•   Arable soils and soil cultivation BE22OT10-3001 24.10.2022-18.12.2022  3 credits  (BE22DA-E, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - knows about different arable lands that occur in the Nordic countries
    - knows different tillage methods
    - understands the cultivation characteristics of the arable land and can adapt the cultivation measures based on different soil types
    Prerequisites
    No prerequisites.
    Content of the study unit
    Yield-generating factors
    Climate factors
    Soil formation
    Geology
    Agriculture's soil taxonomy
    Land use properties (cultivation, erosion, nutrient losses)
    Principal soil-related conditions and goals for spring and autumn cultivation in agriculture
    Traditional tillage, reduced tillage and direct sowing
    The course is based on several of the global sustainability goals, mainly the goals of Responsible consumption and production, Life on land and Climate action.
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkända eller icke-inlämnade kursarbeten.
    Frånvaro från studiebesök och laborationer.
    Frånvaro under mer än 20 % av föreläsningstillfällena. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    Students fulfill the objectives of the course, and in the relevant course-making compulsory elements, at a satisfactory level.
    Assessment criteria – good (3-4)
    Students fulfill the objectives of the course, and in the relevant course-making compulsory elements, at a good level.
    Assessment criteria – excellent (5)
    Students fulfill the objectives of the course, and in the relevant course-making compulsory elements, at a excellent level.

    Name of lecturer(s)

    Paul Riesinger

    Learning material

    - Föreläsningsanteckningar, artiklar.
    - Markkarteringstjänst 2000. Tolkning av markkartering vid åkerbruk.
    - Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
    - Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del III, Jordbearbetning och ogräsreglering. Eget förlag, Karis. (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar, litteraturstudier, laborationer och diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten (om jordbearbetning). Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Seminariearbete och inlämningsuppgifter.
    Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    24.10.2022 - 18.12.2022

    Enrollment date range

    15.06.2022 - 23.10.2022

    Group(s)
    • BE22DA-E
    • ÖH22BEA-LED
    Responsible unit

    Faculty of Bioeconomy

    Teachers and responsibilities

    Paul Riesinger

    Additional information

    Förkunskapskrav: Växtodling i Finland (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in bioeconomy

    Campus

    Ekenäs, Raseborgsvägen 9

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Inga. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Enligt behov. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Inom ramen för kursschemat.
    Schemalagda omtentamenstillfällen. (not translated)

    Timing and attendance

    Första studieåret, period 2.
    Campus Raseborg. (not translated)

    Internationa connections

    Enligt behov. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen. (not translated)

    Content scheduling

    - Avkastningsbildande faktorer
    - Geologi
    - Klimatfaktorer
    - Jordmånsbildning
    - Lantbrukets jordartstaxonomi
    - Principiella markrelaterade förutsättningar och mål vid vår- och höstbruk
    - Traditionell jordbearbetning, reducerad bearbetning och direktsådd
    - Jordarternas brukningsegenskaper (bearbetning, erosion, växtnäringsförluster) (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkända eller icke-inlämnade kursarbeten.
    Frånvaro från studiebesök och laborationer.
    Frånvaro under mer än 20 % av föreläsningstillfällena. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
    Uppnått grundkunskap. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
    Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
    Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap. (not translated)