•   Mineral fertilizers BE16VGII02-3004 02.01.2023-24.02.2023  3 credits  (BE21DA-E) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - understands the nutrition needs of crops and can take measures to remedy nutritional deficiencies
    - knows the characteristics of mineral fertilizers marketed in Finland
    - can choose the most suitable fertilizer for a particular use, and can calculate the amount needed to satisfy an individual crop's needs in a single crop rotation
    - can take appropriate technical and strategic measures to optimize the utilization of nitrogen and phosphate fertilizers
    Prerequisites
    No previous knowledge required
    Content of the study unit
    Plants' uptake and transport of nutrients
    Calculating plant nutrient supply
    Simple N, P and K mineral fertilizers (manufacturing and properties)
    Other fertilizer minerals (manufacturing and properties)
    Composite NPK mineral fertilizers (manufacturing and properties)
    Fertilization strategies and fertilizer technology for increased nitrogen and phosphorus efficiency

    Sustainable development in agriculture (bioeconomy) is an essential part of the course
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
    Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av tentamenspoängen

    Se även kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida (not translated)
    Further information
    Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Paul Riesinger

    Learning material

    - Föreläsningsanteckningar, artiklar.
    - Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis. (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar, diskussioner, studiebesök. Studerandena utför litteraturstudier och seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
    Seminariearbete.
    Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.


    2021 GK/U enligt bidrag i den digitala undervisningen. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    02.01.2023 - 24.02.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 01.01.2023

    Group(s)
    • BE21DA-E
    Responsible unit

    Faculty of Bioeconomy

    Teachers and responsibilities

    Paul Riesinger

    Additional information

    Förkunskapskrav motsvarande kurserna:

    Praktiska grunder

    Odlingsjordar och jordbearbetning

    Marklära och markvård

    Markens växtnäringsförråd (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in bioeconomy

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Enligt validering. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Inom ramen för kursschemat.
    Schemalagda omtentamenstillfällen. (not translated)

    Timing and attendance

    Andra läsåret. YH Novia, Campus Raseborg.

    2021 digitalt. (not translated)

    Internationa connections

    Enligt behov och möjligheter. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen. (not translated)

    Content scheduling

    - Växternas upptagning och transport av näringsämnen
    - Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
    - Symtom vid växtnäringsbrist
    - Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
    - Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
    - Sammansatta NPK mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
    - Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
    Uppnått grundkunskap. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
    Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
    Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
    Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap. (not translated)