•   The supply of plant nutrients in soil BE16VGII01-3004 29.08.2022-23.10.2022  3 credits  (BE21DA-E) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - can use applied calculation methods in relation to the supply of nutrients (fertiliser calculations)
    - knows the importance of plant nutrients that are bound to the soil and can use the amount of nutrients as a basis for fertilisation calculations
    - understands how different plant nutrients are bound to the soil and what factors contribute to their activation
    Prerequisites
    No previous knowledge required
    Content of the study unit
    Plant nutrients: needs and management
    Calculating crop plant nutritional needs
    The significance of the plant's nutrient supply
    Soil biological and chemical reaction system
    In-depth understanding of the concept of cation exchange capacity and the factors that determine its extent
    Soil mapping
    Nitrogen, phosphorus, potassium and sulfur: cycles, soil storage and mobilization
    Mycorrhizae

    Sustainable development in agriculture (bioeconomy) is an essential part of the course
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
    Frånvaro från studiebesök och laborationer.
    Frånvaro under mer än 20 % av föreläsningstillfällena. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena, se även kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida
    Vitsordskala 0 - 5, minst 50 % av totalpoängen för godkänd / tillfredsställande nivå i tentamen (not translated)
    Further information
    Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Paul Riesinger

    Learning material

    Föreläsningsanteckningar, artiklar.
    Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis. (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar och diskussioner. Utförande av markkartering i fält och gårdsbesök. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Seminariearbete.
    Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    29.08.2022 - 23.10.2022

    Enrollment date range

    15.06.2022 - 28.08.2022

    Group(s)
    • BE21DA-E
    Responsible unit

    Faculty of Bioeconomy

    Teachers and responsibilities

    Paul Riesinger

    Additional information

    Vädertålig klädsel vid studiebesök. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in bioeconomy

    Campus

    Ekenäs, Raseborgsvägen 9

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Inga. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Provtagningsarbete i fält och gårdsbesök. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Tentamen inom schemalagd kurstid. (not translated)

    Timing and attendance

    Andra läsåret, period 1, Campus Raseborg. (not translated)

    Internationa connections

    Enligt behov. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar, provtagningar och gårdsbesök, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). I kursen ingår arbete i fält och ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen. (not translated)

    Content scheduling

    - Växtnäringsämnen: behov och management
    - Tillvägagångssätt vid beräkning av grödans växtnäringsbehov
    - Betydelsen av markens växtnäringsförråd
    - Markens biologiska och kemiska reaktionssystem
    - Fördjupning i begreppet katjonbyteskapacitet och de faktorer som avgör dess omfattning
    - Markkartering
    - Kväve, fosfor, kalium och svavel: kretslopp, markförråd och mobilisering
    - Mykorrhiza (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
    Frånvaro från studiebesök och laborationer.
    Frånvaro under mer än 20 % av föreläsningstillfällena. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
    Uppnått grundkunskap. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
    Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
    Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
    Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap. (not translated)