palmér, I. & Olsson, K. (2018). Geriatrisk omvårdnad: God omsorg och vård till den äldre (Andra upplagan.). Liber AB.
- Dehlin, O. & Rundgren, Å. (2018). Geriatrik (3:4 upplagan.). Studentlitteratur AB.
eller Arkkila, P., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R., Tilvis, R. & Viitanen, M. (2016). Geriatria (3., uudistettu painos.). Duodecim.
Litteratur:
Drevenhorn, E. 2017. Hemsjukvård. Studentlitteratur.
Ernsth Bravell, M. 2011. Äldre och åldrande.
Etene. 2008. Vårdetik på ålderns höst
Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
Kivelä, S-L. 2010. Vi äldre och våra mediciner.
Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik för äldre.
NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55-90. Nordiskt välfärdscentrum.
SHM 2020: Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
THL. 2020. Livskraft på äldre dar - kostrekommendationer på äldre personer.
Fimea. 2020. Medicin75+
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar
Gästföreläsningar (obligatorisk närvaro)
Learning cafe (obligatorisk närvaro)
Seminarie (obligatorisk närvaro)
Simulation (obligatorisk närvaro)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Del 1:
- Hemtentamen, 28.2-4.3.2022
- Individuell uppgift, 28.2.2022
Del 2:
- Gruppuppgift (learning cafe), 9.3.2022
- Gruppuppgift, 18.3.2022
Studerandes tidsanvändning och belastning
5sp = 135h
Del1: (67,5h)
- Föreläsningar: 6h
- Simuleringar: 4h
- Självstudier: 57,5h
Del 2 (67,5h)
- Föreläsningar: 4h
- Learning cafe 2h
- Seminarie: 3h
- Självstudier: 58,5h
Periodisering av innehållet
Del 1: Geriatriska sjukdomar/hälsohindren
Del 2: Personcentrerad vård
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter i den gerontologiska patientens vårdkedja, vårdprocess, vårdplanering, i de centrala geriatriska hälsohindren/sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder. Studerande förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom gerontologiskt kontext. Uppgifter lämnas inom utsatt tid.
- Substanskunskap
- Integrering av teoretisk och praktisk kunskap
- Anvädning av litteratur
- Deltagande i närundervisningen
Del 1 (50 % av kursvitsordet)
- Hemtentamen: GK/UK
- Individuell uppgift: 1-5 (50 %)
Del 2 (50 % av kursvitsordet)
- Gruppuppgift (learning cafe): GK/UK
- Gruppuppgift: 1-5 (50 %)
Underkänd (0)
Studerande når inte upp tillbedömningskriterier för tillfredsställande.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande svarar på uppgifter på basen av kurslitteratur men har inte förmåga att använda annat material eller göra egna reflektioner. Studerande kan beskriva den gerontologiska patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och tillämpningen är svag.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande svarar på uppgifter på basen av kurslitteratur samt andra källor men användning av materialet är inte mångsidigt. Studerande kan beskriva gerontologiska patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och kan tillämpa dem i viss mån.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande svarar på djupgående nivå på uppgifter och använder mångsidigt kurslitteratur samt andra evidensbaserade källor. Studerande kan beskriva den gerontologiska patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i geriatriska sjukdomar, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, och patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder och kan tillämpa dem.
Förkunskapskrav
Inget