•   Silviculture on peatlands BE16SS01-3004 01.08.2022-23.10.2022  6 credits  (BE21DS-E) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - recognises the geological and ecological formation processes of peatlands
    - knows the classification grounds for natural peatlands
    - can take into account how drainage (dredging) affects a wetland ecosystem
    - can judge dredging possibilities in a peat field and plan the process
    - can apply water treatment measures when dredging
    - understands the changing nutrient conditions of peatlands
    - understands the sustainability dimensions of peatlands
    - can provide care for the use of peat sand
    Prerequisites
    Stand management
    Forest regeneration
    Handling of GPS and GIS
    Content of the study unit
    Site Classification on peatlands
    Compulsory field studies in Hyytiälä (1 week in late July/early August)
    Compulsory excursions
    Exercises:
    Individual
    In groups
    In groups with the teacher (compulsory attendance)
    Assessment criteria
    Failed (0)
    - Uteblivna eller underkända prestationer.
    - Har stora brister i sakkunskap och kan inte gestalta helheter. (not translated)
    Further information
    På bedömningen inverkar:
    Obligatorisk närvaro i torvmarksklassificeringen i Hyytiälä
    Obligatorisk närvaro i exkursioner
    Obligatorisk närvaro i lärarledda övningar
    Förhör i torvmarksväxter och -typer
    Skriftligt förhör
    Godkända övningar (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Kaj Hällfors

    Learning material

    Anvisas i Teams (not translated)

    Learning methods

    Obligatoriska fältexkursioner, seminarier och övningar.
    Distans- och hybridstudier förekommer periodiserat.. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Aktivitet och sakkunskap under exkursionerna. (skala U/GK)
    Påvisad mångsidig kunskapshantering, kreativitet, engagemang och effektivitet i övningarna och seminarierna (skala 0/5).
    Förhör i trovmarksväxter och -typer (skala 0-5)
    Litteraturtent (skala 0-5) (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.08.2022 - 23.10.2022

    Enrollment date range

    06.05.2022 - 29.08.2022

    Group(s)
    • BE21DS-E
    Responsible unit

    Faculty of Bioeconomy

    Teachers and responsibilities

    Kaj Hällfors

    Additional information

    Föruppgift inför fältstudierna i augusti (Teams). (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in bioeconomy

    Campus

    Ekenäs, Raseborgsvägen 9

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Inga (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Exkursioner ger inblick i tillämpningar. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Närvaro i fältstudierna, exkursionerna och seminarierna - inga omtagningsmöjligheter.
    Godkända övningar - inga omtagningar utan giltiga orsaker (t.ex. läkarintyg eller på förhand överenskommet arrangemang) (not translated)

    Timing and attendance

    Kursen börjar med obligatoriska introducerande fältstudier i Hyytiälä, Juupajoki 2-5.8..2022 och som ett förkunskapskrav för deltagnde av kursen. En skild anmälan i maj.
    Obligatoriska fältstudier i Raseborg veckorna 36, 37, 39 och 42 enligt schema. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Normal (not translated)

    Content scheduling

    - Intensivt med närvaro 2-5 augusti
    - Närvaroveckor i Raseborg är 36, 37, 39 och 42 (enligt schema och kursprogram på Teams) (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    - Uteblivna eller underkända prestationer.
    - Har stora brister i sakkunskap och kan inte gestalta helheter. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    - Känner till huvuddragen av de ekologiska, produktionsmässiga och tekniska frågeställningarna i användning av torvmarksskogar.
    - Kan klassificera torvmarker och kan identifiera deras särdrag.
    - Känner till den lagstiftning som reglerar användning av torvmarker.
    - Känner till behovet och metoderna för vattenvård. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    - Förstår frågeställningarna med torvmarkernas hållbara användning och tillämpning.
    - Kan tillämpa lagar och råd för användning av torvmarker (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    -Kan mångsidigt och självständigt begrunda, analysera och tolka olika relevanta frågeställningar vid planering av torvmarksskogar.
    - Kan utgående från teoretiska ansatser bedöma olika tillämpningars funktion i ett torvmarksekosystem. (not translated)