•   Addictive Disorder and Substance Abuse Care SO20SAI4-3002 06.10.2022-09.12.2022  5 credits  (USO21F-Å) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - can identify risks and resources in relation to addictive disorder
    - has knowledge of the legislation in substance abuse care and can guide in the substance abuse care service system
    - can apply resource-enhancing methods to individuals, families and groups
    - is able to reflect critically on ethical aspects in relation to addictive disorder and substance abuse clients
    Prerequisites
    No preliminary requirements
    Content of the study unit
    - The physical, mental and social risks of addictive disorder
    - Turning points, motivation and social networks as a resource for change management
    - National and global trends
    - Substance abuse care legislation and forms of service
    - Co-dependency
    - Treatment methods, self-help groups, digital forms of support and interprofessional work

    Name of lecturer(s)

    Johanna Wikgren-Roelofs

    Learning material

    - Alexandersson, K. & Näsman, E. (2019) Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
    - Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. (2020) Alkohol- och narkotikaproblem.
    - Kaukonen, O. & Kuussaari, K. (2021) Päihdepalveluiden yhteiskunnalliset haasteet. THL rapport 2/2021 (online)
    - Pettersson, H. et.al. (2018) Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
    - Sandström, S. (2019) Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
    - Spak, F, m.fl. (2017) Bemötande inom beroendevård (online)
    - Virokannas, Elina (2017) Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten ”standpoint” (online) (not translated)

    Learning methods

    Närundervisning, konferensdeltagande, distansuppgift, simuleringsövning, workshop, individuellt kompendium och tentamen i par eller smågrupp (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Distansuppgift och närstudier 2 sp:
    Studerande deltar aktivt vid närstudietillfällena (frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter) och gör en distansuppgift med fokus på bemötande och funktionella metoder. Uppgiften beskrivs på kursens Moodle-sida.

    Kompendium och tentamen i par/grupp, 3 sp:
    Tentamen utgår från givna instuderingsfrågor. Studerande skapar inför tentamen ett individuellt kompendium där svaren på instuderingsfrågorna framgår.Tentamen bedöms enligt skala 0-5. Kompendiet bedöms som godkänt/underkänt, men har en höjande, neutral eller sänkande effekt på tentvitsordet. Mera info om examinationerna fås vid kursintroduktionen den 6.10. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    06.10.2022 - 09.12.2022

    Enrollment date range

    15.06.2022 - 07.10.2022

    Group(s)
    • USO21F-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Johanna Wikgren-Roelofs, Lilian Nordell

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Campus

    Åbo, Henriksgatan 7

    Assessment scale

    Approved/Rejected

    Practical training and working life co-operation

    Erfarenhetsexpert, gästföreläsare eller studiebesök (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Närstudier i Åbo: 6.10, 9.11, 12.11, 8.12, 9.12
    Deadline för individuellt kompendium den 11.11, inför partent/gruppstent den 12.11.2022.
    Deadline för distansuppgift; 8.12.2022 (not translated)

    Timing and attendance

    Åbo, 6.10-9.12.2022. (not translated)

    Internationa connections

    Ett lektionspass hålls på engelska om internationella utbytesstuderande deltar. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Närundervisning och distansuppgift, 2 sp: 2 x 27h
    Självstudier, individuellt kompendium och par- eller grupptent, 3 sp: 3 x 27h (not translated)

    Assessment criteria
    Approved / Failed

    Distansuppgift och närstudier bedöms som godkänt/underkänt:
    - Givna instruktioner för distansuppgift följs
    - Deltagande under närstudiedagar
    - Professionellt förhållningssätt

    Kompendium (skrivs enligt Novias skrivanvisningar) och tentamen bedöms enligt skala 0-5:
    - Sakkunskap från vetenskapligt förankrad litteratur
    - Kunskap i lagstiftning och servicesystem
    - Instruktioner för upplägg, innehåll, val av källor följs
    - Professionellt förhållningssätt

    Studerande får feedback på kompendium och tentamen inom 3 arbetsveckor från deadline. (not translated)