•   Soil science and soil conservation BE22MA10-3001 02.01.2023-24.02.2023  3 credits  (BE22DA-E) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - knows the physical, biological and chemical properties of arable land
    - understands the importance of preserved and increased soil fertility
    - knows regenerative cultivation methods
    - knows the importance of arable land for the carbon balance
    Prerequisites
    No prerequisites.
    Content of the study unit
    Soil fertility
    The physical properties of arable land, materiality and porosity, texture and structure
    Ground packing
    The biological properties of arable land, plant biomass, soil organisms and soil
    The importance of soil content and soil conservation measures
    Soil content changes
    Green fertilizing
    Chemical properties of arable land, cation exchange capacity, degree of base saturation, buffering, pH value
    Liming
    The course is based on several of the global sustainability goals, mainly the goals of Responsible consumption and production, Life on land and Climate action.
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    Students fulfill the objectives of the course, and in the relevant course-making compulsory elements, at a satisfactory level.
    Assessment criteria – good (3-4)
    Students fulfill the objectives of the course, and in the relevant course-making compulsory elements, at a good level.
    Assessment criteria – excellent (5)
    Students fulfill the objectives of the course, and in the relevant course-making compulsory elements, at a excellent level.

    Name of lecturer(s)

    Paul Riesinger

    Learning material

    - Föreläsningsanteckningar, artiklar.
    - Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
    - Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Marken. Eget förlag. Karis. (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar från kursledarens och studerandenas sida samt diskussioner. Studiebesök. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Deltagande i fält och gårdsbesök.
    Deltagande vid studiebesök.
    Seminariearbete.
    Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    02.01.2023 - 24.02.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 01.01.2023

    Group(s)
    • BE22DA-E
    Responsible unit

    Faculty of Bioeconomy

    Teachers and responsibilities

    Paul Riesinger

    Additional information

    Kursen förutsätter deltagande i kursen Odlingsjordar och jordbearbetning.

    Vädertålig klädsel vid studiebesök. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in bioeconomy

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Inga (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Studiebesök (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Tentamen inom schemalagd kurstid. (not translated)

    Timing and attendance

    Första läsåret, period 3, Campus Raseborg. (not translated)

    Internationa connections

    Enligt behov. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen. (not translated)

    Content scheduling

    - Markbördighet
    - Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
    - Markpackning
    - Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
    - Mullhaltens betydelse
    - Mullhaltsförändringar
    - Mullhaltshöjande åtgärder
    - Gröngödsling
    - Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
    - Kalkning

    Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
    Uppnått grundkunskap. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
    Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
    Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
    Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap. (not translated)